Bukefalos 28 år!

cair sadlar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: cair sadlar

Diabolical_Kitten skrev:
Ja. Wintec Wide med det minsta koppjärnet (110 grader) är lika rak som en Wintec i normal bom. Och en Wintec Wide med det vidaste järnet (125-130) är lika böjd som en Wintec i vid bom typ.


Ahaaa, där ser man så lite man vet.. Min "normala" Wintec låg bra (dvs an längs hela ryggen) med det normala järnet. Nu har jag det vida järnet och den glappar, som sagt.. Vet du (eller nån annan) hur mycket det skiljer sig mellan de olika järnen då? Hur stort är mitt vida (det röda)? Jag förväntar mig att min pålle ska bredda sig ytterligare runt manken, så jag kanske ändå ska vänta med en ny sadel.. Låt säga att jag byter till en wintec wide, men att det minsta järnet är för brett... Är det nån som vet varför man inte ska använda pad under en cair-sadel? Är det "bara" för att man går miste om luft-effekten, eller kan det göra nån direkt skada om man paddar upp en något för vid sadel?
 
Sv: cair sadlar

Det kommer inte göra någon skada.

Det röda tror jag är ca 96-100 grader. Det vita (xvid) är 105.
Det minsta på WW är 110.
MEN jag har hört på forumet att det går bra att sätta i det vita järnet som hör till de andra vanliga sadlarna i WW sadeln. (det går dock inte att göra tvärtom)
Sök på forumet så kanske du hittar... Jag vet att det finns folk som har hemmafixat järnen...
 
Sv: cair sadlar

fred skrev:
Skulle gärna vilja höra från någon sonm faktiskt har en sådan sadel o inte bara tror om den ,undrar lite över passformen på Bates o Wintec funkar dom på en kort något överbyggd rygg eller bara på raka ryggar? Någon som VET ?



jag har en wintec cair hoppmodellen. har haft den i snart tre år och fortfarande jättefin! syns knappt att den är använd. har en kbltravare med normal manke och lite rund i ryggen, alltså inte helt rak och den passar bra. tror att allroundmodellen är lite rundare i formen, har iallafall fåt för mig det :smirk:
tycker också att det är en prisvärd sadel som man kan ha länge eftersom det går lätt och smidigt att byta koppjärn. ha rinte haft några ryggproblem eller liknande sen jag skaffade sadeln.
 
Sv: cair sadlar

Det skiljer sig ingenting mellan modellerna förutom Isabellen som är lite rakare.

Problemet med att man bara byter framvalvet blir ju att bommen upplevs som mer svängd med ett vidare koppjärn än med ett smalare. Så passar ett järn kommer ett annat i en bredare/smalare bomvidd itne funka optimalt.
 
Sv: cair sadlar

isabell werht!! "cair" jätte bra sadel..tyvär kan jag inte ha kvar min efter som om att min häst vuxit ur den..:(
 
Sv: cair sadlar

Lite klokare blev jag kanske låter ju som de flesta tycker det är bra med Cair en sadel jag funderar på är Bates Caprilli, någon som har provat den?

Jag har haft en Bates Caprilli i 5 år. En helt underbar sadel. Jätteskön att rida i. Lädret är också bra, sadeln blir bara finare med åren. Har den bruna, (tvåfärgade). En sadel som jag verkligen kan rekomendera.:banana:
 
Sv: cair sadlar

Har en Isabell dressyr sadel från wintec på min camarguéhäst.
Funkar bra och är lätt att byta bom, har dock ej cair.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
394
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 322
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
906
Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
694
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp