Bukefalos 28 år!

cair sadlar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: cair sadlar

Men det gjorde dom...
Annars hade jag ringt SHV.. ;) Men man får göra det bästa av situationen. Hade ju hellre haft att jag ridit hästen och vetat att den mått bra, fast sadeln inte var hundra. Än haft ägaren (som vägde 3 siffrigt..., vilket inte äör bra på en häst med så lite muskler....) som skumpat runt och bara förstört hästen.

Fast sadeln inte var bra fick hästen mkt muskler, och han gjorde perfekt skänkelvikning, galoppombyte, öppna/sluta och hoppade 1m banor och gick i korrekt form. Bara för att sadeln inte ligger bra betyder inte att hästen inte kan ridas. Däremot om jag hade velat komma längre med honom så hade det behövts en bättre sadel. Sedan så skulle han, om jagh hade ridit han i flera år, fått väldigt ont i ryggen och kunnat få hur mkt problem som helst, men jag red han bara i 4 månader och sedan såldes han.
 
Sv: cair sadlar

Diabolical_Kitten skrev:
Men det gjorde dom...
Annars hade jag ringt SHV.. ;) Men man får göra det bästa av situationen. Hade ju hellre haft att jag ridit hästen och vetat att den mått bra, fast sadeln inte var hundra. Än haft ägaren (som vägde 3 siffrigt..., vilket inte äör bra på en häst med så lite muskler....) som skumpat runt och bara förstört hästen.

Fast sadeln inte var bra fick hästen mkt muskler, och han gjorde perfekt skänkelvikning, galoppombyte, öppna/sluta och hoppade 1m banor och gick i korrekt form. Bara för att sadeln inte ligger bra betyder inte att hästen inte kan ridas. Däremot om jag hade velat komma längre med honom så hade det behövts en bättre sadel. Sedan så skulle han, om jagh hade ridit han i flera år, fått väldigt ont i ryggen och kunnat få hur mkt problem som helst, men jag red han bara i 4 månader och sedan såldes han.

Hadde du skrivit allt detta från början hadde jag nog inte reagerat öht.. ;)
 
Sv: cair sadlar

Jag har köpt mig en Bates Caprilli och jag är M E R än nöjd med den, perfekt passform, mjukt exklusivt läder, underbart lagom stöd samt att den är suveränt mjuk att sitta i, det går att fusk/slapp/sitta i den och man har ändå världens snyggaste sits!! bra va??
 
Sv: cair sadlar

Min häst hade sadeltvång trots att jag red i en bra stoppad fin Frank Baines sadel som passade honom väl. Jag böt till en sadel med CAIR och efter det har han varit som en annan häst, inte en tendens till sadeltvång och min tränare säger att han fått ett helt annat steg. :)
 
Sv: cair sadlar

Hej!
Har haft en Bates Caprilli Cair i 4 år nu..är supernöjd :) . Min häst är ett ganska kraftigt halvblod men med rejäl manke och ganska svängd. Har svart=normal på koppjärnet.
Lite tråkigt att se alla negativa kommentarer om en typ av sadel när de aldrig provat den :crazy: . Ingen sadel passar ju alla hästar så det är ju bara att prova sig fram.
Sen att vissa (många?) sadelmakare talar negativt om en luftsadel (permanent luftsadel som Cair) är ju kanske inte helt "ologiskt"...
Om alla hade sådana sadlar = mycket mindre jobb för sadelmakarna :smirk:
Caprilling är grymt skön att rida i, man är inte fastlåst och den är supermjuk och bra med plats för det "kvinnliga" bäckenet..
Jag rekommendear varmt att ni som är intresserade provar den, tänk på att det är stor skillnad mellan sadelns passform beroende på vilket koppjärn man har i. Ni kan gå in på nedanstående website och läsa mer....
www.cairpanelsystem.com/peopleWhoCair/index.htm
(ps har inte lästa alla inlägg här...jisses va många :o . Ville bara dela med mig av min erfarenhet...Hälsningar Rimma
 
Sv: cair sadlar

Roligt att höra lite om Bates Caprilli. Har ingen häst just nu, men gott om tid att fundera på sadlar. Har tyckt väldigt bra om de utbytbara koppjärnen på Wintec, och nosat en del på Isabellen som ju finns i både läder och konstmaterial.

Om någon annan har input vad gäller Bates (utbytbara koppjärn, finns det även till de äldre Caprilli-sadlarna?) läser jag med stort intresse.
 
Sv: cair sadlar

För ett litet tag sen var det uppe en tråd om Bates och deras bossor. Vet att det var minst en (kommer inte ihåg om flera hade varit med om samma) som hade fått punka på bossorna 2 ggr.
Jag tycker att lädret på Bates sadlarna är helt okej för det priset. Har itne känt på de dyraste sadlarna, men hoppsadeln (tror den ligger på 9000) är väldigt bekväm och har helt okej läder. Dock tycker jag att de borde finnas med större och mer framskurna kåpor, mina ben hamnade en bra bit utanför kåpan...
 
Sv: cair sadlar

på 70-början av 80 talet jobbade jag med travhästar,vi red dom mycket,alltid med manskapssadlar o ingen häst hade ont i ryggen.Skulle gärna få tag på en sån,verkar tyvärr omöjligt.Det verkar gått mode i all utrustning,alla vill ju sälja just sin produkt o säjer att den är bäst.Att läsa av sin häst o sunt förnuft e nog det bästa.
 
Sv: cair sadlar

Hejsan! Har bara haft possitiva erfarenheter av wintec cair sadlarna tills nu. Tog bort min förra häst och köpte då en ny häst.
Efter som många av dom som säljer wintec sadlarna säger att dom passar dom flesta hästarna (bl.a. ett förtag här...hon tyckte det va jätte konstigt att den inte passade då den låg bra på 98% av alla hästar som dom provat ut på)så testa jag den även på min nya.
Och efter mycket provningar med järn hit och dit fick det bli ett vitt järn eftersom hästkraken inte fick plats med bogarna annars. Men tyckte ändå inte att den låg bra..utan blev något stor. Och hellre stor än för liten.
Men sen så låg sadeln aldrig an hela vägen utan det blev mera 4punkts tryck vilket inte är bra...och särskilt inte på cair sadlarna då dom utlovar jämn anläggningsyta. Kan även minnas att den aldrig låg riktigt an på min förra häst häller...men den låg dock bättre...blev inte riktigt 4punkts tryck....utan bara uteblivande av tryck längs hela bossorna.
Åkte till ett företag idag för att prova ut sadel...och han sa ju att wintecen inte alls låg bra och skulle inte kunna ligga bra oavsett vilket järn jag satte i, alldelles för rak i bommen.
Så jag kan inte hålla med om att ju vidare järn destå mera svängd sadel...utan sadeln är relativit rak oavsett vilket järn du stoppar i... Så en häst med normalbyggd lite rakare rygg så ligger den nog bra, kanske oxså lite svank...men inte mycket. Välldigt viktigt att man får ett jämnt avtryck...annars är det ju inge nytta med cair systemet.
 
Sv: cair sadlar

Måste bara säga. Att med cair sadlar ska man INTE ha padd under för då förloras själva poängen med just cair.
 
Sv: cair sadlar

Hm, undrar vad min hästs rygg klassas som då.. Min Wintec glappar rejält de sista 1,5 dm, den är definitivt för svängd för hans rygg och hänger därför mest i stallet nu.. Rider barbacka istället, tills jag har bestämt mig för nån av alla bomlösa som finns.. Men det är en himla skön sadel att rida i! Med ett smalare järn låg den an hela vägen, men pållen växte och det blev för smalt. Och nu passar den inte alls... typiskt..
 
Sv: cair sadlar

Ja. Wintec Wide med det minsta koppjärnet (110 grader) är lika rak som en Wintec i normal bom. Och en Wintec Wide med det vidaste järnet (125-130) är lika böjd som en Wintec i vid bom typ.
 
Sv: cair sadlar

Det är väl ganska självklart att ett märke/modell absolut INTE kan passa 98% av hästbefolkningens ryggar.... Det är ju som om att nästan hela människobefolkningen skulle kunna ha samma sorts sko och kunna gå hur långt som helt i dem utan att någonsin få ont i fötterna. Alla hästar är olika i kroppsformen och det är därför det oftast krävs lite eller mer arbete för att hitta en passande sadel. Att därför tro på en försäljare som säger att just en Cair sadel skulle vara en slags "mirakelsadel" är fel, och jag tycker att den försäljaren skulle ha sig en rejäl uppläxning. Oseriöst, verkligen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
906
Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
694
Senast: Karoliten
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 345
Senast: Thera
·
Utrustning Hej! Finns nån duktig person som kan föreslå en sadel som passar en modell Janne Lånben ryttare och en väldigt rund och eh... rund...
Svar
6
· Visningar
894
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp