Cancer hos häst?

Sv: Cancer hos häst?

Jag har under en tioårsperiod fått avliva två hästar pga cancer :cry:
En 13-åring pga stor tumör i ändtarmen (av alla ställen) samt ett 7-årigt sto med cancer i lymfsystemet. Så HELT ovanligt är det nog inte, eller så har jag bara haft otur.
 
Sv: Cancer hos häst?

Efter gårdagen, då min lille grabb fick avlivas akut, så undrar jag om det kan ha varit cancer eller tumör som orsakade det. Han var helt vit i slemhinnorna och hade så lågt HB att de till slut inte kunde få ett värde. Han hade inget blod kvar, eller hur man ska säga, men han blödde ingenstans och det syntes inga ödem. Veterinären trodde på antingen blödande magsår eller sprucken tumör eller dylikt och det senare låter mer troligt än magsår, tycker jag. Men eftersom ingen obduktion blir gjord så får jag väl aldrig veta säkert, men just nu hoppas jag bara att det inte händer någon annan häst.
 
Sv: Cancer hos häst?

Min travare har haft Plattepitelscarcinom, vilket innebär cancer på tredje ögonlocket (blinkhinnan).Detta är mycket ovanligt på en sån häst jag har, alltså en brun häst med mörka ögon, brukar oftast drabba skimlar. Det började växa ut en liten knöl i ögonvrån som blev större och större. Det gick i ett ganska sakta tempo och veterinären trodde att det var vita blodkroppar som klumpat ihop sig, så vi väntade ytterliggare några månader. Efter ett år (med ca 3 veterinärbesök) började ögat bli geggigt och det rann en massa var. Vi tog då hästen till Skara djursjukhus, där veterinären tyckte att vi skulle göra en operation och skära bort tumören. De visste inte då att det var en tumör eftersom det inte var ett typiskt utseende, de ville att vi skulle ta bort den och skicka den på prov i stället för att lokalbedöva och skära en bit och sedan skicka in på prov. Så vi gjorde som dom sa och några veckor senare kom provsvaren på att det var en elakartad tumör, och inte nog med detta upptäckte vi att vi hade felförsäkrat hästen när vi kom upp till Skara för att hämta hem han (det var min pappa som försäkrat hästen och han är inte allt för bra på det där). Det kalaset gick på 13 000 kr. När proverna väl kommit ville veterinären omoperera min häst vilket vi inte hade möjlighet till då, eftersom vi precis betalat 13 000. Det var ju bara på att hoppas att knölen inte skulle komma tillbaka. Efter några månader började det rinna och vara igen, så det var ju bara till att åka till veterinären i Skara igen. Där visade det sig att cancern var tillbaka och denna gången ännu värre. Det hade spridit sig till ögonlocket. Så det blev en lång resa till Strömsholm för en operation som gick på 20 000 kr. Det värsta är att även om jag har omförsäkrat min häst så täcker det aldrig de skadorna eller om han får komplikationer i ögonen :(. Nu har det snart gått ett år och ögat är mycket fint. Veterinären tycker det ser bra ut, men de finns dom som har behövt operera 4-5 ggr innan det är helt borta. Ögat rinner fortfarande, men det är p.g.a att tårkanalen inte fungerar och det kommer den aldrig att göra. Så jag får tvätta,skölja och torka ögat någon gång i veckan. Jag hoppas det är borta för gott!
 
Sv: Cancer hos häst?

För 2 somrar sen lånade vi en häst för att ha som sällskap i 4 veckor.
Den blev sjuk när vi var i sommarstugan och vi tänkte "åh nej". Det värsta som kunde hända när det inte är ens egen häst också.
Vi tog ut veterinär och hon kollade mest på benen och ryggen eftersom han haltade. Men såg inget.
Då sa vi att han hade ett sår på snoppen och hon kollade. Såret hade blivit Väldigt stort, såg ut som en blomkål ungefär, bulligt, det såg inte normalt ut. Han hade haft såret när vi tog emot honom.
Dom tog prover och sådant.
Sedan ringde dom och det visade sig att han hade cancer i snoppen.

Just hur vanligt det är med cancer vet jag faktiskt inte.
Har inte hört om något annat än just den här hästen.
Hoppas allt blir bra med din pålle :)!!



Min gamla ponny fick också cancer i snoppen, jag märkte inget förrän han började blöda från skapet förra sommaren så vi tillkallade vet. som bara slog en snabb glimt och sa direkt att det var cancer. Fanns inte så mycket att göra. Han mådda bra i drygt en månad efter vi kollat honom sen fick vi avliva honom. Jag sakna honom men han hade 20 underbara år på nacken så det var det enda som kunde göras :(
 
Sv: Cancer hos häst?

Pay me Quick fick vi ta bort pga testikelcanser.
Började med att vi upptäckte försämrad fertilitet (avelshingst) samt att han tappade aptiten. Visade sig senare att det var fullt med metastaser.
 
Sv: Cancer hos häst?

*kl*

Vill gärna höra mer om hur vanligt det är med "snopptumörer".
Och era erfarenheter kring detta.

MvH
 
Sv: Cancer hos häst?

Jag har varit med på en operation där hela penis opererades bort pga tumörer.
En kompis häst fick en del av penis bortopererad, också pga tumör.

Vet dock inte så mycket mer. Tror att det var godartade tumörer. Ingen av dessa hästar var allmänpåverkade.
 
Sv: Cancer hos häst?

Berätta mer!!

Hur går det till och hur blir det efter?

Har en operation med amputation av iaf de första 5 cm
planerad i januari.

Kan man alltså i princip ta bort hela?

Är fortfarande i chock och skulle behöva stilla mitt sinne
genom att få veta hur det går till.

Hur är tiden efter op? hur är "konvalecensen"?

MvH
 
Sv: Cancer hos häst?

Vi fick avliva min d-ponny den 9/12 2008 pga cancer.. :cry:
vi behandlade henne i 12 veckor och hade ut veterinären mååånga gånger.
ingen visste vad hon hade utan gav bara en massa mediciner.
8/12 fick vi tid på hästkliniken i Oulu och efter en massa provet å sånt fick vi veta att hon hade cancer.. det hade börjat i tarmarna och sedan spritt sig till mjälten och till nå andra organ..

veterinären som undersökte henne sa att de är ovanligt, han hade jobbat som vet. i 25år och det här var den andra hästen han sett med cancer..
 
Sv: Cancer hos häst?

Hej, min favorit häst har cancer. Han är 18-årig gammal skimmel. Det jag vet är ngt om att han typ kan få svårt att kissa. Typ om han inte kissar på en dag måste han avlivas. Det var ng sorts cancer men vet inte vad. Ng som har en gissning? Går det att behandla?
 
Sv: Cancer hos häst?

Hej, min favorit häst har cancer. Han är 18-årig gammal skimmel. Det jag vet är ngt om att han typ kan få svårt att kissa. Typ om han inte kissar på en dag måste han avlivas. Det var ng sorts cancer men vet inte vad. Ng som har en gissning? Går det att behandla?


Hej! Sitter det på penis? Min fick det (plattepitelscarcinom) och det går att operera på klinik. Jag valde dock att inte göra det då min älskling var 26 och en operation inte var något alternativ. Så han fick somna. Det sprider sig och växer ganska fort, så jag ville åtgärda det innan det just blev problem med kisseriet etc.
 
Sv: Cancer hos häst?

Min 26-åring fick en tumör på ena njuren. Den upptäcktes p.g.a. att han fick koliksymptom som inte gav sig med vanlig behandling. Den upptäcktes sent tyvärr så det fanns inget att göra.
 
Sv: Cancer hos häst?

Berätta mer!!

Hur går det till och hur blir det efter?

Har en operation med amputation av iaf de första 5 cm
planerad i januari.

Kan man alltså i princip ta bort hela?

Är fortfarande i chock och skulle behöva stilla mitt sinne
genom att få veta hur det går till.

Hur är tiden efter op? hur är "konvalecensen"?

MvH

Min lille farbror fick cancer i penisen när han var 15 år och det bestämdes att han skulle opereras. Dom fick opererade bort nästan hela penisen för att få bort alla tumörer, men efteråt så har det vart helt okej. De enda biverkningarna han har haft är att man måste tvätta det tomma utrymmet eftersom det "inte fylls ut" och eftersom det bara är en liten stump kvar så fälls den ju inte ut (blir ett stort utrymme att samlas massa snuskigheter i, och min älskar när man tvättar för det kliar ganska mycket om man inte tar bort det). Men nu idag så fick vi beskedet att det var tillbaka (han är nu 22 år). Det är ovanligt att just den sorten kommer tillbaka (vet inte just vilken sort det är men iaf) och nu när han är så gammal som han är så är det inte läge för en ny operation (+att det inte finns mycket mer att ta bort) o själva processen för att tumörerna ska växa är långsam. Han ska behandlas med en salva och kontrolleras varje dag så att man känner om det blir några förändringar. Veterinären trodde på att åldern hinner före cancern men man vet aldrig om det sprider sig. Han har ju iaf 7 extra år pga den operationen och förhoppningsvis så blir det några år till!
Lycka till och jag hoppas att ni samma "tur i oturen" som jag har haft!
//Isa
 
Sv: Cancer hos häst?

Min ponny visade koliksymptom, låg temp och reste sig ej. Väl inne på klinik verkade hon påtagligt bättre och inget särskilt påträffades vid undersökningarna. Jag bad dock om att hon skulle få stanna då hon varit i bedrövligt skick hemms och väl ii sjukboxen la hon sig ner direkt. Fler prover togs och visade på en blodfylld buk. Avlivning eller öppning? Jag valde det förra. Obduktionen visade en meter :eek: lång tumör inne i buken som ringlat och då slutligen snärjt av tunntarmen. Men hästen var alltid pigg o glad så detta var verkligen en chock. Blev inte människa på ett tag efteråt. :cry:
 
Sv: Cancer hos häst?

Vår 28åriga islandsvalack har cancer i snoppen. upptäcktes när han var 27 och fick svullet skap pga tumörerna som gjorde att han ej kunde hålla rent själv. Vet brände bort tumörerna och han mår idag bra, är pigg, busar i hagen osv. är i fullkondis och rids varje dag. Det enda är att han fått en kronisk infektion i skapet och vi tvättar regelbundet. inga problem m kisseriet och verkar ej ha ont.

Veterinären sa att detta är jättevanligt hos äldre valacker men att de flesta dör av andra orsaker/ det ej upptäcks. Ofta märks det att de småkissar lite och ofta.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 322
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 387
Senast: bobbbo
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 627
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp