Cancer + socker drev på fejsbok?

monster1

Trådstartare
Är det någon som har koll på vad som kan ha utlöst någon form av socker får cancer att växa drev bland mina fejsbokvänner (primärt perifera kontakter)? Plötsligt har det dykt upp massor med statusar som handlar om just socker och cancer. Jag kan inte hitta något direkt som handlar om detta i nyhetsflödet :confused:.
Vad är det frågan om, masspsykos?
 
Folk har svårt att läsa längre än till rubrikerna... Ja cancerceller gillar socker och växer av det, det betyder inte att du får cancer av socker eller att du blir frisk om du slutar äta socker... Däremot är det jättebra vid tex vid en del undersökningar där man skickar in radioaktiv strålning med sockerlösning och cancerceller tar upp mer än alla andra celler och det är lättare för läkaren att hitta cancerceller även om de är små och på platser där man normalt inte letar...
 
Om du söker på "cancer socker" så kommer du hitta lite om det:)
Tex att en nobelpristagare upptäckte det och lite till:)
Han verkar ju ha fått sitt nobelpris -31 vilket inte direkt förklarar varför folk fått någon sockerknäpp just precis igår.

Jag har googlat och jag hittar som sagt bara en enda vetenskaplig artikel som behandlar ämnet och den handlar inte alls om att äta socker utan om helt andra saker. Enligt artikeln är man heller inte ens helt säker på att det är just höjt blodsocker som är det största problemet utan att det även kan hänga ihop med andra delar av diabetesen.

"En annan trolig förklaring har att göra med det blodsockersänkande hormonet insulin och kroppens tillväxtsystem."
http://fof.se/tidning/2012/3/tumorens-enorma-sockersug

Samt att kroppen i ett visst stadie av sjukdomen börjar producera sitt eget socker i levern som göder tumören.

Det är helt enkelt ganska långt ifrån att äta bullar och utveckla cancer.
 
Är det någon som har koll på vad som kan ha utlöst någon form av socker får cancer att växa drev bland mina fejsbokvänner (primärt perifera kontakter)? Plötsligt har det dykt upp massor med statusar som handlar om just socker och cancer. Jag kan inte hitta något direkt som handlar om detta i nyhetsflödet :confused:.
Vad är det frågan om, masspsykos?

Kan det vara lanseringen av Ann Fernholms bok "Det sötaste vi har" som utlöst detta sockerdrev just nu? Hon skrev tidigare boken "Ett sötare blod" och kopplar ihop bl.a. cancer med vår sockerkonsumtion och blodsockernivåerna.
 
Läs Jonas Colting som just nu har ett jättdrev mot pasta i allmänhet och Paolo Roberto i synnerhet. Jag var tvungen att plocka bort honom från mina sociala medier för att jag inte orkade läsa (började följa under Sverigesimmet).
 
Det är väl några LCHF:are som fått tid över vid tangentbordet...

Det skulle kunna vara en ny bok av Martin Ingvar och Gunilla Eldh som tänt gnistan (sic!) den här gången. Den handlar om att socker påverkar barns hjärnor mer än vuxnas och fick GT:s chefredaktör Frida Boisen att skriva om makaronknarkade barn och sockrad pasta i en krönika häromdagen: http://www.expressen.se/gt/kronikorer/frida-boisen/sluta-att-makaron-knarka-vara-barn/
 
Jag tror att dagens sockerdrev hänger ihop med ett konsumtionsångestefterspel till den nyss så firade Kanelbullens Dag.
 
Det finns ganska mycket skrivet o länkat till pålitliga/vetenskapliga studier på diverse skeptikersajter o fora i ämnet, där hittar man oxå sågningar av en hel drös andra foliehatts metoder så som kolloidalt silver o handåläggning.
 
Kan det vara lanseringen av Ann Fernholms bok "Det sötaste vi har" som utlöst detta sockerdrev just nu? Hon skrev tidigare boken "Ett sötare blod" och kopplar ihop bl.a. cancer med vår sockerkonsumtion och blodsockernivåerna.


Det är en tjej ned bröstcancer som skrivit en blogg på temat.
 
Man ska vara skeptiskt inställd till saker som går virala på sociala medier.
Här poppar det nu fram massa lekmansförståsigpåare, amatörsakkunniga och lärlingstyckare som twittrat fram ett samband mellan socker och cancer som kokar ned i ett nobellpris från 1931.

Nej, innerst inne vet vi alla att det måste vara fel. Det är fettet som är boven i cancerdramat, det har Aftonbladet redan avslöjat på ett löp nära dig!

Aftonbladet.jpg


/Lördagsgodislobbyn
 
Jag har ju legat på kirurgen ett tag.

Där var en dam som bara levt nyttigt hela livet, inget rött kött.

Hon fick cancer ändå. I tjocktarmen.

Jag tror vi vet för lite fortfarande.
Varför skulle man inte kunna få tarmcancer även om man levt nyttigt? Forskning talar om förhöjda risker på gruppnivå, inget annat.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 237
Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 116
Senast: Miikan89
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Varje dag scrollar jag smått desperat fram och tillbaks bland jobbannonserna, bara för att konstatera: “nähä - inget passande idag...
Svar
9
· Visningar
1 434
Senast: mandalaki
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 572
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp