Bukefalos 28 år!

Carl Hester-clinic (+ cob)

Tror också på tempoväxling. Det såg iaf ut så när han jobbade med ekipagen!

En till fråga om öppna, innerhand och styv sida: så vi pratar om samma sak, göra öppna "åt den styva sidan", menar ni böjd åt den styva sidan eller flytta sig åt den styva?
Förklara för en som tydligen glodde i anteckningarna när han sade det som känns nästan viktigast för mig :(
Om min häst är styv i höger sida, ska jag då gå i höger varv på volt, ställa åt höger och flytta in framdelen, höja höger hand upp-mitten?

Just det, en annan sak jag kommer ihåg nu, öppna ska alltid vara framdelen in, inte bakdelen ut! :)
 
Spinner vidare lite på Muninn ang styv sida. Jag lyssnade inte alls på åt vilket håll man skulle göra vad eftersom jag har nog med min egen sits att jobba på. Det viktigaste för mig i den diskussionen var att han påtalade att hästen lätt går lite ställd/böjd/huvudet på sned osv hela tiden ÅT den styva sidan för att ryttaren helt enkelt vill "hålla fast" (han sa inte hålla fast men kan inte komma på ordagrant nu) den sidan för att ryttaren vet att den inte kommer igneom den sidan lika lätt när den ska vända/lägga volt eller liknande. Man skulle våga rida helt rakt och sedan förbereda o få igenom den svåra sidan. Så att man liksom inte satt o peta lite i det hela tiden uppfattade jag det. Klart något jag måste skärpa mig med!
 
Jag har för mig att han i samma veva sa att de red lätt på 4 och 5 åringar. Enbart eller hur mycket uppfattade jag dock inte. Men han tyckte ju helt klart man kunde rida lätt i alla travrörelser och passage, piaff uppfattade jag inte något om dock.
Jag uppfattade det som att de endast red lätt. Han sa också att de dressyrjobbar sina hästar (använde Valegro som exempel) 4 gånger i veckan, övriga dagar träning för att hålla hästen i form/kondition (hörde dock inget om vilken typ av träning). De tar in hästarna från hagen, rider 20 min och släpper ut dem igen. Han sa att om möjligheterna att ha hästen ute är begränsade kan man rida längre pass, men då är det stretching som gäller övrig tid.

Han pratade också om att även hästar kan ha dåliga dagar, och att man då kan ta ut hästen igen på eftermiddagen och göra om jobbet då tills det blir rätt. Hörde tyvärr inte vad han tyckte man skulle göra det dåliga passet istället, men gissar på sänka kraven, någon annan kanske kan fylla i?

Lägger till något han sa om öppna också; dra inte in hästen med innertygeln, utan rid som om du ska vända inåt, men fortsätt framåt.
 
@Muninn Det enda jag fick med när det gällde den biten, var att om hästen "tappar" inner bakben på volten (för att han är stel och svag) så gör en sidoförflyttning.
Sedan hade han ett par bra övningar hur man kunde träna på stelheten, beroende på var det syntes (galoppbytena t.ex.).
 
På tidningen Ridsports hemsida om dressyr (http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Dressyr/) är det väldigt många tummen ner, 31 resp. 22, för referaten från Flyinge.
Är det någon som har en förklaring till detta?

Fasen, antar att du måste vara prenumerant för att läsa?
Det enda som störde mig var att Flyinge inte hade mer info på sin hemsida, tex hade ingen i vår bil nån tjuga till parkeringen och det blev en jäkla spring. Hade de ju kunna klämma ur sig, plus att jag saknade ett program.
Sen hade det varit superkul att tex se honom själv på en medioker häst, som nämns i TS första inlägg.
 
Jag råkade trycka tummen ner :cautious: och det gick ju fasiken inte att ångra.

Instämmer och tjugan på parkeringen, jisses vilken kö det var! Och det brukar dessutom vara gratis, tyckte det var rätt kasst att det inte fanns nån information om det tidigare. Eller att det åtminstone satt en skylt vid rondellen, istället för att alla skulle rota fram den när man väl kom fram.

Jag hade också velat ha ett program + att ibland har det funnit möjlighet att ha en frågestund efteråt, det saknade jag!

Men han var verkligen toppen som talare, tydligen och ville få med mycket information utan att det blev jobbigt. Som jag sagt tidigare, väldigt empatisk när det kom till hästarna, det får han en guldstjärna i kanten för! (Hade önskat något mediokert ekipage eller ponnyryttare?)
 
Ang parkering så är det alltid 20 kr vid större evenemang numera och det är lokala idrottsklubbar som sköter och får in pengar, på Hesters clinic var det fälttävlansklubben Pro Eventing som har sin bas på Flyinge Kungsgård numera :)
 
  • Gilla
Reactions: fio
Fast trycker ni tummen ner för det? Att ni får betala en tjuga och att han inte har med en medioker häst?
 
Jag hoppas tummen ner helt enkelt är snålhet - man kan inte läsa om man inte är prenumerant eller så var man inte där och så finns det inte filmat.

Eller kanske att det var lång kö in möjligtvis? Vet inte när "de sista" kom in och han började ju lite senare pga kö. Kön var bara till bron när vi kom (9.20) och det tog oss typ 35 min tills vi var på våra platser.
 
Ang ryttarna så gissar jag dessutom friskt att det är lite mer politik än att de bara stoppat in lite ryttare. Jag tror de vill visa upp både hästar, ryttare och ekipage likväl som de ska passa en clinic. Vad hade det gett Flyinge/Sverige att sätta in en fjording tex? Även om JAG hade tyckte det varit helt sanslöst intressant med betydligt mer mediokra hästar ffa.
 
@fio Jag gör det inte, som sagt det var ett misstag (trodde det var ngn funktion där man även kunde kommentera= läsa deras kommentarer). Det andra var mer saker som hade gjort mig gladare.

Och så fick jag svar på frågan varför de tog en tjuga för det, fast jag tycker det kunde stått nånstans innan. :)

@the_connemara Hester pratade själv om fälttävlansryttarna han tränar, tycker det är otroligt snävt att tro att alla har halvblod.
Jag tror även att majoriteten som var där är glada amatörryttare, m.a.o. så tror jag att de hade gett mycket i form av att locka publik till kommande event. Förstår helt och hållet vitsen med att ha BRA ryttare och hästar, men jag tror inte många i publiken någonsin kommer komma på nivån att tränar piaff- passage övergångar. Även om jag förstår att har man Hester i Sverige vill man passa på att ge de duktiga ryttarna möjligheten av coaching.
Jag tyckte RGB clinicen i Helsingborg var VÄLDIGT bra på det sättet med varierande ryttare.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Jag har för mig att han i samma veva sa att de red lätt på 4 och 5 åringar. Enbart eller hur mycket uppfattade jag dock inte. Men han tyckte ju helt klart man kunde rida lätt i alla travrörelser och passage, piaff uppfattade jag inte något om dock.
Jag har starkt för mig att han sa att de aldrig satt ner i traven på sina fyr och femåringar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp