Bukefalos 28 år!

Cashmir 1192

pastejja

Trådstartare
Cashmir blev jag väldigt glad för när jag såg honom på bruks, och stammen verkar fin i min värld. Jag har funderingar över hurdant temperament han själv har och vad hästarnas temperament i stammen säger? Jag får funderingar på om det inte kan vara en hel del temperament där, och i så fall vilket?
/U
 
Sv: Cashmir 1192

Sandro Hit har av en del i Sverige kallats Sandro Shit pga av det temperament han nedärvt till en del av sina avkommor. Nu verkar det som att trenden har vänt lite i Sverige, det tyskarna tyckte vara Hit för ett antal år sedan är nu även Hit här eftersom han finns nära i stammen på flera nygodkända hingstar som verkar bli populära i år. Smaken är som vanligt som baken, min erfarenhet är att SH lämnar hästar med ganska mycket nerv och mycket god bogfrihet och höga framknän i sina rörelser, dock brister bakbensaktiviteten påfallande ofta hos dem tycker jag.
 
Sv: Cashmir 1192

Bakbensaktiviteten brister hos en hel del dressyrhingstar tycker jag. Jag tycker inte att jag kan klaga på Cashmirs bakben, och eftersom mitt sto har riktigt bra bakbensaktivitet så funderar jag inte så mycket på det. Däremot skulle jag inte gärna använda en hingst på henne med dålig bakbensaktivitet.

Jag vill gärna höra mer om temperamentet.. På vilket sätt har de nerv? Hur är Cashmirs temperament?

/U
 
Sv: Cashmir 1192

Vi hörde att han är riktigt cool i närheten av ston, och att han är riktigt gosig i stallet, när jag lämnade av mitt sto på flyinge för bet med honom :)
 
Sv: Cashmir 1192

Stammässigt finns det en hel del nerv men hans möderne är mkt bra. Rent personligen tycker jag att han är bland det bästa vi har i Sverige i år och förstår inte varför alla inte väljer honom?!? Tror att han kan komplettera det svenska stomaterialet alldeles ypperligt med typ och mekanik. Att jag är helt såld på honom förstår du kanske?! :D

Noa
 
Sv: Cashmir 1192

Sandro Hit har av en del i Sverige kallats Sandro Shit

Räcker upp handen :angel: jag är en av dom,köpte en kolsvart skönhet med honom som pappa och :eek: Hua,det var ingen Hit ,bara shit.
Trevlig i boxen och på stallgången,ingen lek att rida men gick suuuuuuuper när hon väl slutat åbäka sig och totalt livsfarlig i hagen,så där vände man inte ryggen åt henne.:devil:
 
Sv: Cashmir 1192

**hugger sista knappen**

Hur många här inne kommer att använda honom i år? Någon som vet hur det gått med semineringar och dräktighet så här långt?
/U
 
Sv: Cashmir 1192

Stammässigt finns det en hel del nerv men hans möderne är mkt bra. Rent personligen tycker jag att han är bland det bästa vi har i Sverige i år och förstår inte varför alla inte väljer honom?!? Tror att han kan komplettera det svenska stomaterialet alldeles ypperligt med typ och mekanik. Att jag är helt såld på honom förstår du kanske?! :D

Noa

Vet du mer om mödernet än det som står på Flyinges sida så är jag nyfiken och vill veta mer :)
/U
 
Sv: Cashmir 1192

Räcker upp handen :angel: jag är en av dom,köpte en kolsvart skönhet med honom som pappa och :eek: Hua,det var ingen Hit ,bara shit.
Trevlig i boxen och på stallgången,ingen lek att rida men gick suuuuuuuper när hon väl slutat åbäka sig och totalt livsfarlig i hagen,så där vände man inte ryggen åt henne.:devil:

Låter ju inte så sympatiskt, men nu är det ju en SH ganska utspädd i Cashmir och det blir kanske lite mjukare? ;)
/U
 
Sv: Cashmir 1192

kl
Väcker liv i gammal tråd...
Är det någon som vet vad Cashmir gör nu? Vart tog han vägen?

Någon mer än jag som har en avkomma till honom? Hade varit kul att se bilder isåfall :)

Jag är jättenöjd med min tjej, bra temp och fantastiska gångarter :d
 
Sv: Cashmir 1192

jag misstänker att han är såld.. IPS är ju ett hästhandelsbolag i grunden. Och eftersom han inte är med på deras sida eller Uytert så lär han vara såld. Om jag inte missminner mig så är han även godkänd i Holland nämligen?
 
Sv: Cashmir 1192

Jag har sett Chasmir live som treåring både på box och och på uppvisning. Helt klart en stjärna och nu har han bevisat det med goda tävlingsresultat. Han var jättelugn och trevlig. De få avkommor jag har sett på kort verkar väldigt fina och fått bra poäng. Hoppas att han kan komma tillbaka i avel till oss =)
 
Sv: Cashmir 1192

Ja det hade varit roligt om han kom hit igen :) Hittade en nyare film på honom på youtube, himla smidig o mjuk hingst :)
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: slant98
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 433
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 720
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 113
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp