Caucasian i UK

co-SMAD4

Trådstartare
I en annan tråd länkade @hundtant till en artikel gällande en ny studie om hundrasers livslängd i UK - tack för det förresten! Här finns länk till studien: https://www.nature.com/articles/s41598-023-50458-w

Det som jag fastnade för som studien egentligen inte handlade om, men som kom upp, är Kaukasisk herdehund (Caucasian shepherd) hade en livslängdsmedian på sådär 5 år. Det tycker jag är anmärkningsvärt lågt.

Vad tror ni det beror på? Eller finns det någon allmän orsak som jag missat men som är vidkänd i Storbritannien? Detta gäller alltså UK, utifrån den data de använde. Det kan såklart bero på en massa olika faktorer, men är det något som utmärker sig med rasen i Storbritannien? Det var som sagt väldigt fascinerande!
 
Kollade igenom studien och deras sample size för just kaukasisk herdehund är väldigt låg - bara 53 hundar totalt. Av dem var det bara 22 som faktiskt hade dött än. Om man kollar SKKs RAS för rasen står det att rasen lever länge, 10 till 14 år, så skulle gissa att de egentligen har ganska normal livslängd för sin storlek.

Det är dock en väldigt stor och svår ras. Skulle inte förvåna mig om avlivningsfrekvensen är hög, som den är hos sarplaninac. Mycket skitavel och skithundägande här i Storbritannien…
 
Kollade igenom studien och deras sample size för just kaukasisk herdehund är väldigt låg - bara 53 hundar totalt. Av dem var det bara 22 som faktiskt hade dött än. Om man kollar SKKs RAS för rasen står det att rasen lever länge, 10 till 14 år, så skulle gissa att de egentligen har ganska normal livslängd för sin storlek.

Det är dock en väldigt stor och svår ras. Skulle inte förvåna mig om avlivningsfrekvensen är hög, som den är hos sarplaninac. Mycket skitavel och skithundägande här i Storbritannien…
Ja, det kanske råkar vara avvikande pga. att just dessa dog/avlivades tidigt. 🤔Hade så önskat att de skrev varför, men det var ju förstås inte målet med studien. Jag hade också bilden av att det är en relativt långlivad ras, varför detta "stickprovet" förvånade mig.
 
Oh, det här var intressant! The Kennel Club i UK erkänner inte Caucasian som en ras om jag förstått det rätt. Det är väl UK's motsats till SKK.
 
Rasen är fci-godkänd och hör till grupp 2, så det är märkligt om en kennelklubb som lyder under fci inte erkänner rasen, som ras.
Med tanke på att de kan välja att erkänna raser som inte är erkända av FCI, iallafall här i norden, så kanske motsatsen gäller också. Att det är upp till kennelklubbarna.
 
Med tanke på att de kan välja att erkänna raser som inte är erkända av FCI, iallafall här i norden, så kanske motsatsen gäller också. Att det är upp till kennelklubbarna.

Kollade FCI-anslutna länder och England verkar inte vara bland dem så det står dem nog helt fritt, även om deras kennelklubb samarbetar nära med FCI.

https://www.fci.be/en/members/default.aspx

Har personligen bara tagit för givet att de också var anslutna.
 
Har hört att den låga medellivslängden beror på att väldigt få hanar blir äldre än en tre-fyra år. De blir alltså avlivade därför att de som vuxna, mogna hundar är så pass kraftfulla, har så bra självförtroende, inte underordnar sig och är helt omöjliga att påverka att de inte bara är farliga för okända som uppfattas som hot och rovdjur, utan också för människorna de känner.

Det är alltså inte sjukdomsrelaterat trots den enorma storleken, utan för att hundarna har en mentalitet som gör att de fattar beslut själva och löser de situationer de uppfattar som problem på det sätt de har avlats för att göra.

Passar bara för att skydda boskap mot rovdjur på avlägsna platser.
 
Det slår mig när jag kollar upp Caucasian shepherd på rescues/rehoming i UK att det de väljer att kalla för Caucasian är en grupp hundar som ser ut som herdehundar, fast inte nödvändigtvis alla en Caucasian. 😅 Det hade jag inte tänkt på. Det gör ju då resultaten ännu otydligare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp