Cedar Oil.

Sv: Cedar Oil.

Det kan säkert finnas tillfällen där omständigheterna är sådana att man inte döms till ansvar. Men ett brott mot djurskyddslagen är det ändå enligt min bedömning.

Sedan är det väl så att blistring inte får göras annat än av veterinär? Och liniment och annat får inte användas så att det får en blistrande effekt.
 
Sv: Cedar Oil.

Men det är väl bara riktigt blister som enbart veterinärer får blistra med. Det gäller väl inte cedar oil?
Jag måste säga att jag inte är så insatt efterssom jag inte blistrar.
 
Sv: Cedar Oil.

Förklara då hur jag skall tolka denna mening eller skriv om den så att budskapet framgår tydligt.

"På vissa hästar blir reaktionen med, på andra mindre.På dom hästar som blistret har tagit på, behövs nog denna behandling."

Som jag utläser det så tror du att om en häst reagerat på en behandling så har behandlingen behövts. Men som de flesta vet idag så är en reaktion på en blistring inget annat än just en reaktion i huden på ett medel.

Mvh

Tora

Ärligt talat så skiter jag i hur du tolkar det hela!!!Det är ju helt klart att du tolkar det hela som det passar dig.:crazy:EN, EN GÅNG:
JAG VET ATT DET INTE BEHÖVER BLI SÅR O SKORPOR FÖR ATT BLISTRET SKA TA!!!!!


P.S Kan tala om för dig att det var många hundra år sedan jag var tonåring.
 
Sv: Cedar Oil.

Visst är det roligt när en tråd går från sitt ämne till rena personliga påhopp ;):angel:
 
Sv: Cedar Oil.

Man ska inte kasta sten i glashus vet du, men självklart har du all rätt att försvara dig.

Du som förespråkar blister, kan du inte förklara exakt varför, och inte bara för att de blir fräscha. Utan rent fysiologiskt, vad som händer i hästen när du blistrar och varför du anser de vara positivt.
 
Sv: Cedar Oil.

Men det är väl bara riktigt blister som enbart veterinärer får blistra med. Det gäller väl inte cedar oil?
Jag måste säga att jag inte är så insatt efterssom jag inte blistrar.

Nej, Cedar Oil får ju alla använda. Men inte på ett sätt som orsakar hästen lidande. Precis som du säger kan det ju bli en överreaktion. Jag skulle nog vilja påstå att man alltid är ansvarig även för sådana fall eftersom man kan testa produkten på en liten, liten fläck första gången man ska använda det. Ser man då en överreaktion så ska det ju inte användas.
 
Sv: Cedar Oil.

När jag fick hem Best In West så övervägde jag att Cedar Oila hans bakkotor. Han var väldigt gallig och varm. Men så tänkte jag som så att vi börjar med att prova att verka honom lite annorlunda och sedan får han gå på lösdrift så får vi se om det blir någon bättring. Vi hade också på lite liniment och ibland bandage (men inte samtidigt...) i början och så har vi masserat massor över rumpan och bakbenen. Något blev tydligen rätt för nu är han helt klar i benen.

Det funkar kanske inte alltid, men det kan funka i alla fall.
 
Sv: Cedar Oil.

Men det är ju det här jag menar. Du har låtit din häst ha ett mer naturligt liv, dvs gå på lösdrift. Hästens ben får därmed en ökad cirkulation, tillsammans med lite lindor och liniment har naturen fått "läka". Jag tror mer på att förebygga såna skador genom ett naturligt hästliv, att se problemet och inte bara symtomen.
 
Sv: Cedar Oil.

jag har 3 travhästar som går på lösdrift med fri tillgång till hösilage, har bara in dem ca 20min/dag för att utfodra. och såklart då jag ska köra/rida. Men jag blistrar med cedar oil med jämna mellanrum då naturen inte är allt för medgörlig!
 
Sv: Cedar Oil.

Så kan det vara. Vad jag tycker om blister framgår i tråden, så det tänker jag inte upprepa. Men därimot måste jag säga att jag älskar ditt ändvändarnamn. :)
 
Sv: Cedar Oil.

alla anväder ju blister av olika anledningar. Jag menar en svullnad som uppkommer av att hästen slagit i tex. kotan vid lopp eller dylikt (utan att slagit upp ett sår) är mycket effektivt att blistra pga. att "blåmäket" dvs. svullnaden löser upp sig fortare.

När det gäller dyra hästar i tävlingskondition så vill man ju inte gärna ha hästen i vila flera veckor och tappa kondition & muskler.

därför jag blistrar iallafall :smirk:
 
Sv: Cedar Oil.

Alla prioriterar olika. Kul med någon som har tävlingshästar på lösdrift, fungerar det bra tycker du?
 
Sv: Cedar Oil.

svanstedt har ju sina ute 8 månader om år. det är väl att klassa som utedrift?? de är ju ute iafl den period de tävlar som mest intensivt.

sjalv hade jag min tävlingshäst på utedrivt året om då hon var extrem korsförlamningshäst. kunde bara lösas genom utedrift. om de funkar?? ja bevisligen. :)
 
Sv: Cedar Oil.

Har hästen sår så gör det ont. Det är naivt att tro att blistersår inte gör ont. Anledningen till att många hästar inte visar det är för att de ligger i deras natur att inte visa smärta då de i grund och botten är bytesdjur.


Mvh

Tora

Om min häst har ont utav detta sår så skulle hon inte trava som en klocka & ha kvasten i luften efter denna blistring. Som sagt, jag känner min häst. Valacken skulle jag aldrig drömma om att ta på cedar eftersom hans kropp & leder inte klarar av det. Däremot funkar speedway mkt bra på honom.
 
Sv: Cedar Oil.

Man ska inte kasta sten i glashus vet du, men självklart har du all rätt att försvara dig.

Du som förespråkar blister, kan du inte förklara exakt varför, och inte bara för att de blir fräscha. Utan rent fysiologiskt, vad som händer i hästen när du blistrar och varför du anser de vara positivt.

Neej,men det är jag säker på att du kan.Jag(dumma människa)blistrar och har ingen aaaning om vad jag håller på med.:D
 

Liknande trådar

Hästvård Igår upptäckte jag att min ponny hade ett litet (max en halv centimeter långt) sår på insidan av kotan, det såg fint ut och var inte...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Grazing
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 948
Senast: skuggi
·
Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 057
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: Jennnnka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp