Bukefalos 28 år!

"childerickopian" Santa Cruz Leopold

cela

Trådstartare
Är det någon som har den /provat den? Vad tycker ni om den? Vad passar den för typ av rygg?
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Överlag passar väll Santa Cruz sadlar till relativt raka ryggar (passar något svängda eller raka, överbyggda) ryggar. Inte speciellt vida bommar och inte väldigt mycket manke heller.

Just leopold har jag ingen erfarenhet av.
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

såg den i går. undrar om det ens är lagligt att göra en sån blåkopia. :crazy:
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Jag har också funderat på det, och dessutom har dom ju gjort det flera gånger :crazy:
(legano/pessoa legacy
facundo/prestige michel roberts
merina/prestige meredith
octavio/prestige doge)

osv..:mad:
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

ja jag minns legacy kopian, jag hade en legacy en gång nämligen. tycker det är jättekonstigt att dom får göra exakt likadana sadlar, är ju uppenbart att dom haft orginalet framför sig och gjort sitt bästa för att kopiera rakt av....
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Det är väll ett bra sätt att tjäna pengar ;). Kan hålla med men det finns ju många sadlar det kan vara svårt att se skillnad på vid första anblicken.

Forestier är väll också mycket lik childeric?
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Jag tror inte den är så lik IRL som det ser ut på bilden, har sett bilder på en blogg där den inte alls är lika lik.. det är nog mkt vinklingen som gör det. fast är den verkligen så lik LC-sadeln i verkligeheten så känns det lite kasst, o faktiskt nästan pinsamt för Santa cruz. (ffa med historian bakom företaget :angel: )

Jag kan tycka det är trevligt för oss som gillar utformningen på den sortens sadlar att den kommit i en budgetvariant för oss med mindre plånbok. typen av sadel finns ju hos många av dom lite dyrare märkena - är det inte ok längre bara för sadeln kostar under 20.000?
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Blev tvungen att googla på sadeln, hjälp så lik den var en childeric!
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Oops! Ja den var lik..
Känner ingen som har en Santa cruz, hur är det med hållbarhet och är dom verkligen så lika på riktigt, jag menar detaljer kan ju vara olika som gör att slutresultatet inte blir det samma. Då tänke jag inte på kvalité, för det är väl klart att den är olika. Men annars?
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

ytterst tveksamt, det är nog bara det kosmetiska som är likt. såvitt jag vet är santa cruz ett argentisk märke...

rumpnissen; visst finns det sadlar som liknar varann, det finns ju ett begränsat antal sätt att göra en sadel. men inte så som det här... här blir det som att köpa en fake louis vuitton i princip. man har avsiktligt kopierat ett annat märkes design.
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Jag har en Legano hoppsadel. Absolut den mest bekväma kopia jag ridit i men det som skiljer från en original sadel är balanseringen. I en genomarbetad sadel sitter du bra o dina skänklar ligger på plats för balanspunkten är där den ska vara. Kopiorna ser ju bra ut men är inte balanserade på rätt sätt.

Så när jag skulle börja hoppa terräng med 4-åringen märkte jag ju vilken dålig balans jag fick när lädren kortades 2 hål till...fick då hem min Jensen hoppsadel o jisses frid vilken skillnad det var!

Men har däremot aldrig provat nån Santa Cruz dressyr, kanske är skillnad då man inte ändrar position så mycket som i en hoppsadel?
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Googlade lite jag med...denna sadel säger dom ju är handgjord men det veti17? För isåfall är det ju åt fanders med alla andra märken som säljer handgjorda sadlar för 20-30 tusen....:D
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Tänkte nästan det. Man kan lätt lura sig för att dom ser o.k ut på utsidan. Testade faktiskt också en Legano, den såg jättefin ut, men sadelgjordstropparna var ju placerade helt åt skogen för långt bak :eek:
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Jag har haft en Santa Cruz dressyrsadel. En riktigt trevlig och prisvärd sadel som var välbalanserad. Jag märkte mest att det var en budgetsadel på lädret, även om det inte var dåligt. Och så bytte jag till ullstoppning ganska snart.
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Hej!

Jag har testat den på min arab med bred och kort rygg- den är ganska rak också. Sadelmakaren trodde den skulle passa, vilket den typ gjorde.

Jag tyckte den var skön att rida i, men den var så stor att lilla häst fullkomligt försvann under den..

/Lavinia
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

:rofl::rofl::rofl: Förlåt men jag såg en liten arab med sadel från öra till rumpa framför mig....:D
 
Sv: "childerickopian" Santa Cruz Leopold

Hahaha..

Nej, eller sadelmakaren tyckte att "den ser ju ok ut". Jag tyckte mest den låg över halva halsen och halva korset (liten överdrift). Däremot gillade ju pållan den- och hon är rejält kräsen med sadlar.

Skulle vi ha en sån skulle vi åtminstone behöva en som är 17 tum och inte 17.5, för jag åkte runt som en vante (men ändå var den skön!), så en sån blir det ju oavsett inte.

Däremot funderar jag på en annan santa cruz som häst inte såg lika mycket ut som ett arabtäcke..

/Lavinia
 

Liknande trådar

Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 063
Utrustning Jag behöver under vad man skulle kunna gå för den här sadel! Det är en Santa cruzen under kåpan står det 16,5 Wide och sen i ena...
Svar
2
· Visningar
520
Senast: pajaztar
·
Kropp & Själ Jag skulle verkligen få till något pass styrketräning varje vecka, men vet inte hur jag sak få till det. Jag har fått ont i ryggen och...
2
Svar
36
· Visningar
1 398
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 079
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp