Chinese crested

G

Galathea

Vad ska man tänka på om man är intresserad av att skaffa en sådan? :)

Jag har en kompis som är intresserad av att skaffa hund. Hon är allergisk och har idag två nakenkatter, men vill gärna ha hund och har upptäckt att kineserna verkar fungera. Hon har umgåtts mycket med en, och planerar också att umgås med flera osv för att se så att hon verkligen inte reagerar. Så det är inte allergin det handlar om alltså, utan mer om vad man ska tänka på avelsmässigt och temperamentsmässigt?

Har rasen några rasbundna sjukdomar? Vad kräver en kines aktivitetsmässigt? Det skulle bli hennes första hund, och även om hon har hjälp av hundkunniga osv så är det ju bra om hunden inte är allt för krävande.

Något annat att tänka på?

Hon har läst en massa på rasklubbens hemsida och så där, men eftersom jag är vis av erfarenhet ;) så vet jag ju att det faktiskt finns raser där man inte pratar så jättehögt om problemen. Därför tänkte jag höra med allsmäktiga buke. :D
 
Sv: Chinese crested

Vad jag har förstått det som är det en relativt frisk ras, men de sjukdomar som förekommer drabbar framförallt ögat.
PRA, Katarakt, Primär Lins Luxation och "torra ögon".
Sen uppkommer det ju flera problem pga den hårlösa huden; till exempel akne och risk för att bli solbränd.
 
Sv: Chinese crested

Tycker hon ska kika på AHT med! De lider dessutom inte av diverse sjukdomar och skall vara så gott som allergisäkra!

Kinesen har problem med PRA och patellan samt tandlöshet på de mest nakna individerna.
Och hon ska tänka på att de hundar som har mycket chrest, är till 99% rakade över resten av kroppen... Det varierar hur nakna de är, de som är naturligt mest nakna, har lite chrest och de som har mängder, har såldes päls på kroppen med som rakas bort inför show.
Problem med finnar förekommer och man måste smörja ljusa hundar på sommaren med solskyddsfaktor, annars blir de solbrända.
Täcken på vintern!

Kinesen som hund, är sällskapshund, behöver inte mängder med motion men lite tankenötter. Smarta och livliga och mycket gosvänliga.

Jag har varit sugen så många gånger på en liten kines, men konstigt nog aldrig blivit av.. Känner en av Sveriges vinstrikaste kennlar, så vill jag har jag väl inga större hinder.. :p
 
Sv: Chinese crested

En annan sak - bara för att hon tål nakenkatter är det inte säkert att hon tål nakenhundar. Allergier är luriga på det viset. Det bästa är om hon kan träffa några kineshundar, både ute och hemma hos dem.
 
Sv: Chinese crested

Jag är verkligen ingen CC-expert, men av vad jag har förstått så är det väldigt många som har ofullständiga bett. I övrigt tycker jag att mentaliteten verkar tveksam på många: hariga, skälliga, nervösa och allmänt pippliga (av det 10-tal eller så jag har träffat). Jag vet dock inte hur det ser ut i stort med mentaliteten.
 
Sv: Chinese crested

Jag har en nakenfis;

28777578.jpg


Han är en vädigt trevlig hund, underbar mot barnen och lättlärd.
dock är han osäker av sig och rädd för att göra fel men det tränar vi på!
vill ha mycket beröm och veta att han gjort rätt.
skällig mot andra hundar, men det beror på hans osäkerhet så det är helt individuellt. även lite som ligger i rasen med nervositet m.m.

han älskar att gosa, är efter mig överallt och ska gosa ner sig i min famn.
solar gärna på sommaren hela dagarna om han fick, och går i ide på vintern. snö och kyla är inget han uppskattar och dubbla täcken vill han ha på promenad. inne räcker det med en fleecedress när det är lite kyligt, annars bäddar han ner sig i en filt.

Han är ett matvrak och äter du än ger honom och hundmat är rena godiset för honom, vilket är ju perfekt (att ge hundmat som godis)!

kineser med mörkare pigment klarar solen bättre så därför får jag smörja in min kille på sommaren annars bränner han sig.

Huden är lite av min hunds nackdel, för han är känslig och det kräver sin vård.
smörja in så han inte blir torr, bada lite oftare än hundar med päls så han hålls ren, pälsvård och mindre rakning. känslig hud är förstås från hund till hund, min är dessutom i puberteten och det är ju som värst då.

man ska inte heller tro att det är mindre pälsvård med en nakenhund som en med päls. vill man inte ha någon pälsvård alls så ska man skaffa sig en true hairless, alltså en nakenfis med minimalt med hår. dom får oftast bara några strån på benen å en liten tofs på huvud och svans.

angående allergier så har vi denna rasen just för att min man är känslig men känner inget alls, inte heller hans mamma och syster som är redigt allergiska.
 
Sv: Chinese crested

Chinese crested är ju tyvärr en ras som exploderat i popularitet. Därför finns det en hel del skrutt där ute. Var noga vid val av föräldrar, mamman ska vara vänlig och öppen, även om hon har småvalpar. Acceptera inga undanflykter, rasen ska inte vara blyg. En bra kines är en riktigt härlig hund, glad, aktiv och ofta med en bra näsa också men som sagt, se upp för sociala rädslor! Vår puff älskade att gå på fjällvandring, han var den av oss (hundar och människor) som orkade absolut längst.
 
Sv: Chinese crested

*KL*

Tack för alla svar. :) För mig är mentalitet jätteviktigt och jag ska fråga om jag får följa med när hon hälsar på uppfödaren som hon spanat in, mest för att jag nog tittar på hundar lite annorlunda mot vad hon själv gör eftersom hon aldrig haft hund.

Att hon ska utsätta sig för rasen innan skrev jag som sagt i början. Hon har redan börjat träffa en men det är ju bara en individ, så hon ska också hälsa på uppfödare osv.

Det här är ingen tjej som rusar och gör något ogenomtänkt, tro mig. :D Hon gör kalkyler och letar potentiella dagmattar för framtiden och läser och läser och läser om rasen och vad folk har att säga om den. Personligen tror jag att det kan bli helrätt för henne om hon får tag i trevliga föräldradjur. :)
 
Sv: Chinese crested

Ja var jättenoga med mentaliteten då det tyvärr finns alldeles för många rädda och osäkra hundar. Var med på en utställning när min kompis ställde ut sin och det var inte ovanligt att ägarna fick hålla fast hunden för att domaren skulle kunna komma åt den :crazy:

När mentaliteten väl är på plats så tycker jag att det verkar vara väldigt käcka och trevliga hundar :laugh:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 517
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 294
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 164
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp