Bukefalos 28 år!

"Cockerpoo"

N

Nillah

Någon som har erfarenhet av "rasen" Cockerpoo (cocker/pudel)? Verkar vara en jättetrevlig blandning :d
Visa gärna bilder :p

Nillah :banana:
 
Sv: "Cockerpoo"

Om du inte kan tänka dig en renrasig pudel. Eller en renrasig cocker. Så ska du nog inte heller skaffa dig en blandning av dem. :)

Svårt att säga "hur de är" eftersom de kan bli lite hur som helst. Jag gissar dock på mycket päls, pigga och allerta. I ena fallet mycket jaktlust, i andra ingen alls, beror på vad som slår igenom.
 
Sv: "Cockerpoo"

Håller med skogstrollet. Beror på vad som slår igenom och även på hur föräldradjuren är. Eftersom de är en blandras så finns de inga riktlinjer att "så här bör de vara"
 
Sv: "Cockerpoo"

Värt att tänka på också är att det nog sällan är den "bästa" cockern och den "bästa" pudeln som används i blandrasaveln. (I så fall skulle de ha använts i den renrasiga istället.) Både pudeln och cockern kan i vissa fall ha ganska mycket nerv, pudeln åt det nervösa hållet och cockern åt det envisa/tjurskalliga. Och även om föräldradjuren är "vääääärldens snällaste och jättefriska" så finns det vissa hälsotester och sjukdomar man behöver sätta sig in i och kolla upp. Detta kan det tyvärr slarvas med när det bara är "trevliga familjehundar" man föder upp.
 
Sv: "Cockerpoo"

Jag har haft hand om en korsning pudel/cocker på hundpensionatet ett antal gånger. En glad och snäll liten tjej om dock hade massor av jaktlust och egentligen var för aktiv och smågalen i skogen för sin matte.

Jag måste säga att trots att jag inte är någon förespråkare för blandrasavel så tycker jag att just denna korsning är relativ harmlös.

Tiken på bilden fick f.ö senare en kull valpar (totalt oplanerad tjuvparning) med sin sambo- en pyreneisk (stav?) vallhund. Mycket underlig korsning även om valparna såklart blev söta.

Mamma cockerkorsning.
hund1.jpg


En av valparna (mest lik sin far)
hund2.jpg
 
Sv: "Cockerpoo"

Jag måste säga att trots att jag inte är någon förespråkare för blandrasavel så tycker jag att just denna korsning är relativ harmlös.

Jag håller med och jag kan också förstå varför så många blir lockade av en dylik korsning.
Ibland suger det att ha principer... :D
 
Sv: "Cockerpoo"

Finns en granne i området här som har en och den har tonvis med energi men får inte så mkt stimulans så h*n har bitit ett antal personer:crazy: H*n går konstant på bakbenen och drar så att h*n låter hemskt... Kan tro att det är en trevlig hund men med alldeles för mkt energi för den familjen!
 
Sv: "Cockerpoo"

Nästan garanterat massa hår långt ner i öronen som måste plockas för att det inte ska bli öroninflammationer hela tiden...
Så är det många renrasiga som har iallafall...
 
Sv: "Cockerpoo"

Poppis i England, där man har en HEEEELT annan syn på Blandraser... Själv får jag väl hålla med tidigare talare, att kan man inte tänka sig varesej Pudel eller Cocker ... ja, varför skulle då ett hopkok av de båda plötsligt bli så fantastiskt? Man vet ju inte vilka egenskaper respektive valp ärvt.
 
Sv: "Cockerpoo"

Hitta en en sida som eller rättar sagt föreningen som heter Spanielpoo i sverige, http://www.spanielpoo.se/ Här är en lista på defekter som dessa blandraser kan utveckla.
kan ju vara bra att veta vad som man ska kolla efter på föräldra djuren

Tycker att det är en underbart söt blandras . Men å andra sidan finns många söta renras oxå ;)

Bettfel

Blåsljud

Cushings sjukdom

Kryptorchism

Legg-Parthes sjukdom

Patellaluxation

PNP, Progressiv nefropati

Syringomyelia

Trånga hörselgångar

Ögonsjukdomar

- Cherry eye

- Distichiasis

- Entropion

- Katarakt

- PRA

Epilepsi

Höftledsdysplasi

Navelbråck

RD

Trombocytopeni

Addisons sjukdom
 
Sv: "Cockerpoo"

Jag har träffat några av denna blandning. De har varit ganska stirriga och mycket livliga. Varför inte en renrasig pudel eller cocker? Precis som någon skrev så är det ju oftast inte det bästa avelsmaterialet som gåri blandrasavel. Oftast går inte den bästa pudeln och den bästa cockern till blandrasavel. Sen blir jag lite arg på alla dessa annonser där de lurar köparna genom att säga tat de inte alls fäller. Man kan aldrig garantera att en blandras med pudel i sig inet fäller. Man vet aldrig vilken pälstyp den får. Bara för att den ser lockig ut betyder det inet att det inet fäller. Nästan alla de jag träffat med pudel i sig har fällt lite om det inte varit renrasig pudel dvs.
 
Sv: "Cockerpoo"

Nillah: Det finns en cockerpoo hanne i kvarteret som inte är speciellt trevlig. Aggressiv både mot de flesta i familjen och andra hannar. Väldigt speciell hund även som är kastrerad. Ser mest ut som en cocker.
 
Sv: "Cockerpoo"

Det finns/fanns (vet ej numera vilket) en som föder/födde upp denna blandning i kommunen jag bor i. Hon påstod att den hade blivit godkänd som ras i USA! Verkade faktiskt som hennes avelsarbete var inriktat på att det skulle födas "cockerpoo" i hela kullen. En f.d. stallkompis mamma köpte en valp av denna uppfödare och den visar i alla fall bara possitiva beteenden att vara en sällskapshund. Men i dom fallen ni har sett cockerpoo så kanske det mer beror på vem som håller i kopplet?
 
Sv: "Cockerpoo"

Men i dom fallen ni har sett cockerpoo så kanske det mer beror på vem som håller i kopplet?

Kan var afallet men i blandrasavel kan ju hunden tyvärr få det negativa från båda raserna. Olika raser är ju framavlade för olika syften och det är inte allt som beror på ägaren utan en del kan bero på arvet
 
Sv: "Cockerpoo"

Kan var afallet men i blandrasavel kan ju hunden tyvärr få det negativa från båda raserna. Olika raser är ju framavlade för olika syften och det är inte allt som beror på ägaren utan en del kan bero på arvet

Men i blandrasavel kan ju faktiskt hunden få det possitiva också och man kan ju hoppas att det är det dom seriösa i så fall satsar att avla på om dom nu vill få fram en ny ras.
 
Sv: "Cockerpoo"

Har du någon som helst susning om vad som krävs för att få fram en "ny" ras?

Inte kommer FCI iaf godkänna en tvätt älta blanding utan rejäla strategier, planer och rejäla framförhållanden coh en sjuhelvetes massa år och pengar, inte bara en uppfödare som tror de kan förändra välden, tyvärr. (eller tja, kanske inte tyvärr? Finns det inte nog med raser?)
 
Sv: "Cockerpoo"

Har du någon som helst susning om vad som krävs för att få fram en "ny" ras?

Inte kommer FCI iaf godkänna en tvätt älta blanding utan rejäla strategier, planer och rejäla framförhållanden coh en sjuhelvetes massa år och pengar, inte bara en uppfödare som tror de kan förändra välden, tyvärr. (eller tja, kanske inte tyvärr? Finns det inte nog med raser?)

Jag tycker du ska tagga ner ditt humör lite grann. Jag har aldrig påstått att FCI skulle godkänna detta så där rakt av men man ska ju inte förakta dom som kanske vill lägga ner rejäla strategier, planer, rejäla framförhållanden och en sjuhelvetes massa år och pengar. Dom försökte med schabradoren men fick inte fram det dom önskade( vad det nu var dom ville få fram egentligen) men finns det folk som vill få fram en ny ras(vilket MÅNGA förr i tiden ville få och tydligen har lyckats med) så måste ju dom få en chans att göra detta, eller????
Sen ska jag säga att jag skiter fullständigt vad dom gör i USA och jag skiter fullständigt i om det kommer en ny ras för mitt hjärta klappar bara för bearded Collies.( Som hör och häpnad :o har framavlats från Polsk vallhund och Skotsk inhemsk vallhund enligt historien)
 
Sv: "Cockerpoo"

Jag tycker du ska tagga ner ditt humör lite grann.

:eek: Jag säger ju bar vad jag tycker, är då inte alls arg!;)

Läs meningen såhär:


Har du någon som helst susning om vad som krävs för att få fram en "ny" ras?;)

Och så här:
Har du någon som helst susning om vad som krävs för att få fram en "ny" ras?:grin:

Och så här:

Har du någon som helst susning om vad som krävs för att få fram en "ny" ras?:crazy:



Betyder heeeelt olika,men ok, jag gjorde fel, okej, genom att inte sätta en smilis bakom. Sorry.
 
Sv: "Cockerpoo"

Men i dom fallen ni har sett cockerpoo så kanske det mer beror på vem som håller i kopplet?

Troligen utannonseras cockerpoo:n som den "perfekta familjehunden" (så som alla blandraser) som "inte fäller".

Både pudeln och cockern är två aktiva raser men att stämpla en hund som "perfekt familjehund" får den direkt att låta som en ickekrävande hund. Gissar att de som köper en cockerpoo tror sig få en automatiskt trevlig och praktiskt liten knähund för en "lagom" summa pengar. Räknar inte med pudelns höga intelligens och cockerns enorma iver/jaktlust.
Är man dock inställd på att båda detta kan slå igenom (om man är realistist och lite påläst) så kan man nog få till en trevlig hund om man har lite intresse och envishet.
 
Sv: "Cockerpoo"

Var har denna blanding sitt ursprung? Vilket land ska vara rasens hemland? Det kan ju knappast kallas en svensk hund, så de som verkligen vill jobba med detta måste börja se sig om internationellt för ett samarbete.

Här kan du läsa om rasen Silken Windhound som är en nyligen skapad ras som ännu inte blivit erkänd av AKC (rasen är amerikansk) eller FCI och hur arbetet med rasen fortgår: http://www.silkenwindhounds.org/catalyst.html

Schabrador var aldrig meningen att bli en ny ras. Det hela var ett avelsprojekt på dåvarande Statens Hundskola i Sollefteå, där man hoppades att man genom att korsa schäfer och labrador, skulle få det bästa från båda raserna. Projektet gick endast ut på att syssla med första generationens korsningar, så avkommorna ur dessa provparningar skulle inte själva gå vidare i avel. Det visade sig att man inte fick det man var ute efter med denna korsning och projektet lades ner.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras I dagens tidning fanns ett intressant uppslag med samtliga förekommande hundraser i Sverige; 441 raser, varav 11 bara finns i ett enda...
15 16 17
Svar
321
· Visningar
16 871
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 254
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 746
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp