Bukefalos 28 år!

"Cockerpoo"

Sv: "Cockerpoo"

Jag måste säga att trots att jag inte är någon förespråkare för blandrasavel så tycker jag att just denna korsning är relativ harmlös.
Jag håller med, överlag tycker jag att blandrasavel sällskapsraser emellan kanske inte är så mycket att sätta i halsen över om det ligger en seriösare tanke bakom. Tyvärr verkar det ju sällan göra det. Man parar sin hund med kompisens eller grannens hund och får söta valpar.

Varför folk hellre väljer en blanding av två hundar än att bara har en av raserna tror jag helt enkelt beror på att man inte vill ha något unikt, något som inte ser ut som "alla andras" hundar och det tror jag är den största anledningen till att blandisar säljer så bra.
 
Sv: "Cockerpoo"

Var har denna blanding sitt ursprung? Vilket land ska vara rasens hemland?

Som jag skrev tidigare så sa denna uppfödaren att den var godkänd i Amerika. Så jag har tolkat det som att det var i Amerika som avelsarbetet startade. Då borde den ju rent logiskt få amerikanskt ursprung om den nu skulle bli accepterad i europa.
 
Sv: "Cockerpoo"

Troligen utannonseras cockerpoo:n som den "perfekta familjehunden" (så som alla blandraser) som "inte fäller".

Både pudeln och cockern är två aktiva raser men att stämpla en hund som "perfekt familjehund" får den direkt att låta som en ickekrävande hund. Gissar att de som köper en cockerpoo tror sig få en automatiskt trevlig och praktiskt liten knähund för en "lagom" summa pengar. Räknar inte med pudelns höga intelligens och cockerns enorma iver/jaktlust.
Är man dock inställd på att båda detta kan slå igenom (om man är realistist och lite påläst) så kan man nog få till en trevlig hund om man har lite intresse och envishet.

Den där teorin köper jag gärna. Mycket bra, tycker jag
 
Sv: "Cockerpoo"

Amerikanarna tycks gilla att fixa och dona och blanda egna cocktails både bland hundar och hästar. När jag bodde där minns jag en uppsjö av nya häst"raser" - Welara (welsh arab), Tennuvian (Tennessee Walker, Peruvian Paso), Paintaloosa (Paint Appaloosa), Quarab (Quarter Arab), Walkaloosa (Tennessee Walker Appaloosa), osv osv osv. Man måste erkänna att Jänkarna iallafall har barnasinnet i behåll...
 
Sv: "Cockerpoo"

Okej, tack för era åsikter. Nu fick jag en helt annan syn på det hela. Cockerns jaktlust tänkte jag inte på, och jag är inte så mycket för hundar med mycket jaktlust ;).
Verkar som att resultatet ofta blir nästan lite för energiska och livliga hundar, om jag tolkat det rätt (okejokej, man kan kanske inte säga så eftersom det beror på föräldrarna o allt det där,,)
Det lät nästan på någon som att en cockerpoo skulle få nästan mer päls än en pudel eller cocker, men det var nog bara jag som tolkade fel. För mer päls kan det väl inte bli, eller? :o:p
Cockerpoon var bara såå söt tyckte jag när jag såg en ;), men det klart, de kan väl se ganska olika ut, och jag antar att det är klokare att hålla sig till renrasiga hundar även om det finns jättemånga lyckade blandningar.
Nillah
 
Sv: "Cockerpoo"

Det lät nästan på någon som att en cockerpoo skulle få nästan mer päls än en pudel eller cocker, men det var nog bara jag som tolkade fel. För mer päls kan det väl inte bli, eller? :o:p

Mer vet jag inte, men mer svårskött kan den bli kan jag tänka mig. Pudelns päls kräver sitt och går att underhålla för att den så otroligt fin. (Tunn, utan stöv och otroligt mjuk.) Tänk pudelns lockar i en päls som inte är lika fin utan med underull och stöv som gör att den tovar lättare (som en cocker)?
(Och är det amerikansk cocker man valt istället för engelsk - puuuUUuiiii vad med päls!)

Jag gissar och antar lite nu. :)
 
Sv: "Cockerpoo"

(Och är det amerikansk cocker man valt istället för engelsk - puuuUUuiiii vad med päls!)

Här tänkte jag PULI, :D och lite sådan päls kan jag nog tänka mig att det kan bli då.
 
Sv: "Cockerpoo"

Hej,
Jag har en cockerpoo, blandningen engelsk cockerspaniel och dvärgpudel.
Det ända jag kan säga att det är världens bästa ras och det var det bästa köp vi har gjort!!:D
Jag kan verkligen rekommendera denna ras till alla som vill ha en lite hund som älskar livet och alla!!
Vi har en hemsida gå gärna in och kolla!! raffa.zoomin.se
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Cockerpoo"

Det är ingen ras. Det är en blandras.

*pekpinne*

:angel:
 
Sv: "Cockerpoo"

Jag har en ! Tror just f dägaren sålde den pga att hon gick på hur söta de är osv. Hund som hund, hundar behöver motion och uppfostring vilket inte den här har fått så mycket av ngt.

Jag har bara haft honom i 4 dygn men kan säga så mycket som att "rasstandarden" stämmer bra på honom.

"En hund som kräver en fast, vänlig och konsekvent uppfostran.
Det är lätt att låta sig luras av de söta uttrycksfulla ögonen med den lurviga uppsynen.
Den kan bli lika odräglig som den är söt, om den får göra som den vill.

Det är en robust lättlärd och lagom stor hund som passar såväl på agility som lydnadsplanen.
Den har en utmärkt näsa och passar bra till viltspår. Hänger gärna med på fjällvandringen eller i skidspåret på vintern.
En promenad i parken är inte heller helt fel. Listan kan göras mycket lång."

Han har ett stabilt psyke och är löjligt glad. INgen jakt menn behöver konsekvens och mild uppfostran och motion. Dock otroligt snabblärd på gott och ont. t ex har han i gamla hemmet fått skälla som är värt värsta problem och så är han svartsjuk (skäller då vi håller i vårt barn på 8 mån ). Han drog och hatade halsbandet men har nu köpt en spårsele som alla parter fullkomligt älskar och han slutade genast kämpa emot, det lilla han drar korrigerar man lätt till nu. samt att han kan öppna dörrar och krafsar på dem och bonkar med brevinkastet. Nåja det är säkert ingen omöjlig uppgift avstyra heller.

En älskvärd fartig familjehund skulle jag säga. Till den familjen som är aktiv oavsett om det bara är skogspromenader eller annat. Nu har min en storpudel till farmor så han kanske är en aningens lugnare pga det jag vet inte men det enda från cockern han tycks ha är lugnet.

Han har gått från at rådra och hoppa mot barn och andra hundar ( av glädje) till att nästan helt ignorera dem! ( känner mig faktiskt rätt stolt då det är min och min syrras förtjänst.) Vi har bara lekt fram detta med honom men konsekvent. Nu vet han att ute är det kul och inne ska man vara lugn. ( vilket förövrigt mina 2 pojkar oxå fått lära sig ioch med hundens ankomst ;)

Så här ser det mest ut inne:


Melvinbilresanliteklippt001.jpg


Nu nerklippt för hand ska senare snaggas ber till 1 cm på kroppen och pudelkort på tår och nos. Ska klippa ner svansen bara pga att den är ojämn men senare låta den få lite plym längs hela på ca 5 cm max. Trivs jag med att ha honom så kort så får det bli så året runt annars låter jag han ha längre päls på vintern om jag orkar borsta. Gillar dock inte mustasch eller plym på öronen. Min hund är ca 50 lång och 50 hög med 55 cm i omkrets runt bogen ;)

Melvinbilresanliteklippt002.jpg


Melvinbilresanliteklippt003.jpg


Detta är alltså en 1 årig omplaceringshane och det enda ägaren tjatade om hela tiden var kastreriung och visst försökte han rida på minste sonen några ggr men det fick vi snabbt ur honom. Ser absolut inget behov av kastrering av det skälet hon trodde iallafall. Melvin har en mycket tät pudelpäls. Fäller inte.
 
Sv: "Cockerpoo"

Men gud vad spelar det för roll om man säger ras eller blandras?? och alla vet att det är en blandras!!
Tänk på att alla hundraser har varit blandraser från början, tex cavalier king charles spaniel är en blandning mellan king charles spaniel och chihuahua, det kallar man inte för blandras...
Och inga tycker det är fel att avla på dom, eller hur?? och faktiskt är vi lika seriösa som en uppfödare som föder upp vilken ras som helst!! Vi har stamtavlor till våra valpar och allting förutom att dom inte är reg i SKK utan i jordbruksverket!!

Och dessutom gillar jag inte blandras avel men det här är den bästa blandras som finns och dom får man avla fram tycker jag!! :D

Trevlig sommar och hoppas ni får träffa en sådan här trevlig BLANDRAS!!:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Cockerpoo"

Men gud vad spelar det för roll om man säger ras eller blandras?? och alla vet att det är en blandras!!
Tänk på att alla hundraser har varit blandraser från början, tex cavalier king charles spaniel är en blandning mellan king charles spaniel och chihuahua, det kallar man inte för blandras...
Och inga tycker det är fel att avla på dom, eller hur?? och faktiskt är vi lika seriösa som en uppfödare som föder upp vilken ras som helst!! Vi har stamtavlor till våra valpar och allting förutom att dom inte är reg i SKK utan i jordbruksverket!!

Trevlig sommar och hoppas ni får träffa en sådan här trevlig BLANDRAS!!:)

Det spelar den rollen att det är falsk marknadsföring att prata om en blandras som en renrasig hund. "Alla" vet inte att det är en blandras, just på grund av att de finns de som kallar det för en ras :cool:.

Alla raser som inte är godkända och/eller registrerade i SKK är att betrakta som blandraser. Te.x. bordercollies efter föräldrar som inte har godkänt vallprov räknas också som blandraser, eftersom dessa valpar inte får registreras. Renrasiga hundar har en standard att följa, med rasspecifika drag som gör hunden till just den rasen.


Och dessutom så är registret i jordbruksverket endast ett ägarregister, ingenting som kan jämföras med att registreras i SKK. Även där är det falsk marknadsföring när blandrasuppfödare skyltar med "registrerad i Jordbruksverket".
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras I dagens tidning fanns ett intressant uppslag med samtliga förekommande hundraser i Sverige; 441 raser, varav 11 bara finns i ett enda...
15 16 17
Svar
321
· Visningar
16 871
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 251
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 746
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp