Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Självklart var siffran en ca siffra i hela landet, och även om det är i ett område så har jag svårt att tro att det tiofaldigats med de siffror som hittills visats upp.

Ja men det är blir gravt missvisande att ta hela landets siffror som referens då utbrottet är centrerat till en specifik region. Det är inte första gången du tar siffror ur luften för att förringa betydelsen av corona.
 
Tyskland stänger ner. Från imorgon tills 18 april är bara bensinstationer, livsmedelsaffärer, apotek och banker öppna. Restauranger får ha öppet 8-18 men bara om dom har 2 meter mellan borden. Skolor och dagis har varit stängda sen i måndags, nu stänger badhus, gym, lekplatser, museer, bio, alla affärer som inte säljer mat, posten, kiosker, osv.
Stänger bilverkstäder, lantbruksaffärer, utsädesaffärer, reservdelsaffärer också?

Att stänga mötesplatser som museer, och bio kan eventuellt vara rimligt, men vilka affärer är det som inte stänger?

länk? Får gärna vara på tyska.
 
Jag undrar ju lite vad dessa två punkter betyder:
  • Arbetstidslagstiftningen för personalen som behövs blir fexibel gällande arbetstider och semestrar.
  • Vårdpersonal samt personal utbildad för den inre säkerheten kan kallas in på jobb enligt behov.
Visa oro känner jag här att man inte tar hänsyn till vårdpersonal samt "annan personal som behövs" behov till återhämtning. Men förhoppningsvis är min oro ogrundad.
 
Jaha, dom säger att riksdagsledamöter ska minskas till 55 åt gången i riksdagen nu, man är rädd för smittspridning. Konstigt att den regeln inte gäller vanligt folk 🤔

Jag uppfattade det att ändringen var för att fortfarande kunna ta beslut OM folk är frånvarande pga misstänkt/ konstaterad smitta. Inte för att minska smittspridningen
 
Men även om de flesta har så har definitivt inte alla barn vare sig Wi-Fi surf eller ngn form av skärm hemma. Många invandrarfamiljer i området runt oss som helt saknar. Så dessa barn som redan har språket mot sig, föräldrar som i bästa fall kan svenska och läsa i sämsta är analfabeter och ej svensktalande är helt klart förlorarna i all form av distansundervisning.
Och alla barn som får paus från missbruk och/eller våld när de är i skolan. Jag kan tänka mig rädslan för att skolan ska stänga nu :(
 
Skäringer o Mannheimers podd gästades idag av Agnes Wold, som berättar väldigt bra om hur viruset sprids och fungerar.
 
Jag vill bara återlänka den här artikeln.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...kad-smittrisk-for-barn-som-rest-pa-sportlovet

Rädslan för coronaviruset har vuxit påtagligt de senaste dygnen. På torsdagskvällen visade prover att ytterligare fem svenska medborgare har smittats.

Både Folkhälsomyndigheten och smittskyddsläkare väljer dock att tona ner situationen och menar att den trots allt är under kontroll. De personer som hittills blivit sjuka har alla varit i regioner där smitta förekommer eller har umgåtts med personer som varit på sådana platser. De mår också relativt väl.

Den sammantagna bedömningen av Folkhälsomyndigheten är därför att endast resande som uppvisar symtom behöver kontakta sjukvården.

Jag sa redan tidigt att efter sporlovet, om inget görs så har vi fri spridning i samhället. Något som "experter" har dementerat. Våra arbetsgivare har sagt att de " litar fullständigt på folkhälsomyndigheten och statsepidemologen" samt råd vi fick från myndigheten var helt :devil::devil::devil::devil: uppot väggarna, vilken vi också påpekade direkt.

Folkhälsomyndigheten är direkt skyldiga till att Corona har fått fri spridning i samhället, genom att med uppsåt felinformera befolkningen och arbetsgivare, trots påpekanden att de arbetscenarion de målade upp inte stämde med verkligheten. Ex.vis påstods det att flygplatsanställda inte kommer i nära kontakt med smittade (vilket de visst gör) samt att viruset inte kan spridas av barn, eller av hantering av föremål.
 
Jag vill bara återlänka den här artikeln.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...kad-smittrisk-for-barn-som-rest-pa-sportlovet



Jag sa redan tidigt att efter sporlovet, om inget görs så har vi fri spridning i samhället. Något som "experter" har dementerat. Våra arbetsgivare har sagt att de " litar fullständigt på folkhälsomyndigheten och statsepidemologen" samt råd vi fick från myndigheten var helt :devil::devil::devil::devil: uppot väggarna, vilken vi också påpekade direkt.

Folkhälsomyndigheten är direkt skyldiga till att Corona har fått fri spridning i samhället, genom att med uppsåt felinformera befolkningen och arbetsgivare, trots påpekanden att de arbetscenarion de målade upp inte stämde med verkligheten. Ex.vis påstods det att flygplatsanställda inte kommer i nära kontakt med smittade (vilket de visst gör) samt att viruset inte kan spridas av barn, eller av hantering av föremål.

Fast var det inte oundvikligt egentligen? Det måste ju gå sin gång på ett eller annat sätt.
 
Fast var det inte oundvikligt egentligen? Det måste ju gå sin gång på ett eller annat sätt.

Nej, det var inte oundvikligt att bara släppa smittan helt lös. Det pratades om enstaka fall, och hur svininfluensan inte hade smittat så många trots allt. Hur duktiga man hade varit på smittspårning etc, och ryggdunkat.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9AoRp/forsta-coronafallen-upptackta-i-varmland

Statsepidemiolog Anders Tegnell säger också att nya grupper av personer kommer testas för det nya coronaviruset. Cirka 1 500 personer har testats hittills.

– Vi testar väldigt mycket just nu och hittar också fall. Så det verkar som att det här fungerar väldigt bra.

Det är synd att vi inte längre har riksrätt i sverige.

Det finns fler artiklar som denna, där man är så nöjd över smittspårningen osv. Så naiv får väl inte en epidemolog vara, i så hög befattning?

Smittan kanske hade spridit sig ändå, men i långsammare takt, eller så hade den avstannat, om man tog smittspridning på allvar.

Hur har folk som har åkt skidor i Italien fått smittan, om inte genom inte alltför nära kontakt med andra? Dvs genom att stå i närheten av någon smittad, genom att ta på saker som en smittad har tagit på. För inte hade alla Italienresenärer hånglat helvilt i skidliftarna med lokalborna heller.

NU börjar åtminstonde Kommunal fatta att det här med "låg smittrisk" är fullständig 🐮💩 och försöker skydda busschaufförerna genom att kräva att passagerarna hålls på avstånd.

De råd Folkhälsomyndigheten har gett står i direkt proportion till hur snabbt smittan kom ut fritt.


Så vad hände två inkubationsveckor efter att folk kom tillbaka från sportlov utomlands? Fri spridning. Det var ju så synd om de barnen som hade varit utomlands om de kanske skulle behöva ha hemundervisning i två veckor. Men inte så synd om helisolerade äldre nu, och inte heller så synd om de äldre som kommer att dö, när intensivvårdplatserna tar slut. Det tack vare våra myndigheter, för #dethänderintesverige
 
Senast ändrad:
Nej, det var inte oundvikligt att bara släppa smittan helt lös. Det pratades om enstaka fall, och hur svininfluensan inte hade smittat så många trots allt. Hur duktiga man hade varit på smittspårning etc, och ryggdunkat.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9AoRp/forsta-coronafallen-upptackta-i-varmland



Det är synd att vi inte längre har riksrätt i sverige.

Det finns fler artiklar som denna, där man är så nöjd över smittspårningen osv. Så naiv får väl inte en epidemolog vara, i så hög befattning?

Smittan kanske hade spridit sig ändå, men i långsammare takt, eller så hade den avstannat, om man tog smittspridning på allvar.

Hur har folk som har åkt skidor i Italien fått smittan, om inte genom inte alltför nära kontakt med andra? Dvs genom att stå i närheten av någon smittad, genom att ta på saker som en smittad har tagit på. För inte hade alla Italienresenärer hånglat helvilt i skidliftarna med lokalborna heller.

NU börjar åtminstonde Kommunal fatta att det här med "låg smittrisk" är fullständig 🐮💩 och försöker skydda chaufförerna genom att kräva att passagerarna hålls på avstånd.

De råd Folkhälsomyndigheten har gett står i direkt proportion till hur snabbt smittan kom ut fritt.

Men hur ska en smitta kunna avstanna utan att folk bygger upp immunitet? Den måste ju spridas på något jäkla vänster. Personligen är jag rätt övertygad om att personalen på myndigheterna gjort vad de kunnat, att de vägt risker mot risker och gått ut med den information och de råd de ansett vara bäst för samhället i stort, både ekonomiskt och hälsomässigt. Alltsammans har ju gått väldigt fort och mycket "fakta" har varit antaganden, och är det väl fortfarande egentligen.
 
Men hur ska en smitta kunna avstanna utan att folk bygger upp immunitet? Den måste ju spridas på något jäkla vänster. Personligen är jag rätt övertygad om att personalen på myndigheterna gjort vad de kunnat, att de vägt risker mot risker och gått ut med den information och de råd de ansett vara bäst för samhället i stort, både ekonomiskt och hälsomässigt. Alltsammans har ju gått väldigt fort och mycket "fakta" har varit antaganden, och är det väl fortfarande egentligen.

Om de var så medvetna om att smittan skulle spridas ut fritt, så ljög de rätt upp för sveriges befolkning.

https://www.nyteknik.se/samhalle/10-saker-du-bor-veta-om-coronaviruset-6985703
Hur stor är risken att smittan kommer till Sverige?

Liten. Risken för att smittan ska spridas i det svenska samhället bedöms för närvarande som mycket låg. Samtidigt påpekar Folkhälsomyndigheten att det inte går att utesluta att enstaka fall upptäcks i Sverige på grund av det omfattande resandet. I ett sådant scenario har myndigheten metoder på plats som gör det möjligt att snabbt ställa diagnos.


Källa: Folkhälsomyndigheten

Folkhälsomyndigheten bedömde tidigt att man kunde stoppa smittan, men trots detta gjorde precis allt tvärtom för att hålla tillbaka den. Man struntade i att provta folk som kom från områden med konstaterad smitta, och tog inga barn i karantän. Redan då var det helt huvudlöst. Dessutom så gav de arbetsgivarna felaktig information, och fortfarande vidhåller vid den! Fast redan de första fallen vi fick i sverige visade att man kunde bli smittad genom att bara vistas på samma ort som det fanns smittade människor, och det behövdes ingen ingående direktkontakt med de. Men man påstår fortfarande att det är ingen ökad risk att smittas för yrkesgrupper som dessutom har hands-on kontakt med tusentals personer och deras tillhörigheter dagligen.

Så skulle corona-viruset ha spridit sig i samhället ändå? Kanske, men med de fullkommligt huvudlösa råden Folkhälsomyndigheten har gett, så fanns det ingen chans ens att det inte skulle bli allmän spridning. Det skulle behövas högre mirakel för att smittpsridning inte skulle ske, och det kunde i princip vem som helst ha klurat ut, förutom våran statsepidemolog, uppenbarligen.

Eller så visste man mycket väl, och bara sket i det, och gick ut med falsk information för att hålla folk lugna. Det gick ju bra.
 
Senast ändrad:
Här är ett till citat

Städer har satts i karantän och ledigheten i Kina förlängs – varför drar Kina så hårt på detta?


Det är relevant att Kina går ut hårt för att dämpa utbrottet nu i början, enligt Anders Tegnell. Om man kan få stopp på viruset och spridningen snabbt är det just denna typ av åtgärder som ska vidtas tidigt, då kan man undvika att det blir något som pågår under lång tid.

Då tyckte han att det var bra med karantän, för då kan man undvika att det är nåt som pågår lång tid. Men när det gäller sverige? Nää, låt alla bli smittade, det blir ändå bäst så. Det är ju fantastiskt hur minsta möjliga åtgärd är bäst för sverige just.
 
Om de var så medvetna om att smittan skulle spridas ut fritt, så ljög de rätt upp för sveriges befolkning.

https://www.nyteknik.se/samhalle/10-saker-du-bor-veta-om-coronaviruset-6985703


Folkhälsomyndigheten bedömde tidigt att man kunde stoppa smittan, men trots detta gjorde precis allt tvärtom för att hålla tillbaka den. Man struntade i att provta folk som kom från områden med konstaterad smitta, och tog inga barn i karantän. Redan då var det helt huvudlöst. Dessutom så gav de arbetsgivarna felaktig information, och fortfarande vidhåller vid den! Fast redan de första fallen vi fick i sverige visade att man kunde bli smittad genom att bara vistas på samma ort som det fanns smittade människor, och det behövdes ingen ingående direktkontakt med de. Men man påstår fortfarande att det är ingen ökad risk att smittas för yrkesgrupper som dessutom har hands-on kontakt med tusentals personer och deras tillhörigheter dagligen.

Så skulle corona-viruset ha spridit sig i samhället ändå? Kanske, men med de fullkommligt huvudlösa råden Folkhälsomyndigheten har gett, så fanns det ingen chans ens att det inte skulle bli allmän spridning. Det skulle behövas högre mirakel för att smittpsridning inte skulle ske, och det kunder i princip vem som helst ha klurat ut, förutom våran statsepidemolog, uppenbarligen.

Eller så visste man mycket väl, och bara sket i det, och gick ut med falsk information för att hålla folk lugna. Det gick ju bra.

Jag förstår fortfarande inte riktigt var du vill komma med det hela. Smittan är ju i Sverige nu precis som den är i i princip alla andra länder. Kanske hade Sverige kunnat ligga några veckor efter i världen med spridningen, kanske inte, men vad skulle det tjänat till egentligen?


Tillägg: För sent för detta. Jag går och lägger mig. :)
 
Jag förstår fortfarande inte riktigt var du vill komma med det hela. Smittan är ju i Sverige nu precis som den är i i princip alla andra länder. Kanske hade Sverige kunnat ligga några veckor efter i världen med spridningen, kanske inte, men vad skulle det tjänat till egentligen?


Tillägg: För sent för detta. Jag går och lägger mig. :)


Att ge direkt felaktiga råd förenade med livsfara för de redan svagare i samhället tycker jag är allvarligt. Att ljuga rakt ut för ett helt land är också allvarligt. Det borde leda till fängelse, inte till ryggdunkningar. När man dessutom visste mycket väl att man gav felaktiga råd, vilket citaten ovan visar. Att Kina tidigt satte karantän var enligt honom korrekt. Men samma scenario i sverige, ingen karantän behövs, låt alla bli smittade, medans man samtidigt påstår att det inte finns någon risk för allmän smittspridning.

Jag säger inte att omfattningen av smittsprdningen är något som folkhälsomyndigheten ligger till skuld för, men de råd och som man har agerat så fanns det inte en chans att bromsa ens, vilket man helt uppenbart var medveten om utifrån hur man tidigt såg på situationen i Kina.
 
Senast ändrad:
Om de var så medvetna om att smittan skulle spridas ut fritt, så ljög de rätt upp för sveriges befolkning.

https://www.nyteknik.se/samhalle/10-saker-du-bor-veta-om-coronaviruset-6985703


Folkhälsomyndigheten bedömde tidigt att man kunde stoppa smittan, men trots detta gjorde precis allt tvärtom för att hålla tillbaka den. Man struntade i att provta folk som kom från områden med konstaterad smitta, och tog inga barn i karantän. Redan då var det helt huvudlöst. Dessutom så gav de arbetsgivarna felaktig information, och fortfarande vidhåller vid den! Fast redan de första fallen vi fick i sverige visade att man kunde bli smittad genom att bara vistas på samma ort som det fanns smittade människor, och det behövdes ingen ingående direktkontakt med de. Men man påstår fortfarande att det är ingen ökad risk att smittas för yrkesgrupper som dessutom har hands-on kontakt med tusentals personer och deras tillhörigheter dagligen.

Så skulle corona-viruset ha spridit sig i samhället ändå? Kanske, men med de fullkommligt huvudlösa råden Folkhälsomyndigheten har gett, så fanns det ingen chans ens att det inte skulle bli allmän spridning. Det skulle behövas högre mirakel för att smittpsridning inte skulle ske, och det kunde i princip vem som helst ha klurat ut, förutom våran statsepidemolog, uppenbarligen.

Eller så visste man mycket väl, och bara sket i det, och gick ut med falsk information för att hålla folk lugna. Det gick ju bra.
Tror du missade ett par ord när du läste:
"Liten. Risken för att smittan ska spridas i det svenska samhället bedöms för närvarande som mycket låg. "
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
323
Senast: EmmaBovary
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
771
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 818
Senast: bollen__
·
Skola & Jobb Hade ett stormöte på jobbet. Man klagade främst på att det är för hög sjukfrånvaro. Covid-19 är ju säkert bakom de höga siffrorna tänker...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
16 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp