Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att det låter vettigt att göra vad man kan för att folk inte ska vilja åka dit i onödan och därmed utsätta sig själva och andra för onödig smittorisk.
Och att ha helt normala förbrukningsvaror kvar i hyllorna men med förbudsskyltar på är ett ett vettigt sätt att hantera det på?
Jag tror att om man begränsar antalet personer tillåtna i butiken löser det sig. Folk som tänkt "spontanshoppa" (hur otroligt det än låter) onödiga varor lär inte vara lika optimistiska om de måste köa en timme eller två, och om butiken inte beställer in fler varor blir hyllorna tomma och mindre intressanta.... även om jag personligen tycker att det ÄR rätt viktigt att det finns någonstans där man kan köpa en mobiltelefon eller strumpor, som sagt. Frön också! Jag köpte frön senast idag.
 
Och att ha helt normala förbrukningsvaror kvar i hyllorna men med förbudsskyltar på är ett ett vettigt sätt att hantera det på?
Jag tror att om man begränsar antalet personer tillåtna i butiken löser det sig. Folk som tänkt "spontanshoppa" (hur otroligt det än låter) onödiga varor lär inte vara lika optimistiska om de måste köa en timme eller två, och om butiken inte beställer in fler varor blir hyllorna tomma och mindre intressanta.... även om jag personligen tycker att det ÄR rätt viktigt att det finns någonstans där man kan köpa en mobiltelefon eller strumpor, som sagt. Frön också! Jag köpte frön senast idag.
Jag tror att det mest handlar om väldigt strikta åtgärder i en skarp situation och att det då är lättare att dela upp det i essentiellt och icke-essentiellt istället för att det ska bli konstanta avvägningsfrågor.

USA är i ett helt annat läge än vad Sverige är i för tillfället och det är lämpligare att ta höjd nu för att vara på den säkra sidan och lätta på det när möjlighet finns. Sen så är det ju en delstat som gör så och man får väl se hur det utvecklar sig.

Jag säger inte heller att det är helt optimalt men jag förstår även varför man väljer den lösningen i det läget man befinner sig. Man kan inte heller bara applicera svensk kultur och tänk på hur det skulle fungera för svenskar utan man får även vara lite ödmjuk för att saker skiljer sig mellan länderna och vilka lösningar man väljer.
 
Och att ha helt normala förbrukningsvaror kvar i hyllorna men med förbudsskyltar på är ett ett vettigt sätt att hantera det på?
Jag tror att om man begränsar antalet personer tillåtna i butiken löser det sig. Folk som tänkt "spontanshoppa" (hur otroligt det än låter) onödiga varor lär inte vara lika optimistiska om de måste köa en timme eller två, och om butiken inte beställer in fler varor blir hyllorna tomma och mindre intressanta.... även om jag personligen tycker att det ÄR rätt viktigt att det finns någonstans där man kan köpa en mobiltelefon eller strumpor, som sagt. Frön också! Jag köpte frön senast idag.
Så tänker jag också! Shoppingintresset dör ut rätt snart när man måste köa en massa!

Men coronaviruset lär vi få dras med rätt länge och under den tiden lär det behövas mer än mat om folk inte ska gå och hänga sig i lampkrokar till slut. Frön att odla med till sina balkonger och trädgårdar, eller strumpor eller en ny bok att fördriva tiden. En leksak till ett barn som fyller år i familjen.
 
Jag tror verkligen att stater, butiker och allehanda måste tänka sig för och vara försiktiga för att inte höja folks frustration och oro nu. Låt folk fortsätta känna att det finns någon slags normalitet i möjligaste mån, för det är tillräckligt stressande och pressande som det är att bara gå ut på en promenad längsmed gatan. Det finns inte en själ, ingen trafik - när man möter någon går man på varsin sida om en parkerad bil, man hejar på grannen på varsin sida om grind, staket eller mur. Att dessutom gå in i sin vanliga butik och se en helt vanlig vara man skulle plockat åt sig sådär spontant i farten med en stor röd "RÖR EJ. NOT ESSENTIAL!" skylt på gör ingen gott tror jag. Inte butiken, inte samhällsmoralen och inte spelar det någon särskild roll för smittan heller.
 
Jag tror att det mest handlar om väldigt strikta åtgärder i en skarp situation och att det då är lättare att dela upp det i essentiellt och icke-essentiellt istället för att det ska bli konstanta avvägningsfrågor.

USA är i ett helt annat läge än vad Sverige är i för tillfället och det är lämpligare att ta höjd nu för att vara på den säkra sidan och lätta på det när möjlighet finns. Sen så är det ju en delstat som gör så och man får väl se hur det utvecklar sig.

Jag säger inte heller att det är helt optimalt men jag förstår även varför man väljer den lösningen i det läget man befinner sig. Man kan inte heller bara applicera svensk kultur och tänk på hur det skulle fungera för svenskar utan man får även vara lite ödmjuk för att saker skiljer sig mellan länderna och vilka lösningar man väljer.

Jag ser inte vad mina svar har med svensk kultur att göra. Har du folk att köa någon timme utomhus innan de kan gå in och handla tror jag att passionen för "spontanshopping" dör ganska snart medan de som faktiskt behöver de där föremålen som bedöms som ickeviktiga kommer att vänta oavsett.
 
Jag tror verkligen att stater, butiker och allehanda måste tänka sig för och vara försiktiga för att inte höja folks frustration och oro nu. Låt folk fortsätta känna att det finns någon slags normalitet i möjligaste mån, för det är tillräckligt stressande och pressande som det är att bara gå ut på en promenad längsmed gatan. Det finns inte en själ, ingen trafik - när man möter någon går man på varsin sida om en parkerad bil, man hejar på grannen på varsin sida om grind, staket eller mur. Att dessutom gå in i sin vanliga butik och se en helt vanlig vara man skulle plockat åt sig sådär spontant i farten med en stor röd "RÖR EJ. NOT ESSENTIAL!" skylt på gör ingen gott tror jag. Inte butiken, inte samhällsmoralen och inte spelar det någon särskild roll för smittan heller.
Ja jag tror det är viktigt! Människor är inte skapta för det här! Visst, det passar ett fåtal personer, men de allra flesta vill leva ett fritt liv i kontakt med andra människor.

Själv surade jag ihop i morse närj ag inte hittade några ordentliga trosor i min låda utan att rota runt lite. Svor så det osade och fräste högt "Men vad fan, vad ska jag nu göra, inte fan kan jag gå inom nånstans och köpa trosor nu när man knappt får gå utanför dörren!!!" Jag ogillar att köpa kläder på nätet, framför allt trosor. Varför är det så farligt att man får stoppa ner det i sin kasse när man ändå är i en sådan affär liksom. Jag tänkte att det är tur att mina barn är så pass stora som de är och att de inte fyller är nu, för nu är det ju inte läge att strosa i leksaksaffärer direkt. Och jag längtar som tusan efter att gå till bokhandeln och kolla målarböcker och även papper och kritor, såg ju en person måla så fina bilder, hade varit så kul att börja med nu när man ändå ska sitta inne. Hoppsan.... bör låta bli. Kan säga så mycket att det är med en djup suck jag konstaterar att det här viruset har ställt livet på paus. Man ska vara glad för varje dag man är frisk och virusfri, samtidigt ska man ha hjärnan och psyket i behåll.
 
Jag ser inte vad mina svar har med svensk kultur att göra. Har du folk att köa någon timme utomhus innan de kan gå in och handla tror jag att passionen för "spontanshopping" dör ganska snart medan de som faktiskt behöver de där föremålen som bedöms som ickeviktiga kommer att vänta oavsett.
Köa någon timme utomhus baserat på vad? Och om det nu är något sorts begränsning på antalet i affären så vill man ju att folk ska in och ut så fort som möjligt i princip så det inte blir just kö och om allt finns tillgängligt i affären så kommer folk ta chansen att titta runt.

Jag förstår eran poäng men jag tycker inte direkt det är något att göra en så stor deal av i dagsläget när man fortfarande är ett ganska tidigt skede av det hela i USA och alla insatser spelar roll. Det är bättre att vara för strikt nu i början än att behöva köra full lockdown, något som inte ens är möjligt i USA på samma sätt. Det går alltid att lätta på restriktionerna men det är omöjligt att ta tillbaka smitta som skett.
 
Senast ändrad:
Köa någon timme utomhus baserat på vad? Och om det nu är något sorts begränsning på antalet i affären så vill man ju att folk ska in och ut så fort som möjligt i princip så det inte blir just kö och om allt finns tillgängligt i affären så kommer folk ta chansen att titta runt.

Jag förstår eran poäng men jag tycker inte direkt det är något att göra en så stor deal av i dagsläget när man fortfarande är ett ganska tidigt skede av det hela i USA och alla insatser spelar roll. Det är bättre att vara för strikt nu i början än att behöva köra full lockdown, något som ens är möjligt i USA på samma sätt. Det går alltid att lätta på restriktionerna men det är omöjligt att ta tillbaka smitta som skett.

Vill och vill. Folk handlar ju tills de handlat klar, och de som verkligen behöver sina varor kommer att vänta tills det blir deras tur medan de som kommer bara för att "titta runt" förmodligen ändrar sig. Jag tror att det är onödigt provocerande att dingla med varor framför ögonen på folk samtidigt som man säger att "nehedu, här får du bara titta men inte köpa!" Snacka om att bygga upp för konflikter och oro.

Och göra en stor deal av det kan en knappast om en inte är där. Personligen vill jag mest uttrycka lite fasa. Jag tycker att det är en Jättedålig idé och skulle bli både förvånad och förskräckt om jag gick in på min lokala butik för att handla och inte fick köpa en påse frön från fröställningen. Känner absolut empati för den eller dem som möts av en liknande skylt, för att inte tala om svinnet då. Frön är färskvara.
 
Vill och vill. Folk handlar ju tills de handlat klar, och de som verkligen behöver sina varor kommer att vänta tills det blir deras tur medan de som kommer bara för att "titta runt" förmodligen ändrar sig. Jag tror att det är onödigt provocerande att dingla med varor framför ögonen på folk samtidigt som man säger att "nehedu, här får du bara titta men inte köpa!" Snacka om att bygga upp för konflikter och oro.

Och göra en stor deal av det kan en knappast om en inte är där. Personligen vill jag mest uttrycka lite fasa. Jag tycker att det är en Jättedålig idé och skulle bli både förvånad och förskräckt om jag gick in på min lokala butik för att handla och inte fick köpa en påse frön från fröställningen. Känner absolut empati för den eller dem som möts av en liknande skylt, för att inte tala om svinnet då. Frön är färskvara.
Klart det är en jättedålig idé för individen som sköter sig och skulle kunna fortsätta som vanligt men det är inte nödvändigtvis en så jättedålig idé på samhällsnivå under en begränsad period.

Aja det blir mest att det upprepas samma saker om och om igen och jag tycker väl inte egentligen antingen eller utan mest förstår hur man resonerat och varför. Sen om det blir rätt eller fel i slutändan är svårt att veta.
 
Och att ha helt normala förbrukningsvaror kvar i hyllorna men med förbudsskyltar på är ett ett vettigt sätt att hantera det på?
Jag tror att om man begränsar antalet personer tillåtna i butiken löser det sig. Folk som tänkt "spontanshoppa" (hur otroligt det än låter) onödiga varor lär inte vara lika optimistiska om de måste köa en timme eller två, och om butiken inte beställer in fler varor blir hyllorna tomma och mindre intressanta.... även om jag personligen tycker att det ÄR rätt viktigt att det finns någonstans där man kan köpa en mobiltelefon eller strumpor, som sagt. Frön också! Jag köpte frön senast idag.

Fast var lokala Walmart far in nya varor i vanlig takt (darfor tar toa papperet slut efter ett par timmar. :cautious:) Nu kan vi handla allt i butiken trots att alla "non essential" affarer ar stangda.

Jag tror att det mest handlar om väldigt strikta åtgärder i en skarp situation och att det då är lättare att dela upp det i essentiellt och icke-essentiellt istället för att det ska bli konstanta avvägningsfrågor.

USA är i ett helt annat läge än vad Sverige är i för tillfället och det är lämpligare att ta höjd nu för att vara på den säkra sidan och lätta på det när möjlighet finns. Sen så är det ju en delstat som gör så och man får väl se hur det utvecklar sig.

Jag säger inte heller att det är helt optimalt men jag förstår även varför man väljer den lösningen i det läget man befinner sig. Man kan inte heller bara applicera svensk kultur och tänk på hur det skulle fungera för svenskar utan man får även vara lite ödmjuk för att saker skiljer sig mellan länderna och vilka lösningar man väljer.

Hur menar du att det ar annorlunda an Sverige? Har i Oregon valde guvenoren att stanga alla resturanter, barer, och skolor Mars 8 ... och att lata folk isolera sig. Forsta veckan var det inga storre grupper an 50 personer pa ett stalle, men nasta helg akte alla ut till beachen, och hon rot att man inte fick umgas med mer an de man bor med ... och en till person tillsammans utomhus.

Köa någon timme utomhus baserat på vad? Och om det nu är något sorts begränsning på antalet i affären så vill man ju att folk ska in och ut så fort som möjligt i princip så det inte blir just kö och om allt finns tillgängligt i affären så kommer folk ta chansen att titta runt.

Jag förstår eran poäng men jag tycker inte direkt det är något att göra en så stor deal av i dagsläget när man fortfarande är ett ganska tidigt skede av det hela i USA och alla insatser spelar roll. Det är bättre att vara för strikt nu i början än att behöva köra full lockdown, något som inte ens är möjligt i USA på samma sätt. Det går alltid att lätta på restriktionerna men det är omöjligt att ta tillbaka smitta som skett.

Vi koar pa gatan utanfor vissa affarer. De har streck i gatan med 2 meters mellanrum och en anstalld star vid dorren och slapper in lika manga som gar ut.

Vi ar absolut inte i ett tidigt skede har pa vastkusten. Var grannstat hade det forsta fallet i USA January 12 eller 14. Har i Oregon hade vi de forsta fallen i borjan av Mars och har agnat oss at "social distancing" sedan fore mitten pa Mars.

Vi har nu 1068 fall av Covid-19 och 27 personer har dott. Med en population av over 5 millioner (ungefar samma som Danmark och Norge) har vi, an sa lange, klarat oss bra. Jag tror att det beror pa att Guvernor Kate Brown har varit sa "pro-active".
 
Jag tror att en del av oss i tråden behöver tänka USA som Europa. Ett femtiotal länder som delar på i runda tal 400 milj invånare. Där varje land har sin situation, där varje land klarar smittan på olika sätt.

jag kan gott tänka mig att vetskapen att man har staden New York på två timmars bilresa bort gör lite override på önskan att låta sin befolkning känna ’att allt är som vanligt’.
 
Jag har aldrig varit på vare sig Walmart eller i Ullared, men jag föreställer mig en vanlig matjätte typ Ica Maxi eller ASDA. Basutbud av det mesta helt enkelt. Det känns idiotiskt att försöka stoppa folk från att köpa en skjorta eller en microvågsugn när de ändå är på plats för att handla så att de istället måste köpa den online och därmed skapa en hanteringskedja som sträcker sig från ena änden av landet till den andra. Illa för såväl smitta som miljö tänker jag.
True.
 
Nu lite goda nyheter :up:
ed8fad236be3a680ebaca242490c0b778fcbe7c6.jpg

:D
 
Fast var lokala Walmart far in nya varor i vanlig takt (darfor tar toa papperet slut efter ett par timmar. :cautious:) Nu kan vi handla allt i butiken trots att alla "non essential" affarer ar stangda.

Jag menade att jag tycker att det vore en bättre idé att stoppa affärerna från att fylla på med non essentials än att låta varorna stå kvar på hyllorna med "rör ej" skyltar på dem. :) Snacka om provokativt liksom. "Jadå, vi har den här varan och du kanske behöver den, men du FÅR inte!"
 
Jag tror att en del av oss i tråden behöver tänka USA som Europa. Ett femtiotal länder som delar på i runda tal 400 milj invånare. Där varje land har sin situation, där varje land klarar smittan på olika sätt.

jag kan gott tänka mig att vetskapen att man har staden New York på två timmars bilresa bort gör lite override på önskan att låta sin befolkning känna ’att allt är som vanligt’.

Fast att göra situationen så lätt och konfliktfri som möjligt för folk är inte samma sak som att man tror att de på något vis ska kunna känna att allt är som vanligt. Det tror jag inte att någon gör just nu, särskilt inte människor som bor i länder med någon typ av lock down.
 
Jag menade att jag tycker att det vore en bättre idé att stoppa affärerna från att fylla på med non essentials än att låta varorna stå kvar på hyllorna med "rör ej" skyltar på dem. :) Snacka om provokativt liksom. "Jadå, vi har den här varan och du kanske behöver den, men du FÅR inte!"
Jag skulle tro det är en fråga om rättvisa mellan butikerna.
Om trägårdsaffären inte får sälja fröer och vitvarubutiken inte får sälja en mikro. Då kan man inte säga att stormarknaden får göra det, bara för att de har en mjölkkyl och en fruktdisk i andra ändan av sina lokaler.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 137
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 399
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp