Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ah. Smart, jag skulle inte lita på att folk bara handlade när de ändå skulle handla mat som @Sel beskriver. Jag kan tänka mig att det finns folk som skulle bege sig ut för att "shoppa".

Men jag står vid att frön för grönsaker borde vara essentials, med tanke på att de blir mat. O_o
Jag vet inte jag. SÅ jäkla roliga varor bruka vardagsbutikerna inte ha att det skulle locka jättemånga människor till spontanshopping. Jag känner att det brukar vara rätt basic. Man behöver en pyjamas, en skjorta eller ett par vardagsskor liksom. Möjligtvis en mobil lite snabbt för att den man har har gått sönder. Det känns ganska essential tycker jag, liksom frön att så.
 
Jag vet inte jag. SÅ jäkla roliga varor bruka vardagsbutikerna inte ha att det skulle locka jättemånga människor till spontanshopping. Jag känner att det brukar vara rätt basic. Man behöver en pyjamas, en skjorta eller ett par vardagsskor liksom. Möjligtvis en mobil lite snabbt för att den man har har gått sönder. Det känns ganska essential tycker jag, liksom frön att så.
Till mitt försvar så har jag ingen aning om hur en walmarts utbud ser ut 😅

Men när du skriver sådär så tänker jag lite Ullared ... Men utan någon mat. Och dit åker folk gärna 😅
 
Till mitt försvar så har jag ingen aning om hur en walmarts utbud ser ut 😅

Men när du skriver sådär så tänker jag lite Ullared ... Men utan någon mat. Och dit åker folk gärna 😅

Jag har aldrig varit på vare sig Walmart eller i Ullared, men jag föreställer mig en vanlig matjätte typ Ica Maxi eller ASDA. Basutbud av det mesta helt enkelt. Det känns idiotiskt att försöka stoppa folk från att köpa en skjorta eller en microvågsugn när de ändå är på plats för att handla så att de istället måste köpa den online och därmed skapa en hanteringskedja som sträcker sig från ena änden av landet till den andra. Illa för såväl smitta som miljö tänker jag.
 
Råkade läsa ett kommentarsfält till en artikel om Corona på fb och fick sitta på händerna. Fattar folk ingenting om hur smitta fungerar? Det är skrämmande hur enkelspåriga många är och hur okunniga :crazy: .
 
Jag har aldrig varit på vare sig Walmart eller i Ullared, men jag föreställer mig en vanlig matjätte typ Ica Maxi eller ASDA. Basutbud av det mesta helt enkelt. Det känns idiotiskt att försöka stoppa folk från att köpa en skjorta eller en microvågsugn när de ändå är på plats för att handla så att de istället måste köpa den online och därmed skapa en hanteringskedja som sträcker sig från ena änden av landet till den andra. Illa för såväl smitta som miljö tänker jag.
En super walmart har "allt".

 
En super walmart har "allt".


Det har jag förstått, men det är ju fortfarande basic varor och de finns fortfarande på plats. Jag förstår inte alls vitsen med att begränsa VAD folk får köpa i butiken och verkligen inte om det omfattar saker som trädgårdsredskap och frön. Begränsa antal varor och antal människor i butik istället, och beställ inte hem mer. Att låta prylarna stå kvar i hyllorna med "rör inte" skyltar känns inte som en problemlösning.
 
Det har jag förstått, men det är ju fortfarande basic varor och de finns fortfarande på plats. Jag förstår inte alls vitsen med att begränsa VAD folk får köpa i butiken och verkligen inte om det omfattar saker som trädgårdsredskap och frön. Begränsa antal varor och antal människor i butik istället, och beställ inte hem mer. Att låta prylarna stå kvar i hyllorna med "rör inte" skyltar känns inte som en problemlösning.
Man vill inte att folk ska åka till walmart för att "shoppa"?
 
Man vill inte att folk ska åka till walmart för att "shoppa"?

Som jag nämnt tidigare ska det nog till en särskilt typ av människa för att en ska vara lockad att åka till walmart för att bara "shoppa" utan något särskilt ärende... och tog de inte hem nya varor vore det ju ett ickeproblem. Att välja ut varor som folk inte får köpa i butik så att de istället måste gå hem efter sin veckohandling och köpa samma vara på nätet och få det packat och transporterat hem till sig känns kontraproduktivt. Tycker jag då.
Nu känns det som att jag upprepar mig. :)
För mig känns det som en skitkorkad idé, men det lär inte walmart bry sig om. Jag hoppas bara att det inte sprids och att jag fortfarande tillåts köpa ett par strumpor och eventuellt en krukväxt nästa gång jag går till Tesco för att handla.
 
Det har jag förstått, men det är ju fortfarande basic varor och de finns fortfarande på plats. Jag förstår inte alls vitsen med att begränsa VAD folk får köpa i butiken och verkligen inte om det omfattar saker som trädgårdsredskap och frön. Begränsa antal varor och antal människor i butik istället, och beställ inte hem mer. Att låta prylarna stå kvar i hyllorna med "rör inte" skyltar känns inte som en problemlösning.

Vad det galler att halla ner antalet manniskor som handlar i butiken sa staller de en anstalld utanfor dorren har ... och har tape streck med 2 meter mellan dar folk far sta och vanta pa att bli inslappt nar nagon gar ut for att se till att inte for manga samlas pa samma stalle och sprider smitta. Det fungerar mycket bra och ingen ar upprord over att fa vanta i ko pa trotoaren.
 
Vad det galler att halla ner antalet manniskor som handlar i butiken sa staller de en anstalld utanfor dorren har ... och har tape streck med 2 meter mellan dar folk far sta och vanta pa att bli inslappt nar nagon gar ut for att se till att inte for manga samlas pa samma stalle och sprider smitta. Det fungerar mycket bra och ingen ar upprord over att fa vanta i ko pa trotoaren.
Precis så kör de här också, det känns betydligt vettigare än att sätta förbudsskyltar över vissa varor.
Det är väldigt lugnt i butiken när vädret är Skottskt. :D
 
Precis så kör de här också, det känns betydligt vettigare än att sätta förbudsskyltar över vissa varor.
Det är väldigt lugnt i butiken när vädret är Skottskt. :D

Har i Oregon har vi ocksa "Skottskt" vader. :cautious: Nu borjar sommaren ge sig till kanna dock och det ar runt 20 - 25*C i skuggan ... men regn bara en eller tva dagar i veckan. :D
 
Som jag nämnt tidigare ska det nog till en särskilt typ av människa för att en ska vara lockad att åka till walmart för att bara "shoppa" utan något särskilt ärende... och tog de inte hem nya varor vore det ju ett ickeproblem. Att välja ut varor som folk inte får köpa i butik så att de istället måste gå hem efter sin veckohandling och köpa samma vara på nätet och få det packat och transporterat hem till sig känns kontraproduktivt. Tycker jag då.
Nu känns det som att jag upprepar mig. :)
För mig känns det som en skitkorkad idé, men det lär inte walmart bry sig om. Jag hoppas bara att det inte sprids och att jag fortfarande tillåts köpa ett par strumpor och eventuellt en krukväxt nästa gång jag går till Tesco för att handla.
Det är inte walmarts idé de hade nog jättegärna sålt allt precis som man gör i andra stater.

Och att folk inte skulle åka dit bara för att shoppa? Det är liksom det som finns tillgängligt för att handla i på många mindre orter och speciellt nu när det mesta annat är stängt. Det finns väldigt många människor som handlat i princip allt de har i sitt hem på walmart.
 
Det är inte walmarts idé de hade nog jättegärna sålt allt precis som man gör i andra stater.

Och att folk inte skulle åka dit bara för att shoppa? Det är liksom det som finns tillgängligt för att handla i på många mindre orter och speciellt nu när det mesta annat är stängt. Det finns väldigt många människor som handlat i princip allt de har i sitt hem på walmart.
Det förstod jag, men Walmart kändes som ett utmärkt exempel. Oavsett vilken kedja det rör sig om känns det kontraproduktivt att inte låta folk handla upp det som finns på lager när de ändå är där och handlar, särskilt varor som kommer att gå ut i datum men också småprylar som människor faktiskt behöver ibland.
Köpa kommer de göra ändå, men med fler mellanhänder om de måste beställa.
Tycker du att det är en bra idé att begränsa dagvaruhandeln på det sättet?
 
Det förstod jag, men Walmart kändes som ett utmräkt exempel. Oavsett vilken kedja det rör sig om känns det kontraproduktivt att inte låta folk handla upp det som finns på lager när de ändå är där och handlar. Köpa kommer de göra ändå, men med fler mellanhänder om de måste beställa.
Tycker du att det är en bra idé att begränsa dagvaruhandeln på det sättet?
Jag tycker att det låter vettigt att göra vad man kan för att folk inte ska vilja åka dit i onödan och därmed utsätta sig själva och andra för onödig smittorisk.
 
Det är inte walmarts idé de hade nog jättegärna sålt allt precis som man gör i andra stater.

Och att folk inte skulle åka dit bara för att shoppa? Det är liksom det som finns tillgängligt för att handla i på många mindre orter och speciellt nu när det mesta annat är stängt. Det finns väldigt många människor som handlat i princip allt de har i sitt hem på walmart.
Och när shoppa allt folket har gjort just det och walmart inte tagit hem mer så är det inte mer att shoppa och ingen kommer att kunna shoppa. Alltså ett icke-problem, ett kortlivat problem om man vill se ett tillfälligt shoppande av några få personer som ett mega problem. Det försvinner kvickt när varorna tar slut.
 
Och när shoppa allt folket har gjort just det och walmart inte tagit hem mer så är det inte mer att shoppa och ingen kommer att kunna shoppa. Alltså ett icke-problem, ett kortlivat problem om man vill se ett tillfälligt shoppande av några få personer som ett mega problem. Det försvinner kvickt när varorna tar slut.
Ok men nej. Det finns gott om varor i affären och även om folk inte handlar så räcker det att man är där och tittar. Jag har full förståelse för varför man väljer att göra som man gjort.
 
Jag tycker att det låter vettigt att göra vad man kan för att folk inte ska vilja åka dit i onödan och därmed utsätta sig själva och andra för onödig smittorisk.
Jag skulle vilja jämföra det med att sätta plåster på ett vulkanutbrott. Men visst, får det någon att känna sig duktig för att folk inte kan köpa sig en ny potatisskalare i affären när den gamla plötsligt fallit i bitar så är det väl perfekt. Allt för att folk ska må bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 187
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp