Bukefalos 28 år!

Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var och postade ett paket idag på ICA och handlade. Alltså, det står två damer och jag och väntar på bussen. Jag ställer mig de föreskrivna två meter från dem, de står och småpratar - ej vänner utan bara som träffats på busshållplatsen. Går snabbt längst bak när bussen kommer, den är tom fö, de två damerna sätter sig i sätten mitt emot varandra på bussen och fortsätter prata.

På posten var det likadant. Jag höll mig på avstånd, gubben bakom mig flåsade mig i nacken mer eller mindre. Samma sak inne på ICA. Och det var inte precis många människor där så varför de ska envisas med att klumpa ihop sig vid kassorna är mer än jag förstår.
 
Nu har man nått Lombardiet-nivå i New York;

An estimated additional 180 - 195 deaths per day occurring at home in New York City due to COVID-19 are not being counted in the official figures. "Early on in this crisis we were able to swab people who died at home, and thus got a coronavirus reading. But those days are long gone. We simply don't have the testing capacity for the large numbers dying at home. Now only those few who had a test confirmation *before* dying are marked as victims of coronavirus on their death certificate. This almost certainly means we are undercounting the total number of victims of this pandemic," said Mark Levine, Chair of New York City Council health committee.

https://twitter.com/MarkLevineNYC


Jag kan nästan inte ta in vad han skriver, Mark Levine;
"Soon we'll start “temporary interment”. This likely will be done by using a NYC park for burials (yes you read that right). Trenches will be dug for 10 caskets in a line. It will be done in a dignified, orderly--and temporary--manner. But it will be tough for NYers to take."
Men oj!! Jag har svårt att fatta det också, jag läser men svårt att fatta att det kan hända idag.
Dessa människor som dör hemma innan de ens hinner testas .. :cry:

Har definitivt inte fattat hur långt det har gått i NY. Det är så lätt att man blir mättad av siffror och glömmer människorna bakom dem 💔
 
Jag såg på nyheterna att något äldreboende hade blivit sponsrade med ett snabbtest som visade ifall man var smittad, på väg att bli immun, immun eller negativ.
Jag skulle gärna vilja köpa ett sånt test själv. Är det någon som vet vad det där testet heter?
Jag är aldrig förkyld eller sjuk normalt, men har nu hostat och haft förskräckligt ont i huvudet i över en vecka. Vore intressant Att se om det kan vara corona

Min spontana känsla är - var jäääävligt kritisk. Om ett sådant test fanns och var säkert skulle det nog användas globalt.
 
Det där testet var tydligen testat både i Sverige och godkänt i USA, så ett utav dom bättre.

Om det inte används inom vården (och då antar jag att de har första tjing och att det inte skulle säljas spontant till gemene man.) skulle jag skita i det faktiskt. I bästa fall får du en aning men bör betrakta dig som smittad så länge du har symptom ändå, i värsta fall är det bara falsk säkerhet.
 
Har definitivt inte fattat hur långt det har gått i NY. Det är så lätt att man blir mättad av siffror och glömmer människorna bakom dem 💔

Jag håller med dig men tänker väl inte på NY precis utan på alla de 7000 barn som dör PER DAG av undernäring, det är liksom inte ens ett virus utan de har "bara" inte mat.
Väldigt vad hemskt det blir plötsligt när rika i-länders resenärer sprider smitta i världen.
 
Om det inte används inom vården (och då antar jag att de har första tjing och att det inte skulle säljas spontant till gemene man.) skulle jag skita i det faktiskt. I bästa fall får du en aning men bör betrakta dig som smittad så länge du har symptom ändå, i värsta fall är det bara falsk säkerhet.
https://www.gp.se/nyheter/världen/d...-kan-visa-om-du-haft-coronaviruset-1.26156916

Har man kommit så långt på en dryg vecka sedan denna artikel så skulle ingen vara gladare än mig, men jag väntar nog med att ropa hej ännu.
 
Om det inte används inom vården (och då antar jag att de har första tjing och att det inte skulle säljas spontant till gemene man.) skulle jag skita i det faktiskt. I bästa fall får du en aning men bör betrakta dig som smittad så länge du har symptom ändå, i värsta fall är det bara falsk säkerhet.

Exakt. Jag förstår inte varför gemene man skulle ha något intresse av dem. Är man sjuk ska man vara hemma och skulle ett test vara negativt kvittar det. Det är som sagt en ögonblicklig färskvara eftersom någon smittad mycket väl kan hosta på en direkt efter man tagit provet.
 
I Iscgl immuntestas just nu i dagarna hela befolkningen i sammarbete med universitetet i Innsbruck.

Jag vet inte riktigt vad som räknas som snabbtest men min svägerska testades vid lunchtid, 3 h senare hade hon svaret.
 
Jag håller med dig men tänker väl inte på NY precis utan på alla de 7000 barn som dör PER DAG av undernäring, det är liksom inte ens ett virus utan de har "bara" inte mat.
Väldigt vad hemskt det blir plötsligt när rika i-länders resenärer sprider smitta i världen.
Absolut blir man blind för de siffrorna också, det erkänner jag att jag har nog blivit. Tex flyktingläger också.. Läste senast idag om vilken katastrof det skulle bli om/när covid smittan nådde lägren :(
 
2681f65b47d0aa7bcb04ade4c38078bc58185eb1.jpg

Jag tror att den här bilden är äkta.
Folk odlar väl ännu för att få mat, hur kan det vara "non-essential" :meh:
 
Det har nog att göra med att affärer för non-essential items har antagligen fått stänga och då blir det mer "rättvist" och kanske "säkrare" att andra affärer inte får sälja det heller (för att minska handlandet). Det är ju även sådan som kläder man inte får handla på walmart i vermont för tillfället.

Man vill helt enkelt inte att folk köper eller säljer icke essentiella varor och hoppas på att det minskar hur mycket folk är ute och handlar (och även tid man spenderar i affärerna antar jag).
 
Det har nog att göra med att affärer för non-essential items har antagligen fått stänga och då blir det mer "rättvist" och kanske "säkrare" att andra affärer inte får sälja det heller (för att minska handlandet). Det är ju även sådan som kläder man inte får handla på walmart i vermont för tillfället.

Man vill helt enkelt inte att folk köper eller säljer icke essentiella varor och hoppas på att det minskar hur mycket folk är ute och handlar (och även tid man spenderar i affärerna antar jag).

Kläder är väl "fair enough" även om det känns urbota korkat att folk ska behöva beställa på nätet det som redan finns i butiken där de ändå handlar, men´att inte låta folk handla varor som går ut i datum känns ju helt barockt. Särskilt sådant som har med matproduktion att göra, som @Asko skrev.
 
Första dagen med ny organisation! Spänningen är oliiiidlig! :p (Nej, jag är inte ett dugg mer övertygad efter drygt två timmar på min arbetsplats.) Dessutom tyckte min ficklampshållare att den skulle gå sönder så nu har jag ficklampan i ena benfickan :cautious:
2681f65b47d0aa7bcb04ade4c38078bc58185eb1.jpg

Jag tror att den här bilden är äkta.
Folk odlar väl ännu för att få mat, hur kan det vara "non-essential" :meh:

Sa ar det inte har i Oregon. Jag var och handlade pa Walmart i dag och kunde shoppa i hela butiken.
 
Det har nog att göra med att affärer för non-essential items har antagligen fått stänga och då blir det mer "rättvist" och kanske "säkrare" att andra affärer inte får sälja det heller (för att minska handlandet). Det är ju även sådan som kläder man inte får handla på walmart i vermont för tillfället.

Man vill helt enkelt inte att folk köper eller säljer icke essentiella varor och hoppas på att det minskar hur mycket folk är ute och handlar (och även tid man spenderar i affärerna antar jag).
Ah. Smart, jag skulle inte lita på att folk bara handlade när de ändå skulle handla mat som @Sel beskriver. Jag kan tänka mig att det finns folk som skulle bege sig ut för att "shoppa".

Men jag står vid att frön för grönsaker borde vara essentials, med tanke på att de blir mat. O_o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 827
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
489
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 197
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 543
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp