Bukefalos 28 år!

CPE/fiberbox - var?

aiquen

Trådstartare
Jag har problem med mitt internet och efter hundra år av telefonköer och sjuttioelva mail fram och tillbaka, fick jag idag höra att "någonstans i din bostad finns en CPE/fiberbox, dra ur sladden och starta om den". Men jag HITTAR ingen jävla box "någonstans i min bostad". Jag har ett hål i väggen, that's it.

Ute i förrådet hittar jag dock följande. Det är det enda jag hittar som det går att dra ur sladden från. Men vad är det? Det står då inte "packetfront" på den, som det enligt mailet ska göra. Och har en oroväckande förbindelse till proppskåpet, i mina ögon. Samt att det onekligen inte ser ut som att det alls är tänkt att man ska dra ur kontakten, med tanke på skyddet framför.

3bd30c8c-55a3-4f81-907c-8a5972cd4f41_zps3leauuro.jpg


Vad säger allvetande buke? Vågar jag dra ur sladden? Eller - var i helvete brukar en fiberbox vara gömd?
 
Olika installationer beroende på var de är gjorda. Inte lätt när alla fastighetsägare gör olika..
Men den fastskruvade kontakten ser klart intressant ut. Annars, går det att skruva loss den grå plastkåpan? Ser ju ut att finnas något gömt där.
 
Den fastnitade transformatorn ser ju ut att ha en sladd som går upp i stora skåpet? Inte i den lilla, mindre boxen.

och @lytesout95

Intressant iakttagelse. :angel: Men det stämmer ju! Den svarta sladden har vid en närmare granskning ingenting med den lilla boxen att göra. Kanske är den vita sladden från den boxen någon slags nätverkskabel då. Jag får kolla vidare i morgon, om det går att se vad det är för sladd/vart den leder.
 
och @lytesout95

Intressant iakttagelse. :angel: Men det stämmer ju! Den svarta sladden har vid en närmare granskning ingenting med den lilla boxen att göra. Kanske är den vita sladden från den boxen någon slags nätverkskabel då. Jag får kolla vidare i morgon, om det går att se vad det är för sladd/vart den leder.
Hos mig går det att öppna fronten på den stora vita grejen. Där inne sitter fiberboxen med sladd.
 
Jag skruvade loss fronten nu och jovisst, där bakom satt en sladd/nätverkskabel/you name it. Tack buke för att ni öppnade ögonen på mig. Jag hade väl dragit ur den svarta sladden annars. :meh::laugh:

Nu hoppas jag bara att det här löser problemet...
Fast jag förstår itne riktigt vad som skulle varit farligt med att dra ur den svarta kontakten. Det är väl en strömkabel och det händer ju att det blir strömavbrott. Inte sabbas nätet av det.
Drar man ur sladden så blir det ett strömavbrott.

Men hoppas att det ordnar sig med nätet. Det är ett elände att inte ha nät!
 
Fast jag förstår itne riktigt vad som skulle varit farligt med att dra ur den svarta kontakten. Det är väl en strömkabel och det händer ju att det blir strömavbrott. Inte sabbas nätet av det.
Drar man ur sladden så blir det ett strömavbrott.

Jag har ingen aning om något direkt farligt hade hänt (men jag pillar helst inte på saker i närheten av elcentraler eftersom jag har noll koll) men det hade ju hur eller hur varit bra onödigt, eftersom den sladden hade noll och intet att göra med fiberboxen i sig. Vilket jag tyckte var lite kul att buke såg, men inte jag som hade den hade rakt framför näsan.

Men hoppas att det ordnar sig med nätet. Det är ett elände att inte ha nät!

Det är ju det! Och inte verkar det här ha hjälpt heller... :arghh:
 
Eftersom någon gjort sig omaket att skruva fast den, misstänker jag att det är hyggligt viktigt att den är i. Det är inget jobb man gör sig bara för att man har lite plåtband över...
 
Eftersom någon gjort sig omaket att skruva fast den, misstänker jag att det är hyggligt viktigt att den är i. Det är inget jobb man gör sig bara för att man har lite plåtband över...
Lita inte på att folk är logiska :D
Jag har ett rör från en pump vid bäcken. Det röret visade sig gå till ena brunnen. Fräscht att få in bäckvatten i dricksvattenbrunnen.
Och varför gräva ner en ledning för det?

Jag har hört om och sett mängder med konstiga saker folk har haft för sig i hus.....
 
Lita inte på att folk är logiska :D
Jag har ett rör från en pump vid bäcken. Det röret visade sig gå till ena brunnen. Fräscht att få in bäckvatten i dricksvattenbrunnen.
Och varför gräva ner en ledning för det?

Jag har hört om och sett mängder med konstiga saker folk har haft för sig i hus.....

Knappast i modern tid med modern utrustning av det slaget. Jag utgår från att någon gjort något med god bakgrund.
 
Den "lilla svarta boxen" är stömförsörjningen till routern (fiberbox som vissa tydligen kallar det). Dra den ur sticket, vänta 10 - 15 sekunder och sätt i igen och VOILA, boxen är återstartad. Vid en reset dock, används något (tex ett gem) att peta med i hålet på routern (fiberboxen) där det står reset ...
 
Den "lilla svarta boxen" är stömförsörjningen till routern (fiberbox som vissa tydligen kallar det). Dra den ur sticket, vänta 10 - 15 sekunder och sätt i igen och VOILA, boxen är återstartad. Vid en reset dock, används något (tex ett gem) att peta med i hålet på routern (fiberboxen) där det står reset ...
Router och fiberboxen är inte samma hos mig. Routern har jag skaffat själv. Fiberboxen hör till lägenheten.
 
Router och fiberboxen är inte samma hos mig. Routern har jag skaffat själv. Fiberboxen hör till lägenheten.

Router, fiberbox och HUB är samma sak, alla fördelar EN inkommande signal till flera enheter. Skilnaden är att HUB/fiberbox endast fördelar via kabel medan Router även fördelar via radiosignal.
 
Jag arbetar i en funktion där jag får anledning att säga "men fattade du verkligen inte av dig själv att du inte skulle ta loss den, den är ju fastskruvad?!"

Och de som skruvar fast en strömförsörjning ligger på ungefär samma intelligensnivå som Microsoft och Apples utvecklare som anser att de vet best vad konsumenten behöver genom att åsidosätta alla möjligheter för konsumenten att själv välja uppdateringar mm ...
 
Och de som skruvar fast en strömförsörjning ligger på ungefär samma intelligensnivå som Microsoft och Apples utvecklare som anser att de vet best vad konsumenten behöver genom att åsidosätta alla möjligheter för konsumenten att själv välja uppdateringar mm ...

Ja, det är ju erkänt fattigt folk som famlar i blindo när det gäller framgång :banghead:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp