Crazy idea. Starta eget, men

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha nu har vi brainstormat igen, sambon och jag.
Möjlighet att starta en mini-golf?

Men var tusan börjar man?

Vi vet var vi vill anlägga den. Det är privat mark och vi väntar på kontakt från markägaren just nu och tänker att 1. Han kommer säga tvärnej eller 2. "Crack me some numbers".

Förhoppningsvis säger han det andra alternativet och då vill vi ju vara förberedda...

Vår plan är alltså att leasa hans mark för x antal år, investera i att anlägga mini golf banan och sedan jobba av skulden de första åren och de sista åren (av leasingen) spara profiten osv...?

På marken står idag ett fallfärdigt hus som tanken är att riva och bygga upp till en "reception". Eftersom el och vatten redan finns där.

Tankar på att bygga en andra våning med lägenhet finns, "om man nu ändå måste bygga nytt".
Men vem står för rivning och bortforsel av det gamla och vem står för nybygget av det nya...?

Hur många år bör man proxa på att leasa?

Tillkommer gör ju också council approval, insurance osv....

Många tankar...
 

Grejen med våra beräkningar är att vi har googlat det och det och det och fått en generell uppfattning om vilka pengar vi pratar om.
Om vi nu får till det här mötet med markägaren och Om han säger "ge mig lite siffror" så kommer vi berätta om dessa uträkningar men också säga att vi måste (såklart) göra "riktiga" uträkningar och börja be om offerter från alla olika inblandade osv.
Dvs ge oss ett par månader och vi kommer med riktiga siffror.

Om det då visar sig att det blir över vår budget, ja då får vi ju slänga planerna i sjön.

Men att börja de "riktiga" jobbet nu känns överskattat innan vi pratat med markägaren.

Han har vårt nummer och bör ringa tillbaka inom 2v cross fingers
Om ni vill satsa på detta och att markägaren ska satsa pengar så har ni förmodligen större chans om ni gör "hemläxan" lite noggrannare. Det är inte bara en markbit ni vill hyra utan ni vill att markägaren ska göra betydande investeringar. Markägaren kan knappast ge er ett pris om han inte vet vilka kostnader som ligger på hen. Det är investeringar i miljonklassen om man ska investera i reception, toaletter, ett litet café och personalbostad. Det krävs en del för att motivera någon att satsa i ens egna projekt.
 
Om ni vill satsa på detta och att markägaren ska satsa pengar så har ni förmodligen större chans om ni gör "hemläxan" lite noggrannare. Det är inte bara en markbit ni vill hyra utan ni vill att markägaren ska göra betydande investeringar. Markägaren kan knappast ge er ett pris om han inte vet vilka kostnader som ligger på hen. Det är investeringar i miljonklassen om man ska investera i reception, toaletter, ett litet café och personalbostad. Det krävs en del för att motivera någon att satsa i ens egna projekt.

Ja och nej.
Det är inte så formellt här på ön men vi Är seriösa. Dvs vi bbehöver ett antingen "nej, kommer inte på frågan" eller "ja, kanske, ge mig siffror", vilket fortfarande då kan betyda ett nej.

Om han inte vill renovera byggnaden som står där idag (fallfärdig), så finns ändå alternativ för oss.

Tex sätra dit en tillfällig byggnad, liknande en container med wc. Då blir det såklart enbart reception (och wc) men inget café eller bostad.
Vilket vi kan räkna på också.
Alternativt vi lägger ner planerna om vi inte känner det är värt det.

Dock just nu är både bostad och café-del ändå lågprio. Vi vill ha info om marken först och främst :)
Bortförsel av gamla byggnaden har vi rätt bra koll på vad det skulle kosta men kan säga direkt att nybygge OCH golfbana har vi inte råd med.
Tillfällig byggnad kan vi nog "komma runt" om vi vill....
Men då återstår ett annat slags leasing kontrakt än vi funderat på
 
En helt annan crazy idé fick jag när jag läste denna tråd. Men en utomhusbio? Vore inte det nåt för er ö?

Love the input!!
Det finns ett ställe på ön som visar en film i månaden. Det har alltid varit (enligt mig) konstiga filmval så jag har inte gått dit själv. Tror det är ideellt dock.
Vet inte hur uppslutningen är, hur många.
Men om de skulle visa någon nyare film skulle jag nog gå!

Det tåls att tänka på :up:
 
Om hindren på banan gestaltar andra saker på ön - varför inte tex de andra turistaktörerna på ön. Målgången i porten på puben. Första utslag från färjan osv. Här blir det då mer eller mindre reklamplats med, så rentav nåt litet bidrag från den aktören till "sin" bana. Givetvis kompenserat lite personalhappening under lågsäsong.

Så här har en lokal äventyrsgolfbana här. Slår man hole in one på sakta bjuder en pizzeria i närheten på piZza :D

Tror det vore jättesmart att ha banor som representerar ön och det som finns där :)
 
Tänkte bidra med några tankar som kom upp i huvudet - lite spridda tankar och idéer bara.

Alkohol och aktivitet kanske inte ska hänga ihop - om pub var i närheten så kanske räcker det. Men de skulle kunna sälja biljetter på ställena runtikring så blir det smidigt för kunderna.

Sen måste det nog inte vara 18 banor från början heller, men att det ständigt tillkommer och sedan ändras och byggs om. Dvs anläggningsjobbet med banorna kommer aldrig att ta slut, vilket gör att de aldrig kommer att bli ounderhållna och slitna, för så gamla och "tråkiga" ska de aldrig bli. altid minst en bana under uppbyggnad som ännu inte är färdig, med nya klurigheter och svårigheter som kanske går att prova nästa gång kunderna kommer.

Tänker att det inte är nördfolket innom minigolf som är primär målgrupp där det finns en massa "ska vara" utan mera en kategori som vill ha skoj. Om hindren på banan gestaltar andra saker på ön - varför inte tex de andra turistaktörerna på ön. Målgången i porten på puben. Första utslag från färjan osv. Här blir det då mer eller mindre reklamplats med, så rentav nåt litet bidrag från den aktören till "sin" bana. Givetvis kompenserat lite personalhappening under lågsäsong.

Är väl rimligt att fasta anläggningar som byggnader hör till markägaren, de går ju att använda till annan verksamhet. Toaletter och reseption, personalutrymmen och föråd är nog en lagom kombination. Lägenhet ihop med något som kan vara lite surrigt kan vara att be om onödig konflikt. Fast å andra sidan att kunna erbjuda personalbostad för säsongsarbetare kanske är en poäng det med, om inte annat till de hittat nåt annat. För krast sätt, själva kommer ni inte kunna bemanna jämt, och inte blir det självgående heller. Detta att kombinera med annat, nån form av kiosk och kaffé är vanligt här, känns mindre rörigt än pub.

Du tar orden ur munnen på mig. Precis det du säger är vad vi tänker oss.
Min sambo går alltid för lång och här om.dagen senast fick jag uppmärksamma honom om att vi INTE bygger en bana för golfproffs eller kompisar. Utan vår målgrupp är främst familjer och backpackers som kommer spela en gång om året eller en gång i livet!
Men samtidigt vill vi bygga banan så det går att uppdatera den "hela tiden", vi har ideer på hur det skulle kunna fungera.

Och ja, jag har kanske svårt att förklara mig i tidigare inlägg men jag tänker också att en receptionsbyggnad (med eller utan bostad) borde ligga i markägarens intresse. Investerar han i det kan han ju ta mer i hyra. Lite så....


Tack för input! Mycket läsvärt att klura på!
 
Så här har en lokal äventyrsgolfbana här. Slår man hole in one på sakta bjuder en pizzeria i närheten på piZza :D

Tror det vore jättesmart att ha banor som representerar ön och det som finns där :)

Yes! Detta vill vi definitivt ha. Vi kallar detta "sponsor-hål"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp