Cykelhjälm

Status
Stängd för vidare inlägg.

Texaz

Trådstartare
Har funderat lite över om den nya cykelhjälmslagen har haft någon som helst effekt?? Tycker att var och varannan unge cyklar utan hjälm, och effekten tycks ju utebli då polisen inte kan "ta" ungarna då de inte är straffmyndiga...
För att fundera vidare så undrar jag hur det fungerar med försäkringar om ungarna skadar sig när de cyklar utan hjälm, kan man verkligen få ut på försäkringen om man brutit mot lagen????
Någon som vet?? :confused:
 
Sv: Cykelhjälm

Lånar

Håller med, har ska man motivera sin egen trettonåring om "alla andra inte behöver" krig varje dag liksom....
 
Sv: Cykelhjälm

Hur är lagen utformad?
Gäller den även för småbarn på trehjulingar, eller var går gränsen?
Nån som vet?

Vad gäller försäkringar så får man i alla fall ut pengar på bilförsäkringen även om man brutit mot lagen, t.ex kört för fort...
 
Sv: Cykelhjälm

Det gäller inte trehjulingar utan bara tvåhjulingar och gäller alla under 15 år. Barn utan hjälm stoppas av polis men kan inte bötfällas. Om däremot en vuxen skjutsar ett barn utan hjälm på sin cykel kan den vuxna bötfällas.
Info om lagen hittar du här:
http://www.vv.se/templates/page3____507.aspx
 
Sv: Cykelhjälm

Det borde vara självklart för alla föräldrar att se till deras barn faktiskt använder cykelhjälm. Finns det något mer värdefullt att vara rädd om än ett huvud?

Standardargumentet mot hjälmanvändning är att det pajar frisyren och att man kan ta det lugnt istället. Att det pajar frisyren må vara hänt, men att ta det lugnt. Det är ju ytterst sällan som en cykelolycka beror på en själv. Det finns många andra ute i trafiken som definitivt inte tar det lugnt. Själv har jag både blivit påkörd av andra cyklister och fått väja för en annan som kommer på fel sida om gatan och kör mot enkelriktat.

Jag har sett konsekvenserna av att inte använda hjälm när jag har jobbat. Det är så otroligt lite som krävs och man vinner så ohyggligt mycket mer.
 
Sv: Cykelhjälm

Och hur ska vi göra för att se till att dom använder cykelhjälmen, tycker du?
Jag håller med blandrastik, det är fruktansvärt svårt att motivera sin trettonåring när ingen annan behöver. Dessutom är de ju i den åldern också så att det är så himla töntigt med hjälm.
Här där vi bor finns det fyra sjuor (klasser, alltså) och jag vet EN (1) som använder hjälm.
Jag tvingar inte min trettonåring att använda hjälm, jag vet ju precis vad resultatet blir: när han kommer om hörnet så åker den likförbaskat av.
När man är 13 är frisyren mycket viktig.... ;)
 
Sv: Cykelhjälm

Yamaha skrev:
Och hur ska vi göra för att se till att dom använder cykelhjälmen, tycker du?
Jag håller med blandrastik, det är fruktansvärt svårt att motivera sin trettonåring när ingen annan behöver. Dessutom är de ju i den åldern också så att det är så himla töntigt med hjälm.
Här där vi bor finns det fyra sjuor (klasser, alltså) och jag vet EN (1) som använder hjälm.
Jag tvingar inte min trettonåring att använda hjälm, jag vet ju precis vad resultatet blir: när han kommer om hörnet så åker den likförbaskat av.
När man är 13 är frisyren mycket viktig.... ;)
Ibland kan skräckhistorier faktiskt hjälpa till, dvs sanna berättelser om hur det gått för folk som inte använde hjämlmen. Sedan kanske hjälmen åker av när kompisarna är med men kanske stannar på om man är ensam, vad vet jag...
 
Sv: Cykelhjälm

Hur man skall bära sig åt vet jag inte... Jag har inga barn själv... Men om man spinner vidare på det. Skulle du tycka det är okej att din son kör moped utan hjälm? Eller snattar i en affär? Visst - naturligtvis inte...

Att polisen inte kan göra någonting är en sanning med modifikation. I praktiken så gör de ingenting. För skulle de plocka någon 14-åring com cyklade utan hjälm kan ingen ordningsbot skrivas ut på platsen, såvida inte dennes förälder också är på plats. Förfarandet då är att ta med vederbörande till stationen och invänta Socialtjänst och föräldrar. Med polisens prioriteringar så tycker jag att de skall vara tillgängliga för mer allvarliga händelser än att låsa upp sig i flera timmar. Men det är likväl ett lagbrott lika mycket som snatteri.
 
Sv: Cykelhjälm

Motivationen i detta hemmet är hjälm eller inlåst cykel och i sådana fall används sina ben till att ta sig dit man vill.
Alla andra skiter jag fullständigt i för i vårat hem gäller mina (och makens) regler vilket i vissa fall kan vara mer generös i somliga fall än "alla andra" och ibland tvärt om.
Att barn och ungdomar sedan trotsar regler ibland och gör saker i smyg är något som jag är medveten om men skulle jag komma på det så åker cykeln in en längre tid. Kan man inte hålla sig till regler är man inte mogen nog för ansvaret med att ta på sig hjälm utan att bli övervakad.
Vill man vara fin i håret och inte vill ha hjälm så får man gå. Människor har fått gå långa sträckor under alla tider så det är inget man vanligtvis dör av utan det tar bara längre tid vilket ialla fall dottern får leva med om hon vill vara utan hjälm.
 
Sv: Cykelhjälm

:bow:
Måste buga jag med!!

Expojkvännen har en dotter som nu är 8-9 år. Hon cyklade ibland iväg utan hjälm (då var hon 7) o pappa sa halvhjärtat till... :crazy: Mitt förslag var att helt enkelt ta ifrån henne cykeln och låsa in den tills hjälmen var på!!

Grannflickan hade alltid hjälm. - Hur tror du det kommer sig, sa jag till pojkvännen. "Ja, vissa barn är ju mer lydiga kanske" var svaret... :crazy: Jag försökte få honom att förstå att det nog handlade om vad man accepterade själv som förälder. Om han inte kompromissat alls vad gäller cykelhjälm så hade hon haft den på skallen!

Sen kan jag förstå problemet med 13-åringar och äldre. Men; hallå en 7-åring??!! :eek:
 
Sv: Cykelhjälm

Använder ni själva hjälm du och din man? Tyvärr gör jag det inte o har i alla år tvingat barnen att ha hjälm . Har funkat bra till dom kommer i tonåren .Har 3 barn 14, 17, o 19 . 19 -åringen gör ju som hon vill är myndig ,17-åringen har ingen cykel 14-åringen slutade cykla när hjälmlagen kom.Men hon skulle aldrig komma på tanken att rida utan hjälm o säkerhetsväst.Märkligt eller hur?
 
Sv: Cykelhjälm

Cykelhjälms LAGEN är förmynderi.
Det är upp till föräldrarna att bestämma det.. även om jag skulle vilja att mina barn använde det.
Men jag ser ingen anledning till att staten ska lägga sig i sånt..
 
Sv: Cykelhjälm

Jag cyklar inte av den enkla anledningen att jag får för ont och blir för trött av det. Jag har en trehjulig elektrisk manuell elrullstol eller elmoped som det kallas. Maken cyklar mycket sällan men har ingen hjälm när han gör så.
Maken är dock vuxen och får själv bestämma hur han skall ha det vilket dottern också får göra som vuxen. Det är samma med alkohol, cigaretter, hur länge man får vara ute, när man skall lägga sig odyl.
Jag är förälder och jag bestämmer helt fram tills dess dottern är myndig och även en bit till så länge som hon bor under mitt hushåll.
När dottern fyller 15 år får hon själv bestämma hur hon skall ha det men fram tills dess finns en lag att gå efter samt innan jag bedömer henne mogen nog att cykla utan hjälm (balans och hjärnan måste vara tillräckligt utvecklade först) så hade hon oavsätt fått ha den på huvudet. Min dotter tillhör kategorin "cykla skallen av sig" och har slagit upp ett antal byxor och det har gått åt flera meter plåster pga att farten varit större än vad hon mäktat med i en sväng. Ett tag var hon tvungen att ha även knäskydd på sig när hon cyklade.
Rollerblades är ytterligare en sådan sak som kräver hjälm men även skydd om dottern skall åka.
Dottern har dock haft hjälm sedan hon började åka på min cykel bak (innan jag blev sjuk och i början när jag var sjuk) gammal och alla andra här i hennes ålder har hjälm. Det finns ett barn här som är 3 år äldre som cyklar utan hjälm men dottern har ändå inte sagt ett smack om varför hon måste och inte han. Inte heller att hennes pappa inte har hjälm men hon måste ha. Hon accepterar att det finns saker som vuxna får göra som hon inte får som tex välja hjälm-inte hjälm och hon accepterar att i olika hem finns olika regler.

Om din 14-åring tyckte att hjälm var jobbigare än att gå så är det ju upp till henne. Går hon får hon ju bra motion vilket inte är fy skam det heller. Själv hade jag inte ens cykel i den ålder och gick till stallet som låg 2 km längre bort och det funkade det med.
 
Sv: Cykelhjälm

Vill också tillägga det att många barn tar av sig cykelhjälmen så fort mamma och pappa inte är sikte.. been there :smirk:
Att de cyklar hemifrån med hjälm behöver inte betyda att de använder den.
 
Sv: Cykelhjälm

Ingen här har sagt något annat tvärt om var det precis det jag själv sa ;)
Har man dock som förälder någorlunda kontroll så åker barnet/ungdomen förr eller senare fast. Då är det mycket avgörande för hur man hanterar det om det riskerar att återupprepas i framtiden.
 
Sv: Cykelhjälm

fred skrev:
Använder ni själva hjälm du och din man? Tyvärr gör jag det inte o har i alla år tvingat barnen att ha hjälm . Har funkat bra till dom kommer i tonåren .Har 3 barn 14, 17, o 19 . 19 -åringen gör ju som hon vill är myndig ,17-åringen har ingen cykel 14-åringen slutade cykla när hjälmlagen kom.Men hon skulle aldrig komma på tanken att rida utan hjälm o säkerhetsväst.Märkligt eller hur?
Det är inte så märkligt. För jag antar att du också har hjälm när du rider? och de allra flesta har ju det vid ridning.

När vi var små åkte vi mycket slalom. Vi hade hjälm, men inte morsan o farsan. I 12-13årsåldern vägrade jag använda den mer. Däremot har ridhjälm alltid använts så det känns helt naturligt att ha det - alla har ju det, stora som små (nåja, vissa inte, men.... :crazy: ). Så; det som påverkar är ju hur vanligt/ovanligt det är.

/numera cykelhjälmsbärande.
 
Sv: Cykelhjälm

Björk skrev:
Det är inte så märkligt. För jag antar att du också har hjälm när du rider? och de allra flesta har ju det vid ridning.

När vi var små åkte vi mycket slalom. Vi hade hjälm, men inte morsan o farsan. I 12-13årsåldern vägrade jag använda den mer. Däremot har ridhjälm alltid använts så det känns helt naturligt att ha det - alla har ju det, stora som små (nåja, vissa inte, men.... :crazy: ). Så; det som påverkar är ju hur vanligt/ovanligt det är.

/numera cykelhjälmsbärande.

Sedan tänker väl folk som så att en häst är ett levande väsen som kan bli skrämd osv. men en cykel har jag ju kontroll över... :crazy:

I vår familj har vi alla cykelhjälm så sexåringen har vuxit upp med det. Min man var väldigt anti ett tag men en bekants svärfar avled i en cykelolycka nyligen och hade nog klarat sig med hjälm trodde läkarna...han ser också hur det påverkar vår dotter positivt såklart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 157
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 411
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 362
Senast: WBanna
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp