Bukefalos 28 år!

Cykeltråden

@gul_zebra Cykelbyxor, men ffa rätt sadel, är det enda som fungerar i längden mot skavsår.
I see, och vad ska man kolla efter hos en sadel? Tycker min är bekväm egentligen, men inte på längre turer :down:

What she said!

Och kom ihåg att träna mage och rygg, jag märker stor skillnad när jag orkar hålla upp hela magen och ryggen (blir mindre tryck på underlivet då).
Gaah, ja jag måste komma igång med mina bålövningar igen. Såååå tråkigt! :turd:
 
I see, och vad ska man kolla efter hos en sadel? Tycker min är bekväm egentligen, men inte på längre turer :down:

Gaah, ja jag måste komma igång med mina bålövningar igen. Såååå tråkigt! :turd:

Sadeln ska göra så att man sitter på sittbenen och inte på mjukdelarna. Vansinnigt oskönt i början men i det långa loppet så klarar sittbenen mer belastning än de mjuka partierna i underlivet. Sadeln bör vara hård och så får byxorna stå för den extra vadderingen. Rätt bredd är viktigt, alla har vi olika långt mellan sittbenen.

Ja, bålövningar är skittråkigt. :p Men det avlastar både underliv, axlar, nacke och händer, vilket är guld värt när man börjar cykla riktigt långt.
 
Jag transportcyklar till och från jobbet (ca. 8 km en väg) och älskar det :love:. Köpte en riktig gammaldags damcykel i höstas, som väger ett ton och sinkar mig otroligt, bara för att den var så fiiiin. Samma med min matt-orangea hjälm av skate-typen som är så jäkla snygg att jag blir glad bara jag ser den :love:.

Har ockå en app som peppar mig och registrerar alla mina cykelturer. 18 timmar blev det till i maj :D!
 
Jag tränar rätt mycket med min hybrid från Merida. Tanken är väl att eventuellt ställa upp i ett motionslopp i slutet av augusti om allt går som det är tänkt. :)
Cykling är annars ett relativt nytt intresse för mig, då jag pga hälsoproblem blev rekommenderad att just börja cykla i stället för att hålla på med löpningen som annars har varit min grej.
 
Sadeln ska göra så att man sitter på sittbenen och inte på mjukdelarna. Vansinnigt oskönt i början men i det långa loppet så klarar sittbenen mer belastning än de mjuka partierna i underlivet. Sadeln bör vara hård och så får byxorna stå för den extra vadderingen. Rätt bredd är viktigt, alla har vi olika långt mellan sittbenen.

Ja, bålövningar är skittråkigt. :p Men det avlastar både underliv, axlar, nacke och händer, vilket är guld värt när man börjar cykla riktigt långt.
Ah I see, tack! Får spana runt lite och se vad jag kan hitta :)

Indeed! Personligen har jag dock ryggproblem och det är typ lika tråkigt som att göra de där jävla övningarna... Så det är bara att bita ihop och lida antar jag :p
På vilket vis avlastar det händerna?
 
Ah I see, tack! Får spana runt lite och se vad jag kan hitta :)

Indeed! Personligen har jag dock ryggproblem och det är typ lika tråkigt som att göra de där jävla övningarna... Så det är bara att bita ihop och lida antar jag :p
På vilket vis avlastar det händerna?

Ju mer du håller upp kroppen med hjälp av bålen desto mindre tryck lägger du på händerna. :) Nu beror det i och för sig mycket på hur framåtlutad ställning man sitter i på sin cykel; ju mer upprätt desto mindre tryck på händerna.
 
Ju mer du håller upp kroppen med hjälp av bålen desto mindre tryck lägger du på händerna. :) Nu beror det i och för sig mycket på hur framåtlutad ställning man sitter i på sin cykel; ju mer upprätt desto mindre tryck på händerna.
Ah men jo, såklart. Tänkte inte så långt :D
 
Hjälp:o
Det här är inte lite pinsamt, men.... Jag lyckas inte pumpa däcken:o:arghh:
Trodde först att jag pumpat, men cykeln gick på fälgen. Nu när jag försökte igen så insåg jag att ventilen nog inte var åtskruvad - fine. Men nu lyckas jag inte pumpa däcken (antagligen lyckades jag inte första gången heller...)
Köpte en cykelpump nånstans för ett tag sedan (minns inte var...) Den ska tydligen passa minst två olika ventiler. Ingen bruksanvisning med dock. (det spelar väl ingen roll tänkte jag, hur svårt kan det vara ???:meh:)
Det är två hål i pumpen, ett stort och ett litet. I det stora kan man dessutom trycka in adapters till, eh..., fotboll och luftmadrass, tror jag. Inget av det passar min ventil. Det lilla passar nog, tror jag. Det fastnar iof nästan över ventilen... Men luften kommer ju bara genom det stora hålet? Känns som om man behöver plugga igen det?
Eller gör jag totalt fel?

Mina tidigare cykelpumpserfarenheter är pappas gamla tramp-grej - funkade, men var jobbig. Och så pappas tryckluft - som är det jag använt mest. Men nu bor jag inte kvar där utan är förpassad till denna tingest som jag inte kommer överrens med.
 
Hjälp:o
Det här är inte lite pinsamt, men.... Jag lyckas inte pumpa däcken:o:arghh:
Trodde först att jag pumpat, men cykeln gick på fälgen. Nu när jag försökte igen så insåg jag att ventilen nog inte var åtskruvad - fine. Men nu lyckas jag inte pumpa däcken (antagligen lyckades jag inte första gången heller...)
Köpte en cykelpump nånstans för ett tag sedan (minns inte var...) Den ska tydligen passa minst två olika ventiler. Ingen bruksanvisning med dock. (det spelar väl ingen roll tänkte jag, hur svårt kan det vara ???:meh:)
Det är två hål i pumpen, ett stort och ett litet. I det stora kan man dessutom trycka in adapters till, eh..., fotboll och luftmadrass, tror jag. Inget av det passar min ventil. Det lilla passar nog, tror jag. Det fastnar iof nästan över ventilen... Men luften kommer ju bara genom det stora hålet? Känns som om man behöver plugga igen det?
Eller gör jag totalt fel?

Mina tidigare cykelpumpserfarenheter är pappas gamla tramp-grej - funkade, men var jobbig. Och så pappas tryckluft - som är det jag använt mest. Men nu bor jag inte kvar där utan är förpassad till denna tingest som jag inte kommer överrens med.
Du råkar inte ha racerventil? Var asförvirrad över den själv först när det visade sig att min cykel hade en :p
 
Du råkar inte ha racerventil? Var asförvirrad över den själv först när det visade sig att min cykel hade en :p
Tror inte det?
Ser ut såhär utifrån i alla fall. Har inte skruvat isär... :p
search

http://www.google.se/search?q=cykel...le-heirloom-serp..0.1.173.QCWnCtYMJdY#mhpiv=6
Får inte till det med bilden via mobilen....
 
Åhå, att jag missat denna tråd :o. Är en "sådan där som cyklar även på vintern" (som en kollega uttryckte det). Tar hellre tanthojen än går. När det är säsong (nu) kör jag downhill. Ett fantastiskt substitut till ridning. :D
 
*Kl*

Här cyklas det med racer och ibland blir det en tur med den "vanliga". Är väldigt otränad för tillfället så ryggen känns av i slutet på tremilsrundan. Är det någon som sitter inne på några bra övningar just för ländryggen?
 
*Kl*

Här cyklas det med racer och ibland blir det en tur med den "vanliga". Är väldigt otränad för tillfället så ryggen känns av i slutet på tremilsrundan. Är det någon som sitter inne på några bra övningar just för ländryggen?

Marklyft (marklyft marklyft marklyft :D ), rygglyft på mage eller boll, höftlyft, benlyft (liggandes på mage) och bird-dog är några jag kommer på sådär på rak arm.

Och glöm inte att göra coreövningar också!
 
Fick en cykel i födelsedagspresent av min svärfar, så ja, jag får väl börja cykla :D Han tyckte nog jag skulle ha en egen i och med att jag har haft hans förut.
Jag valde en "tantcykel"; med bra sadel så man inte får skav efter 100 meter och högt styre så man slipper sitta som en fällkniv vilket gör mig ont i axlarna! MED korg så jag kan ha viktiga saker däri som badkläder eller hästfoder eller annat pyssel..

Kommer glida runt på grusvägar och landsvägar med denna. Skeppshult Natur Color Sommarhimmel :love:
Lika grann som min blåa bil :p

1455102180_natur-colour-dam-7-sommarhimmel-8700kr.jpg
 
What she said!

Och kom ihåg att träna mage och rygg, jag märker stor skillnad när jag orkar hålla upp hela magen och ryggen (blir mindre tryck på underlivet då).

Jag skulle vilja lägga till att det är jätteviktigt med en korrekt inställd sadel för att slippa skavsår också!!!
Mitt ex var spinninginstruktör, så jag har lärt mig hur det ska vara och har aldrig fått skavsår, varesig på spinnigpass eller vid transportcykling (har strax över milen enkel väg till jobbet).

Får man ont i sittbenen har man förmodligen inte tillräckligt stöd under dem och då är sadeln för långt bak! De halkar alltså ned på varsin sida av sadeln, på det smala partiet. Testa att justera sadeln i längsled!
Det går oftast att tilta den lite försiktigt framåt också, om det skulle behövas.
Om "fiffi" tar i och får ont har du kanske för stor ram på cykeln?
Alltså att det är för långt mellan styre och sadel i förhållande till din längd?
Får du skavsår av själva rörelsen bör du testa att sänka sadeln en aning, det är inte meningen att "ditt säte" ska röra sig i sidled över sadeln när du trampar.
 

Liknande trådar

Äldre Vill minnas att det finns några cyklande bukefalister, och hoppas att dessa kan komma till min undsättning. Känner mig rätt lost själv...
Svar
7
· Visningar
1 050
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp