Bukefalos 28 år!

Cyklister i flock

Trissa

Trådstartare
Nu har det börjat dyka upp flockar med cyklister på lilla 70-vägen hem till mig, såna som är ute och tränar. Och hur jag än gör så verkar det vara fel... Om jag lägger mig bakom är inte det bra, försöker jag köra om är inte det bra heller, tutar jag för att signalera omkörning så blir de arga, och tutar jag inte så blir de arga då också. :crazy: Ofta är de dessutom svåra att köra om, eftersom de cyklar 2-3 stycken i bredd. Finns det någon code of conduct som är rätt här?
 
Nu har det börjat dyka upp flockar med cyklister på lilla 70-vägen hem till mig, såna som är ute och tränar. Och hur jag än gör så verkar det vara fel... Om jag lägger mig bakom är inte det bra, försöker jag köra om är inte det bra heller, tutar jag för att signalera omkörning så blir de arga, och tutar jag inte så blir de arga då också. :crazy: Ofta är de dessutom svåra att köra om, eftersom de cyklar 2-3 stycken i bredd. Finns det någon code of conduct som är rätt här?
Enligt vän som cyklar mycket landsväg ska man bete sig som om det vore en traktor framför helt enkelt. Vänta in rätt tillfälle och sedan köra om med marginal. Traktorer får ju också köra på de vägarna och är långsamma.

(men jag håller med om att man blir rädd att man stressar dem).

Själv tycker jag vägverket är lite fläppa som inte ser till att det finns ordentliga kanter på vägarna att gå ut på. (cykelvägar skulle väl inte hjälpa i det här fallet)
 
Min erfarenhet är att inget man gör är rätt och inte heller tycker de att de behöver följa några trafikregler eller visa hänsyn till några andra trafikanter. Så jag har gett upp och kör så som det är lämpligt trafikmässigt och skiter högaktningsfullt i om de stressar dem att jag kryper bakom när det inte är lämpligt att köra om. Särskilt häromkring där de populäraste vägarna att cykla på har en cykelbana parallellt med vägen tycker jag att de gott får acceptera läget om de envisas med att vistas på bilvägen.
 
Du kan inte göra rätt för de tror de äger hela vägen. Igår när vi var ute och åkte så körde vi sakta bakom och väntade på rätt läge att köra om (väg med dålig sikt). Lagom till att sambon trycker på gasen glider en idiot ut i vägen. Hände i BÅDA gångerna i grupperna vi körde om.

När de själva kör om har de en tendens att preja ut andra cyklister i diket (ja det har hänt mig flera gånger).

Begriper öht varför folk gnäller på ryttare när det finns träningscyklister...
 
Enligt vän som cyklar mycket landsväg ska man bete sig som om det vore en traktor framför helt enkelt. Vänta in rätt tillfälle och sedan köra om med marginal. Traktorer får ju också köra på de vägarna och är långsamma.

(men jag håller med om att man blir rädd att man stressar dem).
Ja jag förstår inte upprördheten som så många verkar ha.
Ibland är det en traktor, ibland en häst, en övningskörning eller en cyklist som stoppar upp lite.
Det är inte bara vi i ett ton plåt som äger vägen.
 
Ja jag förstår inte upprördheten som så många verkar ha.
Ibland är det en traktor, ibland en häst, en övningskörning eller en cyklist som stoppar upp lite.
Det är inte bara vi i ett ton plåt som äger vägen.
Alltså, jag är inte upprörd. Jag vill bara veta om det finns någon oskriven regel som jag har missat.
 
By the book är att bilister avvaktar tills omkörningen kan ske säkert, som Trafikförordningen föreskriver.
Och att cyklisterna kör i rad efter varandra, så nära körbanans högra kant som möjligt, som Trafikförordningen föreskriver. Eller åtminstone direkt formerar sig så, när någon trafikant behöver köra om.

Alla andra varianter än ovanstående är dåliga, imho.
Blir klungan arg för att bilisten signalerar, så får klungan väl bli arg. Det är ju klungan som gör fel.

Med det sagt så upplever jag själv inte cyklister i klunga som något stort problem. Det cykeltränas frekvent runt mina hemmavägar också, men det brukar gå rätt fort och sällan hindra biltrafiken särskilt länge varje gång. Alternativt formerar de sig till linje ganska smidigt.
Sen förstår jag att det kan vara betydligt bökigare på andra håll.
 
Min pappa brukar ingå i sådana cykelflocker (eller, inte nu, han bröt nyckelben och skulderblad på senaste cykeltävlingen...) och jag tror han har sagt att man ska tänka på det som ett enda lite mer långsamtgående fordon. Alltså köra om när det när fritt.
Det är ju bara lite svårt när det är en flock cyklar.
En traktor har en fast bredd som jag ser, när jag anser att jag kan köra om säkert så finns det ingen risk att traktorn plötsligt blir ett par meter bredare.
En flock cyklar som man ligger bakom för att köra om har för mig ALDRIG skapat en linje för att underlätta omkörning, tvärtom ändrar de löpande antalet i bredd så jag helt omöjligt kan planera min omkörning.
Sånt gör mig tokig, jag VILL faktiskt inte meja ner cyklister bara för att de bestämmer sig för att köra hur som helst på vägen :rage:
 
Det är ju bara lite svårt när det är en flock cyklar.
En traktor har en fast bredd som jag ser, när jag anser att jag kan köra om säkert så finns det ingen risk att traktorn plötsligt blir ett par meter bredare.
En flock cyklar som man ligger bakom för att köra om har för mig ALDRIG skapat en linje för att underlätta omkörning, tvärtom ändrar de löpande antalet i bredd så jag helt omöjligt kan planera min omkörning.
Sånt gör mig tokig, jag VILL faktiskt inte meja ner cyklister bara för att de bestämmer sig för att köra hur som helst på vägen :rage:
Fast de lär ju inte cykla över i motsatt fil, är väl bara att köra om som du kör om ett större fordon?
 
Fast de lär ju inte cykla över i motsatt fil, är väl bara att köra om som du kör om ett större fordon?
Dels är det inte alltid två filer på de vägar där dessa cykelflockar håller sig, det är ofta ganska smala och vindlande vägar som lockar. Det är iaf mest där jag träffar på dem.
Att köra om en bil är normalt sett inte lämpligt på dessa vägar, ligger det en traktor och puttrar så brukar de alltid sakta in och köra lite åt sidan där det blir bra att köra om.
Men de här cykelflockarna visar ingen sådan hänsyn. Dessutom håller de ett jämförelsevis högt tempo, vilket gör det än svårare att snabbt och säkert passera, dock ändå lägre än tillåtet och lämpligt på vägen.
 
Dels är det inte alltid två filer på de vägar där dessa cykelflockar håller sig, det är ofta ganska smala och vindlande vägar som lockar. Det är iaf mest där jag träffar på dem.
Att köra om en bil är normalt sett inte lämpligt på dessa vägar, ligger det en traktor och puttrar så brukar de alltid sakta in och köra lite åt sidan där det blir bra att köra om.
Men de här cykelflockarna visar ingen sådan hänsyn. Dessutom håller de ett jämförelsevis högt tempo, vilket gör det än svårare att snabbt och säkert passera, dock ändå lägre än tillåtet och lämpligt på vägen.
Håller med! De år jag höll till i stallet var vägen dit en populär cykelväg. Det är alltså en väg som på sin höjd är 1 1/2 körbana bred. Traktorer kör in på mötesplatserna och man enkelt kan köra förbi. Cyklisterna skiter högaktningsfullt i det. Min pappa hamnade i dispyt med ett gäng cyklister när de betedde sig vårdslöst och han körde hästsläp (tack och lov utan häst den gången, men det visste ju inte cyklisterna). Cyklisterna vägrade inse att de gjort fel utan blev sura över att vi störde deras flow :banghead:
 
Usch, jag är mest rädd när jag möter dom då jag är ute och rider. Dom saktar inte ner utan med blicken i backen fortsätter dom i 60 km/h. Vågar knappt rida ut mer eftersom hästen inte hör cyklisterna innan dom far förbi. Ytterst sällan så saktar cyklisterna in.:rage:

När jag kör bil så brukar jag ligga bakom, sen kör jag om vid första bästa tillfälle, ingen mening att signalera eftersom dom knappt ser vad som händer omkring dom i trafiken.
man ska inte köra för nära eftersom dom där cyklarna är så lätta att dom lätt kan tappa balansen.
 
Håller med! De år jag höll till i stallet var vägen dit en populär cykelväg. Det är alltså en väg som på sin höjd är 1 1/2 körbana bred. Traktorer kör in på mötesplatserna och man enkelt kan köra förbi. Cyklisterna skiter högaktningsfullt i det. Min pappa hamnade i dispyt med ett gäng cyklister när de betedde sig vårdslöst och han körde hästsläp (tack och lov utan häst den gången, men det visste ju inte cyklisterna). Cyklisterna vägrade inse att de gjort fel utan blev sura över att vi störde deras flow :banghead:
En sak jag undrar lite över, kanske även på tävlingar eller event på vanlig väg. Ska cyklisterna stanna vid övergångsställe?

Vi hade kört om en klunga men var tvungna att stanna vid övergångsställe (bilar ska ju det) för att en barnfamilj skulle över. Då blev vi omkörda igen av hela klungan, på båda sidor om bilen, ganska otäckt, sådan tur att barnfamiljen inte hade hunnit börja gå över. Det var ngt slags tävling så ev behöver de inte stanna för övergångsställen och de förlorar mycket fart om de stannar?
 
Jag måste säga att det är det värsta vårtecken jag vet. Vägen till stallet där jag har mina hästar är smal, slingrig och saknar i princip vägren. Det är inte många sträckor där det går att köra om. Min mardröm är att komma ikapp cyklister i flock med häst i transporten och behöva ligga bakom dem i flera kilometer.
 
En sak jag undrar lite över, kanske även på tävlingar eller event på vanlig väg. Ska cyklisterna stanna vid övergångsställe?

Vi hade kört om en klunga men var tvungna att stanna vid övergångsställe (bilar ska ju det) för att en barnfamilj skulle över. Då blev vi omkörda igen av hela klungan, på båda sidor om bilen, ganska otäckt, sådan tur att barnfamiljen inte hade hunnit börja gå över. Det var ngt slags tävling så ev behöver de inte stanna för övergångsställen och de förlorar mycket fart om de stannar?
Jag kan inte tänka mig att de INTE skulle omfattas av samma trafikregler som bilarna i ett sånt fall. Vilket innebär att de inte bara ska stanna vid övergångsställe, de får definitivt inte KÖRA OM ett fordon som stannat vid övergångsställe och DEFINITIVT inte på höger sida. Jävla idioter.
OM det är en riktig tävling som arrangeras som isf skulle ge andra trafikregler så ska sträckan spärras av.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 312
Senast: lilstar
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 256
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 912
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 995
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp