Bukefalos 28 år!

Cyklister i flock

Varifrån ni får att cyklister medvetet skulle bryta mot trafikregler för att förstöra för andra eller för att de inte bryr sig om sina liv förstår jag faktiskt inte.

Syftet med att bryta mot trafikreglerna har jag inte uttalat mig om men att en hel del cyklister bryter mot dem medvetet är väl ändå ingen överraskning?

https://www.metro.se/artikel/polisen-i-insats-mot-cyklister-det-här-är-vanligaste-trafikbrottet-xr
https://www.metro.se/artikel/polischef-cyklister-struntar-i-rödljusen-xr
https://mitti.se/nyheter/cyklister-botfallda-for-rodljuskorning/
 
Hade inte tänkt skriva här igen. Men måste ju dela med mig detta.
Det här var en fruktansvärd olycka som visar på hur utsatta cyklister är i biltrafiken. Det positiva i denna tragiska händelse är att bilisten fick en fällande dom.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23440044.ab
http://paragrafhjalpen.se/fallande-dom-oskarshamns-arendet/

Fruktansvärt, och verkligen en tragisk händelse - men jag skulle inte kalla det en olycka. I synnerhet inte eftersom bilföraren faktiskt dömts som vållande.
 

Jaha? Och hur många bilister bryter inte mot trafikreglerna vareviga dag? Jag tror att det hör till regel snarare än undantag att bilister kör över hastighetsgränsen, t.ex. Betyder det att bilister tror att de är odödliga? Alla typer av trafikanter gör, som påtalats många gånger, fel i trafiken. Jag tycker att det är märkligt att så många verkar tro att cyklister är en särskild sorts människor som har andra värderingar än folk som inte cyklar. Cyklister är också någons föräldrar, barn, syskon, kollegor och vänner. De är möjligen något mer hälso- och miljömedvetna än bilister, annars är de precis som alla andra. Som trafikantgrupp betraktat har de ingen given plats på vägen utan bollas mellan bilar och fotgängare, det är väl den största skillnaden.
 
Fast nar cyklister i en stad (Portland OR) med 2 1/2 million manniskor (och ALDELES for fa broar over floden mitt i stan och darmed en tamligen stillastaende rusningstrafik) kan cykla sakert och utan att kora mot rott ljus och stoppskyltar och anda ta sig fram snabbare och battre an billister borde det ju ga att gora i Stockholm ocksa.
Jag ser inte alls samma beteende hos cyklister har som i Stockholm eller i Sverige. Vi har massor med tranings cyklister som ar ute i klunga ocksa, men nar man kor upp med bil bakom loses klungan upp och gar ner mot kanten i en linje for att mojliggora en omkorning.
Nu ar trafiken mycket vanligare har i USA generellt, och i Portland omradet i synnerhet, vilket kanske mest visar att det ju gar att visa omsesidig hansyn. Stannar jag vid en 4 vags korsning och det ar min tur att kora nar ett gang cyklister kommer vinkar jag fram dem fore sa de slipper stanna ... man hjalper till sa mycket man kan at bada hall.

De senaste åren har jag varit i flera storstäder som Berlin och London, och har reagerat över att jag blir positivt överraskad när en cyklist stannat för rött. Det är ju bedrövligt att det ska vara så.

Var och gick i Stockholms innerstad i kväll och de cyklister som stannar för rött är lätträknade. Sorgligt och väldigt farligt.
 
Jaha? Och hur många bilister bryter inte mot trafikreglerna vareviga dag? Jag tror att det hör till regel snarare än undantag att bilister kör över hastighetsgränsen, t.ex. Betyder det att bilister tror att de är odödliga? Alla typer av trafikanter gör, som påtalats många gånger, fel i trafiken. Jag tycker att det är märkligt att så många verkar tro att cyklister är en särskild sorts människor som har andra värderingar än folk som inte cyklar. Cyklister är också någons föräldrar, barn, syskon, kollegor och vänner. De är möjligen något mer hälso- och miljömedvetna än bilister, annars är de precis som alla andra. Som trafikantgrupp betraktat har de ingen given plats på vägen utan bollas mellan bilar och fotgängare, det är väl den största skillnaden.

Jag har aldrig påstått någonting om cyklister som personer, så varför skulle jag göra det om bilister? Jag har heller inte påstått att bilister inte bryter mot trafikregler. Den diskussionen får du ta med någon som faktiskt har de åsikterna.
 
Apropå cyklister och olyckor i allmänhet, inte de som färdas i flock i höga hastigheter på landsväg.

På min väg till jobbet idag såg jag en liggande cykel, en stående bil, en stående kvinna med bilnyckel i handen och en stående man med grus över hela ena sidan på byxorna. Mannen haltade.

Platsen är vid en farlig plats.
50-väg, stadsmiljö.
Huvudled för bilisten.
Över denna huvudled går på platsen ett övergångsställe. Inte en cykelöverfart.
På väg mot övergångsstället finns en gemensam gång- och cykelbana, ganska lång och relativt kraftig backe ner.

Här torde bilisten vara mest skyldig men om den aktuelle cyklisten betett sig som så många cyklister så kom han troligen i skapligt tempo nerför backen och rätt ut på övergångsstället, samtidigt som bilen kom körande på huvudled.

Jag har flera gånger sett cyklister i god fart cykla över på det aktuella övergångsstället, sällan eller aldrig har jag sett någon kliva av sin cykel och leda den över övergångsstället.

På det aktuella stället finns en refug mitt på vägen, som delar upp trafiken. Strax efter övergångsstället i ena körriktningen, finns dessutom en busshållplats.
Fullständigt livsfarlig trafikplats på så sätt att en buss som står vid busshållplatsen effektivt skymmer sikten gällande vad som eventuellt kommer på övergångsstället bakom bussen, för mötande trafik.
Och så den där backen ner till övergångsstället!!!
 
Nej, cykel och moped är undantagna.

Möte och omkörning
30 § Ett fordon skall vid möte med andra fordon hållas till höger. Förarna skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan fordonen.
Om det finns något hinder för möte skall den förare stanna som har hindret på sin sida, om det är nödvändigt för att den mötande skall kunna passera.

7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.
Cyklande och mopedförare får köra om andra fordon än cykel och moped till höger.

Källa:

Trafikförordning (1998:1276)

Dax för några i tråden att friska upp körkortskunskaperna? ;) :angel:

Jag faktiskt inte se att cyklister skulle vara undantagna från att hålla avstånd i sidled, eller vänta på sin tur vid ev hinder.
Så, nej, jag kan inte se att de båda exemplen jag nämnde var lagliga.

Det är heller inte så att cyklister är de enda som slipper visa hänsyn mot de som är långsammare.
 
Apostlahästar är bilister,cyklister o dra skyldiga lämna företräde till vid övergångsställe. Men cyklister? de är fordon och har inte det privilegiet....
Fast verkligheten straffar ju dem som syndat...oavsett om bilisten döms så hamnar ofta cyklisten på sjukhus eller bårhus efter en konfrontation..Bland tänkande borde detta leda till eftertanke och ett försiktigare beteende.
 
Här där jag bor var det en dödsolycka för några år sen. På platsen hade det varit ett övergångställe tidigare men detta hade tagits bort ett bra tag innan olyckan skedde. En cyklist cyklade rakt ut på vägen som om det fanns ett övergångställe där hen hade företräde fanns där. Bilen hade ingen chans att stanna och körde på cyklisten som tragiskt avled. Om jag minns rätt så räknades detta som en olycka som bilisten inte kunnat förhindra då cyklisten cyklade så snabbt rakt ut på vägen. Nu har de satt upp farthinder för cyklister just där (räcken man måste hoppa av cykeln och leda den zickzack igenom) för att förhindra att fler cyklister råkar ut för olyckor där.
 
@kryddelydd: Vi har liknande ställen i Falun. Praktiskt taget alla cyklister cyklar över övergångsstället och tittar sällan efter om det kommer en bil. Jag anser att om de nu inte kan sköta sig så ska det sättas för hinder så de måste gå av cykeln för att ta sig över.

Ja, ett hinder vore väldigt bra ur säkerhetssynpunkt vid just den här platsen.
För det är dålig sikt, många komplicerande faktorer och en backe där man som cyklist får upp farten ordentligt.
 
Här där jag bor var det en dödsolycka för några år sen. På platsen hade det varit ett övergångställe tidigare men detta hade tagits bort ett bra tag innan olyckan skedde. En cyklist cyklade rakt ut på vägen som om det fanns ett övergångställe där hen hade företräde fanns där. Bilen hade ingen chans att stanna och körde på cyklisten som tragiskt avled. Om jag minns rätt så räknades detta som en olycka som bilisten inte kunnat förhindra då cyklisten cyklade så snabbt rakt ut på vägen. Nu har de satt upp farthinder för cyklister just där (räcken man måste hoppa av cykeln och leda den zickzack igenom) för att förhindra att fler cyklister råkar ut för olyckor där.
Han hade inte haft företräde även om övergångs-stället funnits kvar.
Men just detta oskick att cyklisterna chansar och bara kör ut är väl en av de vanligaste olycksorsakerna.
De kör in i rondeller utan att beakta trafikreglerna, kör ut från cykelbana , ut på huvudled utan att beakta varken lämna företräde eller stopplikt.
Sedan gör ju inte vägplanerarna det lättare heller. När man placerar cykelbanan parallellt med huvudleden. När sedan leden kommer fram till en rondell så har alla skyldiga att lämna företräde till dem i rondellen, alla utom cyklarna , för den leden går parallellt med huvudleden och då har de företräde. Förbaskat lätt att fordon som lämnar rondellen ser bilen som stannar. Kör sedan och klipper cyklisten som har företräde och kör in i sidan på bilen.
Naturligtvis skulle cyklisterna ha samma regler som bilarna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 312
Senast: lilstar
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 256
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 912
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 995
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp