Bukefalos 28 år!

Cyklister i flock

Har du kollat om mina siffror stämmer eller ej?
Att du kan ändra siffrorna genom ett vettigare uppförande från cyklisternas sida är klart men mina siffror är inte uppskattning av framtid utan redovisning av dåtid...och den ändrar du inte på

Så här skriver forskarna på VTI (Sveriges främsta i ämnet) om hur man kan minska cykelolyckorna:

"Utifrån analyser av de orsaker som bedöms ligga bakom cykelolyckorna, anses en förbättrad halkbekämpning och vinterdäck till cykeln vara de åtgärder som har störst potential att minska antalet allvarligt skadade cyklister, liksom användning av cykelhjälm och skyddsjacka/-byxor. Andra viktiga åtgärder är borttagande av lösgrus, bra barmarksunderhåll och justering av kantstenar, följt av separerade cykelbanor, säkra cykelöverfarter och att ta bort fasta föremål på och i anslutning av cykelvägen. Många allvarliga skador hos cyklister kan också undvikas genom att åtgärda brister på cykeln och dess utrustning. För att minska antalet omkomna cyklister är de viktigaste insatserna en ökad hjälmanvändning och att förhindra kollisioner med motorfordon eller att minska krockvåldet vid dessa, genom separering, säkra cykelöverfarter, nödbroms och/eller utvändig krockkudde på bilarna och varningssystem i lastbilar för cyklister i ”döda vinkeln”."

Ingenstans nämns att "cyklisternas uppförande" skulle minska olyckorna. Svenskt trafiksäkerhetsarbete fungerar inte så! Jag litar mer på deras slutsatser än på dina.

För övrigt intressant att det finns en annan tråd på detta forum om att krocka med bil, där folk erkänner vitt och brett att de gjort (potentiellt livsfarliga) misstag i trafiken. Men om en cyklist kör om på "fel sida" (vilket dessutom är lagligt som någon påpekade) så är de vårdslösa och okunniga.

Alla gör fel i trafiken, hela tiden. Därför är det bästa sättet att undvika olyckor att bygga bort dem i så stor utsträckning som möjligt.
 
Ingenstans nämns att "cyklisternas uppförande" skulle minska olyckorna. Svenskt trafiksäkerhetsarbete fungerar inte så! Jag litar mer på deras slutsatser än på dina.

För övrigt intressant att det finns en annan tråd på detta forum om att krocka med bil, där folk erkänner vitt och brett att de gjort (potentiellt livsfarliga) misstag i trafiken. Men om en cyklist kör om på "fel sida" (vilket dessutom är lagligt som någon påpekade) så är de vårdslösa och okunniga.

Kanske för att det förutsätts att trafikanter följer de regler som finns? Inom nollvisionen ingår också förslag på allmänna trafikantutbildning som skolan ska ta hand om ända upp på gymnasienivå så att inte bara de som har körkort har koll på vad som gäller.

Dessutom är det väl skillnad på att man erkänner misstag man gjort och att man medvetet bryter mot trafikregler? Läs på ett cykelforum så får du se hur många som erkänner att de ibland eller alltid struntar i rödljus och/eller stopplikt.
 
med andra ord, eftersom du inte tar upp mina siffror anser du dem korrekta?
Vad du tar upp är framförallt de vägförhållande som cyklisterna negligerar. Är det halt så är det det...och kör man inte på ett då adekvat sätt så åker man på ändan,

Är man sedan en oskyddad trafikant så bör i egenintresse inte in absurdum hävda sin rätt utan , fortfarande i egenintresse färdas med ett sådant förutseende att man kan undvika olyckor.

Om jag gör fel med bilen i stadstrafik så är utgången i 9 fall av 10 enbart materiella skador.
Gör jag som cyklist samma fel så är förhållandet omvänt.i 9 fall av 10 leder det till fysiska skador...det borde leda till eftertanke och insikt.
 
På nollvisionens sida länkades till Trafikverkets sida om åtgärder för ökad säkerhet för cyklister 2014-2020. Där tog faktiskt säkrare beteenden upp bland ett av fem prioriterade åtgärdsområden. Bl a kan man läsa:

"Det finns emellertid en utmaning i hur information och påverkan ska utformas för att inte avskräcka människor från att cykla, och därmed motverka det övergripande målet om att öka cyklingen. Viktiga faktorer för att öka cyklisternas säkerhet är också cyklisternas beteende och samspel med andra trafikanter. Det handlar bland annat om att motverka styrstångsfylla, öka användningen av cykellysen och reflexer samt verka för säkra beteenden hos både bilister och cyklister vid cykelöverfarter."
 
Ingenstans nämns att "cyklisternas uppförande" skulle minska olyckorna. Svenskt trafiksäkerhetsarbete fungerar inte så! Jag litar mer på deras slutsatser än på dina.

Att påverka beteende i trafiken (mobility management) är självklart en jätteviktig del i kommuners och Trafikverket trafiksäkerhetsarbete. Att få färre att köra påverkade, få trafikanter att hålla avstånd, hålla hastighetsgränser, följa trafikregler, använda cykelhjälm, använda säkerhetsbälte m.m. Det har funnits otaliga kampanjer. Självklart finns den mänskliga faktorn och trafikanter gör misstag men att påverka beteende är viktigt både för att minska risken för olyckor och effekten av dessa. Sen ska så klart trafikmiljön utformas så att det är lätt att göra rätt :)
 
Självklart kan man förbättra statistiken genom ändrade beteenden och bättre logistiska lösningar.
Men tittar man på aktuell statistik så talar allt för att cyklister framför sina fordon betydligt vårdslösare än andra trafikanter. (80% singelolyckor talar sitt tydliga språk)
Eftersom en singelolycka alltid är förarens eget fel.
 
Självklart kan man förbättra statistiken genom ändrade beteenden och bättre logistiska lösningar.
Men tittar man på aktuell statistik så talar allt för att cyklister framför sina fordon betydligt vårdslösare än andra trafikanter. (80% singelolyckor talar sitt tydliga språk)
Eftersom en singelolycka alltid är förarens eget fel.
Här tror (!) jag personligen att de flesta cykelolyckor INTE handlar om de som tränar på racer, utan "vanliga Svenssons" på vanliga cyklar. Så man kanske inte ska ta med samtliga "cyklister" i diskussionen där man diskuterar cyklister i klunga, eller tränande cyklister överhuvudtaget.
 
Här tror (!) jag personligen att de flesta cykelolyckor INTE handlar om de som tränar på racer, utan "vanliga Svenssons" på vanliga cyklar. Så man kanske inte ska ta med samtliga "cyklister" i diskussionen där man diskuterar cyklister i klunga, eller tränande cyklister överhuvudtaget.
"
Dyrare och snabbare cyklar fara på vägarna"
Och vem köper och använder dessa dyra snabba cyklarna?
#http://www.expressen.se/nyheter/dyrare-och-snabbare-cyklar-fara-pa-vagarna/#
 
Nollvisionen:
"Trafiksäkerhetsarbetet enligt Nollvisionen utgår från att allt ska göras för att förhindra att människor dödas eller skadas allvarligt. Samtidigt som åtgärder ska vidtas för att förhindra olyckor, måste vägtransportsystemet utformas med hänsyn till insikten om att människor gör misstag och att trafikolyckor därför inte kan undvikas helt. Den perfekta människan finns inte. Nollvisionen accepterar att olyckor inträffar, men inte att de leder till allvarliga personskador."

http://www.trafikverket.se/om-oss/v...erhetsarbete/Trafiksakerhetsmal/Nollvisionen/

Fylleri i trafiken är svårt att bygga bort och måste motarbetas på andra sätt (t.ex. genom nykterhetskontroller och alkolås). Cyklister som bryter mot trafikregler kan få böter, precis som bilister. Inga konstigheter.

Varifrån ni får att cyklister medvetet skulle bryta mot trafikregler för att förstöra för andra eller för att de inte bryr sig om sina liv förstår jag faktiskt inte. Jag har cyklat i många, många år och aldrig någonsin hört en cyklist uttrycka något sådant. Det är ett så otroligt märkligt antagande.

Däremot är cykelinfrastrukturen ofta väldigt dåligt konstruerad och då blir det extremt svårt för cyklister att göra rätt. Ta gärna en titt på bilderna i det här blogginlägget (hela bloggen är väldigt bra om man vill få perspektiv på en cyklists vardag), som visar olika cykelbanor i Stockholm. Bilar som parkerar på cykelbanorna, skyltar och stolpar mitt i cykelbanan, cykelbanor som är så smala att en cykel knappt ens får plats. Samma blogg skriver här ett mycket bra inlägg om varför ni kanske stör er så fruktansvärt mycket på cyklister i trafiken. Jag kan sammanfatta deras punkter:
1. Cyklisterna är den enda av de huvudsakliga trafikantgrupperna som sällan har egen väg. Cyklister blandas med fotgängare. Föreställ er vad som hänt om man blandat bilister och fotgängare på samma sätt.
2. Cyklister är också ett fordonsslag som i trafikreglerna behandlas som en trafikstörning. Bara i den här tråden har vi sett flera antaganden om trafikreglerna för cyklister, som har varit felaktiga. Kunskapen om cykling är generellt otroligt dålig i Sverige.
3. Cyklister är också ett fordonsslag där vägarna planeras sist. Cykelvägar utformas utifrån kriteriet "där de får plats" istället för "där det är lämpligt". Det finns massor av bilder i inlägget på extremt dåligt planerad cykelinfrastruktur.

Det här är också ett beteende som flera cyklister i tråden vittnat om. Bilister som ska "skrämma" cyklister och utsätter dem för livsfara.

Jag hoppas att flera vill läsa bloggen och fundera i lite vidare banor än att cyklister skulle vara en särskild sorts människor som inte är särskilt rädda om sina liv.
 
Vad menar du med att köra om på fel sida? Både cykel och moped får köra om på höger sida på vanlig väg, även bilar får köra om i höger fil upp till och med 70 km/h.

Kan nämna ett par exempel, och pratar inte om Stockholm nu utan om mindre väg ute på landet.

Blev plötsligt omkörd av träningscyklist på höger sida när vi var ute på promenad. Denna cyklist hade inte gjort oss uppmärksamma på att han var bakom (cykeln var olaglig då den saknade ringklocka, cyklisten tillfälligt stum), hade maken tagit ett litet kliv till höger i fel ögonblick så hade denna cyklist hamnat i dike grävt för fiberkabel. Denna cyklists kompis hade dock inga som helst problem att passera till vänster om oss...

Vi var vid ett annat tillfälle på promenad med unghästen till ridbanan, efter samma väg som ovan. Plötsligt kommer träningscyklist och passerar mellan mig och maken + unghästen. Givetvis utan att använda vare sig röst eller ringklocka innan. Det fanns ordentligt med plats till vänster om mig att passera.

Jag tror faktiskt inte att t.ex. någon av dessa cyklister hade någon sorts laglig rätt att köra om på det vis de gjorde.
 
Kan nämna ett par exempel, och pratar inte om Stockholm nu utan om mindre väg ute på landet.

Blev plötsligt omkörd av träningscyklist på höger sida när vi var ute på promenad. Denna cyklist hade inte gjort oss uppmärksamma på att han var bakom (cykeln var olaglig då den saknade ringklocka, cyklisten tillfälligt stum), hade maken tagit ett litet kliv till höger i fel ögonblick så hade denna cyklist hamnat i dike grävt för fiberkabel. Denna cyklists kompis hade dock inga som helst problem att passera till vänster om oss...

Vi var vid ett annat tillfälle på promenad med unghästen till ridbanan, efter samma väg som ovan. Plötsligt kommer träningscyklist och passerar mellan mig och maken + unghästen. Givetvis utan att använda vare sig röst eller ringklocka innan. Det fanns ordentligt med plats till vänster om mig att passera.

Jag tror faktiskt inte att t.ex. någon av dessa cyklister hade någon sorts laglig rätt att köra om på det vis de gjorde.
Dåligt omdöme, ja. Olagligt, nej. Det enda olagliga är avsaknaden av ringklocka. Hade det hänt en olycka hade cyklisten varit vållande.
 
Hm..jag har för mig att omkörning ska ske på höger sida..Att omkörning på vänster sida endast är tillåten för blåljusförande fordon , må de?
 
Hm..jag har för mig att omkörning ska ske på höger sida..Att omkörning på vänster sida endast är tillåten för blåljusförande fordon , må de?
Nej, cykel och moped är undantagna.

Möte och omkörning
30 § Ett fordon skall vid möte med andra fordon hållas till höger. Förarna skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan fordonen.
Om det finns något hinder för möte skall den förare stanna som har hindret på sin sida, om det är nödvändigt för att den mötande skall kunna passera.

7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.
Cyklande och mopedförare får köra om andra fordon än cykel och moped till höger.

Källa:
Trafikförordning (1998:1276)

Dax för några i tråden att friska upp körkortskunskaperna? ;) :angel:

 
Nej, cykel och moped är undantagna.

Möte och omkörning
30 § Ett fordon skall vid möte med andra fordon hållas till höger. Förarna skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan fordonen.
Om det finns något hinder för möte skall den förare stanna som har hindret på sin sida, om det är nödvändigt för att den mötande skall kunna passera.

7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.
Cyklande och mopedförare får köra om andra fordon än cykel och moped till höger.

Källa:

Trafikförordning (1998:1276)

Dax för några i tråden att friska upp körkortskunskaperna? ;) :angel:
Du glömmer 33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om
Hur klarar du det på en cykelbana när personerna går i mitten eller högra delen av cykelbanan?
Dessutom är knappast fotgängare, fordon eller?
Och de cyklister som kläms när de kör om bilar till höger är ju perfekta exempel på att det inta fanns betryggande avstånd över...Personligen håller jag till höger i stan, så långt till höger att det inte finns plats för dylika manövrer ;)
 
Du glömmer 33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om
Hur klarar du det på en cykelbana när personerna går i mitten eller högra delen av cykelbanan?
Dessutom är knappast fotgängare, fordon eller?
Och de cyklister som kläms när de kör om bilar till höger är ju perfekta exempel på att det inta fanns betryggande avstånd över...Personligen håller jag till höger i stan, så långt till höger att det inte finns plats för dylika manövrer ;)
Jag har inte glömt någonting alls, det är lagligt att köra om på höger sida om man kör moppe eller cyklar. Har du synpunkter på lagtexten föreslår jag att du kontaktar Sveriges riksdag och begär en ändring. :grin:
 
Kan för skoj skull även lägga in det här:

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
 
Nollvisionen:
"Trafiksäkerhetsarbetet enligt Nollvisionen utgår från att allt ska göras för att förhindra att människor dödas eller skadas allvarligt. Samtidigt som åtgärder ska vidtas för att förhindra olyckor, måste vägtransportsystemet utformas med hänsyn till insikten om att människor gör misstag och att trafikolyckor därför inte kan undvikas helt. Den perfekta människan finns inte. Nollvisionen accepterar att olyckor inträffar, men inte att de leder till allvarliga personskador."

http://www.trafikverket.se/om-oss/v...erhetsarbete/Trafiksakerhetsmal/Nollvisionen/

Fylleri i trafiken är svårt att bygga bort och måste motarbetas på andra sätt (t.ex. genom nykterhetskontroller och alkolås). Cyklister som bryter mot trafikregler kan få böter, precis som bilister. Inga konstigheter.

Varifrån ni får att cyklister medvetet skulle bryta mot trafikregler för att förstöra för andra eller för att de inte bryr sig om sina liv förstår jag faktiskt inte. Jag har cyklat i många, många år och aldrig någonsin hört en cyklist uttrycka något sådant. Det är ett så otroligt märkligt antagande.

Däremot är cykelinfrastrukturen ofta väldigt dåligt konstruerad och då blir det extremt svårt för cyklister att göra rätt. Ta gärna en titt på bilderna i det här blogginlägget (hela bloggen är väldigt bra om man vill få perspektiv på en cyklists vardag), som visar olika cykelbanor i Stockholm. Bilar som parkerar på cykelbanorna, skyltar och stolpar mitt i cykelbanan, cykelbanor som är så smala att en cykel knappt ens får plats. Samma blogg skriver här ett mycket bra inlägg om varför ni kanske stör er så fruktansvärt mycket på cyklister i trafiken. Jag kan sammanfatta deras punkter:
1. Cyklisterna är den enda av de huvudsakliga trafikantgrupperna som sällan har egen väg. Cyklister blandas med fotgängare. Föreställ er vad som hänt om man blandat bilister och fotgängare på samma sätt.
2. Cyklister är också ett fordonsslag som i trafikreglerna behandlas som en trafikstörning. Bara i den här tråden har vi sett flera antaganden om trafikreglerna för cyklister, som har varit felaktiga. Kunskapen om cykling är generellt otroligt dålig i Sverige.
3. Cyklister är också ett fordonsslag där vägarna planeras sist. Cykelvägar utformas utifrån kriteriet "där de får plats" istället för "där det är lämpligt". Det finns massor av bilder i inlägget på extremt dåligt planerad cykelinfrastruktur.

Det här är också ett beteende som flera cyklister i tråden vittnat om. Bilister som ska "skrämma" cyklister och utsätter dem för livsfara.

Jag hoppas att flera vill läsa bloggen och fundera i lite vidare banor än att cyklister skulle vara en särskild sorts människor som inte är särskilt rädda om sina liv.

Fast nar cyklister i en stad (Portland OR) med 2 1/2 million manniskor (och ALDELES for fa broar over floden mitt i stan och darmed en tamligen stillastaende rusningstrafik) kan cykla sakert och utan att kora mot rott ljus och stoppskyltar och anda ta sig fram snabbare och battre an billister borde det ju ga att gora i Stockholm ocksa.
Jag ser inte alls samma beteende hos cyklister har som i Stockholm eller i Sverige. Vi har massor med tranings cyklister som ar ute i klunga ocksa, men nar man kor upp med bil bakom loses klungan upp och gar ner mot kanten i en linje for att mojliggora en omkorning.
Nu ar trafiken mycket vanligare har i USA generellt, och i Portland omradet i synnerhet, vilket kanske mest visar att det ju gar att visa omsesidig hansyn. Stannar jag vid en 4 vags korsning och det ar min tur att kora nar ett gang cyklister kommer vinkar jag fram dem fore sa de slipper stanna ... man hjalper till sa mycket man kan at bada hall.
 
Lite halvt OT bara för att jag blev så otroligt förvånad:

Idag såg jag en motionscyklist (d.v.s. racecykel och lycra) cykla på en 70-väg på väg in i stan utan hjälm... Solglasögon hade han men ingen hjälm...
 
Men det är ju precis det du skriver. Som cyklist ska jag (exempelvis) inte förvänta mig någon respekt eller hänsyn för cyklister har kort och gott inte visat det själva?
Även om jag skulle vara världens mest respektlösa arsle så jo, en bilist ska visa respekt och ta hänsyn. Om jag brister i mitt ansvar ger det inte dig rätt att brista i ditt liksom.

Sen kan man ju ha i åtanke att en cykel inte kräver körkort också. Trafikregler i all ära men det finns gott om folk som inte suttit och pluggat körkortsteori. Bristen på visad hänsyn kan lika gärna vara ren okunskap från cyklistens sida.
Nej, det är det inte. Det är DU som tolkar in det.

Man kan inte bara ta och ta, det funkar inte så i trafiken, för att få hänsyn får du vackert börja med att ge det själv. Är det ingen som börjar, ja då är det ingen som ger hänsyn. Det är bra tur att det är folk där ute som börjar.
Varför ska cyklar undantas från att visa hänsyn? Varför ska man få hänsyn om man inte klarar av att ge tillbaka? Jo, jag visar hänsyn i trafiken, men nu ställs frågan som en fråga.

Nej en cykel behöver inte körkort, men du ska kunna alla trafikregler ändå. Finns många olika sätt man kan visa hänsyn på och det mesta kommer från rent sunt förnuft. Fler borde använda det så hade mycket i trafiken flytit på mycket bättre.

Sen för övrigt är jag rätt förundrar hur du tolkade in just specifikt cyklister från det första jag skrev när jag skrev:

"Respekt får du inte i trafiken gratis, du måste ge respekt tillbaka, mer översatt till hänsyn. Det är skrämmande många som förväntar sig att få det gratis utan att ge något tillbaka, det funkar inte så i trafiken.."

Vad jag kan se står det inget om specifikt cyklister utan mer som alla i trafiken i allmänhet. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 312
Senast: lilstar
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 256
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 912
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 995
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp