Bukefalos 28 år!

D-vitaminbrist

DarkInNight

Trådstartare
Efterlyser erfarenheter!

Jag trodde mina järndepåer blivit låga igen när den stora mattheten infunnit sig igen. Trött, tröttare, tröttast.. musklerna trötta, hjärnan trött. Trött rakt igenom helt enkelt. MEN svårt att somna :down:

Det visade sig att jag hade D-vitaminbrist enligt läkaren.
Jag fick recept på D-vitamin och jag trodde att nu jäklar kommer jag få äta extraboostade D-vitamintabletter. Jag har tidigare på eget bevåg ätit D-vitaminer som låg på 2000 ie, men inte ätit dem på ett tag.

Men så visar det sig att recept-tabletterna bara låg på 800 ie. En per dag.
Jag kände rent spontant att är det inte väldigt lite att äta om man har en konstaterad brist? Jag vill ju bli pigg så fort det bara går så jag orkar med livet, familjen och arbetet igen !

Hur snabbt kan man komma upp i normalnivåer av D-vitamin och hur mycket ska man äta då?
Jag funderar starkt på att stoppa undan de (dyra!) recepttabletterna och äta mina gamla vanliga tabletter istället.
 
Köp receptfri D-vitaminolja 80 IE/ droppe på apoteket.
Jag hade också en enorm trötthet och sov lätt 10-12 tim/dygn.
Har märkt en enorm förbättring efter bara en veckas intag av detta extra D-vitamin. Jag tar 10 dr/dag i litet vatten till maten varje dag. Vid brist kan man säkert ta mer, man får känna sig fram litet.
Det man bör tänka på är, att D-vitamin lagras upp i kroppen vid för stort intag (fettlösligt). På sikt riskerar skelettet att bli svagare, om man inte kompletterar med kalk + magnesium..
 
Senast ändrad:
Jag funderar starkt på att stoppa undan de (dyra!) recepttabletterna och äta mina gamla vanliga tabletter istället.

Men fick du inte brist trots att du åt de gamla?

Jag har brist och äter 62,5 µg/dag. Åt mindre tidigare och också andra tabletter men eftersom jag inte fick upp värdet bytte jag till dessa. Läkaren sa bara "köp d-vitamin om du vill, men det är inget farligt att ha brist, jag har samma nivåer och jag mår bra".
 
Jag köper eget och struntar i de jag fick på recept, mina värden steg inte alls med mestabletterna men långsamt med oljan nu.
 
Men är inte skillnaden att de receptbelagda är aktivt D-vitamin? Ute på djupt vatten här men det lär ju vara skillnad mellan att äta inaktivt vs aktivt tänker jag.
 
Men är inte skillnaden att de receptbelagda är aktivt D-vitamin? Ute på djupt vatten här men det lär ju vara skillnad mellan att äta inaktivt vs aktivt tänker jag.
aldrig hört talas om aktivt och inaktivt D-vitamin och då har jag läst ganska mycket information om just D-vitamin?
Däremot var det snack för ett par år sen om att inte alla sorter innehöll tillräcklig mängd utan mycket mindre än vad tillverkarna deklarerade på burken.
 
aldrig hört talas om aktivt och inaktivt D-vitamin och då har jag läst ganska mycket information om just D-vitamin?
Däremot var det snack för ett par år sen om att inte alla sorter innehöll tillräcklig mängd utan mycket mindre än vad tillverkarna deklarerade på burken.

Ja okej, jag kan säkert ha helt fel som sagt:) har bara hört det i förbifarten av kollegor.
 
Jag har konstaterad D-vitaminbrist och fick svindyra droppar utskrivna av diabetesläkaren.

När jag diskuterade detta med min distriktsläkare sa han att han tyckte det var idioti att äta de receptbelagda i och med att de var så dyra.
De tabletter som finns på hälsokosten med 2500IE är billigare och lika bra. Han rekommenderar sina patienter att äta dem istället.
 
Du kanske tänker på D2 och D3 där en del påstår att det är främst D3 vi behöver få i oss medan berikade produkter innehållet D2 oftast?

Nä jag har tydligen drömt att man kan äta den aktiva formen av D3, dvs "hoppa över" metaboliseringsstegen i lever och njure. Men hittar inget sådant preparat på fass så verkar ju vara hittepå, glöm vad jag har skrivit:)
 
Mina erfarenheter säger att man ska ta rekommenderade doser av vitamin- och mineraltillskott med en stor skopa salt. Vad gäller just D-vitamin så upplever jag stor skillnad mellan rekommenderad dos (som jag inte märker av effekt från) jämfört med den dos jag själv har testat fram på mig själv.
Jag arbetar utomhus året runt och tillgodogör mig rimligtvis mer vitaminer på naturlig väg från solen än någon som arbetar inomhus. Äter 10 000 IE av vitamin D3 om dagen i gelkapsel som även innehåller kokosolja eftersom det underlättar kroppens upptag av D-vitamin.
 
Mina erfarenheter säger att man ska ta rekommenderade doser av vitamin- och mineraltillskott med en stor skopa salt. Vad gäller just D-vitamin så upplever jag stor skillnad mellan rekommenderad dos (som jag inte märker av effekt från) jämfört med den dos jag själv har testat fram på mig själv.
Jag arbetar utomhus året runt och tillgodogör mig rimligtvis mer vitaminer på naturlig väg från solen än någon som arbetar inomhus. Äter 10 000 IE av vitamin D3 om dagen i gelkapsel som även innehåller kokosolja eftersom det underlättar kroppens upptag av D-vitamin.

Du äter långt över maximal dagsdos enligt EFSA. Det kan vara farligt! Jag tar Livsmedelsverkets aktuella rekommenderade dos med en nypa salt (just för att ny forskning kommit som lett till justeringar osv) men jag skulle aldrig äta mer än vad som faktiskt bevisats vara farligt.

http://www.livsmedelsverket.se/livs...gsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-d/
 
Du äter långt över maximal dagsdos enligt EFSA. Det kan vara farligt! Jag tar Livsmedelsverkets aktuella rekommenderade dos med en nypa salt (just för att ny forskning kommit som lett till justeringar osv) men jag skulle aldrig äta mer än vad som faktiskt bevisats vara farligt.

http://www.livsmedelsverket.se/livs...gsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-d/

Jag vet att jag äter över EFSA:S rekommendationer. Det är för mig personligen helt ointressant. Det svenska Livsmedelsverket har en massa politiska intressen till grund för sina åsikter och rekommendationer och inga i min hälsa. Troligtvis gäller detsamma för EFSA eftersom det finns studier som visar på att högre doser kan vara att föredra, speciellt för nordbor och under vinterhalvåret.

10 000 IE är vad en halvtimmme i solen MINST ger för en ljushudad människa så det är knappast troligt att det skulle vara farligt. Dessutom visar mina blodprover på utmärkt hälsa.
 
De tillskott jag äter ligger på 4000 IE per tablett, tar två om dagen. Finns billigt på hälsokost, och brukar vara ännu billigare online.
 
Alla har d-vitaminbrist under vinterhalvåret om de inte äter tillskott, solar eller åker söderut. Jag tar 5000iu per dag från oktober-maj. Givetvis D3! Kan inte påstå att jag mår bättre, men kanske hade varit ännu sämre utan.

Det som är viktigt när man tar höga doser d-vitamin är att även ta magnesium, då det kan ge magnesiumbrist.
 
Det som är viktigt när man tar höga doser d-vitamin är att även ta magnesium, då det kan ge magnesiumbrist.
Oj. Det var nyheter för mig! Kanske ska försöka skärpa mig och komma ihåg att ta magnesium emellanåt.

Däremot vet jag att man bör äta lite fett tillsammans med D-vitaminerna.
 
Du kanske tänker på D2 och D3 där en del påstår att det är främst D3 vi behöver få i oss medan berikade produkter innehållet D2 oftast?

Tvärtom, det är väldigt ofta berikade produkter innehåller D3 även om fler byter ut nu i produkter som annars är veganska. (T.ex. Flora nu senast.)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Snälla hjälp mig, jag blir bara tröttare och tröttare! Och jag menar extremt trött, så att det är jobbigt att plocka ur diskmaskinen och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 056
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Vad hos vet idag med båda hundarna för lite olika besvär; Minina är nästan 15 år (lite osäkert, uppgiftena varierer från 13 och...
2
Svar
20
· Visningar
23 519
Senast: Alexandra_W
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 402
Senast: Fille
·
M
Hästvård Jag har en unghingst, islandshäst, som fyller 2 år i maj. I november hittade jag honom första gången liggande helt utslagen i hagen mitt...
Svar
12
· Visningar
1 654
Senast: Sazalamel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp