Bukefalos 28 år!

då blickar vi mot nästa avelssäsong...

ameo

Trådstartare
Moderator
Mina stora ston (halvblodet o fullblodet) betäcktes inte om i år, av flera skäl, utan ska förhoppningsvis betäckas igen nästa år. Jag tänkte redan NU börja klura på vad jag ska kunna använda mig av för hingstar till dem.

Halvblodsstoet är ju, som många vet efter vår följetong här, ett krångelsto att få dräktigt och därför måste jag FÖRST se till att hingsten ifråga har supermotilitet på sperman. Och när jag vet vilka som finns att välja mellan som möter DET kravet så får jag försöka hitta den som passar bäst av de som finns. :smirk:
I övrigt bör hingsten ifråga vara av lite lättare modell, vara mellan 160 - ca 168 cm (EJ högre! stooort på mödernet), ha stabilt temperament (hon är lite vass) och hoppa väldigt bra samt vara fri från Utrillo (för att jag inte vill dubbla det). Och lämna avkommor som efterfrågas av ryttarna...
Quite Easy och hans son Qalle har ju väldigt bra sperma, men min magkänsla säjer mig att QE inte passar till mitt sto (har fått medhåll om det från flera kunnia som träffat henne) och Qalle är ju förutom son till QE även väldrigt närbesläktad då både han och mitt sto har Maraton i andra led = ointressant för mig. QE har ju dessutom miljarder med avkommor *typ* så med ett omeriterat möderne blir ju avkoimman inte särskilt attraktiv på marknaden ändå, bland de andra tusen...
For Feeling har jag ju fått en jättefin fölunge :love: efter i år men jag är inte helt säker på om jag vill göra helsyskon ändå, tycker kanske att det är lite fantasilöst :p.
Tips önskas, men endast på hingstar med bra spermamotilitet - observera att det inte alls är samma sak som att många ston har blivit dräktiga, för SÅNT har även med det jobb stationen lägger ner att göra...

Fullblodsstoet kan jag ju i princip betäcka med vad som helst, som kan ge en attraktiv avkomma på marknaden. Hon är ett komplett sto såtillvida att hon har en bra exteriör utan några större svagheter, bra gångarter och hoppar trevligt. Första avkomman blev väldigt fullblodslik, saknar lite utstrålning men är väldigt välbyggd med bra gångarter! Det enda är att hon kanske behöver en hingst med lite storlek, då hon själv bara är ca 160..
Kan alltså användas med inriktning mot vilken gren som helst, i princip.
Har funderat på Spender S, tror det skulle kunna bli bra, men frågan är hur stor efterfrågan på hans avkommor är? Någon som sett några, hur de blivit?
Vilken hingst hade DU valt till henne?

Inte för att jag egentligen tycker det är nödvändigt :p , men frågan lär ju komma så jag kan ju ändå tillägga att hblstoet är e. Magini - Swift - Hostrup - Gaspari - Toddhurst** och fblstoet e. Ditton Wood** - Glacial** - Toehold** - Montal** - Hurricane**
 
Senast ändrad:
Sv: då blickar vi mot nästa avelssäsong...

jag skulle föreslå Cortus till fullblodstoet. han e ju hyfsat stor (1.67) och ger jättetrevliga avkommor!
 
Sv: då blickar vi mot nästa avelssäsong...

Cornetto kanske skulle vara bra till fullblodet...
 
Sv: då blickar vi mot nästa avelssäsong...

Jag gillar Spender S :love: , så jag hade kört på det. Vet flera bekanta till mig som är förtjusta i honom. Tror att hans avkommor kommer att bli mer populära desto mer vi ser honom på de internationella banorna. Jag är ju lite partisk också eftersom han är e: Silbersee och den häst av de hästar jag ägt som jag gillat bäst hade ju honom som farfar (var e: Silvester). Annars har ju Robin Z gett mycket bra tillsammans med fullblodsston, om man kanske vill ha ett mer "säkert" kort.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: då blickar vi mot nästa avelssäsong...

Jag skulle satsa på Tornesch till hbls stoet. Har superbra sperma och har ju mycket interessant stamtavla!

Till fullblodet skulle jag ta Cornetto. Passar kanon till lite lättare ston. Jag fick ett Cornetto föl i år där mamman har mycket fullblod i sig. Fölet blev klass 1 föl vid årets fölvisning.
 
Senast ändrad:
Sv: då blickar vi mot nästa avelssäsong...

Försöker svara alla här:
Av flera skäl är detta Cortus alternativ för mig. Dels har jag inte sett en enda avkomma som tilltalat mig, i vuxen ålder. Dels tycker jag att han är för liten om det ska kunna bli en ridhäst med lite storlek med det fullblodsstoet. (och med halvblodet skulle det nog bli en elefant med stridsvagnstendenser... :angel: )

Cornetto är en hingst som jag inte ens lagt märke till i hingstkatalogen... :o Ska kolla upp mer! Stammen var ju kul i alla fall! :d

Tornesch ska också kollas noggrannare. Och här är ju, som sagt, spermakvalitén högsta prioritet... Någon som sett några avkommor? Hurdana är de hittills i modellen?

Spender S - jo visst är han häftig! Han är kanske inte det vackraste som skådats, men :devil: vad han hoppar!! Jag såg honom när han gjorde bruksprov och redan då, innan jag hade köpt mitt fullblod, tänkte jag just att OM jag hade haft ett fblsto eller hbl av lättare modell så skulle jag vilja betäcka med honom. Det förbryllar mig dock lite att han inte har betäckt sådär värst mycket, antingen är han ointressant för folk eller också bara bortglömd??
 
Sv: då blickar vi mot nästa avelssäsong...

Kan det vara så att Spender S har tävlats så flitigt att han inte har fått så många ston ?
 
Sv: då blickar vi mot nästa avelssäsong...

eller att spender S inte har den snyggaste exteriören?
 
Sv: då blickar vi mot nästa avelssäsong...

Har sett en Torneschunge.
Fin och cool.
I år var det flera efter honom som visades på fölvisningen här i år, men jag kunde inte åka.
 
Sv: då blickar vi mot nästa avelssäsong...

Varför inte Briar till fblstoet??? Han har ju höga p i hoppning och ja..dressyren och gångarter behöver jag väl inte nämna. Skulle jag ha ett lätt sto skulle jag villja ha honom..... :)

...och snälla ingen flyinge hingst(har själv QE 05a) de är SÅ överrepresenterade....

*Last Liberty kanske?? till hblstoet.
Han skulle jag ha valt till mitt "stora" sto, när Master slutat skicka för sässongen,om jag hade haft chans att välja(tid)...Nu är hon dock dräktig m Lasandos istället..
 
Sv: då blickar vi mot nästa avelssäsong...

Jag har hittills sett 8 av Tornesch's avkommor och samtliga har haft en uppsyn och utstrålning klart utöver det vanliga. Vakna och alerta med bra resning och mycket bra galopp. Lätta, spänstiga och energiska. Han har helt klart imponerat på mig som fadershingst.

Tyvärr har han och mitt QE-sto allt för lika i exteriören så för mig är han inte aktuell pga det, annars hade jag inte tvekat alls! En kanonhingst med väldigt bra ridbarhet, dessutom bra fertilitet.

Spender S tror jag skulle kunna bli en spännande kandidat till fullblodsstoet.

Carte D'ors första avkommor ser väldigt lovande ut, lätta och spänstiga, men hur det är med fertiliteten vet jag inte. Kanske kan vara värd att titta närmare på dock?
 
Sv: då blickar vi mot nästa avelssäsong...

Briar - är ärligt talat ganska less på "Maginiblodshumör" redan :p, så det är inget jag direkt längtar efter att få mer av... Framförallt inte kombinerat med fbl. Kan säkert vara trevlig avkomma, men inte här... :angel:

Jag struntar (nästan) blankt i vem det är som äger hingsten (finns undantag, dock inte flyinge), bara den är bra, passar mina ston och har bra sperma...

Carte d'Or hittade jag i katalogen, ska kolla mer på honom också!
 
Sv: då blickar vi mot nästa avelssäsong...

Nu kommer ett "galet" förslag till fullblodsdamen.
Vet inte om han betäcker nästa säsong eller om han ska tävla, men vad tycker du om Jackaroo?

Röstar för Tornesch till halvblodsstoet
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 308
Avel Klurar lite Vill ha en FT-avkomma, har ett sto med toppstam inom hopp, men hon är väldigt liten. Vill ha en hingst som ger stort, om det...
Svar
5
· Visningar
985
Senast: sorbifolia
·
Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 270
Senast: Gimlan
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
892
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp