Dackeritten

Sv: Dackeritten

Enligt vad jag hört från de som red med GPS så var ritten 17 mil så det är nog ännu högre medelhastighet egentligen...
 
Sv: Dackeritten

Roligt att läsa om alla rapporteringar och bilder från Dackeritten!

Är det någon som sett de kompletta resultatlistorna från samtliga ritter, eller vet när och var de kommer att publiceras?

/cpj
 
Sv: Dackeritten

Åh, så det var inte bara jag som fick slingorna till att bli längre än vad de var! Trodde min gps var i sönder;) men nu hör jag då att fler med gps fått det till att bli längre
 
Sv: Dackeritten

Tack till alla som trodde på oss :)

Och tack till växjö distansryttare för ett riktigt bra arrangemang, kanske vore det bästa att ha en fast SM bana på Dacke?
 
Sv: Dackeritten

Det är i och för sig inte ovanligt att GPS-sträckan inte överensstämmer med den angivna sträckan. Så även på Dackeritten. Flera som jag red med hade samma GPS-sträcka som min GPS.

Om det är GPS'en som visar fel eller kartmätningen vet jag inte. Det kan mycket väl vara så att GPS'en inte visar helt korrekt.

Enligt min GPS så var sträckornas längd (jag satt på och stängde av den nästan i tid i alla fall):
Blå 35,2 km
Gul 32 km
Röd 16.6 km
Om det stämmer så var 16 milen 167,6 km.

Återigen - det kan mycket väl vara GPS'en som visar fel. Och i normalfallet så tycker jag inte att det spelar någon som helst roll med några kilometer hit eller dit. Det kan dock bli problematiskt om man har hastigheten som kvalifikationsgräns. Exempelvis max 16 km/h på novisritter eller i det här fallet det individuella uttagningskriteriet till Kentucky där man ska rida 160 km i minst 15 km/h.

Därför var det skönt att se att (enligt tidningen Ridsport) Cecilias och Jessicas sluttempo blev över 15 km/h (15,4) oberoende om banan var lite längre än vad man har räknat ut hastigheten på.
 
Sv: Dackeritten

Även min gps visade längre sträckor.

Tusen tack till arrangören! Härligt att se så välorganiserad tävling.

Hade dock hoppats på att de flyttat ut besiktningen när det slutat regna. Var ju så fint ute! Men jag förstår att det måste vara lika för alla. Sedan var groomparkeringen alldeles för trång!

Riktigt trevlig bana att rida. Roligt med funktionärer med kameror i högsta hugg och välmarkerat.
Ill be back!

Hoppas vi får se många länkar med bilder här!
 
Sv: Dackeritten

*delvis knapp*
Ännu ett grattis Liza! Det var bra gjort:)

Förresten, nu finns resultaten ute på växjös sida.

Dinamith: Nää jag brydde mig inte direkt att det var några kilometer längre, men det var precis det jag funderade på angående hastighet och så om man rider för noviskvalificering tex.
 
Sv: Dackeritten

*KL*

Eftersom bilder eftersfrågades tänkte jag att jag kan slänga in ett par. Hoppas det är ok för moderatorn.

Tyvärr var jag inte där hela dagen, då morgonen började med felkörningar och sedan kallade plikerna hemma så jag och sällskapet fick åka hem innan målgångarna. Fick lite däremellan dock!

_DSC1067.jpg

_DSC0718.jpg

symbol_album

_DSC0731.jpg

_DSC0827.jpg

_DSC0866.jpg

_DSC10031.jpg
 
Jag håller med om att det var bra arrangemang, välorganiserat och tom vädret blev ju bättre än vad som sas i prognosen. Hade önskat att även
groomarna fått en bättre karta för den var inte så lätt att fatta och den gula slingan var väldigt kryptiskt om vilket håll den skulle gå även på ridkartan.

Sen har jag lite svårt att förstå att det ska behöva bli så många kilometer fel i dagens läge när var och varannan människa har en GPS. 12 milen som min häst gick var 5,5 km för lång och jag hörde att 16 milen var ca 7 km för lång, det är rätt mycket! Och snitthastigheterna ser ju avsevärt mycket lägre ut i resultatlistorna när man ridit så pass mycket längre.

Men det kanske är dags att Sverige får en Internationell mästerskapsmedalj på EM iår för lägger man på 7km på 16 milen så gick det verkligen undan:)
 
Sv: Dackeritten

Både jag och Cecilia fick samma längd som Kjell mfl. Problemet som arrangör/banläggare är att det inte är helt lätt att mäta en bana, det är ett mycket tidsödande jobb, om man inte har tillgång till GPS. När de här mätningarna gjordes på Dackerrittsbanan var det mindre vanligt med GPSer och de är antagligen uppmäta med bil, eller som jag gissar på någon kartfunktion tex Gröna kartan på internet. Problemet med Bilmätning är att det oftast inte går att ta sig fram överallt med bil, man får gå vissa sträckor och stega/gissa sig till längd. När det gäller mätning via kartor som ligger på internet/dator så är det så att de flesta av de här programmen mäter "fågelvägen", alltså inte tar med höjdskillnader, vilket gör att vägen blir kortare än den egentligen är. När vi har kört med bil (trippmätaren) och GPS har vi fått ungefär lika sträckning, kortare vid mätning på kartprogram. Men visst hade det varit roligt att fått tillgodo räkna sig de där sista 7km eller sluppit rida dem, rider man 160km så känns det rätt lagom att sluta där! Att det diffar på någon km hit eller dit får man räkna med, problemet på Dackes bana är att vi som red 160 red alla sträckor 2ggr och därav blir det så många km extra. Stor eloge till Dackerittens arrangörer för allt jobb de lagt ner ,samt allt extra jobb de fick med korna, hoppas det löser sig med den stackrs bonde som miste fyra av sina kreatur.
 
Sv: Dackeritten

*knapplån

Jag blev väldigt nyfiken på ett team som var med på Dackeritten, och undrar om någon vet vem ryttaren var.

Min man (som var hinknisse åt mig) såg en pappa med sju barn, varav en liten bebis, som hinkade en kvinna, som antagligen var mamman. Min man såg inga andra medhjälpare än pappan och barnen. Väldigt imponerande! Ännu mer imponerande ifall ryttarinnan är mamma till bebisen (vilket min man antog). Annars är det ju förvånansvärt ont om barn på distanstävlingar.

Vet någon vilken häst/ryttare som det här teamet hinkade?
 
Sv: Dackeritten

Men visst hade det varit roligt att fått tillgodo räkna sig de där sista 7km eller sluppit rida dem, rider man 160km så känns det rätt lagom att sluta där!


Ännu mer snörpligt om man fick en halt häst på just den sista biten...
 
Sv: Dackeritten

Måste ge en känga till de bilister som på trånga hinkplatser ej saktade ner!! Mkt ansvarslöst. Vårt team ink häst blev trängda av en bilist så min häst fick panik, det fanns liksom ingen plats att stå på... Mamma höll krampaktigt kvar i hästen och vägrade släppa m tanke på all trafik:love:. Det slutade med att min mamma föll:cry: men som tur var undkom hon endast med ett antal blåmärken. Min hjälte!
Vi som har egna hästar och är ute mycket i trafiken vet ju om att även den mest rutinerade hästen kan få panik om den blir trängd. De är ju trots allt levande varelser.

Tack för ordet!
 
Sv: Dackeritten

Måste ge en känga till de bilister som på trånga hinkplatser ej saktade ner!! Mkt ansvarslöst. Vårt team ink häst blev trängda av en bilist så min häst fick panik, det fanns liksom ingen plats att stå på... Mamma höll krampaktigt kvar i hästen och vägrade släppa m tanke på all trafik:love:. Det slutade med att min mamma föll:cry: men som tur var undkom hon endast med ett antal blåmärken. Min hjälte!
Vi som har egna hästar och är ute mycket i trafiken vet ju om att även den mest rutinerade hästen kan få panik om den blir trängd. De är ju trots allt levande varelser.

Tack för ordet!

Tråkigt, men tur att det ändå gick så bra som det gjorde!

Var det groombilar eller vanliga bilister som betede sig respektlöst åt?

Orsaken till min fråga är att jag otaliga gånger sett groomar bete sig korkat åt och att det kan reta vanliga bilister rejält om vi som håller på med distans inte tänker till och respekterar att vi är på allmäna vägar?

Groomarna kan exempelvis knata i väg lite med hinkar och flaskor läng med banan istället för att alla står på samma ställe och det blir så kaotiskt som du beskriver?

Sen ser jag alltför ofta ryttare som bara stannar för groomning mitt i vägen så att bakomvarande inte kommer förbi, varken ryttare eller bilar!

/Camilla
 
Sv: Dackeritten

Hinkstället var mitt i en korsning(blåslinga 20km), där var fullt av bilar/människor överallt, både körandes och parkerade. Även hästar kom i full fart.
Mina groomar stod stilla vid vägkanten och väntade, men tror att där var "för mycket" just då vid den tidpunkten. Groomare och ryttare alla skulle förbi samtidigt.
Tycker att vi bör tänka till vid sådana situationer.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Söndagen 8 oktober avgörs klassiska Dackeritten i Växjö - en internationell höjdpunkt för distansryttarna. Som grädde på moset avgörs...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag ska åka till Karlstad senare i år genom jobbet. Jag funderar på att ta ett tidigare tåg och passa på att se lite av stan, men vad...
Svar
10
· Visningar
689
Senast: Guldaskig
·
  • Artikel
Hästnyheter Vi har sett Henrik von Eckermann och King Edward hoppa hinder stora små hus många gånger. Men tidigare i år luftades den fyrbente...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 116
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp