däcken låsta på transporten

Loma

Trådstartare
Jag har råkat ha handbromsen dragen på transporten hela vintern. Tanken var inte att den skulle stå, utan faktiskt användas, men av olika anledningar så har den blivit stående.
Nu sitter ett däck tvärfast!
Vi har provat banka, köra fram och tillbaka men inget hjälper, vad gör jag??
 
Krypa under och försiktigt knacka loss bromsen, alternativt ta bort hjulet och bromstrumman och smörja upp.

I slutändan måste det oavsett smörjas upp och möjligen byta bromsvajer, då åtsittande broms ger ombesiktbesiktning på bilbesiktningen.
 
Använder en slägga och slår på fälgen, försöker rulla nån meter slå på annat ställe på fälgen upprepa till det släppt.
När jag säger slå på fälgen så menar jag så långt ut man vågar utan att slå sönder kanten på fälgen.
 
Använder en slägga och slår på fälgen, försöker rulla nån meter slå på annat ställe på fälgen upprepa till det släppt.
När jag säger slå på fälgen så menar jag så långt ut man vågar utan att slå sönder kanten på fälgen.
Gummislägga är perfekt till detta.
 
Genom att krypa under och knacka på baksidan behöver man inte riskera att slå sönder något som när man drar på med slägga/gummislägga. Där behövs för det mesta bara ett litet knack med hammare eller liknande.
IMG_0075.JPG
 
Tack för svar. Om jag kryper under, ska är det nåt speciellt ställe jag ska knacka eller räcker det jag slår på hjulet? Jag är helt novis när det kommer till sånt här 😅
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
453
Senast: misswilma
·
Utrustning Hjälp mig buke! Förra sommaren råkade jag köra på en stor sten och förstöra fälgen (heter det så) på ena hjulet på min transport...
Svar
14
· Visningar
1 151
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 981
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 375
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp