Därför håller vi på med hästar...

Ruter

Trådstartare
Snälla, snälla! Påminn mig om varför man håller på med hästar som intresse!! Sista två veckorna har jag ägnat nästan hela arbetsdagar till att: för hand gräva upp giftiga lupiner från ena sommarhagen, med "Klondike-hacka" för att få upp de grova XZgrxxx pålrötterna. Vidare har jag kört själv med släpvagn till en liten såg för att stoppa en massa massa massa sopsäckar med sågspån att ströa boxar med. Sen har jag bytt ut ca 150 gamla stolpar till hagarna i eländig jord som till största delen består av bara berg och sten, grrrr o morr!! Sen har både min islänning o den inhyrda islänningen eksem, vilket innebär tvätta eksemtäcken, tvätta häst, smörja häst, spreja häst, ta in häst när det är jobbigt mycket knott, börja om igen... Pust... Just det, båda hästarna får fortfarande hö på morgon o kväll (går in på Box varje natt hela sommaren pga eksemen) eftersom de inte vant in sig vid bete än (inhyrningen hade fångkänning i fjol, så vi tar det vackert). Höet har gett båda hästarna hosta eftersom det är bondens sista av fjolårets, vilket i sin tur gör att man måste blötlägga och slabba innan hästarna kan äta det. Pust o stånk. Har haft häst i en massa år men när man tänker på hur himla massa timmar man lägger på allt detta fix så undrar man lite över vad man egentligen håller på med. Nä, jag kommer verkligen inte att sluta med häst o jag njuter när jag väl kommer ut i skogen med min fina Ronja. Men hur motiverar man att lägga tiden såhär istället för att ge den till sina barn, sin sambo, sitt hus eller fina vänner? Kram alla som sliter där ute o inte bara kommer till ett färdigt stall för att rida ;)
 
Senast ändrad:
Det är för att efter det där hårda arbetet har man något att se fram emot, den där mysiga turen i skogen, den lyckade ridningen på banan eller vad som helst. Det är vad jag tror. :)
 
Jag håller på med hästar eftersom stallet är det enda stället där jag kan slappna av, lite av mitt glädjeställe. Det finns inget jobb där utan mening, utan allt man gör ger resultat. Man slipper övertänka och bara fokusera på nuet. Sen kommer hästen in, underbara hästar som inte dömer eller snackar skit. De som aldrig gör något med några baktankar eller dåliga avsikter. Och så känner man sig så älskad när hästen vill vara med och bara umgås. :love:

Det spelar ingen roll hur dåligt jag mår eller hur dålig dagen har blivit, bara jag kommer iväg till stallet så blir jag glad och ångesten lättar.
 
Egen gård har man för att inte få långtråkigt :D, dock vägrar jag slita som på 1800 talet utan använder moderna redskap.
 
Snälla, snälla! Påminn mig om varför man håller på med hästar som intresse!! Sista två veckorna har jag ägnat nästan hela arbetsdagar till att: för hand gräva upp giftiga lupiner från ena sommarhagen, med "Klondike-hacka" för att få upp de grova XZgrxxx pålrötterna. Vidare har jag kört själv med släpvagn till en liten såg för att stoppa en massa massa massa sopsäckar med sågspån att ströa boxar med. Sen har jag bytt ut ca 150 gamla stolpar till hagarna i eländig jord som till största delen består av bara berg och sten, grrrr o morr!! Sen har både min islänning o den inhyrda islänningen eksem, vilket innebär tvätta eksemtäcken, tvätta häst, smörja häst, spreja häst, ta in häst när det är jobbigt mycket knott, börja om igen... Pust... Just det, båda hästarna får fortfarande hö på morgon o kväll (går in på Box varje natt hela sommaren pga eksemen) eftersom de inte vant in sig vid bete än (inhyrningen hade fångkänning i fjol, så vi tar det vackert). Höet har gett båda hästarna hosta eftersom det är bondens sista av fjolårets, vilket i sin tur gör att man måste blötlägga och slabba innan hästarna kan äta det. Pust o stånk. Har haft häst i en massa år men när man tänker på hur himla massa timmar man lägger på allt detta fix så undrar man lite över vad man egentligen håller på med. Nä, jag kommer verkligen inte att sluta med häst o jag njuter när jag väl kommer ut i skogen med min fina Ronja. Men hur motiverar man att lägga tiden såhär istället för att ge den till sina barn, sin sambo, sitt hus eller fina vänner? Kram alla som sliter där ute o inte bara kommer till ett färdigt stall för att rida ;)

Därför.
D75CC6FD-D524-4199-9D61-B3D54FDFE405_zpsdimar3sl.jpg
 
Det är allt man får tillbaka från djuren som gör det värt det :heart!.
För mig räcker det med att man går förbi lösdriften-(utan hö eller godis med sig) och alla hästar kommer rusande gnäggande mot en och vill hälsa.
 
Egen gård har man för att inte få långtråkigt :D, dock vägrar jag slita som på 1800 talet utan använder moderna redskap.


Nullo-modo.... Vilka moderna redskap använder du? Vi behöver alla tips vi kan få! Vi har bara fyra hektar bete, så det bär sig inte att köpa in all utrustning som skulle behövas. När det är dags att plöja o så in nytt så brukar vi leja den tjänsten. Vi har funderat på en betesputs till fyrhjulingen, men de är svindyra... Har funderat på att modifiera en gammal hästdragen slåtterbalk att dra efter fyrhjulingen, någon som gjort så? Hagen där jag sliter med lupinerna är det ingen som vågar plöja sedan en av bönderna i närheten förstörde sin plog på grund av att det var så stenigt... Därför får det ske för hand. Vatten- har ni alla det i stallet? Själv sliter man vintertid med att ta inifrån huset i duschen... Klart det hade varit fantastiskt att ha indraget i stallet, men med vårt gamla stalls placering är det inte billigt. Istället för att blöta hö, vågar man ge hösilage till en häst som haft fångkänning? Förstår att man skulle behöva en analys för att kolla sockret, men överlag?
 
Senast ändrad:
För att bara jag tänker på mina hästar, ser dem utanför fönstret, myser med dem i hagen eller vad som så blir jag alldeles varm inombords och det är värt allt slit. Jag älskar dem av hela mitt hjärta och då kan jag pyssla ihjäl mig i all evighet :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 526
Senast: Ajda
·
Träning Jag har tänkt ta itu med skotträning av hästarna men är lite fundersam om tillvägagångssätt. Jag har själv luftgevär och grannar som...
2
Svar
25
· Visningar
1 930
Senast: Nope
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 069
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 424
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp