Bukefalos 28 år!

Dagen efter känsla när medryttare haft hästen

S

sonett

Kan ni uppleva eran häst på ngt speciellt sätt dagen efter din medryttare ridit hästen? Känns hästen "som vanligt, som alltid" eller kännas den bättre eller sämre etc?

Jag har en medryttare sen ett par månader tillbaka. Jag försöker luska ut om det bara är så eller om det är pga av medryttaren som hästen känns lite annorlunda vid nästa ridpass.

sista tiden har jag börjat känna dagen efter att medryttaren ridit, att hästen direkt vid uppsittning redan börjar böka med huvudet. Då med att hacka till med huvudet så att säga, precis som om ngn skulle ridit hästen med hård hand? (kan det vara därför?) hästen för huvudet upp och ner och från sida till sida.

Jag är sällan hård i mina händer, så efter en stund så slappnar hästen av, och söker sig till en god arbetsform och med lätthet i handen.

Kan denna känsla uppkommit för att en person varit hård i handen? detta är min enda teori. Därför frågar jag er. Hästen har ej reagerat med att göra så förut. Okey att hästen kanske inte varit supermjuk första 5 minutrarna, men det har inte varit så att den gjort så med huvudet innan.

En sak till jag reagerat över är att hästen oftast anses vara skvättig och rädd för mycket saker när den rids av medryttaren. Detta är inte direkt något jag har några problem av. (jo ibland kan det väl ske som med alla hästar, men inte varje ridpass under större omfattning)

Min första tanke var att det skulle växa bort, men det verkar vara likadant dom flesta passen.

Kan en häst läsa av en person till person bara sådär?
Kan den kännas annorlunda nästkommande ridpass bara för att den blivit riden av någon annan annan passet dagen innan?

Jag är nyfiken på era teorier och hur ni upplevt det på era hästar.

(obs. Medryttaren är snäll och trevlig! Inget ont om denna....)
 
Sv: Dagen efter känsla när medryttare haft hästen

kan du inte vara med nån dag när medryttaren rider då?
 
Sv: Dagen efter känsla när medryttare haft hästen

Jag har haft medryttare innan och jag märkte direkt om hon ridit. Hästen var inte lika trevlig att rida då. Troligen red vi olika. Detta är anledningen till att jag inte har medryttare nu.
 
Sv: Dagen efter känsla när medryttare haft hästen

Jag märkte direkt när min förra medryttare hade ridit. Hon är mycket duktigare på att rida än vad jag är, och hästen gick så otroligt bra efter att hon ridit, så jag 'flöt' lite på hennes jobb :angel::p Han var mjukare, lättare att 'komma åt'. Han var också mycket lugnare när hon red honom, klarade till och med att gå på grusvägen längs järnvägen när tåget kom. Hon var mycket lugnare som person, jag är mer hysterisk och ser alla olyckor framför mej. :p Gud vad jag saknar min gamla medryttartjej! :cry:
 
Sv: Dagen efter känsla när medryttare haft hästen

Jag märkte direkt dagen efter om medryttaren ridit. Han drev nog lite med henne, för han provade med mig med. Sen när jag ridit ett par dagar var han som vanligt som en ängel...:angel:
 
Sv: Dagen efter känsla när medryttare haft hästen

Som för JoJimbo;
när mamma har ridit hästen så känns han liksom genomriden.
Jag jobbar enormt med att sluta rida med handen och kan säga att det är väldigt nyttigt för mig att känna hur det är.
Riktiga aha-upplevelser.

Jag tror nog att du har rätt i din teori
 
Sv: Dagen efter känsla när medryttare haft hästen

När min medryttare försökt rida dressyr på min häst känns den halt elelr hackig och rädd om munnen innan jag värmt upp och fått honom som vanligt igen. Så du har säkert rätt, din medryttare rider kanske med stummare hand. Och om hon upplever den som skvättig och rädd för saker kan det bero på att hon inte är lika avslappnad som du utan spänner sig. Det smittar av sig på hästen direkt.
 
Sv: Dagen efter känsla när medryttare haft hästen

För mig är det tvärtom! Upplever ofta att hästen känns mjukare när min medryttare har ridit! Hon är duktig! Och jag är nöjd. Kanske hästen mår bra av variationen, jag kan bli hård i handen och hästen i sin tur hård i munnen av min hand och jag blir ännu hårdare.:o..osv. Medryttaren bryter denna spiral. :bow:

Det jag kan uppleva som negativt är ibland att man har olika toleransnivå för tiggisar...min häst är som en stor ponny, och jag tycker han blivit mer stökig i gången än han varit tidigare. Försöker äta hela tiden, och uppför sig inte. Det går ju att hantera, men är nog svårt för hästen att förstå att man ibland får och ibland inte...jag blir galen om han försöker att äta gräs när jag ska leda honom från hagen, något jag inte accepterar alls...vet inte om jag är för hård, men tycker att när jag kommer, så är det koncentration på mig som gäller, inte ÄTA! Samma sak i gången, då står man stilla och inväntar mattes kommandon...man försöker inte att kasta sig in i olika boxar för att komma åt mat och man äter inte av ev höbalar som står inom räckhåll...:eek:
 
Sv: Dagen efter känsla när medryttare haft hästen

mm jag märker skillnad, har en ponny jag rider ibland, å hon som har den rider den hästen jag har ibland. hennes ponny är rädd för nästan allt, men hon gör den räddare. De tog dem en halvtimme att gå förbi en hög med skräp, samma hög som jag red förbi på med nästan långa tyglar, klart han frustade å var spänd, men han stannade inte å sprang inte förbi heller. Jag är en duktigare ryttare än henne, så jag försöker få hennes häst så mjuk som möjligt, tränar även henne så hon gör övningar som inte kräver så mycket av henne, tex längningar, samlingar, övergångar, för att få honom att böja på sig i bålen de första är inte lätt, ingen idé att bråka så mycket då han e så stel. Hon tycker de är underbart å rida min häst, han är inte rädd för något! men ändå känslig att rida. Två bra hästar att variera mellan. Vi trivs mycket bra med denna lösning!
 
Sv: Dagen efter känsla när medryttare haft hästen

Min häst går på ridskolelektioner två dagar i veckan.

Dagen efter är han alltid skitfin.
De elever som rider honom kompletterar mig.
 
Sv: Dagen efter känsla när medryttare haft hästen

Jo det där känner jag igen.

Min förra häst red en kompis ibland och mitt sto var alltid lite okänslig och seg på något vis. Henne red jag med ganska lösa tyglar och var oändligt mjuk i munnen, hon gick så bra då. Min kompis var gammal dressyryttare som inte kunde lossa tyglarna utan hon var van att ha dem lite för korta i min hästs smak. Kände en tydlig skillnad när jag red min häst efter att hon ridit.

Min nuvarande häst har jag haft en medryttare på men det enda som var skillnad där efter medryttaren var att han inte alltid stod still när jag skulle sitta upp men i övrigt så var han som vanligt så det var ju helt ok.
 
Sv: Dagen efter känsla när medryttare haft hästen

Red en häst åt en och i det fallet var det ägaren som var problemet! Jag red ofta för instruktör och hästen fick verkligen jobba och gå rätt! Jag red även ut ofta och lät hästen i fråga "leva" och bralla av sig vilket hästen verkligen uppskattade då ägaren mest skrittade ut på hårt spänd graman (känner denna häst utan och innan och den behöver verkligen inte graman, bara att få få framåt!) något som även är dokumenterat av tränare) och när hon red i ridhus fick han nästan aldrig galoppa, max trav om ens det. På graman såklart! (Inget diskussion om graman, finns både + och -) problemet var bara att hästen böjer sådär snyggt på nacken och släpar med baken, då tycker ägaren att hästen är sååååå duktig och där försvaann alla ryggmuskler :( Det var lite därför man tröttnade. Älskar hästen men det gör ju ont när allt jobb man gör bara försvinner pgr okompetent ägare.
 
Sv: Dagen efter känsla när medryttare haft hästen

Nej...då jag hade medryttare var vi oerhört olika i ridstil. Hästen visste mycket väl när det var hans medryttare som red liksom han visste när det var jag som red. Han läste in varje ryttare som fick det den förtjänade och inget var gratis (något tuff häst);).
 
Sv: Dagen efter känsla när medryttare haft hästen

Lånar knappen.

Jag har lagt märke till det jag skrivit ovan om jag rider hästen dagen efter medryttaren.

Som ex så red medryttaren och jag red hästen dagen efter. Hästen började med att inte stå stilla vid uppsittning. Tog kanske 5 minuter innan jag kom upp i sadeln. Direkt när jag kommit upp i sadeln så kastar hästen upp huvudet och drar tyglarna upp och ner och vaggar med huvudet från sida till sida. Detta sker en tid in i ridpasset också. Tills jag jag fått hästen att börja slappna av och lossna och lätta och söka rätt stöd. Vilket kan dröja runt 15 min innan det släpper!

Dagen efter är det jag som ska rida hästen igen, och då red jag själv dagen innan. Då tar det bara ett par sekunder att komma upp i sadeln. Hästen strular inte vid uppsittning, förutom att den möjligen backade 2 steg. Redan efter uppsittningen så söker sig hästen relativt omgående stödet på bettet (inom några minuter) och gör inte dessa huvudrörelser.

Jag tolkar det som hästen då går efter känslan som va ifrån ridpasset dagen innan eller tolkar jag fel?
Intressant diskussion.

Det finns ju hästar som inte är så känsliga som accepterar det mesta och dom känns väl som vanligt. Men så finns det hästar som tar åt sig lite mer än andra och det är väl dessa som man kan känna såna här skillnader på kanske.
 
Sv: Dagen efter känsla när medryttare haft hästen

Oh ja, en medryttare kan ändra en häst så mkt på ett ridpass att det tar mig 2 dagar att få den "normal" igen....
Jag har inge medryttare längre......
Ju känsligare häst desto mer påverkad är den.
 
Sv: Dagen efter känsla när medryttare haft hästen

Han var också mycket lugnare när hon red honom, klarade till och med att gå på grusvägen längs järnvägen när tåget kom. Hon var mycket lugnare som person, jag är mer hysterisk och ser alla olyckor framför mej. :p Gud vad jag saknar min gamla medryttartjej! :cry:

Den delen stämmer med när jag var medryttare... Fast det var ägaren han var lugn med, för hon var totalcool i alla situationer. Jag däremot ser ju alltid allt som kan hända och blir nervös. Så han var mycket stirrigare med mig!!

Och första delen du skev stämmer med, fast nu är det jag som är ägaren och med en medryttare som rider bättre!!:p
 
Sv: Dagen efter känsla när medryttare haft hästen

Jag känner inget när jag rider hästen. Däremot kan min medryttare säga att hästen varit jätteenergisk när hon ridit, medan han varit rött slö med mig, och tvärtom.

Min medryttare rider ganska lika som jag gör, och hästen går väldigt trevligt med henne. Det liksom lyser harmoni om honom, som annars ofta är skeptisk om han inte gilalr någon :love:
 
Sv: Dagen efter känsla när medryttare haft hästen

Vi har en medryttare på en av våra hästar och ja, jag kan känna en ganska stor skillnad efter det. Mest att hästen är lite stark och styv, men det går ganska fort att åtgärda.
 
Sv: Dagen efter känsla när medryttare haft hästen

Min medryttare rider ganska lika som jag gör, och hästen går väldigt trevligt med henne. Det liksom lyser harmoni om honom, som annars ofta är skeptisk om han inte gilalr någon :love:


jag försöker alltid att få en bild av hur ägaren själv rider hästen så att jag kan rida den så nära som den är van vid att ridas.

tycker det är viktigt att ha en idé om ägarens värderingar och synsätt på ridning som medryttare.
 
Sv: Dagen efter känsla när medryttare haft hästen

Jag tror att många medryttare säkert försöker göra sitt bästa.
Och en bra medryttare som funkar ger ju en fin avlastning för hästägaren också (och en god variation för hästen)
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 436
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 539
Senast: Ramona
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 437
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp