Bukefalos 28 år!

"Dagen-efter" träning...

Ia*

Trådstartare
Kom att tänka på en sak igår...
I förgår reds min häst rätt så hårt, hoppade. Och igår skulle jag "jogga" henne som alltid dagen efter ett hårt pass. Dock så gjorde ett jätte åskväder att det inte blev så...
Och då kom jag att tänka på...
-varför är det så viktigt att man rör på hästen dagen efter?
-hur viktigt är det?
-finns det något man kan göra istället, om man blir förhindrad(t.ex
masage eller nått)?
-vad gör ni dagen efter, skrittar, joggar.....?
 
Sv: "Dagen-efter" träning...

jag brukar inte rida dagen efter ett hårt pass... han rör sej ganska mkt i hagen så det ordnar han själv....
 
Sv: "Dagen-efter" träning...

-varför är det så viktigt att man rör på hästen dagen efter? Så hästen går ur sig eventuella stelheter, träningsvärk. Jag själv tycker det är ganska skönt att vara ute och promenera dagen efter ett hårt pass, så man får igång kroppen ordentligt igen, men ändå på ett snällt sätt.

-hur viktigt är det? Olika uppfattningar från olika personer, en del tycker inte att det är särskilt viktigt, jag tycker det är väldigt viktigt. Min häst har dessutom hållt sig väldigt hel och fräsch till skillnad mot andra hästar som inte gått och rört sig regelbundet och gärna vilat både före och efter hårda pass. Om det har med hästen i sig eller med sättet att hantera den går ju att diskutera i det oändliga. Jag skulle själv i princip aldrig låta hästen stå efter ett hårt pass (vad jag kan minnas har det hänt en gång och det pga att jag fått hjärnskakning och var sängliggandes, men är annars väldigt nogrann med det)

-finns det något man kan göra istället, om man blir förhindrad(t.ex
masage eller nått)? Promenera med hästen, man måste inte rida

-vad gör ni dagen efter, skrittar, joggar.....? Skrittar oftast ut eller 'joggar', arbetar mer lättsamt ett kortare pass i alla gångarter. Beror på hur hårt och vad man gjort dagen innan.
 
Sv: "Dagen-efter" träning...

Jag endera hagvilar dem (aktiva hästar som rör sig mycket i hagen samt omväxlande, kuperade hagar) eller kör ett lättpass med uppmjukningsövningar. Inte nödvändigtvis bara jogg, jag 'galoppjoggar' (om nån fattade vad jag menade) gärna med.

Men det där är lite olika vad hästen fungerar bäst med. Vissa stelnar till mer än andra, vissa rör sig i hagen mer än andra etc etc.
 
Sv: "Dagen-efter" träning...

Tycker precis som några tidigare sagt att det bästa är att hästen får röra på sig.

Har han gått lättare kör jag igenom alla gångarter i lugnt tempo med avslappnad låg form.
Har han gått lite hårdare blir det mest skritt och trav på lång tygel. Alt. ut och skritta i skogen bland stock och sten så att han får jobba med hela kroppen men ändå inte för mycket/hårt eller hur jag ska förklara det... Ni kanske fattar?
Har han gått hårt brukar han också få hagvila dagen efter joggingen. Det är ju trots allt under vila som hästen bygger upp sina muskler. Vid träning bryts dom ner.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 496
Senast: zarmino
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 565
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 394
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 829
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp