Bukefalos 28 år!

Dala- vs. Kylinge- vs. Trane- vs. Värmlands-

Det är stor skillnad. När jag köpte min häst körde jag honom i ett lånat enaxlat släp i ungefär ett halvår. Lastningsproblemen kom på köpet. Förutom att dom ligger sämre på vägen så bör man också tänka på att det blir betydligt mer instabilt när man lastar, hästens tyngd gör att släpet gungar när det går på. Min häst tyckte det var riktigt obehagligt. Jag köpte ett eget boggisläp och nu lastar han sig själv för det mesta. Ångrar att jag inte gjorde det direkt, ska du satsa pengar i ett släp så köp ett som du kommer vara nöjd med en längre tid!

Av dom släpen du räknade upp hade jag valt ett Kylinge boggi. :)
Vad gäller lastträning så gjorde jag tvärtom - köpte ett litet mörkt enkelaxlat Trane. Jag resonerade att om hästen klarar av att lära sig lasta sig själv i det släpet och åka avslappnat, då kommer han att vara lättlastad i vad som helst!
Nyligen bytte jag släp till ett betydligt större o luftigare boogie, men hästen var väldigt skeptisk de första turerna, saknade sin lilla låda :)
 
Sen lägger vi till det lilla problemet med punktering. Med boggie kan man klara sig till nästa avfart eller mack. Med enaxlat är det bara att stanna direkt. Oavsett var du befinner dig. Det är alltså även säkrare med boggie i den aspekten.
C-däck finns att köpa till enkelaxlade släp vilket stabiliserar ifall av punktering. Då klarar du dig till nästa avfart också.
 
Naturligtvis är boggie det bästa. Men jag blir lite less på attityden att alla vi som kör enaxlat är hemska mot våra hästar som låter de åka så hemskt och osäkert. Jag har ett gammalt enaxlat Ume som är 30 år gammalt och det är bland de absolut stabilaste släpen jag nånsin kört. Ffa MYCKET stabilare än de Kylinge (både en och tvåaxlade) jag kört och självklart bättre än även VV boggie.

@Dressyrtjejen_97 Jag hade kollat och provkört Umesläpet :). Är supernöjd med mitt och det är som sagt gammalt som gatan. Dessutom tuffade det rakt igenom besiktningen nu i våras.
 
Boogie är ju att föredra, både stabilitet och komfort och andra anledningar som skrivs.

Men

Som ovan skriver. Även mitt gamla släp, Trane (91), var urstabilt 'fast' det var enkelaxlat. Stadigt, hästarna gillade det, troget och 'startade i alla väder' alltid, aldrig problem med någonting alls.

Säger som @Fiorano , provkör och bilda en egen uppfattning :)
 
Men oj :eek:
Så det är alltså "extremt icke-bra" med enaxlad? :(
Nej, för jag var helt införstådd med att det fanns en skillnad, men inte att den var stor. Dessutom vet jag att pappa frågade extra hur det funkar med storhäst osv. Men de sa att det gått bra, och att de ändå (utifrån enaxel-perspektiv) var mycket stabila.

Jag tycker inte det är extremt icke-bra, skillnaden är minimal åtminstone i de släp jag åkt i. Ja jag ;) Om man har en väldigt stor/tung eller svårlastad häst är boggie desto viktigare. Ska du bara köra en häst av medelstorlek har jag inga som helst problem att köra i ett enaxlat. Det finns ju flera som har montering för reservdäck dessutom. Det sämsta jag dragit själv är en kylinge, hade lika gärna kunnat surra kusen på en öppen släpvagn.
 
Jag tycker det är stor skillnad mellan att ha ett enkelaxlat och köpa på sig ett nu. Har man ett sedan tidigare som man är nöjd med är det ju gott och bra. Men att köpa ett nu känns helt fel i min värld.

Olika släp går olika bra bakom olika bilar, så det som ligger som ett strykjärn bakom min bil kan ligga som en padda med spasmer bakom en annan bil.

Läskigt med enkelaxlat är att hästen kan väga fram och tillbaka i släpet och därmed på ett väldigt olustigt och ibland rätt farligt sätt påverka bilens köregenskaper. För mycket häst framför axeln gör att kultrycket ökar väsentligt och bilen lättar fram. Har man en framhjulsdriven bil är det stor skillnad när detta händer (vet jag av erfarenhet av just ett sådant ekipage). Särskilt vintertid då det kan bli rejält obehagligt och i vissa fall trafikosäkert.
 
Men om nu boggie är så extremt viktigt - hur är det med VVs boggiesläp?
Ni säger ju att VV är skitsläp, men hur illa är deras boggie?

Annars, även de -90-tals boggies jag sett (frånsett VV då) kostar ju runt 50-60 000 kr :(
Varför måste äldre boggies vara så förtvivlat dyra?! :rage:

Och jag har som sagt ett VV -06 tvåaxlat och är supernöjd med lättlastad häst. Dessutom ser man ju många VV så jag kan ju inte vara ensam.
 
@Dressyrtjejen_97 som alla skriver så är det en enorm skillnad på enaxlat och boogie. Jag har åkt själv korta sträckor i båda typer av släp. Jag hade lagt till några tusenlappar och vågat vänta lite på att ett boogie i rätt prisklass kommer ut. Ett släp i 30' klassen är så mycket mer prisvärt. Då får du en fin boogie från sent 90- tidigt 2000.
 
Att man ser många VV är för att det är det billigaste släpet på marknaden.

Jag är i alla fall nöjd med mitt. Hade tidigare ett äldre boj som gjorde min ponny svårlastad, gick över när jag köpte det här släpet. Sen kan jag ju tillägga att vi åker väldigt sparsamt och korta sträckor(men på rätt pissiga vägar) och jag har som sagt en ponny a 400kg.
 
Naturligtvis är boggie det bästa. Men jag blir lite less på attityden att alla vi som kör enaxlat är hemska mot våra hästar som låter de åka så hemskt och osäkert. Jag har ett gammalt enaxlat Ume som är 30 år gammalt och det är bland de absolut stabilaste släpen jag nånsin kört. Ffa MYCKET stabilare än de Kylinge (både en och tvåaxlade) jag kört och självklart bättre än även VV boggie.

@Dressyrtjejen_97 Jag hade kollat och provkört Umesläpet :). Är supernöjd med mitt och det är som sagt gammalt som gatan. Dessutom tuffade det rakt igenom besiktningen nu i våras.

Håller med om att den där attityden är tråkigt! Fine, jag fattar ju givetvis också att det är en skillnad, men att den skulle vara extrem köper jag inte. Min pappa, som haft körkort i 40 år, C-kort i perioder, och som kan väldigt mycket om bilar (men kanske inte just hästsläp...) sa att också att hade släpen varit så "rackliga" som vissa här beskriver dem, skulle de aldrig gått igenom besiktningen...
 
Håller med om att den där attityden är tråkigt! Fine, jag fattar ju givetvis också att det är en skillnad, men att den skulle vara extrem köper jag inte. Min pappa, som haft körkort i 40 år, C-kort i perioder, och som kan väldigt mycket om bilar (men kanske inte just hästsläp...) sa att också att hade släpen varit så "rackliga" som vissa här beskriver dem, skulle de aldrig gått igenom besiktningen...
Så "rackliga" att de inte går igenom besiktningen är ju inte VV, åtminstone inte ett ex i bra skick. Däremot kan man märka av att det skramlar mer vid färd, kanske är mer tungdraget än andra (både vv classic o christ cortez som marknadsförs av vv) och att detaljer i montering o inredning ibland hade kunnat lösas på smidigare sätt.

Och i den prisklassen/viktklassen du letar släp finns det i princip bra enkelaxlade eller tvåaxlade Vv i körbart skick, alternativt släp med större renoveringsbehov.

Välj det alternativ som funkar bäst för er.
Vill ni vänta/spara och gå upp 10000 till så får ni ett betydligt bredare utbud av tvåaxlade släp i fint skick.
 
Tidigare i eftermiddags var vi iväg och tittade på ett släp. Nämligen det där Tranesläpet jag nämnde på sid. 4. Det var ett Tranesläp/Trailergruppen 130T från -01 för att vara exakt. Enaxlat, lastvikt 620 kg och totalvikt 1 300 kg. Såg väldigt fint ut på bilderna och till ett väldigt bra pris. Så åkte vi och tittade på det, och föll pladask! Det var verkligen super-pedantskött, och extremt fint (t.om. finare än på bilderna!). Så vi har precis ringt och köpt det. Pengarna överförda och pappa ska hämta det i veckan. Jag kunde inte vara gladare :D
 
...sa att också att hade släpen varit så "rackliga" som vissa här beskriver dem, skulle de aldrig gått igenom besiktningen...

Alltså, jag blir lite rädd för din pappa och hans uttalanden.

Jag har själv tagit två släp genom besiktning UA, där golven varit helt genombrutna. Det ena var ett hästsläp, i januari i år.

Besiktningen bedömer inte säkerheten för hästen, eller komforten för hästen. De bedömer att släpet är trafiksäkert eller inte.

Vissa lösningar på VV är fullständigt vansinniga och jag har sett skador som hästar fått efter att ha backat lite snett och gått emot bomfästet bak och skurit upp hela låret. Säkerhetsdetaljerna är obefintliga och man hör på långt håll när ett VV kommer skramlande.

Åk med själv (utan häst och i låg fart) och bedöm ljudnivån i släpet. Jag hade inte satt in en odövad häst i det oväsendet.
 
Senast ändrad:
Alltså, jag blir lite rädd för din pappa och hans uttalanden.

Jag har själv tagit två släp genom besiktning UA, där golven varit helt genombrutna. Det ena var ett hästsläp, i januari i år.

Besiktningen bedömer inte säkerheten för hästen, eller komforten för hästen. De bedömer att släpet är trafiksäkert eller inte.

Vissa lösningar på VV är fullständigt vansinniga och jag har sett skador som hästar fått efter att ha backat lite snett och gått emot bomfästet bak och skurit upp hela låret. Säkerhetsdetaljerna är obefintliga och man hör på långt håll när ett VV kommer skramlande.

Åk med själv (utan häst och i låg fart) och bedöm ljudnivån i släpet. Jag hade inte satt in en dövad häst i det oväsendet.

Har ju köpt ett Trane nu.
Jag vet inte exakt hur släp-besiktning går till, och jag är väl medveten om att man kan mygla igenom fordon också. Men åker man till en seriös bilprovning så tror jag faktiskt inte man kan få igenom vad som helst, och fine de tittar mest på trafiksäkerhet, men farliga tror jag inte några släp kan vara, som gått igenom en besiktning rent.
 
Jag köpte min Kylinge Eurotrailer för 30´000 kr för flera år sedan, de borde ju rimligtvis ligga ännu lägre i pris nu? :)

Annars som någon annan skrev så finns ju Star trailer också. De är liknande Kylinge och jag har sett Star boggie säljas för runt 20´000 - 25´000 kr. De största kanske heter Star Diamant? Trevliga släp hur som helst.

Edit. Jag sökte lite och det verkar som att Kylinge och Star Trailer ligger kvar på samma prisnivåer (eller till och med högre) som när jag letade släp för flera år sedan.
Det är ju en fördel med dem att de inte verkar tappa så mycket i värde. Så om man köper en Kylinge eller Star till vettigt pris kommer sannolikheten att få tillbaka pengarna vid eventuell försäljning längre fram vara ganska stor.
 
Har ju köpt ett Trane nu.
Jag vet inte exakt hur släp-besiktning går till, och jag är väl medveten om att man kan mygla igenom fordon också. Men åker man till en seriös bilprovning så tror jag faktiskt inte man kan få igenom vad som helst, och fine de tittar mest på trafiksäkerhet, men farliga tror jag inte några släp kan vara, som gått igenom en besiktning rent.
Du behöver inte mygla, golv har inte med trafiksäkerhet att göra. Det är ditt ansvar som transportör att se till att skicket är tillräckligt för den transport du ska göra.
 
Ja, det är ju en sak, jag argumenterade mot din fars påstående att om den gått igenom besiktningen var den OK att använda för häst. Det är inte sant.

Ett vi tittade på för några år sedan var helt nybesiktigad, två väggar var totalt uppruttnade och gick att köra fingret igenom. Inget de anmärker på vid besiktning. Baklämmen på just det släpet var också helt förstörd, men ingen anmärkning.
 
Jag köpte min Kylinge Eurotrailer för 30´000 kr för flera år sedan, de borde ju rimligtvis ligga ännu lägre i pris nu? :)

Annars som någon annan skrev så finns ju Star trailer också. De är liknande Kylinge och jag har sett Star boggie säljas för runt 20´000 - 25´000 kr. De största kanske heter Star Diamant? Trevliga släp hur som helst.

Edit. Jag sökte lite och det verkar som att Kylinge och Star Trailer ligger kvar på samma prisnivåer (eller till och med högre) som när jag letade släp för flera år sedan.
Det är ju en fördel med dem att de inte verkar tappa så mycket i värde. Så om man köper en Kylinge eller Star till vettigt pris kommer sannolikheten att få tillbaka pengarna vid eventuell försäljning längre fram vara ganska stor.

Och nu såg jag att du redan köpt släp :p
 

Liknande trådar

Gnägg Är bara lite nyfikna; Vad har ni för transport? :) Kan börja med att presentera mitt: Märke: Tranesläpet (står dock både Tranesläpet...
Svar
19
· Visningar
1 968
Senast: ElAmir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp