Bukefalos 28 år!

Dålig av sushi?!

Oj vad gammal tråd :D det här faktiskt blivit bättre. Kan få akutont nån gång ibland nu bara :)
 
Det hände mig också nästan varje gång jag åt sushi och ibland annan mat också. För min del var det avokado jag inte tålde. Tog lång tid innan jag fattade det. Blev så sjuk att jag var på väg in på akuten flera gånger (och jag är annars typen som aldrig går till doktorn...). När jag kom fram till att det var avokadon och helt uteslöt den, så försvann mina problem helt. Trist, för jag gillar avokado, men ändå väldigt skönt att komma på vad mina "anfall" berodde på.
 
Fick för några år sedan en rejäl (med feber bl a) matförgiftning efter ett besök på en sushirestaurant. Jag hade dock inte ätit sushi. Hade kontakt med både sjukvård och "hälsovårdsnämnden". Enligt de senare så var miso-soppa en inte ovanlig källa till matförgiftning eftersom den står halvljummen (och ibland öppen) ganska lång tid ute i restauranten.
Brr!
 
”Wasabin” är inte äkta wasabi utan ett hopkok av något som ska likna wasabi. Den wasabi som serveras på sushirestauranger och som man köper i butiker innehåller laktos. Jag är själv laktosintolerant och upplever alltid samma problem. Tänkte att det var väldigt märkligt eftersom sushi inte in innehåller laktos men ack så fel jag hade.... nu blir det ingen mer sushi för min del. Sushi utan ”fake wasabi” är inte alls lika gott, tycker jag. Äkta wasabi är säkert gott och troligtvis laktosfritt men det existerar knappt utanför Japan tydligen.
Jag hade uppfattat det som att den hade allmänna existensproblem och det är därför. Typ svårodlad och sällsynt eller ngt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp