Bukefalos 28 år!

Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

Sv: Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

Nu har det gått tre dagar sen du startade tråden. Vad säger hovslagaren som jag antar nu hunnit ut och tittat på hovarna?


Nej, ingen hovis har varit ut och tittat. Ord. hovis kan fortfarande inte sko/verka (vilken ändå inte går att göra på ponnyn i nuläget) och ansåg tydligen det räckte med råd via telefon efter utförlig beskrivning. Den andra hovisen har jag inte fått tag på, tyvärr.

Jag är inte av en annan åsikt än dig och Coari, jag tycker också att det är det optimala det som ni beskriver. Jag har bara insett att det inte funkar i det här fallet. Tyvärr.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

Du ska omgående ringa din ordinarie hovis och be honom så snart som möjligt komma ut och bedömma samt vidta lämpliga åtgärder. Detta ska han göra helt utan ersättning då det va han som rekomenderade dig den andra "personen" som tydligen inte är hovis utan ngt helt annant.

Sedan får dom två reda ut den ekonomiska delen och enskilt gå igenom vad som blivit fel.

Alternativt, be båda komma ut samtidigt så den som utfört det sk. arbetet kan förklara för din ordinarie hovis varför det blev som det blev, sedan får din ordinarie hovis vidta lämpliga åtgärder.



Oavstående är givetvis det bästa, och som det bör gå till, inget konstigt med det. Tyvärr inte alltid i praktiken, såsom i det här fallet. Varför det inte fungerar tänker jag inte gå in på närmare här på ett öppet forum på internet. Men det ligger på ett antal faktorer.

Sedan ang. "lämpliga åtgärder" så har vi efter flera diskussioner med ord. hovis helt enkelt kommit fram till att det inte finns så mkt att göra NU. Plast håller inte, det går inte att sko eller verka (för mkt taget). Hon kan inte äta butta för magen. Det bästa är helt enkelt att vänta och försöka optimera underlag och cirkulation under tiden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

Låter som shettisen är i mest akut behov av hjälp, även om dom stora hästarna låter väldigt illa dom me...:crazy:

//Domino_s


Ja, det är hon. Även om det är MYCKET bättre nu efter tips om nedkylning, boots ute och lite bättre underlag i boxen. Nu skrittar hon i princip som vanligt ute men är fortfarande lite "knackig" om mornarna.

Ord. hovis ska få komma ut och sko om storhästen så fort han kan sko igen. Tills vidare finns inget annat alternativ än att dra av skorna = ingen ridning, eller låta dem sitta på tills vidare. :crazy: Verkningen är helt okej vad jag kan bedöma.
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min ponny och tänkte att jag kanske kunde få något bra tips utav er. Min ponny har fått...
2
Svar
34
· Visningar
3 181
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 343
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 285
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp