Bukefalos 28 år!

Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

Sv: Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

Nej, jag ser inte heller problemet med att "gråta ut" lite på buke. :crazy:

Men i alla fall, hur kunde penicillin ge mer hovbenssänkning? Nyfiken.
 
Sv: Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

Rörelse hjälper till med blodcirkulationen, alltså minskar eventuell svullnad= mindre smärta (det som gör mest ont vid inflammation är ju den akuta svullnaden, speciellt i hoven där det inte finns plats för svullnader.). Jag skulle tippa på att det är därför din lilla går bättre efter en stund i hagen.

Jag skulle lägga ett mjukt inlägg i bootsen, typ klippa till liggunderlag eller nått. Se till att underlaget när den inte har bootsen på sig är fast och plant. Djup bädd eller väldigt mjukt underlag gör att hovmekanismen blir lite sämre= sämre blodpump= mer svullnad och smärta.
Självklart ska hästen ha strö, men helst inte djup bädd. Idealet är gummimatta.


/migo
 
Sv: Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

Tack för svaret.

Ja, det var något sådant jag tänkte på. Svullnad och cirkulation.

Det där med liggunderlag ska jag ta en titt på, det är nog värt att testa. Men du anser alltså att man bör ha henne utan boots inne och med ute? Jag är som sagt lite orolig för modellen, som är easy boot epic med vajer och allt.. Hagen är mkt kuperad, men trots det går hon som sagt mkt bättre ute.

Svullnaden, är det ngt jag bör oroa mig mycket över? Försvinner den i normala fall när hoven växer ut eller hur fungerar det?
 
Sv: Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

Svullanden är antagligen resultat av en liten inflammation (inflammation= ökad blodcirkulation i ett område som kroppen "vill läka")
Den kommer att ge med sig när inflammationen lagt sig, dvs när kroppen "känner sig frisk". Antiinflammatoriskt är ett alternativ, dock mycket ohälsosamt för magen, så jag skulle tänka mig för ett par gången innan jag gav det till fångbenägen häst- det kan slå ut.

Jag skulle ha henne utan boots inne, men med boots ute. Jag har själv inte haft easyboots på ute, men har svårt att tro att det kan bli farligt om man gör det under en begränsad period. Däremot blir det ganska instängt för hoven så den behöver luftas iaf halva dygnet.

Du kan även underlätta lite för henne genom att blöta hovarna en stund varje dag. Fuktigt horn är mer elastiskt och ger en lite bättre flexibilitet=ökad hovmekanism = mindre svullnad. Massage är heller aldrig fel om benen är svullna, men undvik att linda då det kan bromsa mer än det hjälper.

Om du absolut inte vill ha boots i hagen kan du sätta på boots när du tar ut, gå en promenad så cirkulationen kommer igång på henne (självklart på bra underlag och i hennes tempo) och sen släppa henne i en hage som inte är knagglig. OM det är en inflammation i läderhuden så är knagglet inte alls bra och då ska sulan skyddas med boots.

håller tummarna för er!

/migo
 
Sv: Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

Håller med här:angel:, men jag skulle inte bara blöta hovarna, utan främst kyla dem- från knät. Det gör att kapillärerna drar ihop sig- mindre tryck.
 
Sv: Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

Okej, ja det stämmer ju.

Ang smärtlindring så har jag butta hemma men vill inte ge henne, dels för att hon inte reagerat så himla mk på det tidigare och dessutom lätt blir dålig i magen av det - INTE bra med tanke på fångrisken. Isf skulle man kanske kunne ge djävulsklo, det har jg gett till storhästen förut (han kan inte äta butta alls, magen rasar fullständigt) med gott resultat.

Jo.. Det blir nog easyboots ute och inte inne. Har ju provat andra vägen och tydligen spelade det inte direkt ngn roll på morgonen om hon haft boots inne eller ej. Stapplar ut ur boxen ändå. :(

Men hur tjockt lager spån bör man ha då? Ponnyn måste ju kunna ligga utan att få liggsår men ändå inte så tjockt att underlaget inte hålls platt och hyfsat hårt/stabilt? 1 dm underlag? Jag har kutterspån så det är ju ruskigt "poröst" ändå, och ger inte så mkt packad massa under hovarna.

När det nu gäller cirkulationen.. Jag har Back on track lindor, kan det hjälpa? Jag har väldigt goda erfarenheter cirkulations/värmemässigt med BoT men vet inte om det är så pass dåligt att linda benen att den positiva verkan ändå "äts upp" av att det är dåligt att linda. Ehm. Jag nojar en del.

Nu är det ju plusgrader så hagen är mjuk men det är ju skogshage, stenigt, mossa osv så nog får hon ha bootsen där. Hon "klättrar" mkt i hagen genom klippskrevor osv.

Hon får gå ca 50m för att komma till hagen om mornarna och blir bättre bara på den lilla vändan.


Tack för tummarna! :)
 
Sv: Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

Kanske man skulle sätta kyllera på benen, från knäet och ner till kotan? Jag är inte en van användare av kyllera, kan man smeta på det på kvällen och borsta bort på morgonen? För att dra ner flödet till hovarna sas.

Annars kan man ju stoppa fossingarna i hinkar med kallt vatten en 5-10 min innan de nattas. Då står hon hyfsat still också, har ju mat. :D


-kl-

Det mest förvirrande är egentligen hur jag ska göra med underlaget i boxen som sagt. Gummimatta har jag inte tillgång till just nu tyvärr.. Kutterspån finns och är vad jag i nuläget använder mig av.
 
Sv: Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

Kyllera är inte tillräckligt.
Spola av benen innan du släpper ut den. Det är ju skapligt kallt ute- här iallafall:angel: o ngn gång till under dagen.
Köp en torvbal o blanda så blir det bättre.
Gillar ej rent kutterspån. Suger dåligt o packar sig inget.
 
Sv: Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

Nu har det gått tre dagar sen du startade tråden. Vad säger hovslagaren som jag antar nu hunnit ut och tittat på hovarna?
 
Sv: Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

antagligen var det det som störde hennes tarmflora-fång??? det är det enda jag kan tänka mig
 
Sv: Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

Det är nog ingen fara med hästen men hon kommer vara ömfotad ett tag.

Jag har aldrig använt boots på mina fullblod utan brukar klippa en sula av frigolit/liggunderlag och lindar fast på hoven med vetrap-lindor. Sedan tejpar jag med silvertejp runt alltihopa. Jag låter mina hovbandage sitta på dygnet runt (dvs om de inte går sönder) men då går inte mina hästar i hagen utan endast på skrittmaskin under tak. Förslag boots ute- hovbandage inne?

Lycka till.
 
Sv: Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

Suck. Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Men vi tar det från början..

Ordinarie hovslagaren (som vi är jättenöjda med) hade skadat handen (olycka vid körning) när det var dags att sko om hästarna, han erbjöd sig att skicka ut en annan istället. Det tyckte vi förstås var jättesnällt, att han fixade en ersättare.:bow:

Så kom det ut en väldigt snacksalig kille. Kanske var det därför jag inte märkte vad han gjorde med shettisdamens hovar.. :crazy:


Det blev lite bråttom så jag tog ut hästarna i hagen direkt efter att killen var klar. När jag senare tar in dem för kvällen märker jag att:

a) Storhästens framskor är 1 storlek för små, dvs noll traktstöd eller utlägg whatsoever

b) Storhästens vänstra framsko sitter snett (tåkappan är ca 1 cm felplacerad)

c) Shettisen i princip står på SULAN. :eek:


Jag är lite förbryllad över att min ordinarie hovslagare, vars hovslagari höjer sig högt över det ovanstående, skickade ut den här nissen till mig men det kan ju ligga andra faktorer bakom det..


Klanterierna i storhästens fall är ju inte akuta. MEN SHETTISEN. Hon är toköm, vill inte gå ur boxen på morgonen och är då väldigt svullen i benen (puls osv). Rörelsemönstret påminner om när hon hade fång för två somrar sedan, med en slags V-rörelse med frambenen i skritten. Dock blir hon bättre efter ngn timme i hagen, fin i benen och går mkt bättre. Men inte på något sätt okej. Hon ska inte behöva ha ont. :mad:

Hon är alltså verkad på så vis att sulan ligger högst (bär all vikt). Sulan är till och med formad som en slags bula framtill i tån :eek:, det har dock blivit mindre tydligt nu efter några dagar, hoven är planare nu. Alla hovar är verkade på samma sätt.

Jag är dels rädd att detta ska utlösa fång, eller reda har gjort det eller förstås, andra problem och skador på hovarna. Jag har avvaktat några dagar för att se hur det hela utvecklas, men ingen skillnad direkt. Imorrn har jag tänkt ringa till vet.


Min fråga, eller frågor, är då: Vad kan jag göra åt detta? :confused: Annat än att ringa vet. (självklart kommer samma diskussion has med vet. och ordinarie hovis). Rent praktiskt.

Hur allvarlig är en sådan här "felverkning"? Nu gäller det ju en häst som har haft fång ordentligt en gång. Ökar det kanske riskerna för belastningsfång?
Kan hovslagaren (ordinarie) göra något åt detta i nuläget? Det finns ju inget att "ta av" på hoven.
Kanske sätta på henne boots i hagen? Det känns ju inte kul att hon ska behöva gå runt och ha ont NU. Bör man kanske sko henne?


Jag behövde skriva av mig lite. Man blir verkligen jättebesviken, både på sig själv och hovslagaren, när sånt här händer.
Tankar och ideér mottages tacksamt.

Du ska omgående ringa din ordinarie hovis och be honom så snart som möjligt komma ut och bedömma samt vidta lämpliga åtgärder. Detta ska han göra helt utan ersättning då det va han som rekomenderade dig den andra "personen" som tydligen inte är hovis utan ngt helt annant.

Sedan får dom två reda ut den ekonomiska delen och enskilt gå igenom vad som blivit fel.

Alternativt, be båda komma ut samtidigt så den som utfört det sk. arbetet kan förklara för din ordinarie hovis varför det blev som det blev, sedan får din ordinarie hovis vidta lämpliga åtgärder.
 
Sv: Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

Hej, Easyboots ska inte vara på 24 h om dygnet, ska de vara på en längre tid måste hoven rengöras ordentligt innan. Glömde mina på förra vintern när det var nytt o mörkt när vi kom hem - hovarna såg inte kul ut på morgonen när jag tog av dem o jag hade rejält dåligt samvete men som tur var gick det snabbt över väl i det fria igen.
 
Sv: Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

Jo,det var precis vad jag skrev också, men men...:confused:
 
Sv: Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

Jag tycker att du ringer till ord. hovis och förklarar läget och antingen kanske han kan komma ut...(om handen läkt) eller så tar du ut en annan....

Låter som shettisen är i mest akut behov av hjälp, även om dom stora hästarna låter väldigt illa dom me...:crazy:

//Domino_s
 
Sv: Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

Jo ,precis! Vad jag menade var att trådskaparen tydligen tycker annorlunda.
 
Sv: Dålig hovslagare.. Shettis som går "på sulan! Långt.

Det är ju skapligt kallt ute- här iallafall:angel: o ngn gång till under dagen.


Kallt, är det inte här. Flera plusgrader. :mad: Dumma vinterväder som aldrig kommer.
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min ponny och tänkte att jag kanske kunde få något bra tips utav er. Min ponny har fått...
2
Svar
34
· Visningar
3 181
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 341
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 285
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp