Bukefalos 28 år!

dålig sadel --> hälta

urkella

Trådstartare
dålig sadel --> hälta

jag undrar om det kan vara sadlens fel att min häst haltade när vi red igår, hon visade inget när vi red i "fria" gångarter, men när jag samlade upp henne och hon började arbeta med ryggen börgade hon halta på V.F. :( men hon var varken tjock eller varm i benet och hon haltade bara när hon arbetade i form....
 
Re: dålig sadel --> hälta

Det kan vara precis vad som helst, men ja, det är mkt möjligt att det kan vara som du beskriver. VF får mkt stryk öht vid ridning om du är en högerhänt ryttare.

Ta din sadel och titta på den underifrån, från sidorna, och jämför, från alla håll och kanter, så att den är jämn.

Är den inte nyomstoppad de senaste två månaderna ser du förmodligen att den är plattare på höger sida i stoppningen !?
Detta kan orsaka det du beskriver, men som sagt,
för övrigt kan det vara precis vad som helst, är du osäker bör du låta en vet. titta på din häst!
 
Re: dålig sadel --> hälta

Instämmer med CL.
Sadeln kan vara problemet, men det kan också vara ngt annat.
 
Re: dålig sadel --> hälta

Hade jag varit dig så hade jag tagit ut en sadelprovare (saskia är duktig och likaså mandelholm) och sen hade jag bett veterinären komma ut en sväng och kolla!
 
Re: dålig sadel --> hälta

jag har pratat med en vet. och han sa att hon skulle gå utan sadel i 2 veckor och sedan så ser man om dt e sadlen , för hon haltar inte annars...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 293
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 609
Senast: Bee
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 342
Senast: Twihard
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 879
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp