Dåliga/höga levervärde.

TinyWiny

Trådstartare
Vår ena honkatt, 14 år gammal har ätit dåligt de senaste dagarna och varit allmänt trött och mest legat i sängen och sovit. Igår var vi hos veterinären och blodproven visade förhöjda levervärden.
Vi fick antibiotika med förhoppningen att det är en infektion som orsakar de förhöjda värdena men jag är medveten om att det tyvärr kan vara allvarligare än så :(
Veterinären pratade om specialfoder mot förhöjda levervärden med lågt protein innehåll men när jag läser på nätet så får jag motstridiga åsikter. Jag vill ju självklart ge henne det bästa men vad är det bästa?
Just nu äter hon fortfarande jättedåligt så vi har gett henne över helgen och har det inte vänt då så går det ju tyvärr inte. Hon är för pigg för att tvångsmatas så det går inte heller. Hon bara spottar ut maten när vi försöker med spruta i munnen. Nu får hon Hills ad och Royal canin recovery med förhoppningen att hon ska återhämta sig och börja äta men hon slickar lite och sedan är hon inte intresserad.
Om hon nu återhämtar sig vad ger jag henne då? Är mjau blötmat helt fel? Måste de verkligen ha lågproteinfoder?
 
Sv: Dåliga/höga levervärde.

Vilket kost som är lämplig beror ju lite på orsaken till de dåliga värden, men generellt kan man inte säga att katter med "leverproblem" ska äta lågproteinfoder. Tvärtom löper dessa katter risk att drabbas av proteinbrist så de ska absolut inte äta ett lågproteinfoder.

Fett däremot kan vara bra att hålla nere på eftersom det är levern som producerar gallsyra som behövs för fettupptaget. Om inte levern fungerar som den ska kan det påverka gallsyraproduktionen och således fettupptaget och om katten inte kan ta upp fettet den äter kan den bli kass i kistan, få diarré vilket minskar det totala näringsupptaget.
 
Sv: Dåliga/höga levervärde.

Levern har som funktion att bryta ner proteiner och om den inte fungerar som den ska bearbetas inte proteinet som det bör. Detta kan i sin tur ge andra skador i kroppen (tex att njurarna får arbeta hårdare med sin nedbrytning av proteinet). Därav behövs en lågproteindiet.

Det finns flera olika märken och även blötfoder för katt med leverproblem.
 
Senast ändrad:
Sv: Dåliga/höga levervärde.

Vi vet i nuläget inte varför levervärdena är dåliga. Kanske har hon fått i sig något giftigt ute (hon har varit ute korta stunder nu i vår och sommar) eller så kan det ju vara en infektion eller något helt annat. Veterinären ville att vi skulle ta om levervärdena om några veckor när hon har ätit färdigt antibiotikan. Kanske blir vi klokare då. (Om hon nu börjar äta igen för annars går det ju inte att vänta så länge.)

Vet du (eller någon annan såklart) hur lång tid det tar innan antibiotikan börjar verka? Är det som vid en vanlig infektion att det märks skillnad efter ett dygn eller tar det längre tid? Jag insåg att jag glömde fråga det igår och nu har de ju stängt.

Hon verkar lite piggare för hon tvättar sig lite men hon tar bara några slick ifrån maten och hon får ju inte svälta ihjäl :(
 
Sv: Dåliga/höga levervärde.

Okej då förstår jag varför de ska ha lågprotein diet. De hade inte leverfoder hemma hos veterinären så vi fick med oss lite njurfoder istället för de menade att det är ganska lika.
 
Sv: Dåliga/höga levervärde.

har höga levervärden på hunden och hon äter just nu rc hepatic på prov.. konstigt att veterinären inte har något leverfoder hemma :S . animail har de hemma iaf om det visar att hon äter de.
 
Sv: Dåliga/höga levervärde.

Levern har som funktion att bryta ner proteiner och om den inte fungerar som den ska bearbetas inte proteinet som det bör. Detta kan i sin tur ge andra skador i kroppen (tex att njurarna får arbeta hårdare med sin nedbrytning av proteinet). Därav behövs en lågproteindiet.

Det finns flera olika märken och även blötfoder för katt med leverproblem.

Nej, levern bryter inte ner proteiner. Proteinspjälkning sker i magsäcken och i tunntarmen. Levern producerar inte ens några relevanta enzymer. Däremot medverkar levern till att befria kroppen från olika slaggprodukter bla. restprodukter från proteinmetabolismen.

Traditionellt har man trott att lågproteinkost behövs just för att minska mängden "proteinrester" och därav avlasta levern. Problemet är att många leverproblem är kopplade till aminosyrabrist (även brist på i vanliga fall icke-essentiella aminosyror), därav är det en dålig idé att generellt ge katter med ospecifika leverproblem en lågproteinkost. Skulle det vara fettlever som orsakar de dåliga värdena är det rent av kontraproduktivt, skadligt, att sätta in en lågproteinkost. I ett sådant fall ska katten matas med högproteinkost. Tvångsmatas om så behövs. Det viktigaste ur proteinsynvinkel är att proteinet är av hög kvalité. Lättsmält och lättupptagligt.

Att levervärdena är höga behöver inte ens betyda att det är något fel på levern. Diabetes och hypertyreos kan orsaka höga levervärden.

Många av dagens kommersiella "leverdieter" innehåller normala proteinhalter (runt 32% TS), i vissa fall rekommenderas tom. Hill's m/d som är att betrakta som högproteinkost.
 
Sv: Dåliga/höga levervärde.

Vet du (eller någon annan såklart) hur lång tid det tar innan antibiotikan börjar verka? Är det som vid en vanlig infektion att det märks skillnad efter ett dygn eller tar det längre tid? Jag insåg att jag glömde fråga det igår och nu har de ju stängt.

Efter ungefär två dygn med antibiotika bör man se bättring.
 
Sv: Dåliga/höga levervärde.

När du skriver diabetes så måste jag fråga en sak. Hoppas att det är okej. Våran katt hade också förhöjt blodsocker men det tyckte inte veterinären var något att hänga upp sig på för hon menade att hon inte hade några andra sådana symptom. Jag har tänkt på det sedan för jag fattar inte riktigt hur eller varför blodsockret kunde vara högt med tanke på hur extremt lite hon hade ätit.
 
Sv: Dåliga/höga levervärde.

När du skriver diabetes så måste jag fråga en sak. Hoppas att det är okej. Våran katt hade också förhöjt blodsocker men det tyckte inte veterinären var något att hänga upp sig på för hon menade att hon inte hade några andra sådana symptom. Jag har tänkt på det sedan för jag fattar inte riktigt hur eller varför blodsockret kunde vara högt med tanke på hur extremt lite hon hade ätit.

Förhoppningsvis har veterinären koll, men det är absolut något man måste ha i åtanke. "Leverproblem" kan visa sig på lite samma sätt som diabetes: viktminskning och ökat vätskeintag också så det i kombination med höga levervärden kan betyda både leverproblem eller diabetes. Lurigt.

Men högt blodsocker i sig kan bero på nedsatt leverfunktion eftersom levern medverkar till att reglera blodsockernivån. Funkar inte levern som den ska kan blodsockerregleringen drabbas.
 
Sv: Dåliga/höga levervärde.

Aha! Ja det där med ökad törst är ju svårt när man har fler djur. Jag har ju en hund och en katt till inne så jag vet ju inte vem som dricker vad men jag vet att jag reagerade på att vattenskålarna faktiskt var tomma häromdagen och det brukar aldrig hända annars. Det har gått åt mer vatten över lag helt enkelt men det var så rörigt och stressigt igår så jag glömde faktiskt att säga att det kan vara så att hon dricker mer än vanligt. Vad gör man om det är diabetes?
 
Sv: Dåliga/höga levervärde.

Diabetes behandlas bäst med kolhydratfri mat och insulin efter behov. Man lär sig själv och katten att ta blodsockret hemma och ger insulin om det behövs. Många katter blir helt symptomfria efter en period på kolhydratfri kost. Det går att läsa mer på Dr. Hodgkins sida yourdiabeticcat.com
 
Sv: Dåliga/höga levervärde.

Isåfall är det alltså mjau blötfoder eller barf som gäller?
Jag får helt enkelt avvakta lite och se åt vilket håll det går. Nu sedan hon blev dålig så har hon ju inte druckit särskilt mycket utan urinen har varit ordentligt koncentrerad nästan åt ett grönaktigt håll. Det sa jag till veterinären men hon tyckte inte att det var konstigt eftersom hon är såpass dålig.
Idag har hon iallafall ätit 2 tsk AD och hon har rört sig mer så jag hoppas att det vänder nu.
 
Sv: Dåliga/höga levervärde.

Som jag skrev innan så är det svårt att veta vem som dricker vad men jag tycker att det har försvunnit mer vatten det senaste. Hon får lov att gå ut men gör det inte så mycket och går hon ut så är hon bara ute i några minuter. Alla toalett behov görs ändå på lådan inne. Klumparna har däremot inte varit större det senaste. Det är lite svårt att avgöra eftersom de har sina favorit hörn och de kissar gärna på samma ställe flera gånger men jag tycker iallafall inte att de har varit större. Jag får hålla mer koll på det hädanefter.
 
Sv: Dåliga/höga levervärde.

Isåfall är det alltså mjau blötfoder eller barf som gäller?
Jag får helt enkelt avvakta lite och se åt vilket håll det går. Nu sedan hon blev dålig så har hon ju inte druckit särskilt mycket utan urinen har varit ordentligt koncentrerad nästan åt ett grönaktigt håll. Det sa jag till veterinären men hon tyckte inte att det var konstigt eftersom hon är såpass dålig.
Idag har hon iallafall ätit 2 tsk AD och hon har rört sig mer så jag hoppas att det vänder nu.

Ja, blötmat brukar funka bra. En del lyckas hålla insulinet borta trots att de ger lite Hill's m/d (torrfoder) så länge de huvudsakligen ger blötmat.
 
Sv: Dåliga/höga levervärde.

Okej, men då kanske det inte är fel att bara ge mjau blötfoder oavsett? Jag menar, om det är en förgiftning eller en infektion i levern (vilket det kanske tyder på eftersom hon verkar piggare sedan hon fick antibiotikan men det kan ju självklart vara en slump också) eller om det är diabetes så är det okej att ge mjau blötfoder? Skulle det vara någon av de orsakerna som man ska ge en lågproteinkost så får jag byta foder då. Jag vill ju att hon ska må så bra som möjligt och eftersom jag inte känner veterinären (min ordinarie hade fullt så jag fick åka till en annan och jag vet inget alls om henne) så vet jag ju inte heller hur mycket jag ska lita på hennes ord. Jag kommer diskutera det hela med min ordinarie veterinär på måndag men det är ju bra att veta vad jag ska ge henne till dess om hon nu sätter igång och äter som vanligt.

Tack så jättemycket för din hjälp :bow::bow::bow:
 
Sv: Dåliga/höga levervärde.

Fortsätt som vanligt tills du har pratat med din veterinär. Är det bara något tillfälligt är det ju inte säkert att kosten behöver ändras alls så ta det kallt nu över helgen.
 
Sv: Dåliga/höga levervärde.

Min katt blev riktigt akutdålig i vintras, hade urusla levervärden (lät på veterinären som att det skulle gå åt skogen) och fick läggas in med dropp några dygn. Han repade sig på några dagar, men fick äta antibiotika och kortison 10 dar totalt. När kuren gick ur kroppen var han snabbt sitt vanliga spralliga jag, och han har mått hur bra som helst därefter. På återbesök var värdena helt normala. Han får ingen specialmat, det försökte vi ge honom i början (var inte så populärt) men vet. sa att det ej behövdes när han väl blivit frisk.

Håller tummarna för att det går bra för din katt!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 375
Senast: niardasp
·
Katthälsa Hej, Min honkatt är cirka 16 år gammal (hon var övergiven när vi tog hem henne men vi har forskat i hennes bakgrund och fått fram en...
2
Svar
21
· Visningar
11 065
  • Låst
Katthälsa Jag är inte den som brukar skriva en massa inlägg om problem jag har här på forumet, men nu har jag en katt på 6 år som mår dåligt och...
2
Svar
21
· Visningar
9 325
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Och vad kan hon tänkas vilja ha? Vi har provat med a/d critical care och med royal canin recovery. Vi har även försökt få i henne aptus...
2
Svar
26
· Visningar
22 323
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp