Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

När min katt var igensvullen i halsen så fick jag honom att börja äta genom att 1 hälla av vattnet från tonfiskburk och så fick han det, nästa gång la jag även i lite tonfisk så han lätt kunde få i sig det. Nästa steg var kokt torsk, då med mycket vatten och lite fisk tills hans hals blev mindre svullen och han kunde börja äta mer fast mat. Nu är ju inte problemet svullen hals för dig, men får truga med det bästa de vet.....
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Ja det bästa hon vet är det hon alltid får, sitt torrfoder. Det är ju det som är problemet att hon inte äter något annat. Hon var mycket sjuk med dålig mage när hon var liten så kokt fisk går helt bort för det luktar hon inte ens på. När jag vid andra tillfällen har gett dem något extra gott så har hon bara nosat lite och sedan gått och ätit sitt vanliga torrfoder istället.

Nu har iallafall sonen varit här och hon har ätit lite leverpastej blandat med låglaktos grädde. Det var lite gott när hon fick slicka ifrån fingrarna men annars åt hon det inte. Men hon fick i sig någon tesked iallafall.
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Hur många dagar har gått utan att hon ätit? Min katt slutade äta under en mag- tarminfektion och vi lät veterinären vätska upp henne plus ge henne en spruta B- vitamin. Då kom hon igång med ätandet samma kväll. Lycka till med kissen!
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Hon har aldrig varit helt utan mat utan när hon inte har ätit frivilligt så har vi tvångsmatat henne.
Nu verkar det iallafall som krisen är över. Runt såret är det inte rött längre och veterinären sa att jag skulle fortsätta med antibiotikan i fem dagar till. Hon äter själv nu och även om hon föredrar att vara utan sällskap av de andra katterna och hunden än så länge så verkar hon må bättre.

Och tack!
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Det vågar jag inte svara på. Om det mest är vätska de behöver brukar jag blanda i hop honung, druvsocker och b vitamin i lite ljummet vatten, vilket de verkar gilla.

Svårt att tvåmgsmata när de verkligen inte vill, men man måste ju...
Våra katter som varit sjuka har ju varit så extremt snälla. Den som behövde matas en längre tid la jag i en barnstol och matade med sked. Inte så mkt tvång där. :p

Om hon får antibiotika så kan det påverka magen väldigt mkt. Min ena som nästan dog i somras pga en intussuseption fick problem med magen av antibiotikan, diarre och illamående, och då gav jag honom probiotika från Purina. Funkade riktigt riktigt bra! Man bör nog ge något för magen när de får antibiotika.
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Nu äter hon nästan som vanligt igen fast hon får RC recovery ett tag till för säkerhets skull. Här är det tvärtom, hon är hård i magen istället :confused: Hon som alltid har haft känslig mage innan så jag trodde att hon skulle få diarre av antibiotikan men det har hon inte fått som tur är.

Idag är första dagen som hon ville vara ute i hela huset. Innan har hon huserat i tvättstugan för att få vara ifred för de andra djuren. Det märks att hon mår mycket bättre nu :)
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Skönt att det går framåt!

Kanske är hon lite förstoppad av att hon inte ätit ordentligt på ett tag? Fet och blöt mat brukar ju iaf underlätta i det läget.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 163
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Sedan i mitten på april i år har jag varit inlagd tre gånger på sjukhus för njurbäckeninflammation. Varje gång med intravenös...
Svar
19
· Visningar
1 494
Senast: Summerwind
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 556
Senast: manda
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 690
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp