Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

TinyWiny

Trådstartare
Och vad kan hon tänkas vilja ha?
Vi har provat med a/d critical care och med royal canin recovery. Vi har även försökt få i henne aptus reconvalesent cat och hon har sin vanliga mat men hon vill inte ha något.
Vi har sprutat i henne druvsockervatten för att kicka igång henne men utan resultat. Hon är kelig men vill inte äta.

Hon blev dålig förr förra fredagen på kvällen märkte jag att hon inte var som vanligt. Vi var hos veterinär på måndagen som efter röntgen konstaterade livmoderinflamation. Blev efter röntgen satt på Baytril för att se om den gick att häva så eftersom hennes mamma höll på att stryka med vid kastreringen så ville han inte operera i onödan nu när hon också är sjuk. Hon hade då ingen särskild feber, 38,6.
Det gick inte utan hon blev opererad i torsdags. Operationen gick bra men hon vill fortfarande inte äta. Tyvärr är hon röd och svullen vid operations såret men jag hoppas verkligen antibiotikan tar det.

Har provat att stryka mat på benen och visst tvättar hon av sig men det går inte att få henne att äta själv.
Jag vill helst inte behöva tvångsmata eftersom hon inte alls är med på noterna. Hon är svår nog att få i tabletten men det känns som jag inte har något val lägre utan väntar nu på att sambon ska komma hem så att han får hjälpa mej.

Tips och råd! Vad som helst. Katten är tretton i mars.
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Min erfarenhet är att den nästan enda sättet att få igång en katt som börjat matvägra är ett par omgångar tvångsmatning. RC Recovery är lätt att göra soppa av, och så i med det i den spruta och mata.

Alternativen som finns är att "krydda" med tonfiskvatten (funkade nästan när min hona matvägrade efter op) och att få en aptitstimulerande spruta hos vet (jag vet tyvärr inte vilket preparat det var, har aldrig gjort det själv men det funkade för en av mina kattungeköpare).
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Och vad kan hon tänkas vilja ha?

Tips och råd! Vad som helst. Katten är tretton i mars.
Tonfisk
Kokt fisk kanske
Messmör
Iams (men då lär ni få fortsätta med det...:D)

och att få en aptitstimulerande spruta hos vet (jag vet tyvärr inte vilket preparat det var,
Jag tror det är någon B-vitamin, min kisse fick en sån en gång och vet sa att det var B-vit. för aptiten.
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Nu har vi en mycket arg katt men vi lyckades få i henne iallafall 10 ml. Inte mycket men något iallafall. Hon är inte röd för inte :angel: hon har väldigt mycket temperament.
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Iams går inte heller hem. Det ratar hon såpass att hon inte ens går fram och luktar på det.
Men övrigt ska jag prova :)
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Älgfärs blir svårt att få tag i :crazy: Det går ju inte att köpa i affären precis...
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Jag brukar röra ut a/d med lite vatten till en jämn och lös konsistens helt utan klumpar och mata med en 20 ml spruta minst 3 gånger per dygn genom att putta in klickvis i mungipan. Även om det går trögt till en början brukar de lära sig gilla smaken så att det sedan går bättre.

Jag hade själv en nykastrerad hona efter livmoderinflammation som jag fick mata ett par veckor men nu mår hon fint.
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Gör det inte? Finns här.
Vanlig färs då kanske? + Vad de andra skriver förstås.
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Fördelen med tvångsmatning med konvalecensfoder är att det är extrem energitätt, så man behöver inte få i dem lika stora mängder som med annat "godis".
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

När min Abbie matvägrade matade jag med spruta i munnen och då med a/d. Blandade i lite druvsocker för energins skull också. 3 v tog det innan hon började äta själv igen.
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Oj! Några veckor :crazy: Då skulle hon hatat mej väldigt mycket sedan :(
Jag värmer RC recovery och blandar i några droppar vatten så blir det trögflytande. Det gick ju men katten var inte glad.
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Finns det?! Det har jag aldrig sett. Visserligen så har ju inte letat heller men det har inte legat vid den vanliga färsen.
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Tre veckor :crazy: Men vad smart att ta i lite druvsocker! Det ska jag prova.

Delvis knapplån

Till min stora glädje så hade hon ätit lite när jag kom in till henne förut och jag värmde några teskedar till och hon åt faktiskt lite själv :D sedan åt hon lite till genom att slicka maten ifrån mina fingrar. Det blev nog drygt en tesked eller kanske en och en halv. Av någon underlig andledning så tycker hon bättre om att äta ifrån mina fingrar än ifrån tallriken :confused: Jag hoppas verkligen att detta inte är en engångs tillfälle utan att det vänder nu.

Det är sonens katt och han ska komma en stund i morgon och umgås med henne. Hon lever upp direkt när han kommer så jag tror att det gör henne väldigt gott att få träffa honom.

Snälla, håll alla tummar för lilla Xena nu så att hon får många år till.
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Om en katt slutar äta så kan det vara svårt att få igång den igen. Den förknippar maten med illamående. Det är sällan det tar så lång tid som 3 v, Abbie var väldigt sjuk då och klarade sig i slutänden inte. Men hon hade njursvikt, dvs en helt annan sjukdomsbild.

Håller tummarna för er och för lilla Xena!
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Jag tror inte att hon mår illa. Hon har inte spytt mer än när hon fick lugnande inför röntgen men då brukar de ju spy.
Jag hoppas verkligen att hon kommer igång igen så att det inte bara är tillfälligt. Nu har hon till och med tagit en tugga av sitt torrfoder :laugh:

Enligt veterinären är det ganska vanligt att de hade svårt att komma igång när de väl har slutat äta. Hon har ju förmodligen haft väldigt ont för veterinären sa att livmodern var riktigt ful. Det var kanske en felbedömning att börja med antibiotika men eftersom hon verkade ganska okej då ändå så förstår jag att han försökte med det först.

Ja jag minns tråden om din katt. Så fruktansvärt tragiskt när de inte klarar sig :cry:
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Jag har gett mina en sorts mjölk som kommer i hermetikburkar, som man ger med spruta. Den smakar lite sött så de brukar inte protestera, och den är för svårt sjuka/rekonvaleserande katter så den är extra näringsrik.

Kommer inte ihåg vad den heter, men köper den av min vet klinik!

Det är jätteviktigt att få i katten något, ju längre det går innan hon äter ju svagare och mindre benägen att äta blir den. Dvs du måste tvångsmata!
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Fast dom måste inte spy för att må illa. Abbie spydde inte heller.
Vad skönt att hon börjar äta! Det viktiga i sånna här lägen är att dom äter nått, katter får relativt lätt fettlever om dom inte får i sig mat.

Ja, Abbie är väldigt saknad här hemma :(
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Det ska jag be sonen kolla efter när han ändå ska köpa mer RC. Hoppas att de har den mjölken. Kan det fungera men låglaktos grädde annars? Jo vi har tvångsmatat och det verkar som om det hjälper henne att komma igång och äta själv. Vi har precis fått i henne en dryg tesked till med spruta nu och hon är så arg att hon inte ens vill se oss :(
Hon låter något hemskt när hon är så arg och jag är rädd att hon ska sätta i halsen istället bara för att hon kämpar emot så.

Igår efter tvångsmatningen så åt hon ju själv och jag hoppas att hon ska göra det idag också men hon hade inte ätit något alls under natten.
 
Sv: Hur få sjuk katt att vilja äta igen?

Nä det är klart. Man kan ju må illa av att man har så ont som människa också.
Jo jag är livrädd att de inre organen ska kollapsa :( Det vore ju fruktansvärt om hon inte skulle klara sig nu när hon har gått igenom så mycket med operationer och grejer.
Jag fick se röntgen bilden på hennes livmoder. Den tog upp all plats så det såg ut som om hon svalt ett stort ägg som låg mellan bakbenen. Stackars liten vad ont det måste ha gjort.


Jag förstår att hon är saknad. I förrgår var det tre år sedan min älskade hund dog och han saknas mej fortfarande.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 163
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Sedan i mitten på april i år har jag varit inlagd tre gånger på sjukhus för njurbäckeninflammation. Varje gång med intravenös...
Svar
19
· Visningar
1 496
Senast: Summerwind
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 558
Senast: manda
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 691
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp