Bukefalos 28 år!

Dåliga hovar

S

Salome

Min medryttarhäst har väldigt dåliga hovar. Väggarna är torra och spruckna, vänster bak ser sämst ut, den väggen är dessutom ljus medan de andra är mörka. Jag vet inte om det har med saken att göra?!? Tipsa mig om möjliga behandlingar är ni snälla så att jag i min tur kan tipsa ägaren. Han är islandshäst och lider av svåra eksem under våren och sommaren, vilket möjligen kan påverka hovarnas skick.

Tack på förhand!
 
Jag skulle ta ett par kurar med Biotin! Det har fungerat bra för mig! Sen kan det vara bra att se över hur hästen står, i boxen och i hagen. Är det mycket torr mark tex? Vad har den för strö? Kanske byta strö till något inte är så torrt. Nu borde det ju vara fuktigt ute med tanke på all snö men detta har säkert pågått ett tag eller hur så tänk framåt, att hagen till våren borde vara fuktig (inte geggig)...Sen kan visst sulor stänga ute fukten, så om den har sånna så kan det vara bra att ta av dem...så fukten kan komma in naturligt i hoven!
Man kan också stoppa ner hovarna i en vattenhink (om pållen klarar det utan att få spel, då kan det vara farligt) det är ju fukt pållen behöver till sina hovar!

Ja det var mina tips!
Lycka till!! :)
 
seaweed&rosechips har gjort under med många hovar....samt så kan du köpa filtboots som du dränker i vatten och låter hästen stå med under natten...håller hovarna fuktiga väldigt länge....
 
se även över hovarnas vinklar.....vet inte om jag just har sett de värsta exemplaren, men jag tcker alla isisar brukar ha väldigt höga trakter, vilket medför dålig cirkulation för hovens mekanism.......
 
Håller med Arbogamarre! Testa biotin eller att sätta hovarna i vattenhinkar det är det som har funkat bäst hemma på hästar med dåliga hovar
Har även gett Enzion till vissa hästar och det tycker jag oxå har funkat bra!
Kolla in denna länken där står det lite mer: http://www.finfloislandshastar.se/forsaljning.html
 
Vad står den på för strö?

Min medis hade också ruskigt dåliga hovar. Det kom vi tillrätta med genom en balanserad foderstat, mycket motion, och en torv-spån-bädd som vattnas regelbundet.
 
Jag ger hästarna biotin och de har kanon fina hovar nu, men man får räkna med att effekten kommer först efter minst ett år, men det är väl värt väntan.
Lycka till!
 
Han står på torv, vilket väl är ganska bra med tanke på hovarna? Han har helinackordering så det är det som ingår i stallhyran, antar jag.
 
Han har inte sulor, bara snow-grips fram.
Vad är egentligen biotin och vad kostar det ungefär? Han får olika kosttillskott o mineraler nu. HAr dålig koll på vad de innhåller exakt, någon av dem är i alla fall ngn typ av alger.
 
Biotin verkar bra, är det flytande tillskott? Finns det inte också någon bra hovolja man kan pensla på?
 
Cornucrecisnsalva eller hur det nu stavas tycker jag är bra. Den masserar man in i kronranden och det stimulerar horntillväxten. Stoet hade pissdåliga hovar och då smörjde jag varje dag. Just stimulansen i kronranden gör att det växer. Men jag tror inte på att smörja in hela hoven med diverse fettsalvor, bara dumt. Kronranden som sagt.

Sedan bytte jag faktiskt hovslagare i den vevan och det gjorde saken bättre. Men det var andra orsaker till att jag bytte. Håller med om att rätt skonin också stimulerar.

Eksemet har kanske inte direkt verkan men de får ju nedsatt hälsotillstånd så visst kan du har rätt där.

Att blöta dem verkar ok. Det tillför fukt.
 
HAn får tydligen biotin i fodret varje dag! Dessutom hade hovslagaren avrått från diverse hovoljor. Däremot smörjde hans ägare tidigare liniment vid karleden för att öka blodtillförseln och det ska vi börja med igen!
 
Det enda som fungerat på min häst med snustorra hovar, är att han den "broddfria" tiden på året alltid har sk hovfuktare nattetid.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 198
Senast: super
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 554
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 175
Senast: tuaphua
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp