Dåligt bemötande på klinik

Så jo jag står fast vid att mitt besök där igår var onödigt. Få fara i över 2 timmar totalt för ett besök på 10 minuter, å sedan behöva återkomma dagen efter. Å att jag därmed förlorat en dagslön som ligger på lika mycket som hela stallhyran. Å idag förlorade jag den lönen med plus att pappa fick ta ledigt för att hjälpa till med lastning och körning.

Fast sånt här kan ju inte kliniken ta hänsyn till, att du förlorar inkomst eller att det är omständligt för dig att köra? Du har själv möjlighet att godkänna tiden du får eller byta till en dag du är ledig, att du har långt till kliniken kan de ju inte heller lastas för. Behöver man åka in med sin häst får man snällt göra det även om det är bökigt.

Om du däremot har sagt vid bokningen att du tror att det är en hovböld hade jag tagit upp det med kliniken, annars hade jag betalat. Får intrycket av att du snarare uttryckte oro för en ev senskada, och det kunde de ju utesluta.
 
Var inne med min unghäst idag efter att vi bokat in en tid. Jag nämnde att hon haft hovböld å att jag ej visste om den nubarande hältan var pga denna eller om det var en senskada eller nåt.

Man hoppas ju att de tänker lite när man bokar in tid, men jag fick ju min tid idag, måndag. Dessvärre visar det sig när jag kommer dit att hovslagaren bara är där tisdagar och nån mer dag. Besöket idag varade i kanske 10 minuter totalt efter att jag sprungit å visat hältan.

Jag fick en ny tid inbokat redan imorgon..... förjävligt när man ska hålla på att lasta unghäst och åka ca 8 mil.. imorgon är jag dessutom ensam eftersom min vän ej kan ta ledigt då med. Usch.

Tror ni det blir dubbla stationsavgifter? Skulle min hovslagare kunna fixa detta hemma? Blir det dyrare på klinik? Jag håller tummarna för att jag ska klara det imon... :(

Jag hade nog hellre låtit egen hovslagare åtgärda om det är en hovböld. I juni var jag på klinik med min häst för att åtgärda en hovböld. Ca 3500 gick det på. Kul.
 
Var inne med min unghäst idag efter att vi bokat in en tid. Jag nämnde att hon haft hovböld å att jag ej visste om den nubarande hältan var pga denna eller om det var en senskada eller nåt.

Man hoppas ju att de tänker lite när man bokar in tid, men jag fick ju min tid idag, måndag. Dessvärre visar det sig när jag kommer dit att hovslagaren bara är där tisdagar och nån mer dag. Besöket idag varade i kanske 10 minuter totalt efter att jag sprungit å visat hältan.

Jag fick en ny tid inbokat redan imorgon..... förjävligt när man ska hålla på att lasta unghäst och åka ca 8 mil.. imorgon är jag dessutom ensam eftersom min vän ej kan ta ledigt då med. Usch.

Tror ni det blir dubbla stationsavgifter? Skulle min hovslagare kunna fixa detta hemma? Blir det dyrare på klinik? Jag håller tummarna för att jag ska klara det imon... :(

Iom att du fick en rätt snabb tid kanske det var så att det redan var fullbokat för veterinärer/hältutredning på tisdagen när hovis fanns där. Och att man hade nån lucka på måndagen hos vet.
Det är ju inte alltid det finns tid hos klinikhovis ens om de är på plats den dagen om det är snabba bokningar och inget som är så pass akut att det inte går att vänta.
 
ts: I en annan tråd skrev du att klinikhovslagaren var din egen hovslagare, så då kunde väl denne titta på hästen hemma?
 
Fast sånt här kan ju inte kliniken ta hänsyn till, att du förlorar inkomst eller att det är omständligt för dig att köra? Du har själv möjlighet att godkänna tiden du får eller byta till en dag du är ledig, att du har långt till kliniken kan de ju inte heller lastas för. Behöver man åka in med sin häst får man snällt göra det även om det är bökigt.
Fast när jag varit inne har dom visst tagit hänsyn till mig som ägare också. Min häst fick till och med stå kvar på kliniken över natten en gång pga att det blev otroligt bökigt att ta sig hem igen samma dag och tillbaka strax efteråt.

Sen så sa ju även Ts att det vart problem med hovarna innan, nämner man hovproblem eller liknande så bör kliniken snappa upp det och ta och boka en dag då hovis är där. Sen förstår jag heller inte hur man kan utesluta en senskada utan UL, om det inte är väldigt uppenbart att det är en böld.
 
Var inne med min unghäst idag efter att vi bokat in en tid. Jag nämnde att hon haft hovböld å att jag ej visste om den nubarande hältan var pga denna eller om det var en senskada eller nåt.

Man hoppas ju att de tänker lite när man bokar in tid, men jag fick ju min tid idag, måndag. Dessvärre visar det sig när jag kommer dit att hovslagaren bara är där tisdagar och nån mer dag. Besöket idag varade i kanske 10 minuter totalt efter att jag sprungit å visat hältan.

Jag fick en ny tid inbokat redan imorgon..... förjävligt när man ska hålla på att lasta unghäst och åka ca 8 mil.. imorgon är jag dessutom ensam eftersom min vän ej kan ta ledigt då med. Usch.

Tror ni det blir dubbla stationsavgifter? Skulle min hovslagare kunna fixa detta hemma? Blir det dyrare på klinik? Jag håller tummarna för att jag ska klara det imon... :(

Jag tror på missförstånd.

Sa du att hon haft eller att du misstänkte hovböld?

Ifall vet förstod det som att hästen haft hovböld med en kvarståede hälta kan jag förstå att man vill ta in hästen på klinik för hältutredning då man kan misstänka att det är nåt annat.

Att leta efter hovböld eller ta upp en hovböld kan en vet göra också, en hovis måste därav inte vara på plats och jag antar det är därför ingen klinik har hovslagare 7 dagar i veckan.
När min haft hovböld har det alltid varit vet som lokaliserat och skurit upp, sedan tar hovslagare vid efter 1-2 dar när bandaget ska av. I vårt fall krävdes lokalbedövning båda gångerna, så kanske därav att vet gjorde det jobbet i samma veva sas. Ska jag vara ärlig, är jag mer säker på den arbetsordningen. Med vet kan man bedöva (vilket jag dock tar för givet att man gör om det krävs), är man på klinik är dessutom miljön så steril den kan bli.
 
Senast ändrad:
Sjukt drygt dock men man får ofta åka fram och tillbaka då alla kliniker har olika arbetssätt..Man får liksom vara löjligt övertydlig och ställa 10 extra frågor så tidigt som vid bokning tyvärr.

Jag kan gissa på att man i detta fallet inte trott att det var hovböld, eller att den isf skulle vara lätt att lokalisera åtgärda därför man valde att boka dag när inte hovis var där..Senare uppstod tveksamhet och man ville rådgöra med klinikhovis.
De är ju också mänskliga..och det är ingen hemlighet tycker jag att olika veterinärer är mer bra inom vissa områden..Då är det ju egentligen helt korrekt att passa vidare, tex till annan vet eller till klinikhovis. Tvärtom skyr jag de som ska vara helt experter på alla områden, min erf säger mig att det blir sällan helt rätt då. Någon brukar vara extremt bra på ben, någon på rygg, någon på tänder och så vidare..
 
Senast ändrad:
@Grazing Det klart de bör visa hänsyn och erbjuda lösningar om det krånglar och man måste göra vidare undersökningar. Då har jag också fått ställa in min för att laga punktering tex. Men jag ber liksom inte om rabatt för att jag har 4 mil till kliniken. Eller för att jag "måstat" ta ledigt. Det måste man ibland som hästägare.

De hade kunnat snappa upp det, och det är ju beklagligt att de inte gjorde det. Men om TS sagt att hen är rädd att hästen har en senskada hade jag inte blivit sur om de inte haft hovslagare närvarande.
 
Knapplån

Jag kan inte se att det är jätteotrevligt eller ngt av kliniken att ngn bokat tid för hältutredning och svullen sena osv, att det inte finns en hovslagare på plats den dagen? Även om hovböld nämnts?
jag vet inga veterinärer som bokar tid utifrån vad ngn hästägare tror osv? Bokar man tid för hältutredning är det ju just det, och man gör det av en anledning, dvs veterinärt öga behövs.
Om det sen bedöms att det är ev hovböld osv som kan vara orsaken så får man nog utifrån det vara glad eller vad jag ska säga, och se till det..... även om det såklart med diagnos eller utlåtande i hand kan kännas krångligt och drygt att behöva åka tillbaks igen ngn dag senare osv.
Som exempel så är det nog sällan man åker till klinik och hältutreder en häst som som sen behöver utredas vidare och alla instanser råkar finnas på plats den dagen och hästen kan bara fortsätta utredas sen rakt av i samma veva? Det funkar ju inte så ens inom humanvården, och aldrig öht vare sig på häst eller människa öht.
Är det verkligen en hovböld som misstänks så kan nog dock hemma hovisen om den är etablerad isåfall kolla det på hemmaplan?
 
Knapplån

Jag kan inte se att det är jätteotrevligt eller ngt av kliniken att ngn bokat tid för hältutredning och svullen sena osv, att det inte finns en hovslagare på plats den dagen? Även om hovböld nämnts?
jag vet inga veterinärer som bokar tid utifrån vad ngn hästägare tror osv? Bokar man tid för hältutredning är det ju just det, och man gör det av en anledning, dvs veterinärt öga behövs.
Om det sen bedöms att det är ev hovböld osv som kan vara orsaken så får man nog utifrån det vara glad eller vad jag ska säga, och se till det..... även om det såklart med diagnos eller utlåtande i hand kan kännas krångligt och drygt att behöva åka tillbaks igen ngn dag senare osv.
Som exempel så är det nog sällan man åker till klinik och hältutreder en häst som som sen behöver utredas vidare och alla instanser råkar finnas på plats den dagen och hästen kan bara fortsätta utredas sen rakt av i samma veva? Det funkar ju inte så ens inom humanvården, och aldrig öht vare sig på häst eller människa öht.
Är det verkligen en hovböld som misstänks så kan nog dock hemma hovisen om den är etablerad isåfall kolla det på hemmaplan?

Håller med helt.

Visst kan man känna sig utelämnad, att det blir krångligt ibland..Men det blir ju ofta så att man får återkomma för flera besök. Många första besök är bara början/utredning, nästa besök är behandlande...Såvida man inte pratar om akuta fall. Därtill kanske vetten har 30 hästar inbokade för dagen och får prioritera ordningen
 
Ja det var det jag syftade på, att åka dit med en 1,5 åring, de kollar på henne i knappt tio minuter, de gröte lite ur hoven bara, och att jag sedan måste åka tillbaka dagen efter ca 8-9 mil enkel bägför att hovslagaren som bor 8 km från stallet ska fixa det..

OK,
för mig har ordet "bemötande" en helt annan innebörd.
 
Jag har en liknande historia... Min häst gick upp mycket i vikt en sommar, pga av att han inte reds då jag först var höggravid och sedan nyförlöst. På senhösten upptäckte hovslagaren blödningar i lamellränderna på alla fyra. Jag ringer kliniken och frågar om jag bör göra något. Det är inget synbart fel på hästen eller hur han rör sig, mer än att han till och från (dvs även innan viktuppgången) har känts lite stel i vänstergaloppen. De poängterar då att det är MYCKET VIKTIGT att jag kommer in så att de kan röntga och se om det har blivit någon lägesförändring, trots att han rör sig till synes normalt. När vi ändå ska in så passar jag även på att boka en generell hältutredning, för att se om den där stelheten är något mer än "bara" bristande styrka.

När vi väl kommer dit visar det sig att de helt har missat att skriva upp den "övriga" hältutredningen, vilken de då inte hade tid med. Sedan fick han vända ett par gånger i gången och longeras i 5-10 min, varvid de tyckte att han rörde sig såpass bra att man inte ville röntga... Så mycket för att "det är så viktigt att röntga, trots att han rör sig som vanligt..." Det blev många mil i onödan samt en dags ledighet i onödan för sambon (för att han skulle följa med och ha dottern, som fortfarande helammades).

Visserligen skulle jag kanske inte heller benämna det "dåligt bemötande", utan snarare dålig planering med en gnutta nonchalans.
 
@Grazing Det klart de bör visa hänsyn och erbjuda lösningar om det krånglar och man måste göra vidare undersökningar. Då har jag också fått ställa in min för att laga punktering tex. Men jag ber liksom inte om rabatt för att jag har 4 mil till kliniken. Eller för att jag "måstat" ta ledigt. Det måste man ibland som hästägare.

De hade kunnat snappa upp det, och det är ju beklagligt att de inte gjorde det. Men om TS sagt att hen är rädd att hästen har en senskada hade jag inte blivit sur om de inte haft hovslagare närvarande.
Fast ingen har heller påstått att klinik skulle ge rabatt eller någonting, nu nämnde uppenbart Ts hovböld att det funnits problem där förr. Att det var osäkert. Det är slöseri på både ägarens och klinikens tid att boka en tid då det inte finns en hovis där. Och jag tycker ändå oavsett det är otroligt slarvigt att utesluta senskada på ett besök på 10 min.
 
@Grazing I det inlägget jag först citerade tycker jag att TS hänvisade till någon sorts kompensation för "omaket".

Har inte uttalat mig om undersökningen om kommer inte göra det eftersom jag inte var där eller är särskilt påläst om senskador.
 
@Grazing I det inlägget jag först citerade tycker jag att TS hänvisade till någon sorts kompensation för "omaket".

Har inte uttalat mig om undersökningen om kommer inte göra det eftersom jag inte var där eller är särskilt påläst om senskador.
Då tolkar vi saker och ting otroligt olika, eftersom det inte ens står något om kompensation och rabatt i inlägget. Dumt att tolka in saker som inte ens nämns i inlägget.
 
Jag tänkte tagit upp det idag, men fick mest stå med hovslagaren som inte kan göra något åt saken. De ansra var hela tiden upptagna med andra. Jag vämtar till räkningen kommer så får jag ta det då. De kanske räknat bort första dagen om jag har tur!

Du menar alltså att TS inte på något sätt hintat om att hen vill bli ekonomiskt kompenserad? Tror inte jag tolkat in så mycket själv faktiskt @Grazing
 
Du menar alltså att TS inte på något sätt hintat om att hen vill bli ekonomiskt kompenserad? Tror inte jag tolkat in så mycket själv faktiskt @Grazing
Om att betala för första besöket eller inte som varade i 10 min då dom knappast rört hästen ens ja, men inte kompensation för transport och förlorad lön. Men som sagt, vi tolkar saker och ting olika. Jag hade också ifrågasatt att behöva betala för klinikavgift när veterinär mer eller mindre skickar hem hästen direkt utan undersökning. Jag behövde aldrig betala för att dom behöll hästen över natten ens, dom räknade inte två klinikbesök där.
 
Som någon skrev tidigare tycker jag inte det verkar ha varit ett dåligt bemötande från kliniken utan det verkar snarare som om TS och kliniken haft en dålig kommunikation angående hästens problem. Det är ju givetvis olyckligt att det blir på det sättet och förhoppningsvis slipper TS dubbla stationsavgifter.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 390
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 047
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 772
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp