Dåligt samvete

Sanny

Trådstartare
Hej, jag är 14 år och rider på ridskola en gång i veckan (på lördagar eftersom mitt skolschema på vardagar är alldeles för långt) och har ridit i lite mer än ett halvår. Ridning är ju en väldigt dyr sport och det är min mamma som betalar för nästan allting, vilket jag har skitdåligt samvete för. Hon har många gånger sagt hur mycket hon jobbar för min skull och för att jag ska kunna fortsätta rida. Mina föräldrar är skilda och jag bor för det mesta hos min mamma som då har ansvaret för att betala ridskolan, (jag har snackat med pappa som motvilligt har betalat ett par hundra nån gång). Jag har verkligen försökt att hitta nått litet sommarjobb så att jag kan hjälpa till att betala men det finns verkligen ingenting, eftersom jag är så ung.

Jag har verkligen funnit glädjen i att rida och eftersom jag har lite problem i skolan (på den sociala fronten, inget som påverkar betygen) så känns det kul att finna tröst i hästarna och de andra tjejerna som jag har lärt känna på ridskolan. Min ridlärare tycker att jag har utvecklats mycket och hon, och många andra har rekommenderat att jag ska byta till en lite svårare grupp för att kunna bli ännu bättre. Eftersom allt går så bra i ridningen och det har gjort mitt liv så mycket bättre så känns det som att sluta rida skulle vara det allra sista alternativet.

Mamma ska också börja plugga i höst och ska fortsätta plugga i ett år vilket inte direkt gör något bättre (i och för sig, jo, på sikt). Detta blev rätt långt och om någon har orkat läsa hela så skulle det betyda guld för mig om någon skulle kunna komma med förslag, känner mig helt lost :/
 
Har du kollat om det finns möjlighet att sälja tidningar, Kvällsposten, Expressen eller GT, beroende på var du bor.
Det kan ge dig lite inkomst så du kan hjälpa till med betalningen.

Skulle det bli så illa att pengarna inte räcker till ridningen så kan du ju ändå vara i stallet.
På vissa ridskolor kan man hjälpa till med olika saker och få rida som lön. Har du undersökt hur det fungerar på din ridskola?
 
Jag tycker nog att det är din pappa som ska ha dåligt samvete för att han inte vill hjälpa dig så att du får göra något du mår bra av. Om han har dålig ekonomi förstår jag att det kan vara svårt för honom, då kan det vara besvärligt om ens barn har fastnat för en dyr hobby.
 
Hej, jag är 14 år och rider på ridskola en gång i veckan (på lördagar eftersom mitt skolschema på vardagar är alldeles för långt) och har ridit i lite mer än ett halvår. Ridning är ju en väldigt dyr sport och det är min mamma som betalar för nästan allting, vilket jag har skitdåligt samvete för. Hon har många gånger sagt hur mycket hon jobbar för min skull och för att jag ska kunna fortsätta rida. Mina föräldrar är skilda och jag bor för det mesta hos min mamma som då har ansvaret för att betala ridskolan, (jag har snackat med pappa som motvilligt har betalat ett par hundra nån gång). Jag har verkligen försökt att hitta nått litet sommarjobb så att jag kan hjälpa till att betala men det finns verkligen ingenting, eftersom jag är så ung.

Jag har verkligen funnit glädjen i att rida och eftersom jag har lite problem i skolan (på den sociala fronten, inget som påverkar betygen) så känns det kul att finna tröst i hästarna och de andra tjejerna som jag har lärt känna på ridskolan. Min ridlärare tycker att jag har utvecklats mycket och hon, och många andra har rekommenderat att jag ska byta till en lite svårare grupp för att kunna bli ännu bättre. Eftersom allt går så bra i ridningen och det har gjort mitt liv så mycket bättre så känns det som att sluta rida skulle vara det allra sista alternativet.

Mamma ska också börja plugga i höst och ska fortsätta plugga i ett år vilket inte direkt gör något bättre (i och för sig, jo, på sikt). Detta blev rätt långt och om någon har orkat läsa hela så skulle det betyda guld för mig om någon skulle kunna komma med förslag, känner mig helt lost :/

Extrajobb kan vara väldigt svårt att få, som någon annan tipsade om kan du höra efter i stallet om möjligheten finns att jobba av en del.
Annars kan du bara visa din mamma hur mycket du uppskattar det hon gör för dig, dels genom att säga det till henne så klart men också genom att hjälpa till hemma med tex städning och matlagning. Kanske överraska henne någon gång med att ha nystädat och mat på bordet när hon kommer hem?
 
Hamburgerkedjor anställer ibland ungdomar under 18 :).

Men annars tror jag också på att hjälpa din mamma med det du kan hemma, tänk så härligt för henne att komma hem efter jobbet och få middagen serverad! Eller upptäcka att toaletten är skurad.
 
Ha inte dåligt samvete! Din mamma väljer att betala för hon vill det. När hon inte vill eller kan så kommer hon att säga till, och då kommer troligen hon att ha dåligt samvete för det. Livet är för kort för att gå runt och må dåligt över att saker kostar pengar. Ibland har man råd ibland inte, man får ta det man kan få och glädjas över det!

Med det sagt så är det ju inte rättvist att din mamma tar hela den ekonomiska smällen när du har en pappa också. Om du orkar tjata lite mer på honom och berätta hur viktig ridningen är för dig så hoppas jag att han vill bidra till det han också.

Det är svårt att få ett riktigt jobb när man är så ung som du, men det går att få småjobb. Barnvakt är väl det klassiska, klippa gräs och rensa ogräs, skotta snö när den tiden kommer. Facebook kan vara ett bra sätt att få kontakt med människor som ha hjälp med småsaker, våran lilla by har tex en sida man kan skriva annonser på. Eller en lapp på anslagstavlan i din lokala matvaruaffär.

Lycka till!
 
Förutom de bra tipsen du fått ovan funderar jag på om du har kollat om stipendium/bidrag etc.? Det är ju inte bara för eliten utan vet att det har funnits för alla nivåer, typ barn till ensamstående som vill uppfylla drömmar etc. Igen garanti men man kan ju alltid leta efter något och söka :)
 
Synd att din pappa inte förstår behovet för att du ska må bra.

Vet inte hur din ridskola ser ut organisatoriskt men den vi är engagerade i behöver hjälp på olika sätt med ridläger/kiosk/funktionär m.m. Om du lyfter situationen för din ridlärare så kanske ni kan lösa så du kan lägga timmar på klubben (där du ju trivs) mot att du får ridlektion. Hellre det än att du redan som 14 år ska gå ut delvis i arbetslivet och allt vad det innebär.
Med din mamma gäller att allt ni gör är "tillsammans" både beslut som konkreta aktiviteter så förslaget någon gav med "så bra hemma som möjligt" är viktigt.

Mvh Thomas
 
Jag tänkte skriva ungefär det som @ThomasM skrev. Då jag var yngre fanns det i stallet en tjej som hade dåligt med pengar. Hon fick rida gratis ibland, eftersom hon var duktig, engagerad och aktiv.

Finns det inte möjlighet till att hänga i stallet kvällstid? Det kan vara en idé att synas mycket i stallet, hjälpa till, mocka o.s.v. Man kan få fina möjligheter via kontakter!

Men ha inte dåligt samvete, vill inte mamma betala så gör hon det inte heller. Pappa däremot hade kunnat vara lite mer engagerad...
 
Hej, jag är 14 år och rider på ridskola en gång i veckan (på lördagar eftersom mitt skolschema på vardagar är alldeles för långt) och har ridit i lite mer än ett halvår. Ridning är ju en väldigt dyr sport och det är min mamma som betalar för nästan allting, vilket jag har skitdåligt samvete för. Hon har många gånger sagt hur mycket hon jobbar för min skull och för att jag ska kunna fortsätta rida. Mina föräldrar är skilda och jag bor för det mesta hos min mamma som då har ansvaret för att betala ridskolan, (jag har snackat med pappa som motvilligt har betalat ett par hundra nån gång). Jag har verkligen försökt att hitta nått litet sommarjobb så att jag kan hjälpa till att betala men det finns verkligen ingenting, eftersom jag är så ung.

Jag har verkligen funnit glädjen i att rida och eftersom jag har lite problem i skolan (på den sociala fronten, inget som påverkar betygen) så känns det kul att finna tröst i hästarna och de andra tjejerna som jag har lärt känna på ridskolan. Min ridlärare tycker att jag har utvecklats mycket och hon, och många andra har rekommenderat att jag ska byta till en lite svårare grupp för att kunna bli ännu bättre. Eftersom allt går så bra i ridningen och det har gjort mitt liv så mycket bättre så känns det som att sluta rida skulle vara det allra sista alternativet.

Mamma ska också börja plugga i höst och ska fortsätta plugga i ett år vilket inte direkt gör något bättre (i och för sig, jo, på sikt). Detta blev rätt långt och om någon har orkat läsa hela så skulle det betyda guld för mig om någon skulle kunna komma med förslag, känner mig helt lost :/

Jag är själv förälder och förstår att det är tufft för din mamma att betala ridskolan, MEN jag tycker inte det är snällt av henne att tala om för dig hur mycket hon får arbeta för din skull. Hon är förälder och det är hennes skyldighet att ta hand om dig utan att ge dig dåligt samvete. Däremot är hon inte skyldig att låta dig rida men nu gör hon det och då bör hon inte säga så till dig. Det är ett val som hon har gjort, inget krav från dig så sluta ha dåligt samvete.
Nästa gång hon säger det så tycker jag att du ska tala om att du vet hur mycket hon får anstränga sig och att du verkligen uppskattar det. Tala också om hur mycket det betyder för dig att ha hästarna, ridningen och det sociala livet som det ger dig, särskilt när du har det tufft i skolan. Men fråga också hur du skulle kunna hjälpa till. Jag förstår att det är pengarna som är största problemet och därför kanske det inte hjälper henne att du städar och diskar, men det kan ju få henne att känna det lättare.
Sedan tycker inte jag att det är din sak att "tigga" av din pappa. Båda dina föräldrar har ansvar för dig och det är de som ska prata om det, inte du. Usch, jag blir ledsen av att läsa det!
Finns det något annat du kan avstå från, t ex födelsedagspresent, julklappar, semesteraktiviteter? Hur är det med pappa/mormor/morfar/farmor/farfar -andra släktingar? Typ när du fyller år eller julklapp. Önska ridlektioner (d v s ekonomisk hjälp till terminsavgiften)
Flera andra här har föreslagit att fråga i stallet om du kan arbeta för någon lektion. Kanske inte helt men någon ibland.
Det är svårt för 14-åringar att få jobb, det är svårt för vuxna också! Svårt att komma med tips där.

Men jag har ett tips till din mamma som ska börja plugga. Det är dyrt med skolböcker - gå till ert bibliotek och låna! De har inte alltid böckerna hemma men de kan/ska beställa hem dem om någon vill låna. Det sparade jag många tusenlappar på när jag vuxenstuderade.
Hoppas det löser sig, jag känner igen mig själv i din historia. Ridskolan blev allt för mig i en annars mycket jobbig värld.
 
Jag har verkligen funnit glädjen i att rida

Har du kollat upp möjligheten att rida privat? Jag har några vänners vars barn kommer till oss och rider ibland.
En del av dom har inte råd med ridskola och andra har inte det fulla intresset att vilja gå på ridskola men vill rida ändå.;)

Min guddotter hjälpte till i ett privatstall. Nu 10 år senare har hon egen häst. ;)

När jag var 11 år var det en förälder på ridskolan som hade hästar hemma och erbjöd mej att komma och rida hos dom. Nu en hel massa år senare så är vi bästa vänner och bor på varsin hästgård. :)

Och det är tack vare henne. Mina föräldrar vägrade betala för mer ridskola när jag åkte av väldigt otäckt. (Medvetslös och ambulans, skrämmer de flesta föräldrar):cautious:

Hoppas att du hittar vägar till att fortsätta med ridningen. :)
 
Jag tror också du kan testa att hitta en privathäst som du kan sköta mot att få rida ibland. Jag har just nu en fjortonårig tjej som sköter min ena häst ett par dar i veckan mot att hon får rida en stund en eller ett par gånger i veckan när jag är med. Vi brukar då göra så att jag riden först ett lite kortare pass än vanligt och sen rider hon en stund och jag hjälper henne att träna på något hon själv vill. Det här systemet passar bra för oss, vi har kul ihop och tjejen lär sig snabbt nya saker. Så du kan ju testa att sätta upp lappar på stall som ligger så att du kan nå dem. Det gäller bara att hitta rätt häst/hästägare. Många som har häst har väldigt mycket att göra och är tacksamma för hjälp men vill kanske inte ha en medryttare som rider hästen själv.
 
Hej, jag är 14 år och rider på ridskola en gång i veckan (på lördagar eftersom mitt skolschema på vardagar är alldeles för långt) och har ridit i lite mer än ett halvår. Ridning är ju en väldigt dyr sport och det är min mamma som betalar för nästan allting, vilket jag har skitdåligt samvete för. Hon har många gånger sagt hur mycket hon jobbar för min skull och för att jag ska kunna fortsätta rida. Mina föräldrar är skilda och jag bor för det mesta hos min mamma som då har ansvaret för att betala ridskolan, (jag har snackat med pappa som motvilligt har betalat ett par hundra nån gång). Jag har verkligen försökt att hitta nått litet sommarjobb så att jag kan hjälpa till att betala men det finns verkligen ingenting, eftersom jag är så ung.

Jag har verkligen funnit glädjen i att rida och eftersom jag har lite problem i skolan (på den sociala fronten, inget som påverkar betygen) så känns det kul att finna tröst i hästarna och de andra tjejerna som jag har lärt känna på ridskolan. Min ridlärare tycker att jag har utvecklats mycket och hon, och många andra har rekommenderat att jag ska byta till en lite svårare grupp för att kunna bli ännu bättre. Eftersom allt går så bra i ridningen och det har gjort mitt liv så mycket bättre så känns det som att sluta rida skulle vara det allra sista alternativet.

Mamma ska också börja plugga i höst och ska fortsätta plugga i ett år vilket inte direkt gör något bättre (i och för sig, jo, på sikt). Detta blev rätt långt och om någon har orkat läsa hela så skulle det betyda guld för mig om någon skulle kunna komma med förslag, känner mig helt lost :/


1. Fråga runt om du kan få hjälpa till med en privathäst, och kanske få rida och få lektioner av ägaren. Fråga på klubben om du kan få hjälpa till någon dag i veckan emot att få rida en extra lektion eller liknande.

2. Sök efter fonder/stipendier för ungdomar. Nu vet jag inte var du bor, men kommunen har ofta flera särskilda sociala fonder som du kan söka pengar ur. Antingen för skolungdomar specifikt, eller för familjer som har lite tajt ekonomi. Svenska kyrkan kan också hjälpa till ibland, och flera idrottsförbund har idrottsstipendier (då dock oftast riktat till de som tävlar). Det är värt att titta på.

3. Tidningsutdelare kan vara ett jobb som kanske funkar, som någon redan skrivit. Annars tycker jag att du som 14:åring ska fokusera på skolan främst under terminerna. Men satsa tidigt (i januari/februari redan!) på att söka sommarjobb. sälja glass/McDonalds/Tidningar/annat - sök allting. På sommaren är då du har möjlighet att jobba ihop en lite större summa som du kan spara och ha som hjälp under skolåret. Fråga överallt du kommer på, och sprid ut att du söker jobb till hela bekantskapskretsen.

4. Din pappa borde hjälpa till mer låter det som. Men det är lätt att sitta på andra sidan en dator och ha åsikter. Jag tycker att du ska förklara en gång till för honom att det är dyrt, och att din mamma skulle behöva hjälp med halva terminskostnaden - varje termin. Mer än så kan du inte riktigt göra.
 
Jag tycker verkligen inte att du ska ha dåligt samvete. Visst är det dyrt att rida på ridskola och jag vet själv att som ensamstående med barn kan det vara svårt att få pengarna att räcka men jag tycker att det är fel av din mamma att klaga på dig för att du kostar. Kostar gör alla och det var din mammas val att låta dig börja rida så det får hon stå för och inte klaga över. Däremot borde självklart din pappa hjälpa till med terminsavgifterna och din utrustning men det är något som du inte ska behöva bry dig om utan det är något mellan dina föräldrar.

Vad gäller jobb så är det enormt svårt att få jobb som fjortonåring. Nästa sommar så kan du däremot ha bättre chans även om det är svårt även som femtonåring. Sommarjobb söks i januari-februari så var ute i god tid!

Njut av hästarna, ridningen och det sociala umgänget i stallet och släpp det dåliga samvetet! Önska dig utrustning/pengar till terminsavgifterna i julklapp och födelsedagspresent så gör du alldeles tillräckligt!
 
När min son var barn så sportade han väldigt mycket och det blev dyrare ju äldre han blev. Som ensamstående mamma utan kontakt med fadern var det bara att pröjsa. Har man lovat att de ska få hålla på med nånting så kan man ju inte backa för att det blir dyrt. (om man inte blir uppsagd från jobbet eller nåt). När han blev senior och såg hur dyrt det var att golfa sa han själv ifrån och slutade. Nog gnölade jag väl nån gång när det skulle skjutsas hit och dit och tyckte att nån annan kan faktiskt köra också. Några pengar från pappan kom aldrig utan det var mina föräldrar som sköt till ibland.
Att ge barn dåligt samvete är så lågt.
 
Sanny
Jag känner till viss del igen mig i det du beskriver. Jag hade det rätt tufft i skolan, medan vistelsen på ridskolan med hästarna och kompisarna där var det som höll mig uppe och vid gott mod.
Sett från min egen erfarenhet så hade det inte alls varit lika givande med hästarna om jag hade tillbringat tiden i ett privatstall med begränsat antal övriga hästägare, för åtminstone i mitt fall var det den sociala biten på ridskolan som gjorde det mesta.

Jag tycker också att det är fel av din mamma att lasta över bördan på dig, hur mycket hon behöver jobba för att du ska kunna få rida. Den diskussionen borde hon ta med din pappa istället!
Hamburgerkedjor anställer ibland ungdomar under 18 :).
Fast inte 14-åringar. Det är väldigt begränsat vad man får jobba med vid den åldern.
 
Prata med din ridlärare om han/hon vet om något privatstall i närheten som behöver lite hjälp? Det kanske inte innebär massa ridning i första hand, men man lär sig jättemycket bara av att titta på och få vara med kunniga personer.
Prata med din pappa, mamma och kanske även mor- och farföräldrar och be om att få pengar till ridlektioner i julklapp/ födelsedagspresent istället för "onödiga" saker?
Hoppas det ordnar sig för dig TS!
 
Kl
Undrar över de som skrivit att 14 åringen ska dela ut tidningar . Och allmänt ang jobb .

Har ni koll på hur en 14 åring får arbeta ?

Tycker vissa svar i tråden är kloka, andra är de inte ffa när de skriver att ingen last ska läggas på TS och sen samtidigt gör utläggningar om hur fel dennes föräldrar gör och hur TS kan påverka det ...

Buke är bra ibland men lika ofta inte när det gäller noviser och svar haglar som inte heller är så vettiga inte sällan .
 
Hej, jag är 14 år och rider på ridskola en gång i veckan (på lördagar eftersom mitt skolschema på vardagar är alldeles för långt) och har ridit i lite mer än ett halvår. Ridning är ju en väldigt dyr sport och det är min mamma som betalar för nästan allting, vilket jag har skitdåligt samvete för. Hon har många gånger sagt hur mycket hon jobbar för min skull och för att jag ska kunna fortsätta rida. Mina föräldrar är skilda och jag bor för det mesta hos min mamma som då har ansvaret för att betala ridskolan, (jag har snackat med pappa som motvilligt har betalat ett par hundra nån gång). Jag har verkligen försökt att hitta nått litet sommarjobb så att jag kan hjälpa till att betala men det finns verkligen ingenting, eftersom jag är så ung.

Jag har verkligen funnit glädjen i att rida och eftersom jag har lite problem i skolan (på den sociala fronten, inget som påverkar betygen) så känns det kul att finna tröst i hästarna och de andra tjejerna som jag har lärt känna på ridskolan. Min ridlärare tycker att jag har utvecklats mycket och hon, och många andra har rekommenderat att jag ska byta till en lite svårare grupp för att kunna bli ännu bättre. Eftersom allt går så bra i ridningen och det har gjort mitt liv så mycket bättre så känns det som att sluta rida skulle vara det allra sista alternativet.

Mamma ska också börja plugga i höst och ska fortsätta plugga i ett år vilket inte direkt gör något bättre (i och för sig, jo, på sikt). Detta blev rätt långt och om någon har orkat läsa hela så skulle det betyda guld för mig om någon skulle kunna komma med förslag, känner mig helt lost :/


Uppdatera gärna om hur det går Sanny. Jag hoppas att det ordnar sig så att du kan fortsätta med ridlektionerna.

Kom på ytterligare en sak - det finns ju billigare ridklubbar som också ger lektioner, exempelvis 4H-gårdar med hästinriktning kan ha en aktiv ridverksamhet under terminerna och är det oftast väldigt mycket billigare än vanliga ridskolor.
 
En del föräldrar tänker inte på att det dom säger kan försätta deras barn i en situation som inte är rättvis. Din mamma är vuxen, det är hennes val och endast hennes att låta dig rida och ta den kostnaden. Det är absolut ingenting som du ska bekymra dig om. Det är orättvist att skapa skuldkänslor hos dig för ett val som hon har gjort, kanske är det inte heller hennes mening. Och hurvida hon och din pappa fördelar kostnaderna mellan sig är också upp till dom. Jag tycker verkligen att det är synd att hon pratar på ett sätt som ger dig skuldkänslor. Kan du inte prata med henne om detta? Berätta att du blir ledsen när hon säger så och att du känner dig skyldig när hon säger att hon måste jobba mer för din ridnings skull. Hon kanske inte vet att du känner så.

Jag red en hel del gratis när jag var i din ålder - förutom att jag också red på ridskola. Dock hade jag ridit i många år och lärde känna många med häst genom att vara aktiv i stallet, samtidigt som jag var ganska van även om jag inte var ngn stjärna på ngt sätt. Så jag blev tillfrågad på olika håll om jag ville motionera olika privathästar. I början var det bara att skritta ut på ett dräktigt sto, sen fick jag motionera tävlingshästen som ägdes av samma tjej, sen hennes ponnys. Sen blev jag erbjuden att rida ut en unghäst på ridskolan som var under inridning. En tjej som stod i samma stall som dräktiga märren frågade därefter om jag ville komma och sköta om hennes 2-åring några ggr i veckan för han behövde hanteras mer än hon hann med. Så rullade det på. Hästägare vill helst ta hjälp av personer som de på ngt sätt känner till, så genom att vistas i stallet lära känna andra med häst kan du få möjlighet att hålla på med hästar utan att det kostar så mycket. Jag red ett tag 5 hästar samtidigt, utan att betala en krona. Man tog det man fick och gjorde alltid sitt bästa, det var inte så att jag red en massa fantastiska tävlingshästar utan det var mestadels hästar som kanske inte var några stjärnor, och oftast handlade det om att rida ut i skog och mark och inte dressyr eller hoppning. Sen tillkom ju alltid stalljobbet som följer med hästen. Mockade många boxar, fodrade och fixade, allt vad man blev tillfrågad om gjorde man. Och då kunde man sen få skritta en tur på en dräktig gammal märr. ;) Med glädje!

Ett jullov tog jag hand om skötseln av ridskolan tillsammans med en tjej till. Från morgonfodring till eftermiddagsfodring - kvällsfodringen tror jag att stallägaren gjorde. När vi mockat alla boxar klart och fick tid över på eftermiddagen fick vi ta varsin häst och rida ut en tur själva. Det var en härlig känsla på den tiden då man aldrig ridit ut själv, helt själv och fick bestämma själv. En hel dags arbete med 12-13 boxar för en enda ridtur. Fantastiskt. :) Då var jag 13 år tror jag.

Blir skötare på ridskolan, hjälp till och led småttingarna i nybörjargrupper (om det behövs sådan hjälp). Erbjud hjälp inför lov på ridskolan och säg att du gärna hjälper till med stallarbete och annat om det behövs. På min tid "hängde" man kvar i stallet efter lektionen, tittade på andras lektioner eller bara satt och pratade. Då brukade det dyka upp tillfällen där man behövdes. Och ju mer man får chansen att visa att man är pålitlig och kapabel, desto mer blir man tillfrågad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 099
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 379
Senast: Nepenthe
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 478
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp