sthu

Trådstartare
Det blir så fruktansvärt dammigt i vårt sovrum. Syntes extra väl nu på morgonen när vi bytte sängkläder, dammet virvlar runt som bara den..
Vi dammsuger minst en gång i veckan, vädrar dagligen och kör ofta luftrenare dagtid.

Vad kan vi göra mer?

Jag tror mycket av dammet kan bero på textiler. Kan det vara så? Kan en torktumlare hjälpa i så fall?
 
Textiler dammar som fan. Är det dessutom ett mindre rum är det helt hopplöst.

Jag jobbade som städare för nästan 20 år sedan och städade på HM, var där varje morgon och jag skojar inte när jag säger att det låg sådana dammkorvar överallt så det såg ut som att det inte var städat på månader, VARJE DAG.

När jag flyttade sist så lade jag in heltäckningsmatta i sovrummet, det gjorde faktiskt mycket för dammet i luften. Det blir ju såklart ändå damm men det håller sig liksom på golvet på ett annat sätt, så med robotdammsugare som går där nästan varje dag var det i princip dammfritt i luften.
 
Då kan det nog vara textilierna som dammar. Vi har garderoberna i sovrummet, och rummet är litet.

Robotdammsugare vore ju kanon, men jag tror vi har för höga trösklar för de flesta modeller på marknaden..

Heltäckningsmatta vill jag inte lägga in. Vi har fina trägolv från 50 talet, och med tre katter blir heltäckningsmatta inte så fräscht i längden..
 
Det bästa mot textildamm är våtttorkning.
Med trägolv är det trixigare men en lätt fuktad mopp går ju bra (dvs styk lite vatten på torr mopp).

Dammsugare blåser ju också och då virvlar dammet upp i luften och lägger sig sen när man lämnat rummet :)

Har för mig att allergiker får rådet att inte dammsuga utan våttorka?
 
Det bästa mot textildamm är våtttorkning.
Med trägolv är det trixigare men en lätt fuktad mopp går ju bra (dvs styk lite vatten på torr mopp).

Dammsugare blåser ju också och då virvlar dammet upp i luften och lägger sig sen när man lämnat rummet :)

Har för mig att allergiker får rådet att inte dammsuga utan våttorka?
Våttorka gör vi, men kanske inte så ofta som vi borde. Det går inte komma åt så mycket i rummet pga sängen, men kanske gör det skillnad ändå.

Jag har aldrig fått råd att inte dammsuga, tvärtom faktiskt. Dammsug oftare har läkaren sagt.
 
Då kan det nog vara textilierna som dammar. Vi har garderoberna i sovrummet, och rummet är litet.

Robotdammsugare vore ju kanon, men jag tror vi har för höga trösklar för de flesta modeller på marknaden..

Heltäckningsmatta vill jag inte lägga in. Vi har fina trägolv från 50 talet, och med tre katter blir heltäckningsmatta inte så fräscht i längden..
Hur höga trösklar har ni? Många robotdammsugare är förvånansvärt duktiga på att ta sig över trösklar. Annars kanske det går att sätta en liten trälist på vardera sida om trösklarna så att det blir som små "trappor" för en robotdammsugare istället?
(Ja, jag älskar robotdammsugare och vill inte vara utan min :p )
 
Hur höga trösklar har ni? Många robotdammsugare är förvånansvärt duktiga på att ta sig över trösklar. Annars kanske det går att sätta en liten trälist på vardera sida om trösklarna så att det blir som små "trappor" för en robotdammsugare istället?
(Ja, jag älskar robotdammsugare och vill inte vara utan min :p )
De är ca 2,5 cm i ena kanten, lite lägre i andra. Har sett att det finns speciella "ramplister" man kan sätta dit, men jag tycker det blir så fult :angel:
Listerna blir för breda liksom.
 
De är ca 2,5 cm i ena kanten, lite lägre i andra. Har sett att det finns speciella "ramplister" man kan sätta dit, men jag tycker det blir så fult :angel:
Listerna blir för breda liksom.
Jag var tvungen att googla och det verkar ju iaf finnas de som tar sig över 2,2cm utan bekymmer. Kanske 2,5cm fungerar också... Jag blir sugen på att bygga en hinderbana åt vår för att se vad den klarar :p
 
Våttorka gör vi, men kanske inte så ofta som vi borde. Det går inte komma åt så mycket i rummet pga sängen, men kanske gör det skillnad ändå.

Jag har aldrig fått råd att inte dammsuga, tvärtom faktiskt. Dammsug oftare har läkaren sagt.
Kan rekommendera Bona Premium spray mopp för trägolv. Har en sådan med medel för hårdvaxade golv. Finns även för lackade och oljade trägolv. Inget vatten bara medlet som finns i en behållare på moppen.

 
Men vad för textiler har ni i ert sovrum? Jag tänker att kläder inte bör påverka så mycket om de är i en garderob. Eller?
 
Jag torktumlar normalt underkläder, handdukar och lakan men ett tag bodde jag i ett hus som inte hade torktumlare. Har aldrig haft det så dammigt som då trots liknande städrutiner så jag tror absolut att mängden damm i hemmet ökar om man inte torktumlar alls.
 
Gällande torktumlare så torktumlar jag också underlakan, handdukar och icke ömtåliga kläder. Påslakan får dock häng torka i det stora torkskåpet vi har i föreningen - har alltid gjort så och märker inget damm av det.
 
Jag tycker kläder dammar när man drar av och på dem framförallt, det känns alltid som om det är damm i badrummet. Så testa bytt ombytningen till ett rum som är lättstädat.
 
Jag har fönster öppet året runt, dammsuger varannan dag och våttorkar golvet en dag i veckan. Har väldigt lite damm i sovrummet.
 
Men vad för textiler har ni i ert sovrum? Jag tänker att kläder inte bör påverka så mycket om de är i en garderob. Eller?
Alla textiler förvaras i sovrummet. När vi tar in och ut ur garderoberna flyger det damm överallt. Små fina partiklar som virvlar runt.
 
Jag torktumlar normalt underkläder, handdukar och lakan men ett tag bodde jag i ett hus som inte hade torktumlare. Har aldrig haft det så dammigt som då trots liknande städrutiner så jag tror absolut att mängden damm i hemmet ökar om man inte torktumlar alls.
Vi har inte haft torktumlare sen vi flyttade hit, och upplever samma som du. Att det är damm överallt..
 

Liknande trådar

Övr. Katt Misstänker att jag drabbats av kattallergi, inte så lyckat när man har fyra katter hemma. Märker det främst när favoritkatten legat på...
Svar
9
· Visningar
1 218
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 916
Senast: Yrsel
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 672
Senast: Badger
·
Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 050
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Konstiga saker på Wish

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp