Bukefalos 28 år!

Sv: Damsadel?

Desmond O´Brian tidigare beridare på Spanska ridskolan i Wien är något av expert på damsadelridning och han kommer till Sverige två gånger om året. Vi har kurs hos mig nu i Januari och igen i Augusti. Om interesse finns kan vi säkert ordna en damsadel special i Augusti.vi finns i sydvästra Skåne utanför Vellinge. Det finns en interesse förening för damsadelridning i Tskland, addressen dit finns under länkar på vår hemsida. Nu vet inte jag om det är ok att nämna Desmond här eller lägga ut hemsidan ,så jag slutar nu. Om ni tycker jag ska fortsätta så gör jag det senare.
 
Sv: Damsadel?

Du kan ju alltid lägga ut adressen till din hemsida på din profil :)
 
Sv: Damsadel?

Jag är idiot på datorer. Glad att jag lärt mig skriva på den. Går inte fort men det har blivit bättre. Återkommer med en profil. Undertiden kan ni som hankar er fram på Tyska titta in på- www.darmensattel.at. Ha kul. GOTT NYTT ÅR.
 
Sv: Damsadel?

Desmond O´Brian tidigare beridare på Spanska ridskolan i Wien är något av expert på damsadelridning och han kommer till Sverige två gånger om året. Vi har kurs hos mig nu i Januari och igen i Augusti. Om interesse finns kan vi säkert ordna en damsadel special i Augusti.vi finns i sydvästra Skåne utanför Vellinge. Det finns en interesse förening för damsadelridning i Tskland, addressen dit finns under länkar på vår hemsida. Nu vet inte jag om det är ok att nämna Desmond här eller lägga ut hemsidan ,så jag slutar nu. Om ni tycker jag ska fortsätta så gör jag det senare.

Desmond har jag läst en del om i tyska hästtidningar. Även om intresseföreningen.

En damsadelspecial hade varit mycket intressant!:)
 
Sv: Damsadel?

De va visserligen ett par år sedan jag höll på mer aktivt me damsadelridning men har ett par gammla bilder jag kan delamed mig av :)

Min dam e lite busig när vi ska rida fin uppvisning hemma på ridskolan !
n708594324_500393_2589.jpg



Här ser hon faktiskt ganska lugn ut, men skenet bedrar...
n708594324_500395_3142.jpg


Vi red tilsammans med en av ridskolans hästar.
n708594324_500394_2834.jpg


Å en bild i civilkläder för en herrans massa år sedan känns de som, 4 kanske?
n708594324_500392_2324.jpg


Å, nej vi har inga tidstypiska kläder, eller utrustning i övrigt heller, för tyvär e de ingen som har gett mig en finfin kläning eller liknande... Men ja skulle hemskt gärna vilja ha de, så när man har blive lite bättre på dedär me ridningen så kanske man kunde rida lite mer offentliga uppvisningar... *drömmer* :love:
 
Sv: Damsadel?

Det är ju så häftigt med damsadel! Skulle jättegärna rida damsadel på min shire, tror hon skulle vara jättebra på det, för hon har sp mjuka fina gångarter!
Men att hitta en damsadel med 130 i bomvidd är väl bara att totalglömma, finns ju inte ens vanliga sadler ju.

Men det ser så ostabilt ut! Har man så korta läder då man rider i damsadel? Känns som om det skulle vara stabilare att ha lite längre?
 
Sv: Damsadel?

Ja man vill ha kort stigläder när man rider, för att kunna "kila fast" benet mellan stigbygeln och hornet. Sen e de bara att klämma ihop knäna så sitter man som berget, minst lika bra som i en varnlig sadel!

På bilderna när ja rider i fina kläder så körde min lilla dam nåra ordentliga bockserier (de gör hon aldrig annars men tyckete de va skoj att få vis upp sig) å de va inga som hällst problem att sitta kvar, däremot att inte dunsa alt för mycket i hennes stackars rygg va inte lätt.. :)
 
Sv: Damsadel?

Oj..vilka vackra bilder! Ser jättekul ut!
Hur länge "höll du på" med damsadelridning?
 
Sv: Damsadel?

Jag red väl då och då under kanske 2-3 år, nu har hästen tyvär varit halt ett tag, å är dräktig nu men vi får se till sommaren om vi inte tar upp de igen! :)
 
Sv: Damsadel?

Du verkar ha koll på historiska kläder.
Vet du var man kan få tag på mönster? Jag har sytt en rock efter ett mönster som jag köpt på Livrustkammaren. Just nu söker jag mönster till en barockklänning. Den ska ersätta den enkla kjol som jag i all hast fick sy ihop till en liten uppvisning i damsadel.

Tips till korsetter(ej historiskt riktigt) köp Jätte buntband på Biltema,Claes Olsson. De går bra om livet inte är för långt...
 
Sv: Damsadel?

Handelsgillet har massor av helt okej mönster från olika tidsepoker!
Länk

hur menar du att man ska göra korsetter av buntband?

/Migo
hobbysömmerska
 
Sv: Damsadel?

Janet Arnold har skrivit (bla) tre böcker på engelska som heter Patterns of Fashion I till III. I den som heter "Patterns of Fashion I Englishwomen´s dresses and their construstion, c 1660-1860". I denna finns bla mönster till två ridräkter som faktiskt är bevarade från 1700-talet och sekelskiftet 1700-1800. De är med andra ord så autentiska de kan bli. Jag har sytt en kopia av den från 1740-50.

Dock rider jag utan korsett, en bra ridbh är allt jag förmår krångla mig i.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 573
Senast: Askur2017
·
Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 298
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
735
Senast: valy
·
Utrustning Är det någon här som använder floating boots? Jag funderar på att köpa dem till min häst och skulle gärna höra era erfarenheter av dem. ☺️
Svar
1
· Visningar
603
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp