Bukefalos 28 år!

"Dansa med hästar"

Sv: "Dansa med hästar"

Hästens placering kontrollerar du med din egen. Så att få henne stå rakt på spåret bör du kunna parera med hjälp av hur du för din kropp. Vänder du dig inåt/utåt vid stoppet?

Min häst vill också gärna ställa sig mot mig, gärna komma in också. Man får jobba på det och ju mer inflytande du har på hästen, desto mer kommer hon att hålla sig på sin plats sas. Det kan ju vara så att hon änsålänge inte är helt 100 inställd på dig som ledare och därför går hon lite din väg och lite sin väg. Med andra ord - hon vill gå in till dig men hon nöjer sig med att bara vända upp då du säger åt henne att stå still.

En tanke bara. :cool: Ni får nog kläm på det där ska du se. Lycka till!
 
Sv: "Dansa med hästar"

att läsa sånt här gör mig så glad, till skillnad mot somliga andra metoder som folk förordar
 
Sv: "Dansa med hästar"

wishmistress skrev:
Jag ska också köpa hans nya bok "Hästens själ", jag ser speciellt fram emot att läsa om de olika hästpersonligheterna och vilken/vilka man bäst passar ihop med :)

Den ska jag med köpa :bump: Undrar om det är någon som redan har läst den, vad tyckte ni om den?
 
Sv: "Dansa med hästar"

har bara börjat på den,men lovar att meddela när jag läst klart den:)
 
Sv: "Dansa med hästar"

Álin skrev:
Den ska jag med köpa :bump: Undrar om det är någon som redan har läst den, vad tyckte ni om den?
Jag har läst:) Ju mer jag läser av Hemfling desto vettigare tycker jag att det hela blir. Han må vara lite flummig ibland men han har en filosofi som hänger ihop hela vägen. Hästens själ tycker jag är en mycket bra bok då den även tar upp det som händer innan man träffar hästen och hur man "förbereder sig". Hemfling är bra på det sättet att det inte är något "hokus pokus" i hästhanteringen utan att det faktiskt finns en naturlig förklaring till varför vissa saker fungerar och andra inte. Tyckte också att det var väldigt intressant det här med olika hästtyper och att man kan känna igenom dem extriört, hade aldrig tänkt på det förut.

Så, köp den!!;)

/Sara
 
Sv: "Dansa med hästar"

Mount Never Rest skrev:
Jasså din står i alla fall stilla :crazy:
Min kille ser det som en utmärkt chans till att fjäska så han kommer direkt skyndandes in till mitten... Sedan har jag ett jäkla problem att få ut honom på volten igen...
Han verkar säga nått i stil med -Men matte du är här, jag vill inte gå! Tvinga mig inte :(
Blä, att det ska vara så svårt att få en häst att göra som i böckerna :angel:
Jag ska med spänning följa tråden och se om det finns några bra tips för mig också...
För jag har samma problem vad jag än gör med honom som kräver att han ska gå på volt.... Och det är så konstigt för jag vet att han inte testar mig, för nu har vi faktiskt lyckats fastställa rangordningen....


Jag skulle tro att om du inte får iväg honom från dig så e det han som flyttar på dig o inte du på honom.. du måste gå mot honom o verkligen visa honom att han ska gå ut från dig..
Jag gjorde samma fel förut, för hästar älskar o flytta på sina mattar o hussar om dom inte visar rätt.. dom får dig o backa o snurra runt.. o det e ju inte rätt..
Bara en tanke.. tack för mig..
 
Sv: "Dansa med hästar"

saen skrev:
Jag har läst:) Ju mer jag läser av Hemfling desto vettigare tycker jag att det hela blir. Han må vara lite flummig ibland men han har en filosofi som hänger ihop hela vägen. Hästens själ tycker jag är en mycket bra bok då den även tar upp det som händer innan man träffar hästen och hur man "förbereder sig". Hemfling är bra på det sättet att det inte är något "hokus pokus" i hästhanteringen utan att det faktiskt finns en naturlig förklaring till varför vissa saker fungerar och andra inte. Tyckte också att det var väldigt intressant det här med olika hästtyper och att man kan känna igenom dem extriört, hade aldrig tänkt på det förut.

Så, köp den!!;)

/Sara

Jag önskade mig den i julklapp, och så vitt jag vet så är den redan inköpt.. :angel: (jag beställde den själv, fast mamma betalade.. ;) )

Gissa om jag längtar till julafton :D
 
Sv: "Dansa med hästar"

Muskur skrev:
Jag skulle tro att om du inte får iväg honom från dig så e det han som flyttar på dig o inte du på honom.. du måste gå mot honom o verkligen visa honom att han ska gå ut från dig..
Jag gjorde samma fel förut, för hästar älskar o flytta på sina mattar o hussar om dom inte visar rätt.. dom får dig o backa o snurra runt.. o det e ju inte rätt..
Bara en tanke.. tack för mig..
Lite sent svar men jag har inte sett på tråden på länge;)

Till viss del hade du nog rätt men mycket med Harry berodde på att han inte hade en aning om vad jag menade (fast det kanske är det du menar??) men jag har i alla fall inga problem längre:D

Nu kan jag utan problem löslongera honom och be honom byta gångart/varv utan att det är några som helst problem:D
 
Sv: "Dansa med hästar"

Hejsan!

Första gången jag är här på detta ämne. Jag har jobbat min 3 åring efter övningar i boken Horsemanship och Dansa med hästar (Ej samma författare). Och det som inte fungerar för mig är dessa "nigningar" som skall stanna hästen, enligt författaren i Dansa med hästar. Så jag har helt enkelt fått lära min häst att stanna på röstkommandot. Svänger det gör han och fina Joun-up (Monty Roberts) gör han också. Ledövningarna i båda böckerna gick utmärkt att kombinera, så nu går han varken på, över eller framför mig.

Sitter nu och läser lite i boken Hästens själ. Det är en "tyngre" bok än Dansa med hästar men man behöver inte läsa den från pärm till pärm. Dock bör man nog ha sina kritiska ögon på sig och inte ta allt för den absoluta sanningen. Men visst är boken intressant och läsvärd.

Mvh Myy

P.s. Hör visserligen inte hit men jag undrar.....min bild som jag har velat ha som "presentation", flera av er andra har fina bilder, kommer inte dit automatiskt. Hur gör jag?
 
Sv: "Dansa med hästar"

Jag tycker ocså hans ide verkar bra. Har läst hans bok dansa med hästar från pärm till pärm. Ska få den andra i julklapp, gissa om ja längtar till julafton.
Men det är bara hans första saker med att leda hästen och stanna den, som fungerar på min sköthäst. De andra går inte, hon blir bara envis och bråkar. vet inte vad som är fel. Får väl prova nån dag igen.
 
Sv: "Dansa med hästar"

bara att vara envis tillbaka och aldrig ge sig. Har själv en trotsig 3-åring som man får vara väldigt konsekvent med för att hon inte ska ta över.
 
Sv: "Dansa med hästar"

För att göra ett kort inhopp i den här gamla tråden: Är Dansa med hästar en bra bok att starta med om man nyligen blivit intresserad av Hempfling och hans filosofi? Eller ska man satsa på något annat om man så smått vill göra ett försök att jobba efter hans principer?
 
Sv: "Dansa med hästar"

Jag tycker den är jättebra att börja med :bow: I den boken beskriver han vad han vill/gör med sitt arbete. Vad målen är och hans tankar och teorier om diverse saker, samt massor av övningar och tekniker.

Sedan kan du låna/köpa Hästens själ också, som är som en fortsättning på Dansa med hästar, där han förklarar mer grundligt om hur olika hästkaraktärer är och hur man går tillväga i olika situationer. Dåligt förklarat, men låna/köp båda två tycker jag och börja med att läsa Dansa med hästar :)
 
Sv: "Dansa med hästar"

Hejsan, idag var jag å träna lite med min häst tidigare har de bara gått frammåt haft hans uppmärksamhet han stannar när jag stannar osv. Men idag vill inget funka, var jätte svårt att få uppmärksamhet flyttade jag han så slyttade han sig men han tittade ändå bort, han vill inte gå ut på volten vände sig mot mig hela tiden. Så nu behöver jag tips så snälla hjälp mig känns som jag är på ruta ett igen.
 
Sv: "Dansa med hästar"

Hejsan, idag var jag å träna lite med min häst tidigare har de bara gått frammåt haft hans uppmärksamhet han stannar när jag stannar osv. Men idag vill inget funka, var jätte svårt att få uppmärksamhet flyttade jag han så slyttade han sig men han tittade ändå bort, han vill inte gå ut på volten vände sig mot mig hela tiden. Så nu behöver jag tips så snälla hjälp mig känns som jag är på ruta ett igen.

Jag är ingen expert på området men iaf mina hästar på 3 och 4 år har vissa dagar då det inte funkar. Dagar när energin är i taket och de är fullständigt ofokuserade och "vimsiga". Dom dagarna brukar jag låta bli att göra ngt och ta det dagen efter istället när dom är som vanligt igen. Sen finsn dte vissa dagar när man själv är ofokuserad och ur balans och då låter jag hästaran vara för dte bruakr bara bli pannkaka iaf.

Är väl likadant som med barn, jobabr på dagis och vissa dagar är ungarna uppe i taket och springer och det är nästan omöjligt att få dom lugna och koncentrerade.
 
Sv: "Dansa med hästar"

Jag älskar verkligen hempfling, han har en helt underbara filosofi om både hästar och livet. Har dock varit lite slarvig att jobba precis som honom men har alltid honom i bakhuvudet när jag är bland hästarna.

För ca en månad sedan köpte jag en helt ohanterad häst, som helst ville springa över mig eller inte umgås alls. Läste om "hästens själ" innan jag tog hem henne med lastbil och eftersom jag itne kunnat arbeta henne i grimma och grimskaft så har jag bara använt mig av mitt kroppsspråk och mina energier.

Sista veckan är hon kolugn hos mig med sänkt huvud, jag får ta på henne överallt, smeka med grimman på henne, knallar efter mig som en hund och i förgår kunde jag för första gången ta på grimman på henne utan minsta rädsla. En helt underbar känsla :) Detta kan jag tacka hempfling för :bow:
 
Sv: "Dansa med hästar"

Hej. Jag har oxå läst Dansa med hästar och tycker den är jättebra. Försöker oxå rida efter hans lära men skulle gärna vilja hitta en instruktör som kunde hjälpa till. Någon som vet någon?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 500
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 990
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 843
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 405
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp