Bukefalos 28 år!

Danskt hästpass

G

Gaperhult

Hej,
Jag undrar om någon kan svara på vad färgen på de danska hästpassen står för?Vad innebär blått, grönt och rött hästpass? Jag har förstått att reglerna ändrats nyligen. Hoppas någon kunnig uppdaterad kan svara på detta.
Tack på förhand!
 
Sv: Danskt hästpass

Kontakta den svenska avelsföreningen för den ras du är intresserad av så kan de tala om för dig vad färgen motsvarar i Sverige.
 
Sv: Danskt hästpass

Rött pass är motsvarande vårt gröna, blått är LU pass = registerpass alltså inte registrerad i stamboken (motsvarande att regga hos SH här). Grönt har jag aldrig ens hört talas om i Danmark finns det ens där ?

Kom att tänka på är det möjligen konkurrensepassen som är gröna (har alltid köpt unghästar därifrån därav har ingen haft konkurrensepass än utan sina röda fölpass fortfarande). I danmark byter man in fölpassen mot konkurrencepass när hästarna skall börja tävla av någon anledning jag inte riktigt har förstått, tycker bara det låter klyddigt. Och det ställer framförallt till det för oss som har danska hästar med fölpass hela livet om man vill tävla i danmark, vilket inte är helt ovanligt att man vill här från skåne.
 
Senast ändrad:
Sv: Danskt hästpass

Tack för svar! Om jag förstår det rätt så är alltså det röda hästpasset för hästar som har registerade föräldrar men som inte har tävlat än oavsett vilken ålder de har? Undrar om du också vet namn och tel.nummer till distriktveterinärer i Danmark för att få dem vet.besiktigade på rätt sätt innan man tar dem över till Sverige/Malmö?
 
Sv: Danskt hästpass

Även tävlade hästar har röda pass (det är huvudstamboks pass)
Be säljaren ringa Distriksvet ,du kan hitta vem och tele på födevarstyrelsen sida. (med viss reservation på stavningen)
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
302
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej, jag har en begreppsfråga jag hoppas kunna få svar på. Admin får ta bort inlägget om sånt är otillåtet i gruppen. Sitter med en...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Piaff
·
Utrustning Hej! Hoppas detta är en okej tråd att göra här :) Jag måste sälja min mammas sadel då hon inte rider längre och undrar lite om den...
Svar
8
· Visningar
778
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
865
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp