Bukefalos 28 år!

Datum för betessäsong?

Zebra

Trådstartare
Vi har hästar på lösdrift och då måste man ju ha vindskydd. Men under betessäsong krävs ju inget skydd. Dock hittar jag ingenstans vilka datum det gäller? Har letat på jordbruksverkets hemsida, men hittar inget... Borde ju rimligen vara 1 juni-31 augusti, eller kan det vara ännu längre?:confused:
 
Sv: Datum för betessäsong?

Betessäsongen varar den tiden som gräset växer. Alltså varierar det från år till år och det finns inga fastslagna datum.
 
Sv: Datum för betessäsong?

Det går inte att sätta några datum, då det skiljer sig från år till år och speciellt i detta avlånga land var man bor. Här har nog betessäsongen börjat, lite tveksamt eftersom det är i torraste laget, men sommarhagarna blir grönare för varje dag som går så nog växer det allt, ogräset mer än gräset tyvärr :mad:. Dock så väntar jag nog tills det regnat och vuxit till sig lite till innan jag släpper ut hästarna på sommarbetet men i början av maj blir det förmodligen om inte vädret slår om till vinter igen.

Milda höstar kan gräset i södra Sverige växa ända in i oktober, inte så kraftig tillväxt dock men det växer
 
Senast ändrad:
Sv: Datum för betessäsong?

Jag tänkte väl att juni-augusti finns det ju alltid bete. Det jag undrar är alltså när hästarna kan gå ute på natten utan vindskydd. Det är ju så det står i reglerna... Tidigare år har vi inte utfodrat hö till hästarna från typ 10 maj-10 okt... Då borde de kunna vara utan vindskyydd ganska snart då eftersom jag bor i södra Sverige.
 
Sv: Datum för betessäsong?

Du får ha dina hästar ute dygnet runt utan vindskydd då dyngsmedeltemperaturen överstiger 4 grader, det är då betestillväxten sker. Som flera andra tidigare sagt så varierar temperaturen kraftigt över vårt land och därför finns det inga datum som reglerar detta.
 
Sv: Datum för betessäsong?

Jag tänkte väl att juni-augusti finns det ju alltid bete.

Mja riktigt torra och varma somrar kan ju faktiskt betesväxten stanna av så gott som helt. Förra sommaren hade i alla fall jag ont om bete i mitten av sommaren och så fruktansvärt varmt att hästarna fick vara inne dagtid med fönsterna förtejpade. Och var det inte förra sommaren det stod i Ridsport om rekordmånga magra hästar på beten?

Men det tar väl inte jordbruksverket upp? Jag har hellre mina hästar utan vindskydd i april/maj och september faktiskt, mitt i sommaren tycker jag de behöver insektsskydd i form av ligghall. För nu när det är relativt varmt och torrt men ändå inte så mycket insekter sover de gärna ute på bara backen men sommartid brukar de tillbringa betydligt mer tid i ligghallen då jag har ganska högt insektstryck här.

Dock så tycker jag valborgshelgen ofta kan bjuda på synnerligen busigt väder till och med snö vissa år så innan första maj tycker jag är lurigt att släppa ut dom helt utan vindskydd. Jag hörde dock en meterolog prata om att denna vår skulle bli mild och vacker men meterologer har ju haft fel förr :grin:
 
Sv: Datum för betessäsong?

Vi släppte på "bete" förra söndagen, 17 april. Hagen är torr och gräset växer. Dock får de fortfarande hö.

Hoppas kunna ha dem ute i alla fall till mitten av oktober!
 
Sv: Datum för betessäsong?

har oxå börjat ha mina ute på natten=) Självklart fortfarande hö 3 gånger per dag=)
 
Sv: Datum för betessäsong?

Hade för mig att reglen om vindskydd hade datum, för mig att det var april-oktober men kan ha helt fel ;)
 
Sv: Datum för betessäsong?

Här nere i Skåne har jag hört att reglerna säger första maj vilket jag tycker verkar konstigt... Med tanke på vädrets ombytlighet..
 
Sv: Datum för betessäsong?

Betessäsongen varar den tiden som gräset växer. Alltså varierar det från år till år och det finns inga fastslagna datum.

Det är precis den uppfattningen jag också har.

Då jag faktiskt sett gräs växa i december (var några år sen) så är det ju en väldigt luddig regel.

Sen är min erfarenhet att hästarna inte är särskilt glada i sin lokal. Även om det är riktigt ruskigt väder så är de hellre ute än inne. Egentligen är det inte så konstigt eftersom de är flyktdjur och då är det ju inte särskilt smart att frivilligt stänga in sig mellan tre väggar ifall plötsligt en flock lejon blockerar ingången.


Så länge man har oklipptas hästar av någorlunda härdig sort är det ju ingen större fara så länge de får tillräckligt med mat.
 
Sv: Datum för betessäsong?

Jag kan inte säga att jag tycker det är oklart. Under den kalla årstiden (när betestillväxt inte sker) behövs ligghall för hästen om den är ute mer än 16 timmar/dygn. Bara hästar som är lämpade för det får gå ute längre än 16 timmar.

---
Utevistelse på vintern ställer särskilda krav
Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga.

Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind. Hästen ska också ha tillgång till en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.
---
http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html
 
Sv: Datum för betessäsong?

Jag kan inte säga att jag tycker det är oklart. Under den kalla årstiden (när betestillväxt inte sker) behövs ligghall för hästen om den är ute mer än 16 timmar/dygn. Bara hästar som är lämpade för det får gå ute längre än 16 timmar.


Fast det du säger i texten är ju väldigt vagt.

Betestillväxt kan ju vara väldigt svårt att avgöra ifall det sker. Som jag skrev tidigare har jag sett grästillväxt i december. Blir det några varma och soliga dagar mitt i vintern kan vissa växter sätta igång.

Sen vem avgör om en häst är lämpad eller ej att vara ute mer än 16 timmar? Det känns som att det är en fråga man kan ha väldigt olika åsikter om. Den som låter hästen vara ute tycker säkert att hästen är lämpad för det, men kontrollanten kanske inte tycker det.
 
Sv: Datum för betessäsong?

Hur ska man kunna skriva det mer exakt menar du? Det är ju glasklart. Antingen är hästen lämpad eller inte. Vem som avgör - det är kontrollanten och dennes överorgan.

Att skriva från datum till datum blir ju helt fel (som vi vet av historien), detta är ju det mest klara som går att formulera.
 
Sv: Datum för betessäsong?

Man kan ju fundera på varför just betestillväxten ska styra hästarnas utevistelse. En blöt och relativt varm (=tillväxt) november kan ju vara otrevligare än en kall väderlek med frisk luft och frusen markyta.
Undrar också över varför en häst som klarar 16 h inte klarar 24 h?

Borde det inte räcka om hästarna är lämpade för utedrift och att dom har tillgång till grovfoder och vatten etc?

LIA
 
Sv: Datum för betessäsong?

Hur ska man kunna skriva det mer exakt menar du? Det är ju glasklart. Antingen är hästen lämpad eller inte. Vem som avgör - det är kontrollanten och dennes överorgan.

Så innan jag haft en kontrollant ute och tittat på hästen så kan jag inte veta ifall den får vara ute eller ej?
Sen kommer en annan kontrollant nästa gång och gör en annan bedömning eller så har hästen lite tunnare päls då.
Jag tycker det låter som ett helt godtyckligt system där du aldrig kan veta ifall du är laglig eller ej.



Att skriva från datum till datum blir ju helt fel (som vi vet av historien), detta är ju det mest klara som går att formulera.

Med tanke på alla olika växter som finns som man kan kalla bete så måste det vara en av de mest otydliga formuleringar som man kan tänka sig. Det går kanske att hitta någon växt som hästar äter som kan växa under snön ifall man vill komma undan den regeln.

Det borde ju vara bättre att ha någon regel om t.ex. medeltemperatur på närmaste SMHI-mätstation.
 
Sv: Datum för betessäsong?

Man kan ju fundera på varför just betestillväxten ska styra hästarnas utevistelse. En blöt och relativt varm (=tillväxt) november kan ju vara otrevligare än en kall väderlek med frisk luft och frusen markyta.
Undrar också över varför en häst som klarar 16 h inte klarar 24 h?

Borde det inte räcka om hästarna är lämpade för utedrift och att dom har tillgång till grovfoder och vatten etc?

Jag håller med. Bara det finns tillräckligt med mat så klarar de flesta oklippta hästar att vara ute dygnet runt.
 
Sv: Datum för betessäsong?

Det är inte krav på ligghall när dygnsmedeltemperaturen är + 5 grader eller mer. Därmed inte sagt att man inte behöver stödfodra djuren då, det får man göra tills betet vuxit till sig.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 337
Senast: Freazer
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 685
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 286
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp