Bukefalos 28 år!

Datum för betessäsong?

Sv: Datum för betessäsong?

Problemet är att många med häst har en skrämmande låg kunskapsnivå. Och blir därför osäkra så länge det inte står "rött-stanna, grönt -gå".

Det finns många som livnär sig på kunskapen om när tillväxt (på olika grödor) sker, t ex bönder. För dem är det alls inte oklart när betestillväxt sker. Att det skulle vara oklart om en häst är lämpad för lösdrift eller inte, är väl ett ännu tydligare tecken på att många hästägare inte är lämpade att ta ansvar för sitt djurs väl och ve - borde inte ägaren VETA så mycket om sin häst?!
 
Sv: Datum för betessäsong?

För övrigt om man ser till hästarnas bästa så anser jag att de borde ha ligghall/vindskydd på sommaren med om man inte bor där det är gynnsamma förhållanden dvs inte så mycket bitande insekter. Mina hästar springer till ligghallen så fort bromsarna börjar bita och kan stanna där i flera timmar när det är riktigt varmt. Regn och kyla struntar de fullständigt i.

När det gäller betessäsongen så ser man väl när gräset växt tillräckligt för att tillgodose hästens behov.
 
Sv: Datum för betessäsong?

För övrigt om man ser till hästarnas bästa så anser jag att de borde ha ligghall/vindskydd på sommaren med om man inte bor där det är gynnsamma förhållanden dvs inte så mycket bitande insekter. Mina hästar springer till ligghallen så fort bromsarna börjar bita och kan stanna där i flera timmar när det är riktigt varmt. Regn och kyla struntar de fullständigt i.

Ja jag kan inte släppa ut mina hästar i hagen utan ligghall på sommaren då blir de tokiga och springer sig svettiga. Och insektstäcken hjälper inte mot bromsarna som vissa dagar härjar från morgon till kväll
 
Sv: Datum för betessäsong?

Det finns många som livnär sig på kunskapen om när tillväxt (på olika grödor) sker, t ex bönder. För dem är det alls inte oklart när betestillväxt sker.

De flesta bönder skulle nog inte anse att det sker betestillväxt bara för att ett grässtrå lyckas växa en mm en väldigt solig och varm decemberdag. Men är lagen skriven så så kan nog även en halvdan advokat få det till att betestillväxt sker och på så sätt motivera att hästarna ska få gå ute utan skydd i december.


Att det skulle vara oklart om en häst är lämpad för lösdrift eller inte, är väl ett ännu tydligare tecken på att många hästägare inte är lämpade att ta ansvar för sitt djurs väl och ve - borde inte ägaren VETA så mycket om sin häst?!

Det är inte det som är problemet. Jag vet t.ex. mycket väl att mina hästar klarar sig ute så länge de får tillräckligt med mat. Problemet med skrivningen är ju att jag inte har en aning om ifall inspektören gör samma bedömning. Rimligtvis borde det ju finnas några kriterier som avgör ifall hästen anses lämpad eller ej, annars handlar det ju bara om godtycke.
 
Sv: Datum för betessäsong?

Förrförra sommaren var min häst ute mellan mitten av maj till mitten av oktober. :) Växte hela tiden om än inte så kraftigt i slutet, behövde dock ej stödfodra.
 
Sv: Datum för betessäsong?

Vad hände med sunt förnuft? Betestillväxt är ju knappast att ett grässtrå växer, det är just vad som sägs: betestillväxt.

Hur menar du att det skulle regleras? På individnivå eller inte alls? Bara för att en ras är mer lämpad än en annan säger det inget om individen. Jag anser INTE att vi kan lämna till varje hästägare att fälla det avgörandet, det finns det inte kompetens till ute i stugorna.
 
Sv: Datum för betessäsong?

Vad hände med sunt förnuft? Betestillväxt är ju knappast att ett grässtrå växer, det är just vad som sägs: betestillväxt.

Om ett grässtrå växer så växer nog de flesta andra med. Jag tycker bara att lagen är väldigt luddig. Ska man ha några regler så bör ju ändå reglerna vara klara.


Hur menar du att det skulle regleras? På individnivå eller inte alls? Bara för att en ras är mer lämpad än en annan säger det inget om individen. Jag anser INTE att vi kan lämna till varje hästägare att fälla det avgörandet, det finns det inte kompetens till ute i stugorna.

Fast nu är det ju lämnat till hästägaren att avgöra ifall hästen kan gå ute eller ej. Sen kan ju någon myndighet i efterhand komma att säga att det är fel.

Problemet är ju att hästägaren inte har några regler att stödja sig på för att avgöra ifall hästen är tillåten att vara ute eller ej. Även om jag tycker att min häst är lämpad kan ju myndigheten tycka tvärt om. Hur ska jag som hästägare vete ifall jag kan släppa ut min häst. Det är ju orimligt (+ dyrt) att ringa efter en inspektör för att avgöra frågan. Så kan man inte hitta på någon annan skrivning så är det bättre att inte ha någon alls.
 
Sv: Datum för betessäsong?

Tycker väl inte att det ska vara så krångligt. Som hästägare vet man hästens behov (hoppas jag) och när man anser att behoven för utevistelse dygnet runt med stöd av jordbruksverkets regler angående dygnstemperatur är uppfyllda så har man väl tillräckligt med kött på benen för att kunna klara en eventuell inspektion. Har hästen tillräckligt att äta och man följer anvisningarna så finns det väl inget som säger att man gör något otillåtet. Angående själva tillväxten på betet så ser man väl tydligt om gräset växer stadigt.
 
Sv: Datum för betessäsong?

Men snälla du, du VET väl ändå om din häst är lämpad eller inte? Oavsett lag eller inspektör?! Lagen är ju till för de som struntar i eller har för dålig kunskap. Vad är alternativet? Att säga att ALLA islänningar kan gå ute?
 
Sv: Datum för betessäsong?

Men snälla du, du VET väl ändå om din häst är lämpad eller inte? Oavsett lag eller inspektör?! Lagen är ju till för de som struntar i eller har för dålig kunskap. Vad är alternativet? Att säga att ALLA islänningar kan gå ute?

Problemet är ju att jag inte har en aning om vad en inspektör som kanske bara sett en häst i en bok säger när den kommer ut till min gård. Det har ju ingen betydelse om jag vet att mina hästar kan vara ute ifall inspektören på samma sätt vet att de inte kan vara ute. Ska det finnas en regel så ska den vara tydlig så att man vet vad som gäller. Annars så ska man inte ha någon specifik regel för detta.


Som du resonerar så skulle ju vi inte behöva ha några hastighetsbegränsningar. Det skulle ju räcka med en allmänt skriven regel som säger att man inte får köra fortare än vad vägen är lämpad för.
 
Sv: Datum för betessäsong?

Jag förstår vad du menar. Risken för godtycke, åt alla håll, är uppenbar.

Om man följer diskussionen här så måste man ha sunt förnuft för att hålla häst och tillräckliga kunskaper för att ta en massa beslut angående denna häst. Men så plötsligt, när vintern kommer, då tappar man alla sina kunskaper för god hästhållning och måste styras av en skrivbordsnisse. I bästa fall en som har och får använda sunt förnuft. :)

Jag förstår inte logiken!

LIA
 
Sv: Datum för betessäsong?

Tvärtom. Det är ju du som inte tycker det behövs några hastighetsbegränsningar. Jag har inga som helst problem med de regler som finns idag, jag tycker det är mycket bra att individpröva.

Som sagt: vad tycker du är alternativet?
 
Sv: Datum för betessäsong?

KL

Som hästägare vet man oftast vad man baserar sina beslut på. Rätt eller fel.
Om man nu har "utegångsfår" så har man förhoppningsvis väl underbyggda argument till varför just ens egna hästar passar att gå ute dygnet runt.

Jag kan hålla med om att det är lite luddigt, men det går faktiskt inte att detaljreglera det, att säga att den eller den rasen passar bättre för det ena eller det andra, beslutet måste ju fattas på individnivå annars blir det alltför stelbent.
 
Sv: Datum för betessäsong?

Vi har alltid brukat släppa hästarna på bete i början på maj och stallat in igen i sep/okt beroende på väder. Mot slutet har vi ofta gett lite lätt stödfoder.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 350
Senast: Freazer
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 696
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 767
Senast: Lhas
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 320
Senast: JennyLz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp