De bara sticker...

matildamilton

Trådstartare
När jag rider lite starkare hästar i galopp så sticker dem oftast. Jag som bara väger 43 kg och inte har övermycket muskler känner mig bara som en mygga på deras ryggar. Har för länge sen förstått att det handlar mycket om teknik och har provat många olika tekniker men det bara går inte. Har någon några tips?
Vill verkligen fixa det här nu då jag vill kunna jobba åt någon tränare.
Och föresten vet någon nån tränare i Lund, Svedala eller Veberöds området? Jag ska kunna ta buss dit från Genarp.
 
Sv: De bara sticker...

Inte lätt...

Finns nog många som kan säga hur man skall göra och inte göra. Men min erfarenhet är att det brukar ge sig med tiden och hur många hästar man får möjlighet att rida. Känner väl inte att någon häst sticker med mig idag. Men vissa kan vara grymt starka vilket gör att tempot inte blir vad man önskar.

Handlar mycket om att kunna rida avslappnat och få en bra komunikation med hästen. Men känner man sig lite spänd för något, det behöver inte vara hästen i sig så kan det räcka för att det går lite fortare än vad det var tänkt. Man kanske rider för en ny tränare, eller på ett nytt ställe, en ny bana. Många saker som kan få hästen sticka med en. få en att känna att idag är man bara "ryggsäck".

Sen är det rätt olika hur hästarna beter sig under träning beroende på vilken tränare man rider för. Hos amatörtränare kan hästarna vara mer "ridhästaktiga" vilket gör dem lättare att rida men det kan även vara rena vilda västern. Hos någon annan tränare kan hästarna vara stenhårda och pulla som bara den. Men det behöver inte betyda att de sticker.
Det är enkelt att säga att man skall försöka rida med långa tyglar och mjuka händer. Svårare när man står där och det börjar gå fort. Men en dag så finner man flytet och så går allt lättare med ens. Men man får nog vara beredd på att alltid stöta på någon enstaka individ som vill bestämma tempot själv...

Mvh. Bowman
 
Sv: De bara sticker...

Jag bor i Blentarp och har en gammal tant, Skutt, du skulle kunna rida på. Hon är toppen och tar hand om sin ryttare, min brorsdotter red henne när hon bara var 11 och Skutt var i träning.

Om du tar bussen till Veberöd kan jag hämta dig där. Men du får vara beredd på att jobba och hjälpa mig i stallet.:laugh:
 
Sv: De bara sticker...

Min erfarenhet säger mig att om man tänker: "nu sticker hästen med mig" så sticker dom.. :p Det gäller att slappna av och tänka att det här fixar jag, för känner du att du tappar kontrollen och du tänker att nu tappar jag kontrollen, så har du redan där tappat kontrollen.. Det kan gå alldeles för fort, men man måste ändå försöka att slappna av och inte spänna sig. Det är skitsvårt och sist jag red jobb i Göteborg så hade jag inte ridit jobb på lääänge och jag kände att jag orkar INTE, min vän skrek till mig: Det gör du visst! ..och ja, visst överlevde jag och jag hade inte så dålig kontroll som det kändes! :) Det känns oftast värre än vad det är :p
 
Sv: De bara sticker...

Testa att tänka lååååååååångsamma tankar. Liksom en halvt steg bakom hästen - funkar otroligt bra.:p

Matilda kommer snart att ha koll på detta.
 
Sv: De bara sticker...

om hästen är stark brukar jag bara trycka ner handen mot halsen/manken och låsa den där och gör typ halvhalter, tar och ger efter genom att vrida handen, håller böjda armbågar samtidigt som jag spjärnar mot med benen.. svårt att beskriva något man gör automatiskt.. men det jag vet säkert är att det bara blir värre när man höjer handen blir rak I armbågarna och sliter och drar hästen I munnen. då blir man själv svag och hästen drar bara tillbaka ännu mer och så blir det en dragkamp mellan häst och ryttare. är man själv avslappnad så är hästen oftast det med.
 
Sv: De bara sticker...

KL
Jag kör på att svänga hästens huvud kraftigt åt ena sidan. Självklart det detta en nödåtgärd i farliga situationer.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 618
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 325
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 939
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp