Bukefalos 28 år!

De stigande matpriserna

Det är väl ändå vanligt att varor reas som är nära bäst före?

Att ha nedsatt pris på trasiga förpackningar är tyvärr hopplöst enligt min erfarenhet. Eftersom väldigt många förpackningar som av en händelse ”går sönder” om man har det så.
Där jag bor är det numer sällsynt att varor reas ner öht, vilket är jättetrist. Det är t.o.m. så att man får ha koll på att inte datumen har gått ut i hyllorna och då pratar jag ändå om de stora drakarna ica maxi, cg mm. På mindre butiker är det vanligare, men då hamnar priset som på ordinarie hos de stora :down:

Att man skulle ta sönder förpackningar med flit tänkte jag inte ens på! Det är ju dåligt på riktigt om det är så :mad:
 
Vi handlar till största del på vårt lokala Lidl. Fräsch butik som har det mesta sen handlar vi en del på Coop också men då får vi åka en bit. Jätte Willys affären handlade vi förut på men då får vi åka 6 mil dit och 6 mil hem och de lönar sig inte riktigt längre.
 
Där jag bor är det numer sällsynt att varor reas ner öht, vilket är jättetrist. Det är t.o.m. så att man får ha koll på att inte datumen har gått ut i hyllorna och då pratar jag ändå om de stora drakarna ica maxi, cg mm. På mindre butiker är det vanligare, men då hamnar priset som på ordinarie hos de stora :down:

Att man skulle ta sönder förpackningar med flit tänkte jag inte ens på! Det är ju dåligt på riktigt om det är så :mad:
Så är det tyvärr
 
Har börjat avstå att handla vissa varor nu på grund av priserna framförallt inom mejeriprodukter. Till exempel keso, fil, ost, smör. Steker i olja och äter bröd utan bordsmargarin. Känner att det behövs för att hålla matbudgeten på mer rimlig nivå. Kan köpa en del mejeriprodukter som jag behöver till bakning då jag bakar allt bröd eller matlagning till exempel grytor vilket ju ändå går att göra storkok av.

Köper också mer frysta grönsaker och avstår gurka och paprika helt. Köper bara kött när det är Sänkt pris på grund av kort datum eller erbjudanden på Willys. Ofta en hel kyckling som går att göra många portioner av och blir relativt rimligt i pris eftersom jag använder hela kycklingen.
 
Där jag bor är det numer sällsynt att varor reas ner öht, vilket är jättetrist. Det är t.o.m. så att man får ha koll på att inte datumen har gått ut i hyllorna och då pratar jag ändå om de stora drakarna ica maxi, cg mm. På mindre butiker är det vanligare, men då hamnar priset som på ordinarie hos de stora :down:

Att man skulle ta sönder förpackningar med flit tänkte jag inte ens på! Det är ju dåligt på riktigt om det är så :mad:
Är du säker på att de slutat, inte bara att det blir urplockat så snabbt så du inte hinner se varorna?
Här försvinner det nedsatta på en bråkdel av tiden mot i våras. Jag har t.ex. inte köpt köttfärs på ett halvår, för jag lyckas aldrig få tag på de nedsatta förpackningarna längre. Nedsatt bröd som du kunde se vid lunchtid förr är ofta slut före nio numera.
 
Hur många fall av glykolförgiftade återlämnade varor har det förekommit förresten :confused:
Är det verkligen vanligt
Jag skulle inte vara orolig för att bli glykolförgiftad, men jag skulle vara orolig för hur produkten förvarats. Om den legat i stekhet bil eller i minusgrader.
 
Jag har sett nedsatta varor både på Coop och Ica. Willys och Hemköp sätter ner varor från frukt, bröd, färsk och kolonial. Anledningen är oftast kort datum men även trasiga förpackningar eller att varan utgår. Min butik skänker även frälsningsarmén och kyrkan.
 
Jag skulle inte vara orolig för att bli glykolförgiftad, men jag skulle vara orolig för hur produkten förvarats. Om den legat i stekhet bil eller i minusgrader.
Om stekhet bil eller minusgrader påverkar varan så den blir oätbar så är det ju bara att höra av sig till affären och förklara att maten inte var ok och att du vill ha pengarna tillbaka. Att slänga alla varor på rutin är gräsligt löjligt, för att någon enstaka riskerar att ha förvarats fel vid något enstaka tillfälle någonstans i landet.
Att slösa med mat på det sätt är inte ok.
 
Om stekhet bil eller minusgrader påverkar varan så den blir oätbar så är det ju bara att höra av sig till affären och förklara att maten inte var ok och att du vill ha pengarna tillbaka. Att slänga alla varor på rutin är gräsligt löjligt, för att någon enstaka riskerar att ha förvarats fel vid något enstaka tillfälle någonstans i landet.
Att slösa med mat på det sätt är inte ok.
Jag tycker felet är att butikerna tar tillbaka livsmedel. Fattar inte ens varför man lämnar tillbaka? Om jag som vegan råkar köpa nåt icke veganskt så ger jag det till nån jag känner, inte lämnar tillbaka till butiken.

Jag vill inte ens behöva riskera att köpa en vara som förvarats i varm/kall bil, och kanske behöva åka flera mil för att lämna tillbaka.
 
Jag tycker felet är att butikerna tar tillbaka livsmedel. Fattar inte ens varför man lämnar tillbaka? Om jag som vegan råkar köpa nåt icke veganskt så ger jag det till nån jag känner, inte lämnar tillbaka till butiken.

Jag vill inte ens behöva riskera att köpa en vara som förvarats i varm/kall bil, och kanske behöva åka flera mil för att lämna tillbaka.
De flesta människor vet hur mat förvaras och gör inte hemska saker mot andra på pin kiv. Så att låta blir att ta tillbaka varor ser jag ingen anledning till, bara för att en och annan kan förvara fel eller att någon är som du och ger bort eller inte vill köra X antal mil för att lämna tillbaka. Good for you att du ger bort varan som är felköpt, då gör du en god gärning med andra ord. Å andra sidan är det inte farligt att ta tillbaka varor.

Om du inte ens vill riskera köpa en vara som förvarats i varm/kall bil så får du väl fråga i din butik om de tar tillbaka varor, handla bara i de som säger nej då med andra ord.

Dagens I-landsproblem.
 
Jag har skrivit om det förut men det tål att upprepas: Karma!
Jag köpte före helgen 10 luncher för 120 kr, helt ok med grönsaker, potatis/pasta/ris, såser, kött, fisk eller vegetariskt. Mackar, affärer, restauranger, lite allt möjligt som säljer mat med kort datum. Jag har till och med en godisbutik med som säljer godis med nedsatta priser när sortimenten förnyas eller ska bytas ut! :laugh:
 
Jag tycker felet är att butikerna tar tillbaka livsmedel. Fattar inte ens varför man lämnar tillbaka? Om jag som vegan råkar köpa nåt icke veganskt så ger jag det till nån jag känner, inte lämnar tillbaka till butiken.

Jag vill inte ens behöva riskera att köpa en vara som förvarats i varm/kall bil, och kanske behöva åka flera mil för att lämna tillbaka.
Håller med. Öppet köp på livsmedel känns oerhört ofräscht.
 
De flesta människor vet hur mat förvaras och gör inte hemska saker mot andra på pin kiv. Så att låta blir att ta tillbaka varor ser jag ingen anledning till, bara för att en och annan kan förvara fel eller att någon är som du och ger bort eller inte vill köra X antal mil för att lämna tillbaka. Good for you att du ger bort varan som är felköpt, då gör du en god gärning med andra ord. Å andra sidan är det inte farligt att ta tillbaka varor.

Om du inte ens vill riskera köpa en vara som förvarats i varm/kall bil så får du väl fråga i din butik om de tar tillbaka varor, handla bara i de som säger nej då med andra ord.

Dagens I-landsproblem.
Jag tycker många verkar ha dålig koll på hur livsmedel bör förvaras. Sen kan de flesta råka glömma i bilen, jag har inte skrivit att nån gör så för att jävlas.

Jag har inte direkt många butiker att välja på så jag måste handla oavsett. Jag hoppas på att det är extremt få människor som lämnar tillbaka livsmedel.

Och vill köra, jag har helt enkelt inte råd att köra långt i onödan.
 
Skillnad på pasta och sånt som är flytande.
Alltså, jag har jobbat i kassan. Det var väldigt ovanligt att folk kom tillbaka med en flaska läsk, men vi hade absolut låtit kunden lämna igen den och mest troligt ställt tillbaka den i hyllan. Men nu är det ganska många år sen jag jobbade i kassan, så det kan säkert vara ändrade rutiner nu.
 
Diskussionen handlar nog om icke kyl- eller frysvaror. Hoppas jag :nailbiting:
Ja jo, men sen tänker jag att vissa varor som inte uppfyller kundens förväntningar bör väl kunden ta upp med tillverkaren snarare än att återlämna till butiken? Är ju inte butiken som sabbat själva varans innehåll menar jag😅 (torrvaror som kyl/frysvaror)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 234
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
29 014
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 921
Senast: Blueberry
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 724
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp