Bukefalos 28 år!

De stigande matpriserna

Alltså, jag har jobbat i kassan. Det var väldigt ovanligt att folk kom tillbaka med en flaska läsk, men vi hade absolut låtit kunden lämna igen den och mest troligt ställt tillbaka den i hyllan. Men nu är det ganska många år sen jag jobbade i kassan, så det kan säkert vara ändrade rutiner nu.
Jo, som jag skrev hoppas jag på att det är ovanligt och att det därmed inte är troligt att just jag skulle få den varan. Just läsk tål väl det mesta 😅. Jag tänker typ såser, tomatpuré osv som ej är kylvaror.

Ej livsmedel men har faktiskt köpt body lotion som var helt kornig. Tillverkaren uppgav att det berodde på att den varit fryst.
 
Jag tycker felet är att butikerna tar tillbaka livsmedel. Fattar inte ens varför man lämnar tillbaka? Om jag som vegan råkar köpa nåt icke veganskt så ger jag det till nån jag känner, inte lämnar tillbaka till butiken.

Jag vill inte ens behöva riskera att köpa en vara som förvarats i varm/kall bil, och kanske behöva åka flera mil för att lämna tillbaka.

Jag tror att hela det här ”problemet” är ett icke-problem i verkligheten, Helt enkelt för att det är så få som lämnar tillbaka mat på ”öppet köp”.

Jag har jobbat ett antal år i livsmedelsbutik förut, en riktigt stor en i stil med Ica maxi. Antalet matvaror som kom tillbaka på återköp var verkligen inte många. Och av de som vi gjorde återköp på så var typ 90 % sådant som egentligen aldrig lämnat butiken. Tex att man sett på kvittot att varan var dyrare än man trott och då ville lämna tillbaka.
 
Jag tror att hela det här ”problemet” är ett icke-problem i verkligheten, Helt enkelt för att det är så få som lämnar tillbaka mat på ”öppet köp”.

Jag har jobbat ett antal år i livsmedelsbutik förut, en riktigt stor en i stil med Ica maxi. Antalet matvaror som kom tillbaka på återköp var verkligen inte många. Och av de som vi gjorde återköp på så var typ 90 % sådant som egentligen aldrig lämnat butiken. Tex att man sett på kvittot att varan var dyrare än man trott och då ville lämna tillbaka.
Ja, som jag skrivit hoppas jag på att det är så ovanligt att det är osannolikt att jag ens skulle råka köpa en återköpt vara (som lämnat butiken och förvarats felaktigt).

Men med tanke på alla regler kring livsmedel är det ändå lite märkligt att butikerna tar tillbaka varor som lämnat butiken och säljer dessa vidare.
 
Om stekhet bil eller minusgrader påverkar varan så den blir oätbar så är det ju bara att höra av sig till affären och förklara att maten inte var ok och att du vill ha pengarna tillbaka. Att slänga alla varor på rutin är gräsligt löjligt, för att någon enstaka riskerar att ha förvarats fel vid något enstaka tillfälle någonstans i landet.
Att slösa med mat på det sätt är inte ok.
Ja, som jag skrivit hoppas jag på att det är så ovanligt att det är osannolikt att jag ens skulle råka köpa en återköpt vara (som lämnat butiken och förvarats felaktigt).

Men med tanke på alla regler kring livsmedel är det ändå lite märkligt att butikerna tar tillbaka varor som lämnat butiken och säljer dessa vidare.
Ja det låter mycket konstigt att butiker tar tillbaka varor och säljer dem igen med tanke på lagstiftningen. De som tillhandahåller varor SKA kunna garantera att matvaran är säker att äta och de ska kunna garantera att varan förvarats och hanterats korrekt. Beroende på vara blir detta olika svårt att uppfylla och helt säkra kan de ju aldrig vara när en konsument har varit del i hanteringen.

Så om affärer tar tillbaka matvaror, säljer de verkligen dem igen??
 
Jag ser inte problemet att en butik kan ta tillbaka konserver eller annat som inte direkt har med kyl/frys att göra. Det lär väl knappast vara så att dom godkänner att man lämnar tillbaka utan kvitto, och jag tvivlar väl på att någon köper en burk krossade tomater, åker hem och kommer tillbaka 3 veckor senare med den? Jag gissar att det är ytterst få varor som lämnas tillbaka, och gör dom det är det för att det är fel på dem = de kastas. Till exempel att något är mögligt trots bäst före inte passerat, tex att man köpte en ost, öppnar den dagen efter och den är möglig. För att slippa spekulationer, så här står det på Icas kvitton.

Screenshot_2022-10-09-23-25-23-845-edit_com.kivra.Kivra.jpg
 
Alltså trots att jag denna månad inte behöver handla allt jag brukar så ligger notan på 3000.
Hur i helvete?
Och då är det bara ren mat.
 
72 spänn för en bregott på närica nu 😳
Det är dyrt. 68 på stormarknaden sist. Men konkurrenten Gårdsgoda är uppe i 48 på stormarknaden också (100g mindre). Kilopris 89 för Gårdsgoda och 114 för Bregott.

Har ännu aldrig behövt betala mer än 39 kronor för ett 600g paket Bregott, och går också bra att köpa smör på erbjudande och vispa i rapsoljan själv om det är vad som erbjuds till lägre pris.

Men inflationen rusar fortfarande så det stannar nog inte nu. Framförallt inte om det kommer krav på kompensation i kommande lönerörelse.
 
Det är dyrt. 68 på stormarknaden sist. Men konkurrenten Gårdsgoda är uppe i 48 på stormarknaden också (100g mindre). Kilopris 89 för Gårdsgoda och 114 för Bregott.

Har ännu aldrig behövt betala mer än 39 kronor för ett 600g paket Bregott, och går också bra att köpa smör på erbjudande och vispa i rapsoljan själv om det är vad som erbjuds till lägre pris.

Men inflationen rusar fortfarande så det stannar nog inte nu. Framförallt inte om det kommer krav på kompensation i kommande lönerörelse.

Jo det är skrämmande! Om pengarna ändå gick till bönderna skulle jag inte gnälla över detta, tycker de behöver så det går ihop sig. Sverige är illa ute om vi inte klarar av att försörja oss med mat utan en massa import!!
 
Statusen ligger i "Vi kan inte handla här, tänk om någon ser oss, då tror folk att vi är fattiga" typ. Även om butiken säljer samma sorts mat som andra butiker.
En vän hade en exflickvän som var mycket statusmedveten. När de handlade på LIdl så hade hon med sig en ICApåse som hon stoppade de köpta varorna i , för att ingen skulle kunna se att de handlat på LIdl.
 
Här kommer lite gnäll:

Min autistiska fristad för mathandling, Willys har blivit invaderad av normalisar 😭.

Innan min sambo flyttade in handlade jag på Coop pga det var enda stället jag kunde klara av att rodda runt barnet på (stort och luftigt, massa barnstationer, inte så jobbig belysning), kosta vad det kosta ville.

Tillsammans klarar vi två autister av att kämpa oss igenom Willys belysning och det har varit fantastiskt för ekonomin senaste året. Vi går samma runda varje gång, handlar samma saker, det går att göra på en kvart utan att någon av oss blir alltför utmattad. Den Willys vi använt har det alltid varit ganska lite folk i, skönt.

Men NU. Nu är det folk överallt. Dom står i klungor och småsnackar. Det spelar ingen roll vilken veckodag eller tid på dygnet. Parkeringen är full av blanka nya bilar. Det är fixade frillor och parfym, dyra märken på kläderna, och så många av dom.

Dom har migrerat från Ica Maxi 😭. Mitt mardrömsställe pga demografin, får panik av bara korta vändor därinne.

Vart ska jag nu handla? Kan jag kanske fråga Willys vilken tid på dygnet dom har minst besökare 🤔? Eller så får jag börja betala en slant för packningen och handla online för upphämtning, jag klarar verkligen inte av att behöva kryssa bland tjattrande normalisar när det är nog utmanande för mig med själva handlingen.
 
Här kommer lite gnäll:

Min autistiska fristad för mathandling, Willys har blivit invaderad av normalisar 😭.

Innan min sambo flyttade in handlade jag på Coop pga det var enda stället jag kunde klara av att rodda runt barnet på (stort och luftigt, massa barnstationer, inte så jobbig belysning), kosta vad det kosta ville.

Tillsammans klarar vi två autister av att kämpa oss igenom Willys belysning och det har varit fantastiskt för ekonomin senaste året. Vi går samma runda varje gång, handlar samma saker, det går att göra på en kvart utan att någon av oss blir alltför utmattad. Den Willys vi använt har det alltid varit ganska lite folk i, skönt.

Men NU. Nu är det folk överallt. Dom står i klungor och småsnackar. Det spelar ingen roll vilken veckodag eller tid på dygnet. Parkeringen är full av blanka nya bilar. Det är fixade frillor och parfym, dyra märken på kläderna, och så många av dom.

Dom har migrerat från Ica Maxi 😭. Mitt mardrömsställe pga demografin, får panik av bara korta vändor därinne.

Vart ska jag nu handla? Kan jag kanske fråga Willys vilken tid på dygnet dom har minst besökare 🤔? Eller så får jag börja betala en slant för packningen och handla online för upphämtning, jag klarar verkligen inte av att behöva kryssa bland tjattrande normalisar när det är nog utmanande för mig med själva handlingen.

E-handling är toppen! Jag är så vitt jag vet en "normalis" men trängs med folk inför tex en storhelg med folk som beter sig hysteriskt- då är e-handlingen verkligen guld värt ✌️👌
 
E-handling är toppen! Jag är så vitt jag vet en "normalis" men trängs med folk inför tex en storhelg med folk som beter sig hysteriskt- då är e-handlingen verkligen guld värt ✌️👌
Ja, den känslan du får av storhelgerna det är känslan jag får till vardags när det står folk och småpratar mitt i dörröppningar och gångstråk, tar upp en hel gång för att kunna dividera om larsåkes paj ska ha timjan eller oregano, och ställer sig 20cm bakom mig i kassakön 🙈.

Matpriserna lär ju inte minska, ännu fler kunder kommer komma till Willys, så vi får ta och utforska e-handeln. Tänk om man kan göra en standardpåse och spara? Vi impulshandlar sällan utan håller oss alltid till samma varor. Vore ju drömmen, "min favoritpåse" eller nåt sånt. "Upprepa föregående handling" 😂.
 
Ja, den känslan du får av storhelgerna det är känslan jag får till vardags när det står folk och småpratar mitt i dörröppningar och gångstråk, tar upp en hel gång för att kunna dividera om larsåkes paj ska ha timjan eller oregano, och ställer sig 20cm bakom mig i kassakön 🙈.

Matpriserna lär ju inte minska, ännu fler kunder kommer komma till Willys, så vi får ta och utforska e-handeln. Tänk om man kan göra en standardpåse och spara? Vi impulshandlar sällan utan håller oss alltid till samma varor. Vore ju drömmen, "min favoritpåse" eller nåt sånt. "Upprepa föregående handling" 😂.
Det kan du!

Dels går det att spara listor, dels finns ”varor du brukar handla”. Sjukt praktiskt. (Handlar på Hemköp, de är de enda i byn som har click and collect.)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 207
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 762
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 896
Senast: Blueberry
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 698
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp